Datum zveřejění: 11.9.2001
Otázka:
Je slučitelné být křesťan a být homosexuál? Jakou možnost má člověk, který si svou orientaci nevybral, absolvoval návštěvy sexuologů, psychologů, kus života smířeného a kus zase bojujícího a prosícího, neúspěšné pokusy o navázání heterosexuálního vztahu, je ve věku zralém na partnerský a rodinný život... má zůstat sám a radovat se ze zachování přikázání a mít pocit provinění, když v něm zahoří byť i platonická náklonnost tohoto druhu, nebo má nárok mít vedle sebe partnera-člověka, sdílejícího a milujícího... má se rozhodnout žít v heterosexuálním svazku, aby byl "přijat", ve skutečnosti ale v přetvářce... kudy má takový člověk jít? Bez Pána si neumí představit svůj život.. ale představa osamělého života je pro něj také bolestná. (Myslíte si, že svou odchylku dostal jako jiní dostali jiné postižení a život je pro něj zkouška..?)
Děkuji za odpověď
Datum zveřejění: 10.9.2001
Otázka:
Co je hlavním důvodem tělesné čistoty v předmanželském životě?
Obávám se, že mě z důvodu dodržování této čistoty opustí také můj nový přítel.Co mi tedy v té chvíli může být oporou a jak mohu najít smysl navázat v budoucnu nový partnerský vztah? Není totiž snadné najít aktivně věřícího katolíka se stejným pohledem na věc.
Datum zveřejění: 10.8.2001
Otázka:
Zajímalo by mně, když mám pochybnosti, zda od poslední svaté zpovědi
jsem se dopustil těžkého hříchu, jestli mohu nebo nemohu jít k svatému příjmání.
Datum zveřejění: 2.8.2001
Otázka:
V otázce týkající se církevních trestu jsem se docetla,že do exkomunikace upadá ten,kdo rozhreší spoluviníka proti 6.prikázání. Mám dotaz,jestli muže knez takovou ženu pokrtít,když toho oba uprímne litují a tato žena našla prostrednictvím tohoto vztahu víru v Boha.Dekuji
Datum zveřejění: 1.8.2001
Otázka:
Buh Vam zehnej, Bratri a Sestry, mam dotaz Kde se pise o Stanovisku Rimskokatolicke cirkve k umelemu preruseni tehotenstvi? Bylo to v ENCYKLICE CASTII nebo v CONUBII nebo v HUDANNAE VITAE? Dekuji za odpoved.
Datum zveřejění: 1.8.2001
Otázka:
V jakém stavu hříšnosti, (dá-li se to tak říci) je podle katolické církve katolík, případně jaké církevní tresty mu hrozí když:
1) Chodí k přijímání téměř u všech církví v republice a zůčastňuje se aktivně i bohoslužeb nekřesťanských?
2) Povinnost nedělní účasti realizuje podle toho jak potřebuje
3) Neuznává katolické učení o antikoncepci a potažmo sexuální morálce
4) Neuznává papežskou neomylnost a že papež má být nejvyšší hlavou církve.
5) Neuznává, že jen katolická církev je tou nejpravější církví Kristovou (ve smyslu Dominus Iesus)
6) Nechodí ke svátosti smíření, ale k přijímání ano.
7) Výroky církevního magisteria prostuduje, ale vždy se zařídí dle svého svědomí a nečiní mu to problém a výčitky (myslí si své).
8) Připouští preexistenci a reinkarnaci v rozporu s učením církve.
9) Kromě toho, že je již 20 let katolíkem konvertitou, praktikuje zen, taoistická a jógová cvičení, kabalu, astrologii, spirituální alchymii a studuje bílou magii rovněž bez pocitu konfliktu s učením církve.
Datum zveřejění: 30.7.2001
Otázka:
Mám dotaz na závažnost hríchu spáchaných pod vlivem alkoholu. Vím,že clovek,který se opije,se proviní proti 5.prikázání,ale co když pod vlivem alkoholu spáchá hrích napr. proti 6.prikázání? Jak se na takové hríchy pohlíží a co když si je nekdo tímto zpusobem ospravedlnuje?Dekuji.
Datum zveřejění: 28.7.2001
Otázka:
Dobrý den. Chci se zeptat, jak daleko mohou "zajít" v něžnostech snoubenci ještě před svatbou. Je přípustné např. líbání nahého těla? Děkuji.
Datum zveřejění: 14.6.2001
Otázka:
Existuje nějaké pravidlo jak rozeznat těžký hřích od lehkého, zda-li to záleží na svědomí každého z nás nebo je to nějak obecně dáno? Děkuji.
Datum zveřejění: 12.6.2001
Otázka:
Priblizil jsem se k Bohu.Potom ale, a ne jednou, kdyz vse je jak chci, a co nechci je pryc, opet delam co nechci, i kdyz vim, ze to neni dobre.Neboli, tim ze klesnu a `vzdaluju` se Mu, tim uprimneji se pak na Nej divam a opet speju k priblizeni.Jako kdybych potreboval spatne, abych dosahl dobreho.Co s tim?Tot ma otazka.
Dekuji za odpoved.
Datum zveřejění: 11.6.2001
Otázka:
Dnes bylo v Hustopečích biřmování. Byl tu pan biskup a po mši odpovídal na různé otázky. Jednou z otázek byla taky na registrované manželství. Chtěla bych se zeptat na Váš osobní názor. Můj názor je uznat manželstvi bez výchovy dětí. Jen Váš osobní názor.
Datum zveřejění: 24.5.2001
Otázka:
Po sv. zpovědi nebylo mojí přítelkyny uděleno rozhřešení, protože naposledy byla u sv. přijímání jako dítě a v současnosti (po mnoha letech) žije v manželství spojeném pouze civilním sňatkem. Její muž necítí potřebu uzavřít ještě sňatek církevní. Je to správné? Děkuji.
Datum zveřejění: 20.5.2001
Otázka:
Chtel bych se zeptat za jakých okolností povoluje církev antikoncepci,a další dotaz,co když je jeden z partnerů proti antikoncepci a druhý ne?Je antikoncepce za jistých okolností jako interupce?Za odpověď i krásnou a důležitou stránku děkuji.
Datum zveřejění: 16.5.2001
Otázka:
Smí být uděleno (upřímně litujícímu) kajícníkovi po jeho vyznání jakýchkoliv(!) hříchů rozhřešení každým knězem - nebo jsou k tomuto v určitých případech kompetentní (a pokud ano, v jakých) zvlášť oprávnění kněži, či dokonce biskupové nebo papež?
Velmi děkuji za Vaši odpověď.
Datum zveřejění: 7.5.2001
Otázka:
Dobry den,
precetl jsem si odpoved, ktera se tyka predmanzelskeho sexualniho zivota. Rad bych se jeste zeptal na pripad, kdy oba partneri vedi, ze se v budoucnu (za rok a půl) vezmou. Pritom ten z nich, ktery neni verici, by chtel sexualnim zivotem - z lasky - zit i pred svatbou. Mozna by mu mohlo ublizit odmitnuti, protoze v soucasne dobe spolu takto ziji. ?
Dekuji.
Nashledanou F.
Datum zveřejění: 23.4.2001
Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
Datum zveřejění: 19.4.2001
Otázka:
Mam nevericiho pritele, chodime spolu devet mesicu. Je mi 21 let.
Nyni vim, ze bych s nim chtela stravit zbytek zivota.
Ale mam problem - tim je sexualni stranka. Dokonce jsem zacala
brat antikoncepci. Nevim vsak, jak se s tim vyrovnat. Tizi me svedomi,
protoze katol. cirkev predmanzelsky sex zakazuje. U sv. smireni to
vyznavam jako hrich. Presto sveho cinu nelituji a vim ze budu pokracovat. Citim se jako pokrytec. Ale kdyz budu mlcet, tak vinu citim take.
Jak muzu litovat neceho, co prameni z lasky nas obou?Tento cin nechapu jako sobecky, spis jako davani se navzajem a odevzdávání.
Prosim vas poradte mi, nebo vyslovte svuj nazor.
Datum zveřejění: 18.3.2001
Otázka:
Kamaradum nedokazu vysvetlit, proc je na Velky patek a Popelecni stredu prisny
pust od masa? Proc zrovna maso?
A proc tam nepatri i ryby?
Dekuji za odpoved
Datum zveřejění: 21.2.2001
Otázka:
Prosím, je správné absolvovat vojenský vícvik?
Ježíš, oekl: miluj své nepoátele. Jak mohu zabíjet své bratry.
Mužete mi prosím, odpovidit? Dikuji