katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Etika a morálka


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 4.11.2005
Otázka:
Toto je reakce na pojednání pana Voltěcha Protivínského:

http://www.katolik.cz/otazky/otx.asp?ot=693

Vážený pane Vojtěchu Protivínský,

vaše pojednání o masturbaci, interpretace masturbace z pohledu křesťanské ideologie a zejména vymezení místa pro masturbaci v našem životě je pro mě pochopitelné. Ani jedinkrát, když jsem si četl vaše pojednání, jsem se nepřistihl, že bych se jemu divil. Nicméně, toto je pohled křesťana, není to ani pohled správný, ani nesprávný. Není jediný a zároveň ne poslední. Jediné, co se o něm dá říci je, že je. Je mezi všemi ostatními pohledy na masturbaci, pohledy psychologů, sexuologů, obyčejných lidí, kteří, dejme tomu, zcela samozřejmě onanují a necítí se při tom ani provinile, ani nepatřičně, ani hříšně.

Pohled křesťana Vojtěcha Protivínského je zcela pochopitelně jiný než pohled sexuologa Radima Uzla. Já se proto zeptám právě Vás, jak se stavíte k pohledu již zmíněného sexuologa, který o onanii v jedné ze svých knih mimo jiné, říká:

"Onanie je zcela běžná, naprosto normální sexuální aktivita, která v určitých fázích a vývojových etapách lidského jedince má charakter jediné a nejdůležitější pohlavní činnosti."

(Mýty a pověry v sexu)

Toto samozřejmě není jen pohled Radima Uzla, je to pohled dnešních sexuologů a psychologů.

Jistěže onanie svého druhu může za jistých okolností odstranit ze sexuality onen specificky lidský prvek - partnerský vztah. Je to zřejmě ale jediná námitka proti onanii, která může být brána vážně. Pokud ovšem budeme nazírat na masturbaci prizmatem srovnání s partnerským sexem (ať již jde o sex heterosexuálních či homosexuálních partnerů), potom se dopouštíme velké chyby. Onanie je povětšinou náhradním řešením, které umožňuje člověku v jistých údobích, někdy i po celý život, vyrovnat se s nadmírou sexuální touhy, která nemůže být jinak ventilována a může tak velmi negativně působit na lidskou psychiku. Je dokázáno z klinické praxe nesčetného množství psychologů a psychoanalytiků, že omezování této praktiky, její násilné potlačování (ať již u dětí či u dospělých), přispívá velkou měrou velmi často ke vzniku těžce léčitelných a povětšinou zanedbávaných neuróz, které působí velmi negativně na kvalitu lidského života.

Tedy na prvním místě jistě stojí partnerství, láska dvou lidí (dvou žen, dvou mužů, ženy a muže), pravá láska, která začíná v lásce ke člověku, který nenaplňuje naše cíle, je chtěním dobra a růstu a všeobecného prospěchu milovaného člověka, nezná instrumentálního chování. Na prvním místě tedy jistě stojí partnerský sex. Masturbace bude asi pro většinu zdravých lidí opravdu jen náhradním a dočasným řešením. Není třeba se toho obávat.

Jaký je váš názor na tuto interpretaci, na toto vymezení místa pro onanii v našem životě?

Děkuji za odpověď a přeji krásný den.



Datum zveřejění: 28.9.2005
Otázka:
Dobrý den.
Chtěl by se zeptat na období křížových výprav a svaté inkvizice jež zvládli upálit za jedno století padesát tisíc údajných čarodějnic. Což je dvě až tři čarodějnice denně. Upálili spoustu i nevinných lidí. Pujdou tito invizitoři do nebe protože sloužili ve jménu boží?


Datum zveřejění: 14.9.2005
Otázka:
Přeji dobrý den, ráda bych si objasnila některé otázky týkající se svátosti smíření a eucharistie:
1. Podle Katechismu katolické cirkve jsou zasvěcené svátky neděle, 1. svátek vánoční a Nový rok. Církev ovšem doporučuje slavit i jiné svátky… Chápu to správně, že povinnost účasti na mši svaté a zachování prac. klidu se týká pouze zasvěcených svátků a když nejdu do kostele třeba ve svátek Cyrila a Metoděje, není to hřích? (Mohu pak přistoupit k svatému přijímání, nebo musím nejdřív vykonat svátost smíření?)
2. Je nakupování v neděli těžký hřích – musím se z toho vyznat?
Děkuji za odpověď


Datum zveřejění: 7.9.2005
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký má katolická církev názor na tetování. Zajímalo by mě hlavně, jestli je proti tetování křesťanských symbolů (ryba, kříž, X, I.N. ...). Jako katolíka mě to zajímá kvůli tomu, že bych si rád nějaký křesťanský symbol nechal vytetovat (ne kvůli nějaké parádě či "frajeřině", ale po dlouhém přemýšlením jsem přišel na to, že by mi to mohlo pomoci jak v mé víře, tak i v šíření evangelia). Napadlo mě to po tom co, jsem zjistil, že většina prvotních křesťanů byla potetována a že egyptští a arménští křesťané se nechávají tetovat dodnes, a jsou na své křesťanské tetování hrdí. Dále jsem zjistil také, že již v roce 787 po Kristu bylo tetování papežem Hadrianem I. zakázáno, ale nevím, zda tento zákaz stále platí.
Pokud zákaz tetování platí, tak bych byl rád, zda by jste mi mohl odpovědět proč tomu tak je? Pokud totiž vím, tak odpůrci tetování se odvolávají jen na Starý zákon ("...mrtvým nesmíte zhotovovat na těle žádné zářezy a nesmíte si vyrýt žádnou značku.-3. Moj. 19,28. "...kněží si nesmí vystříhávat na své hlavě pleš, stříhat si vousy a na těle dělat zářezy." -3. Moj. 21,5; či Leviticus19:28- Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin). Samozřejmě že je Starý zákon pro křesťany důležitý (hlavně Desatero), ale vždyť Nový zákon nás osvobozuje od pout (př. obřízka),jenž nás držela v zajetí rituálů a obyčejů jako je psáno např. v Leviticus 19:28 („Nepohrdám Boží milostí: Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná.“ Galatským 2:21, „Avšak Ježíš dosáhl vznešenější služby, právě tak jako je prostředníkem vyšší smlouvy, založené na lepších zaslíbeních. Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou.“ Židům 8:6-7.,„Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí. V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ Galatským 5:4-6,...) . A v Novém zákoně je tak nanejvýš: „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě! Bylo za vás zaplaceno výkupné. Proto svým tělem oslavujte Boha.“ 1 Korintským 6-19-20. Pokud se ale nepletu, když tato slova nevytrhneme z kontextu, tak zde Sv.Pavel není proti tetování, ale varuje obyvatele Korintu před nebezpečím sexuální promiskuity a hlavně pohanských praktik sexu s rituálními prostituty. Někdo dokonce tvrdí, že následující verše ukazují přijatelnost nebo přípustnost tetování: „A budeš to mít jako znamení na své ruce a jako připomínku mezi svýma očima, aby v tvých ústech zůstal Hospodinův zákon, neboť pevnou rukou tě vyvedl Hospodin z Egypta.“ Exodus 13:9; „To bude jako znamení na tvé ruce a jako pásek na čele mezi tvýma očima. Neboť pevnou rukou nás vyvedl Hospodin z Egypta." Exodus 13:16; „Onen řekne: »Já jsem Hospodinův« a jiný se nazve jménem Jákobovým, další si napíše na ruku: »Jsem Hospodinův« a dá si čestné jméno Izrael." – Izajáš 44:5;„Hle, vyryl jsem si tě do dlaní, tvé hradby mám před sebou stále.." – Izajáš 49:16;...
Tak jak tomu vlastněje, a jaký zastává katolická církev názor?
Předem děkuji za odpověď
vassil



Datum zveřejění: 6.9.2005
Otázka:
Přeji Vám požehnaný den. Moc děkuji všem, kdo se podílejí na vytváření těchto stránek. Také se mi líbí právě toto oddělení otázek a odpovědí, protože přestože jsem věřící, jsem ráda, že se mohu poučit v mnoha otázkách, ve kterých mi není jasno.
Chtěla jsem se optat na jeden částečně okrajový, ani se nedá říci, problém svého života. Vím, že v dnešní době, kdy se upouští od spousty katolických názorů, které jsou tzv. zastaralé, že v dnešní světské době se velmi snadno naše lidské svědomí mýlí. A tak tedy k věci:) Jsem mladá dívka z nevěřící rodiny. Zajímalo by mě, do jaké míry je svým způsobem v pořádku starat se sama o sebe. Myslím, že tohle je otázka šitá namíru kněžím:):):) Zajímalo by mě, co všechno je marnivostí a zakrýváním nedostatků a také povrchností a co přirozenou a dobrou touhou líbit se. Konkrétně mluvím o líčení, ale samozřejmě se to týká oblečení atd. Vím, že úkolem ženy je snažit se vypadat pěkně pro svého muže. Myslím, že to je i můj úkol, přestože na toho pravého teprve čekám. Asi jako ve všem člověk musí být upřímný sám k sobě a nakonec si odpoví, ale Váš názor by mě zajímal také. Moc děkuji. Posílám Vám pochvalu:) a modlitbu.


Datum zveřejění: 30.8.2005
Otázka:
Muzete mi, prosim, vysvetlit, proc katolicka cirkev v dnesni (moderni) dobe jeste stale odsuzuje (a zabranuje) pouzivani kondomu. Tento postoj primo zpusobuje nakazeni a pozdeji smrt statisicu nevinnych lidi a neprimo ohrozuje celou spolecnost. Budu rad, kdyz mi odpovite. Neberte to, prosim, jako narazku; jsem jen uprimen zvedavy. Dekuji za Vas cas.


Datum zveřejění: 5.5.2005
Otázka:
Dobrý den!
Mám následující dotaz, ale začnu nejdříve popisem situace.
Před půl rokem jsem začal navštěvovat školu asijských bojových umění a věnuji se stylu Aikidó. Jedná se o pomerně nenáročný styl a jeho cílem není destrukce protivníka, ale jen získání kontroly nad ním a taky nad sebou samotným. Za ten půlrok po který Aikidó studuji (vím že je to na bilancování moc málo) se cítím tělesně i duševně daleko lépe, jsem klidnější a vyrovnanější.
Teď k dotazu: Jak se staví církev ke studiu asijských bojových umění? Já na sobě cítím, že mi studium všestranně pomáhá a každému bych ho doporučil. Faktem ovšem je, že katolík se má zdokonalovat především motlidbou a svátostmi. Katolík jsem a katolíkem taky zůstanu a mezi křesťansvím a studiem Aikidó necítím rozpor. Pro upřesnění ještě uvedu, že to "fackování" pod kterým si laik bojové umění představuje, je jen jednou z mnoha složek studia. Kromě tréningu těla se učíme ovládat i emoce, chování, etiketu atd...
Zajímal by mě a snad i čtenáře Váš názor. Předem za něj děkuji.


Datum zveřejění: 27.4.2005
Otázka:
http://www.blisty.cz/2005/4/25/art23088.html
jaký je váš názor na papeže???
má pro vás papež autoritu?


Datum zveřejění: 21.4.2005
Otázka:
Mám nejasnosti týkající se úcty před svatostánkem. Slyšela jsem, že v těsné blízkosti svatostánku by člověk měl pokleknout. Když v kostele někdo projde kolem svatostánku, poklekne, to je jasné. Ale jak se má člověk (ne ministrant) zachovat, když např. při mši svaté jde k amboně přečíst čtení z Písma Svatého a přitom se ke svatostánku jen přiblíží? (nejde přímo ke svatostánku, ale vstupuje do jeho blízkosti, do prostoru, kde kněz slouží mši, kam by se normálně při mši svaté nedostal). Všimla jsem si, že někteří lidé se při příchodu a i po odchodu od ambony uklánějí, někteří poklekají a jiní jen příjdou a odejdou bez pokleknutí a poklekají jen v té těsné blízkosti svatostánku. Co je ale správné? Jak by se člověk měl zachovat? Snad podle toho, jak to kdo cítí? Nebo je to jinak? Prosím o radu.


Datum zveřejění: 1.4.2005
Otázka:
Jak se církev dívá na případ Terri Schiavová?
Existuje nějaké oficiální stanovisko kat.církve?
Děkuji.


Datum zveřejění: 16.3.2005
Otázka:
Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné mít církevní sňatek mimo budovu kostela (louka). Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 11.3.2005
Otázka:
Dobrý den,
již dlouhou dobu přemýšlím o jedné věci, na kterou jsem se nakonec rozhodl zeptat Vás, aby jste mi udělali jasno. Je ve farnosti kněz pro lidi a nebo lidi pro kněze? Někdy mám smíšené pocity, jak to doopravdy je. Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 27.1.2005
Otázka:
Vážená redakce,
prosím o uveřejnění a zodpovězení mého dotazu ohledně věci, která jistě bude zajímat i jiné čtenáře:

V poslední době je u nás populární americký kněz Richard Rohr, který zde letos vedl jakési iniciační rituály pro muže. Ti prý při nich měli nevysvětlitelné vnitřní zážitky. P. Rohr také údajně praktikuje tzv eneagram. což má být něco podobného jako horoskop. Zajímalo by mne, jak mám poznat, že se zde nejedná o nějaké formy gnosticismu a okultismu.


Datum zveřejění: 10.1.2005
Otázka:
Ráda bych věděla, do jaké míry může celebrující kněz rozhodovat o podobě mše svaté. Setkala jsem se např. s tím, že se vynechává tajemství víry nebo po celou eucharistickou modlitbu (i při proměňování) lidé v kostele stojí a nepoklekají. Je to tak možné?


Datum zveřejění: 7.1.2005
Otázka:
Jsou katolíci opravdu jen anebo převážně hledači náboženských zážitků? Jaké „zážitky“ katolictví nabízí? Existuje i „suchá“ víra, nesensualistická? Děkuji za odpověď.


Datum zveřejění: 2.12.2004
Otázka:
Přeji hezký den,
zajímalo by mne, zda judo, karate, homeopatie, akupunktura, akupresura apod. jsou nevhodné praktiky pro křesťana? Jestli ano, tak proč?
Děkuji za odpověď.



Datum zveřejění: 25.11.2004
Otázka:
Dobrý den.
Jak velkou má podle Vás šanci vztah ateistky a katolíka?


Datum zveřejění: 13.10.2004
Otázka:
Chtel jsem se zeptat jak je to s neomylnosti Papeze. Zajima me konkretne to, ze Papez se stavi negativne k valce v Iraku. Ja sam ji nepodporuji, ale vzhledem k tomu ze studuji v USA znam hodne katoliku v USA, kteri valku podporuji. Snazim se s nimi argumentovat mimo jine i tim ze Sv. Otec je proti valce a proto jako katolik ji take nemuzu podporovat. Oni zase argumentuji tim, ze papez nevyhlasil sve stanovisko oficialne, nebo jako dogma, a ze je to jen jeho osobni nazor na vec. Diky za odpoved.


Datum zveřejění: 10.10.2004
Otázka:
Srdečně zdravím, chtěl jsem se zeptat na otázku, když opustí kněz církev, tj. např ( možná jeden z nejčastějších ):zamiluje se a shledá že nemůže v církvi působit nadále jako kněz. Zajímaly by mě dopady tohoto činu. Je zřejmé, že takový člověk se již nemůže oženit ( církevní sňatek ), takže v případě nějakého trvalého svazku se ženou , popřípadě manželství ( na úřadě ) se jedná o konkubinát? Takže z osoby plně zasvěcené se stane člověk, který v podstatě nemůže přistupovat ke svátostem? Jak na tento "hřích" pohlíží církev? Dá se na tomto místě vůbec mluvit o hříchu, když se jedná o lásku mezi mužem a ženou. Je jasné, že tento muž dal již své srdce Bohu prostřednictvím slibů a přijetím svěcení. Dá se mluvit o nějaké špatnosti, když tito dva třeba pak dobře vychovaj své děti a mají harmonickou rodinu? Dá se od církve získat nějaký dispenz, který by tomuto člověku umožňoval přistoupit ke svátostem. A může např. žena požádat o dodatečný církevní sňatek, jak se to dělá, např když jeden z manželů je nevěřící a ani si nepřeje svatbu v kostele, tak druhý si požádá o církevní splatnění tohoto manželství, takže může přistupovat ke svátostem. Je to možné i v tomto případě, nebo dotyčná žena je svým způsobem také vyloučena a nese se svým mužem ( knězem ) kříž? Na závěr taková možná zvláštní otázka, možná těžko zodpověditelná, možná ne. Ale dá se říct, že by se dotyčný člověk mohl kvůli tomuto výše popsanému činu "bát o spásu své duše"?
Předem mockrát děkuji za odpověď. Nechci aby můj dotaz vyzněl špatně. Za Vaší pomoci bych rád odpověděl nejen sobě, ale i těm, se kterými jsem nad touto otázkou uvažoval.


Datum zveřejění: 9.10.2004
Otázka:
Dobrý den.
Zajímalo by mě, jak se církev dívá na "přeoperování" ženy na muže a obráceně. Mlůže tento člověk chodit ke svátostem. Není to proti Božím úmyslům.
Děkuji za odpověď.
Klára


20   40   41-60  80   100   120   140   160   180  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář