katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis dotazů z rubriky: Liturgika


Předchozí stránka Další stránka

Datum zveřejění: 6.1.2006
Otázka:
Dovolte mi zeptat se, které svátostiny může udělovat laik. Je možné kupříkladu udělat někomu křížek na čelo nebo větší kříž a říct třeba Ať Tě požehnává a na tvých cestách doprovází Všemohoucí Bůh Otec...
Jak se postupuje při svěcení obydlí bez kněze na slavnost Zjevení Páně?
Musí laik při vykonávání svátostin splňovat nějaké zvláštní podmínky, např. být ve stavu milosti?
Jsou v Benedikcionále obsaženy i formulky pro laiky?


Datum zveřejění: 5.1.2006
Otázka:
Chvála Kristu!
Chtěla bych se zeptat: co znamená výraz „Goliáš oloupen“ v koledě Narodil se Kristus Pán?


Datum zveřejění: 25.10.2005
Otázka:
Dobry den,chtela jsem se prosim Vas zeptat.Můj přítel je křtěný a já křtěná nejsem,chtěli bychom mit svatbu v kostele.Musim byt křtena také?Kdybych se nenechala pokřtít mužeme se vzít v kostele a co bychom proto museli udělat?Nebo se mám raději nechat pokřtít?Jak dlouho trvá příprava na křest a co obnáší?Děkuji za odpověd.


Datum zveřejění: 26.9.2005
Otázka:
Chvála Kristu!

Chtěl bych se zeptat, jaký je postoj českého episkopátu k Bratrstvu sv. Pia X., zároveň jak je upraveno slavení „Tridentské mše“.

S Pánem Bohem a děkuji.


Datum zveřejění: 14.9.2005
Otázka:
Přeji dobrý den, ráda bych si objasnila některé otázky týkající se svátosti smíření a eucharistie:
1. Podle Katechismu katolické cirkve jsou zasvěcené svátky neděle, 1. svátek vánoční a Nový rok. Církev ovšem doporučuje slavit i jiné svátky… Chápu to správně, že povinnost účasti na mši svaté a zachování prac. klidu se týká pouze zasvěcených svátků a když nejdu do kostele třeba ve svátek Cyrila a Metoděje, není to hřích? (Mohu pak přistoupit k svatému přijímání, nebo musím nejdřív vykonat svátost smíření?)
2. Je nakupování v neděli těžký hřích – musím se z toho vyznat?
Děkuji za odpověď


Datum zveřejění: 3.8.2005
Otázka:
Dobrý den, měl bych otázku ohledně liturgiky. Mohli byste mi, prosím, říci, zda dřívější Misály obsahovoaly „ordo“ pro vysluhování křu a zda součátí Misálu byly antifony a tzv. rubriky? Také by mne zajímalo, zda západní tradice do předvelikonočního postního období započítává soboty a neděle.

Děkuji


Datum zveřejění: 22.6.2005
Otázka:
1) Proč říkáme při mši " Ty jediný jsi svatý ...." a to např. v kostele s v a t é h o Mořice, na svátek s v a t é h o Jiřího, 50 km od s v a t é h o Kopečku za zpěvu Máti Páně p ř e s v a t á ?

2) Je skutečně - jak říká kněz při mši - všechna čest a sláva Boha Otce skrze Krista ? Vždyť v době před vtělením a příchodem Krista na svět o něm lidé nevěděli a Hospodina oslavovali a ctili?


Datum zveřejění: 16.6.2005
Otázka:
Na pohřební mši mě zaujala slova kněze, ze kterých si bohužel přesně pamatuji jen "...popel popelu, prach prachu...". Tuším, že jsou z Bible. Můžete mi prosím říci, kde přesně tuto pasáž v Bibli najdu, popřípadě jak zní? Děkuji.


Datum zveřejění: 8.6.2005
Otázka:
Dobrý den,
někdy se setkávám s výrazem "paraliturgické obřady". Nikde se mi zatím nepodařilo zjistit, co se pod tímto pojmem skrývá. Prosím o vysvětlení. Děkuji.


Datum zveřejění: 7.6.2005
Otázka:
Dobrý den, mohli byste mi prosím pomoci zjistit, proč je svátek sv. Zdislavy právě 30. května? Pokud se mi podařilo najít, z jejího života není známo žádné datum mimo 1.1.1252, blahořečena byla 28.8.1907 a svatořečena 24.5.1995. Děkuji.


Datum zveřejění: 23.5.2005
Otázka:
Ráda bych věděla, jaké části má mít a jak má správně probíhat svátost smíření? Mám tu zkušenost, že naprostá většina kněží se omezuje pouze na to nejnutnější (ve srovnání s Kancionálem), přivítáním a povzbuzením před vyznáním se "obtěžuje" málokdo, někteří vynechávají i rozhřešovací formuli ("Bůh Otec...") atd. Mám pak často pocit, že kněze zdržuji a strašně otravuji, o nějakém slavení je řeč těžko, hovořit jsem schopná též obtížně, zvlášť když zpovědník pouze zavrčí: "Tak spusťe..." :-( Přitom mám zkušenost, že i jen pár slov povzbuzení na začátku může velmi pomoci otevřít se.


Datum zveřejění: 18.5.2005
Otázka:
Kolko je eucharistickych modlidieb a ake su pravidla pre ich pouzivanie ?


Datum zveřejění: 9.5.2005
Otázka:
Chvála Kristu!
Stále nemohu přijít na kloub otázce svátostin. Co všechno řadíme do svátostin. Co řadíme do svěcení, co (koho) světíme. Co řadíme do žehnání, co (koho) žehnáme. Kostel se světí nebo žehná? A svěcená voda se světí nebo žehná? Zkoušel jsem odpověď nalézt i v mnohých knihách, ale většinou jsem našel jen povídání o projevech, původu atd, mnohdy i autoři míchají dohromady pojmy "svátostina", "žehnání" a "svěcení". Lze říci, že svěcením se dnes označuje pouze udělování svátosti svěcení kněžstva, a vše ostatní je žehnání?
Pak mám ještě druhý dotaz z úplně jiného soudku: jak to dopadne s římskokatolickým knězem, který se rozhodne oženit. Je i nadále knězem? Smí udělovat svátosti, sloužit mši, být dále členem řádu?
Děkuji mnohokráte za Vaši ochotu



Datum zveřejění: 6.5.2005
Otázka:
Rád bych se zeptal, jaká je (či bohužel spíše byla) symbolika papežské tiáry. Co vedlo ke zrušení tohoto tradičního symbolu papežství, užívaného po celá staletí, nyní, za Benedikata XVI., dokonce i k jeho odstranění z papežského znaku?


Datum zveřejění: 5.5.2005
Otázka:
Chvála Kristu. Několikrát jsem se už setkal s tím, že je Panna Maria označována jako "blahoslavená Panna Maria". Vždy jsem měl za to, že je svatá. Při hledání v archivu, kde jsem se snažil najít odpověď na tuto otázku, jsem zaregistroval, že i v odpovědích je označena jako "přesvatá", či je přímo napsáno : "O svatosti Josefa či Marie bych se v tomto případě nebál: když ne oni, kdo vůbec...?". Z výše uvedeného jsem nabyl přesvědčení, že je skutečně svatá a proto mě o to víc zaráží užívání výrazu "blahoslavená". Chtěl bych poprosit o alespoň krátký komentář k této otázce. Blahoslavenost chápu jako jakýsi předstupeň svatosti. Proč je tedy používán nižší "titul" :-) ? Děkuji za odpověď.



Datum zveřejění: 5.5.2005
Otázka:
Jak se stavíte k polskému požadavku na vydání papežova srdce? Na jednu stranu je mi jejich touha blízká, vidím v ní i následování staré tradice ve shromažďování částí těl osob, u nichž se předpkládá svatořečení...
Na druhou stranu je to ale trochu zvláštní. Jaký je na to názor církve, jak se to dělo v historii?


Datum zveřejění: 30.4.2005
Otázka:
Nie je to tak dávno, čo ma náhle opustil môj blízky. Pri vkladaní tela do truhly som si všimol, že do rúk mu bol vložený ruženec. Ostro som protestoval proti tomuto podľa mňa pohanskému zvyku dávať zomrelým do truhly predmety. V rodine kvôli mne vznikla aj menšia zvada, až som nakoniec kapituloval. Naši pohanskí predkovia vkladali mŕtvym do hrobu rôzne predmety, ktoré ich mali sprevádzať na ich ceste posmrtným životom. Myslel som si, že prijatím kresťanstva sme sa podobných zvykov zbavili. Na moje veľké predstavenie, keď som sledoval pohreb Jána Pavla 2. som si všimol, že aj on má niečo ( na tú diaľku som nevedel presne rozoznať čo, ale myslím, že to bol ruženec ) vložené v rukách. Trochu to otriaslo mojou predstavou kresťanstva. Chcem sa spýtať, ako vykonávali pohreb ranní kresťania. To aj sv. Peter alebo sv. Pavol mali v hrobe vložené nejaké predmety? Je vôbec vkladanie predmetov do hrobu k zosnulému kresťanské? Je proces pohrebu popísaný niekde v Biblii?
Ďakujem.



Datum zveřejění: 24.4.2005
Otázka:
Mám dotaz týkající se tzv. "prvních pátků". U nás v kostele bývá v tyto dny mnohem víc lidí na mši sv., o řadách u zpovědnic ani nemluvě. Přitom nám kněží vysvětlují, že spoléhat na to, že si prvními pátky zasloužíme spásu, je blud.
Ráda bych věděla, jaká je historie vzniku a prožívání prvních pátků a jaký smysl mají pro dnešního křesťana.
Za odpověď děkuji.


Datum zveřejění: 22.4.2005
Otázka:
Dobrý den, zajímalo by mě, zda nedělní povinnost se vztahuje i na případy, kdy přijdu do kostela a až tam zjistím, že mše je spojena s koncertem - například Mozartovým Requiem. Mše pak trvá o cca hodinu déle. Když začne hrát hudba, kněz i věřící znehybní jak na zastaveném filmu a dynamika obřadu je zcela narušena. Nemluvím o případech, kdy je projev amatérský a nedá se poslouchat.
Předem děkuji za odpověď.



Datum zveřejění: 21.4.2005
Otázka:
Mám nejasnosti týkající se úcty před svatostánkem. Slyšela jsem, že v těsné blízkosti svatostánku by člověk měl pokleknout. Když v kostele někdo projde kolem svatostánku, poklekne, to je jasné. Ale jak se má člověk (ne ministrant) zachovat, když např. při mši svaté jde k amboně přečíst čtení z Písma Svatého a přitom se ke svatostánku jen přiblíží? (nejde přímo ke svatostánku, ale vstupuje do jeho blízkosti, do prostoru, kde kněz slouží mši, kam by se normálně při mši svaté nedostal). Všimla jsem si, že někteří lidé se při příchodu a i po odchodu od ambony uklánějí, někteří poklekají a jiní jen příjdou a odejdou bez pokleknutí a poklekají jen v té těsné blízkosti svatostánku. Co je ale správné? Jak by se člověk měl zachovat? Snad podle toho, jak to kdo cítí? Nebo je to jinak? Prosím o radu.


20   40   60   61-80  100   120   140   160   180   200   220   240   260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář