Datum zveřejnění: 20.5.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chvala Kristu!
Nedavno jsem docetl knizecku od sv. Faustyny Kowalske, ve ktere pomerne detailne popisuje sve vize o pekle. Existuje podobne dilko o ocistci, nejlepe oo nejakeho svetce?
Dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 19.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chtěla bych se zeptat na znění modlitby o smrtelné úzkosti Kristově a ještě na text modlitby k Nejsvětějšímu srdci Ježíšovu a na text modlitby k Neposkvrněnému srdci Mariinu. Děkuji.
Datum zveřejnění: 15.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den,
jsem praktikující katolička a až jednou dojdeme spolu s partnerem k rozhodnutí vzíti se, nevím, zda se nechat oddat v kostele, ve kterém jsem byla jako již dospělá pokřtěna (v mém rodném městečku) nebo v kostele, který navštěvuji nyní v městě mého současného bydliště, z jehož okolí pochází i partner.
A jak vybírat svědka? Měl by jím být rovněž praktikující katolík?
Děkuji za Vaši laskavost a ochotu mi odpovědět.
Andrejka
Datum zveřejnění: 14.5.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Dobrý den. Chci se zeptat na něco, co už zde možná padlo. (V tom případě bych byl vděčný za odkaz.)
V Mt 19,9 je, že kdo propustí manželku, mimo případ smilstva, uvádí ji do cizoložství, a kdo si v takovém případě vezme jinou, cizoloží. (Parafráze ekum. překladu.)
a) Znamená to, že kdo opustí svého manželského partnera, který smilnil, neuvádí ho do „cizoložství“, a že kdo si v takovém případě vezme někoho jiného, „necizoloží“?
b) Znamená to, že ten, kdo opustí svého manželského partnera, který smilnil, a ten, kdo si v takovém případě vezme někoho jiného, může jednat správně?Jak se to potom má ke katolickému pojetí nezrušitelnosti manželství za pozemského života manželů? Děkuji.
Datum zveřejnění: 12.5.2003
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Dobrý den,
měl bych následující dotaz: moji přátelé Jana a Lukáš (jména pozměněna) hodlají, dá-li Bůh, v budoucnu vstoupit do stavu manželského. Problém je, že Lukáš je kmotrem Jany a mám pocit, že jsem někde četl, že kmotr si svou kmotřenku vzít nemůže. Je z tohoto nějaké východisko nebo výjimka?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 12.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobry den,
prosim o zodpovezeni meho dotazu. Mam celiakii, musim drzet prisnou bezlepkovou dietu (dozivotne). Jak se mam zachovat pri sv. prijimani? Hostie se vyrabeji z kvalitni psenicne mouky, ktera ma hodne lepku. Setkala jsem se s nazorem, ze Telo Pane nemuze uskodit ani pri zadne diete - Telo Pane ne, ale co lepek, ktery v hostii je? Vzdyt hostie se nemusi prijimat cela, staci pulka, ctvrtka, malicky kousek - a vzdy je to cele Telo Pane (ale lepku mene). Jinou moznosti by mohlo byt prijimani vina - Krve Pane, nevim, zda bych si v tomto pripade nepripadala jako nejaka vyjimka, ze me sleduje cely kostel... a jak vubec to prakticky vyresit.
Jsem vdecna, ze jsem nasla pochopeni ze strany knezi v nasi farnosti (maly kousek hostie), ale jak se zachovat, kdyz jinde pochopeni treba nenajdu? Jak se vyrovnat s pocitem, ze prijetim cele hostie porusuji dietu - ale pritom po sv. prijimani touzim? Vzdyt reseni nebo alespon prijatelny kompromis existuje. Bezlepkova dieta je pro me zivotne dulezita (mela jsem velke zdravotni potize), neni to zadna dieta na hubnuti...
Rozhodnuti, zda pristoupit ci nepristoupit ke sv. prijimani zalezi prece na jinych vecech.
Predem moc dekuji za vasi odpoved, nejsem sama, koho to zajima.
Vice informaci o bezlepkove diete je napr. na www.coeliac.cz
Datum zveřejnění: 9.5.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobrý den v tomto Svatém týdnu
rád bych see Vás zeptal jaké podmínky musí člověk splňovat, aby se mohl stát biřmovacím kmotrem? A jaké jsou pak jeho povinnosti (krom2 modlitby)?
Děkuji předem za odpověd´ a omlouvám se jestli otázka zní příliš farizejsky
Bud´te s Bohem
Datum zveřejnění: 7.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den,
zajímalo by mě, odkud pochází většina písní, které se zpívají při mších v katolických kostelích. Mají nějaké autory, nebo je jich většina anonymních?
Můj další dotaz se týka liturgie. Vím, že existují tři cykly, po třech letech se to celé opakuje, o důležitých svátcích se čte každý rok stejný text. Odkud tento systém pochází? Jak je to s pohřby a svatbami? Podléhají čtení při těchto svátostech také aktuálnímu cyklu? Před sto lety se četly stejné texty, nebo se čas od času obmění?
Děkuji za odpověď
Datum zveřejnění: 7.5.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Kde katolicka cirkev prisla k tomu ze Jezis si vzal Pannu Marii k sobe do nebe i s jejim pozemskym telem (v Bibli?).
Datum zveřejnění: 6.5.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Srdečně Vás zdravím a prosím Vás o radu týkající se jedné z nejvyšších ctností, a to ctnosti pokory. Zajímala by mě její pozice v hierarchii ostatních ctností a zda existuje dostupná literatura, která by se tomuto tématu věnovala. Zatím jsem hledala v teologický ch slovnících, které jsou v tomto směru velmi stručné, a u Tomáše Akvinského, jehož dílo trpí zase opačným problémem. Je příliš rozsáhlé a nevím, jak se v něm správně orientovat.
Snad je to z mého dotazu částečně patrné, ale přece jen, aby byl správně pochopen - jsem studentkou FF a o pokoře bych chtěla napsat seminární práci. Zatím marně pátrám po literatuře, které zřejmě mnoho není /vhodné by byly i práce naopak o pýše, a nebo třeba o poslušnosti/, a zároveň při této cestě objevuji neskonalý význam této ctnosti.
Děkuji za trpělivost při čtení mého dotazu a za Vaši odpověď.
S pozdravem
Mirka J.
Datum zveřejnění: 6.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Zdravím celý kolektiv Katolika.
Chtěl bych se předně zeptat, jaký je vztah mezi Denní modlitbou církve (především ranními chválami a nešporami) a "klekáním", tj. modlitbou Anděl Páně (Raduj se, Královno...). Mám na mysli to, zda existují nezávisle vedle sebe, nebo zda Anděl Páně je jakousi náhražkou nešpor pro ty, kdo se nemodlí breviář, nebo jak to vlastně je. S tím souvisí to, zda zvonění ke klekání oznamuje i dobu k modlitbě breviáře (proč se ale potom všichni, včetně rádia Proglas, modlí nešpory po 21. hodině?), nebo zda zde není žádná souvislost.
Za druhé - z předkoncilních kancionálů jsem zjistil, že tam existovalo tzv. Offertorium. Vím, že zůstal zachován Introit, Graduale a Communio (i když se jmenují jinak). Několikrát jsem se totiž zúčastnil mše sv. bez zpěvu mešních písní, kdy kněz recitoval ony 3 antifony. Nikdy jsem však neslyšel antifonu k obětnímu průvodu. Chtěl bych se proto zeptat, zda vůbec ještě aspoň teoreticky existuje .
Za obě odpovědi děkuji.
Datum zveřejnění: 5.5.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
V katolických knihách bývá latinské "Nihil obstat" nebo "Imprimatur" a jméno církevní autority. Já se tímto řídím při výběru knih. Znamená to že nemám číst knihy bez církevního schválení? Ale podle čeho se mám řídit, jde-li o knihu, která není vyloženě teologická, např. s s psychologickým obsahem s jistou dávkou teologie a není označena "Imprimatur"(např. knihy Dr.Kašparů či jiných autorů)? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 1.5.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Ahoj, nedávno jsem se doslechla o hnutí New age. Protože mě zaujalo, jak na něj někteří křesťané zareagovali, chtěla jsem si o něm něco podrobnějšího zjistit. Snažila jsem se ptát i hledat na internetu, ale zatím stále nerozumím, proč právě toto hnutí budí tolik pozornosti. Tak se tedy obracím na Vás a doufám, že mi snad pomůžete objasnit, co je to za hnutí, jaký má cíl a co ho dává do souvislosti s Křesťanstvím? Za odpověď mnohokrát děkuje Petra
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den,
měla bych na Vás dva dotazy:1.Mám zpívat se sborem v evangelickém kostele, ale nevím jak se tam mám chovat.Myslím tím žehnání se svěcenou vodou při vstupu,klekání před oltářem,atd...¨Ve starém vydání katechismu se píše, že je výslovně zakázáno chodit na bohoslužby jinověrců, ale v jiné literatuře se píše, že je zakázáno chodit pouze k přijímání.Jak to tedy je?Můžete to uvést na pravou míru.
2.Jak to,že kněz se nesmí oženit, ale jáhen ano? Není to nespravedlivé vůči kněžím?
Děkuji
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Svátost smíření, mám příliš přecitlivělé svědomí ?
Je mi 24, byl jsem u svátostí smíření asi po sedmi letech. Pečlivě jsem se připravoval, chci znovu začít. Vše jsem se snažil vyznat, jak jsem myslel, že je to nejlepší. Z nervozity jsem MOŽNÁ nepřečetl jeden hřích vůbec, nebo přesně tak jak jsem to měl sepsáno. Opravdu nevím a také jsem mohl vše vyznat správně. Rozhodně to nebylo úmyslné. A teď, pořád mě hlodá svědomí, i když si řeknu, vždyť jsem nic schválně nezamlčel a kněz mi navíc před rozhřešením řekl, že se mi odpouštějí i hříchy, na které jsem zapomněl, abych prý mohl
být klidný.
Dále jsem si vzpomněl na toto: Když jsem byl asi v 6, nebo 7 třídě, kdosi nám říkal, že nemáme Bohu přísahat s něčím, co nevíme, jestli můžeme splnit a že nejlépe je nepřísahat vůbec. Matně si vzpomínám, že jsem prohlásil cosi jako, že přísahám že nikdy nebudu pít pivo, nebo alkohol, či chodit do hospody, opravdu nevím přesně a nevím jestli jsem to přísahal i Bohu.
Od té doby jsem toho samozřejmě vypil dost :-)
Jak se teda mám zachovat ? Přece na posezení u piva s přáteli není nic špatného (když se to nepřehání).
Sám sobě říkám, že jsou to hlouposti a že Bohu snad nezáleží na takovýchto věcech a jednotlivých slovech, ALE proč mi jdou pořád na mysl? Proč nemůžu pocítit opravdovou radost z odpuštění ? Mám jít znovu ke zpovědi ? Mám strach, že se do všeho ještě více zamotám, že vyvstanou nové a nové pochybnosti a já skončím jako před tím.
A já si tolik přeji vrátit se zase k Bohu, protože jsem poznal, že bez Boha byl můj život k ničemu. Chtěl bych zlepšit svůj život a jednání, přistupovat konečně pravidelně k sv. přijímání a tyhle věci jakoby mi chtěli stát v cestě. Je možné, že je tohle „hlodání svědomí“ formou, jak se ďábel snaží mě zmást a znovu odvést z cesty k Bohu ? Mám to brát jako zkoušku, kterou musím projít? Mám méně poslouchat svoje svědomí?
Rád bych udělal za svou pochybnou minulostí tlustou čáru a řekl Bohu svoje ANO, tady jsem, už nechci hřešit. Místo toho mám strach, jestli mi Bůh odpustil, jestli se nedopouštím dalšího hříchu.
Děkuji za Vaši odpověď a zároveň Vám děkuji za tuhle službu, kterou na internetu děláte.
Mezi tolika zlem a komercí, zde má své místo i Bůh a to je moc dobře.
S pozdravem Radek
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Prosím o zodpovězení několika otázek:
1. Existuje nějaké podrobnější členění hříchů podle závažnosti v rámci dvou známých hlavních skupin: lehké x těžké? Závažnost hříchů v každé z těchto skupin je přece různá. Je rozdíl, pokud člověk o někom špatně smýšlí, a když na druhé straně nechá volný průchod vyřčení těchto špatných slov. Nezúčastnit se z vlastní viny nedělní mše svaté se nedá srovnávat např. s úmyslným zabitím člověka…, v obou případech nesmí člověk přistupovat ke sv. přijímání.
2. Mají dobré skutky člověka, který ztratil těžkým hříchem milost posvěcující, svou plnou hodnotu a smysl pro spásu jeho duše?
3. Jak může napravit svůj život člověk, který se dostal svým jednáním do exkomunikace, např. katolický kněz, který se oženil a má děti?
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat na názor katolické církve na mimozemské civilizace.Proč by Bůh začínal nový život někde jinde?
Již předem díky za odpověď
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Prosím mohli byste mi poslat podrobně vysvětlující odpově´d či doporučení, kde bych našel informace-Proč je pornografie špatná?
Děkuji,
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Pročítal jsem zpovědní zrcadlo ve starém kancionálu (mám za to, že z padesátých let). Hned u prvního přikázání byla uvedena otázka, zda jsem navštěvoval bohoslužby jinověrců a zda jsem se s nimi stýkal. V novějších zpovědních zrcadlech už toto není. Znamená to, že navštěvování bohoslužeb jiných církví a setkávání se s nimi bylo dříve hřích a teď už není? Kdo určuje, co hřích je a co není? Je Boží zákon proměnlivý? Tj. něco je hříchem jen po nějakou dobu a pak už zase ne? Pokud vím, dnes jsou taková setkání schvalována, podporována (viz ekumumenické hnutí), ba přímo iniciována představiteli katolické církve.
Datum zveřejnění: 28.4.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Chci se zeptat, proč se katolická církev někdy chová přímo přesně proti slovům Ježíše - mám na mysli označování otec, kdy Ježíš říká: "Nikomu neříkejte otec...", a přitom katolická církev je "otců" plná a slovní spojení Svatý otec neznamená Boha, nýbrž papeže... Proč má církev majetek, z toho se vždycky nějak vykroutíte, ale tohle je už vyloženě proti Písmu!