Datum zveřejění: 25.3.2004
Otázka:
Když se laici denodenně přesvědčují, že Katolická církev potřebuje zásadní reformu, reformu bezodkladnou a ne pouze kosmetickou, reformu ve všech jejich oblastech, ptám se: Co mají dělat? Podotýkám, že se jedná o katolické laiky, hluboce věřící, kteří nechtějí církev ničit, ale očistit od nánosů historie, přiblížit ji Kristovu učení a přiblížit ji dnešnímu člověku.
Datum zveřejění: 15.3.2004
Otázka:
Biskupové ve svém listě dali jako letošní motto "Bezpečnost na silnicích". Připadá mi to poněkud mimo, když je všude vidět velká apostáze. Že by měli vybízet k nějakému úsilí o zvroucnění a prohloubení víry, a ne, aby řidiči nezastavovali na zákazu stání a aby dodržovali v obci padesátku. Není to divné?
Datum zveřejění: 26.2.2004
Otázka:
Dobrý den,
často se setkávám s námitkou, že církev měla před r.89 obrovský morální kredit, která nedokázala využít a ztratila jej. Cítím, že to není tak úplně pravda, ale jak na takovouto námitku reagovat?
Datum zveřejění: 23.2.2004
Otázka:
Jsou evangelíci heretiky? Není ekumenické snažení spíše utopickou vizí, když ŘKC nemůže a ostatní křesťanské "církve" nechtějí ustoupit od svých ustavujících principů.
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejění: 10.12.2003
Otázka:
Co si mám myslet o stránkach http://katolikrevue.cz/, které se prezentují jako katolické? Jsem celkem zděšen. To nemá nějaké hodnocení ze strany biskupů apod.?
Datum zveřejění: 27.11.2003
Otázka:
Když musí více než sedmdesátiletý kněz začínat kázání slovy, že „
sice prohlašoval, že na „ničení kostela“ stačí sám, ale že teď mu tedy dokazují, že to bez „kostelničení“ pana kostelníka už nezvládá“ – a to jen proto, že mu malý ministrant (nic zlého netuše – v dobré víře) narovnal ohrnutý ornát, vyvstává logická otázka, zda by nejen pro vlastní farnost, ale i pro samotného kněze nebylo lépe, aby i on měl nárok na zasloužený odpočinek. Rád bych se proto zeptal, zda mají katoličtí kněží – stejně jako všichni ostatní lidé - právo na důchod, nebo zda musejí pracovat až do doby, než umřou. Obvykle se totiž argumentuje tím, že katolických kněží je nedostatek a je proto lépe (údajně menší zlo), je-li kněz starý, než žádný. Proč však není možné se poučit např. zkušenostmi z ciziny ??? Nějaký čas jsem strávil na malém ostrově ve Skotsku, kde také katolický kněz stabilně nebydlel. Buď tedy nějaký přijel, nebo vedla obřady přítomná řádová sestra. Přečetla, evangelium, přečetla kázání, vedla bohoslužbu slova a rozdala Eucharistii ze svatostánku. (Biskupskou konferencí pro to měli dokonce připravené texty.) Pokud nebyla na ostrově ani ona, tak vedl obřady někdo z místních laiků. Moje zkušenost byla velmi pozitivní a tato farnost opravdu rostla a žila.
Jednak se totiž lidé „prostřídali“ a byli tak zapojeni do samotné liturgie – nespali (jeden četl evangelium, jiný kázání, nebo vedl obřad liturgie nebo rozdával sv. přijímání – příště to mohl být jiný), navíc si pak i přítomnosti katolické kněze o to více vážili.
Pokud je tedy u nás (v ČR) SKUTEČNĚ takový nedostatek kněží, proč nemůže vést nedělní (římskokatolickou) liturgii např. některá řádová sestra, či některý z laiků (např. jáhnové, či lidé biskupem k tomu pověření – alespoň v menších farnostech) ???
MH.
PS.: Nečiním zde srovnání, zda má větší cenu mše či „jen“ bohoslužba slova, pouze mám zkušenost, že i nedělní liturgie vedená „laiky“ je cestou k životu a farnost stmeluje a zároveň se domnívám, že i kněz je „jen“ člověk a měl by proto mít právo na důstojné dožití svého života. Proč? Protože kvalita společnosti se pozná i podle toho, jak se dokáže postarat o lidi slabé to jest nejen o ženy a děti, ale třeba i o lidi staré či nemocné. Není v tom tedy česká ŘKC opět jen „znamením doby“ ???
Datum zveřejění: 30.10.2003
Otázka:
Prosím o pomoc při hledání závěrečného dokumentu z plenárního sněmu.Děkuji.Moje druhá otázka směřuje na neokatechumenát,jaký názor zastávají biskupové.Martin
Datum zveřejění: 27.10.2003
Otázka:
V souvislosti se jmenováním jezuity Tomáše Špidlíka kardinálem bylo několik článků v tisku, které uváděly rozdílné informace o počtu kardinálů, předchůdců T.Špidlíka, z českých a moravských zemí v historii. Prosím o správný údaj o počtu kardinálů, pokud možno i se jmény a také datem jmenování. Srdečně děkuji
Datum zveřejění: 22.10.2003
Otázka:
V čem je exkluzivita církve, jestli nějáka relevantní exkluzivita vůbec existuje? Připadá mi totiž, že k tomu, aby člověk žil "hodnotný" život (a o to tady jde doufám především:-))"stačí" žít podle kvalitních mravních norem (asi by se neměly lišit od těch biblických) a církev je tu jenom jako jakási pomocná ruka pro potřebné.....
Datum zveřejění: 22.9.2003
Otázka:
Zajímalo by mne, kde je hranice mezi církví a sektou. Já bych například Jehovisty, kteří jsou v ČR uznáni jako církev považoval spíše za sektu.
Datum zveřejění: 13.8.2003
Otázka:
Ráda bych věděla něco víc o jehovistech. V co oni vlastně věří? Občas se stane, že přijdou a začnou hovor týkající se některé události poslední doby a navazují na tuto událost. Neodbydu je nikdy hrubě ale řeknu jim že víru mám a nebudu ji měnit. Tím návštěva končí, nikdy jsem se nepouštěla do nějakých diskusí. Když o tom přemýšlím , tak vlastně neumím odpovědět na otázku :"Co jsou to jehovisté?" Tak se ptaly moje děti.Děkuji
Datum zveřejění: 5.8.2003
Otázka:
Dobrý den, prosím Vás, budu rád, když mi dáte aspoň jedinou dostačující odpověď na otázku: Proč se dopustila Církev nejzávažnějších lidských zločinů v celé historii, jedná se o inkvizici a otrokářství, jaké se stalo v Latinské Americe? Vaši odpověď bych používal na diskuzi s mými kamarády. Děkuji.
Datum zveřejění: 29.7.2003
Otázka:
Rád bych se zeptal na Váš názor o sněmu katolické církve na Velehradě ? Jaký je smysl a jaké jsou konkrétní dopady do života církve a společnosti ? Jaké jsou závěry z tohoto sněmu. Zajímal by mě také názor kněží, kteří spolupracují na Katolíkovi. Předem děkuji za Vaše odpovědi.
Datum zveřejění: 24.7.2003
Otázka:
Zaujala mne forma oslovení tazatele jednoho dotazu: "Zdravím Vás Otče...."
Myslel jsem, že Marek Slatinský je kluk asi v mém věku, něco pod třicet. To se týká i Petra Šikuly a jiných, kteří tady reagují na dotazy. Jak je může někdo oslovovat otče??? Dokonce s velkým O?
Nemyslíte, že míra psycho - socio - odstupu kněží versus laiků v české církvi je nebezpečně velká? Neprospělo by české církvi, kdyby kněží (a hlavně biskupové) sestoupili ze svých výšin mezi prostý lid?
Datum zveřejění: 20.5.2003
Otázka:
Zajímala by mě jedna dosti vážná věc. Totiž, jak je možné, že papež zakázal protestantům přijímat spolu s katolickými bratří hostii? Jsou snad prostestanté coby křesťané něco méně než buddhisté, hinduisté a jiní pohané, se kterými se papež běžně účastní bohoslužeb???
Datum zveřejění: 5.5.2003
Otázka:
V katolických knihách bývá latinské "Nihil obstat" nebo "Imprimatur" a jméno církevní autority. Já se tímto řídím při výběru knih. Znamená to že nemám číst knihy bez církevního schválení? Ale podle čeho se mám řídit, jde-li o knihu, která není vyloženě teologická, např. s s psychologickým obsahem s jistou dávkou teologie a není označena "Imprimatur"(např. knihy Dr.Kašparů či jiných autorů)? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejění: 1.5.2003
Otázka:
Ahoj, nedávno jsem se doslechla o hnutí New age. Protože mě zaujalo, jak na něj někteří křesťané zareagovali, chtěla jsem si o něm něco podrobnějšího zjistit. Snažila jsem se ptát i hledat na internetu, ale zatím stále nerozumím, proč právě toto hnutí budí tolik pozornosti. Tak se tedy obracím na Vás a doufám, že mi snad pomůžete objasnit, co je to za hnutí, jaký má cíl a co ho dává do souvislosti s Křesťanstvím? Za odpověď mnohokrát děkuje Petra
Datum zveřejění: 30.4.2003
Otázka:
Dobrý den,
měla bych na Vás dva dotazy:1.Mám zpívat se sborem v evangelickém kostele, ale nevím jak se tam mám chovat.Myslím tím žehnání se svěcenou vodou při vstupu,klekání před oltářem,atd...¨Ve starém vydání katechismu se píše, že je výslovně zakázáno chodit na bohoslužby jinověrců, ale v jiné literatuře se píše, že je zakázáno chodit pouze k přijímání.Jak to tedy je?Můžete to uvést na pravou míru.
2.Jak to,že kněz se nesmí oženit, ale jáhen ano? Není to nespravedlivé vůči kněžím?
Děkuji
Datum zveřejění: 29.4.2003
Otázka:
Pročítal jsem zpovědní zrcadlo ve starém kancionálu (mám za to, že z padesátých let). Hned u prvního přikázání byla uvedena otázka, zda jsem navštěvoval bohoslužby jinověrců a zda jsem se s nimi stýkal. V novějších zpovědních zrcadlech už toto není. Znamená to, že navštěvování bohoslužeb jiných církví a setkávání se s nimi bylo dříve hřích a teď už není? Kdo určuje, co hřích je a co není? Je Boží zákon proměnlivý? Tj. něco je hříchem jen po nějakou dobu a pak už zase ne? Pokud vím, dnes jsou taková setkání schvalována, podporována (viz ekumumenické hnutí), ba přímo iniciována představiteli katolické církve.
Datum zveřejění: 25.4.2003
Otázka:
Je špatné, když někdo přestoupí z jedné církve do druhé? Například, když katolík přejde do protestantské církve? Jak se naopak katolická církev staví k lidem, kteří mají zájem do této církve přestoupit? Jsou takové přesuny častým jevem?