Datum zveřejnění: 6.5.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Srdečně Vás zdravím a prosím Vás o radu týkající se jedné z nejvyšších ctností, a to ctnosti pokory. Zajímala by mě její pozice v hierarchii ostatních ctností a zda existuje dostupná literatura, která by se tomuto tématu věnovala. Zatím jsem hledala v teologický ch slovnících, které jsou v tomto směru velmi stručné, a u Tomáše Akvinského, jehož dílo trpí zase opačným problémem. Je příliš rozsáhlé a nevím, jak se v něm správně orientovat.
Snad je to z mého dotazu částečně patrné, ale přece jen, aby byl správně pochopen - jsem studentkou FF a o pokoře bych chtěla napsat seminární práci. Zatím marně pátrám po literatuře, které zřejmě mnoho není /vhodné by byly i práce naopak o pýše, a nebo třeba o poslušnosti/, a zároveň při této cestě objevuji neskonalý význam této ctnosti.
Děkuji za trpělivost při čtení mého dotazu a za Vaši odpověď.
S pozdravem
Mirka J.
Datum zveřejnění: 6.5.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Zdravím celý kolektiv Katolika.
Chtěl bych se předně zeptat, jaký je vztah mezi Denní modlitbou církve (především ranními chválami a nešporami) a "klekáním", tj. modlitbou Anděl Páně (Raduj se, Královno...). Mám na mysli to, zda existují nezávisle vedle sebe, nebo zda Anděl Páně je jakousi náhražkou nešpor pro ty, kdo se nemodlí breviář, nebo jak to vlastně je. S tím souvisí to, zda zvonění ke klekání oznamuje i dobu k modlitbě breviáře (proč se ale potom všichni, včetně rádia Proglas, modlí nešpory po 21. hodině?), nebo zda zde není žádná souvislost.
Za druhé - z předkoncilních kancionálů jsem zjistil, že tam existovalo tzv. Offertorium. Vím, že zůstal zachován Introit, Graduale a Communio (i když se jmenují jinak). Několikrát jsem se totiž zúčastnil mše sv. bez zpěvu mešních písní, kdy kněz recitoval ony 3 antifony. Nikdy jsem však neslyšel antifonu k obětnímu průvodu. Chtěl bych se proto zeptat, zda vůbec ještě aspoň teoreticky existuje .
Za obě odpovědi děkuji.
Datum zveřejnění: 5.5.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
V katolických knihách bývá latinské "Nihil obstat" nebo "Imprimatur" a jméno církevní autority. Já se tímto řídím při výběru knih. Znamená to že nemám číst knihy bez církevního schválení? Ale podle čeho se mám řídit, jde-li o knihu, která není vyloženě teologická, např. s s psychologickým obsahem s jistou dávkou teologie a není označena "Imprimatur"(např. knihy Dr.Kašparů či jiných autorů)? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 1.5.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Ahoj, nedávno jsem se doslechla o hnutí New age. Protože mě zaujalo, jak na něj někteří křesťané zareagovali, chtěla jsem si o něm něco podrobnějšího zjistit. Snažila jsem se ptát i hledat na internetu, ale zatím stále nerozumím, proč právě toto hnutí budí tolik pozornosti. Tak se tedy obracím na Vás a doufám, že mi snad pomůžete objasnit, co je to za hnutí, jaký má cíl a co ho dává do souvislosti s Křesťanstvím? Za odpověď mnohokrát děkuje Petra
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den,
měla bych na Vás dva dotazy:1.Mám zpívat se sborem v evangelickém kostele, ale nevím jak se tam mám chovat.Myslím tím žehnání se svěcenou vodou při vstupu,klekání před oltářem,atd...¨Ve starém vydání katechismu se píše, že je výslovně zakázáno chodit na bohoslužby jinověrců, ale v jiné literatuře se píše, že je zakázáno chodit pouze k přijímání.Jak to tedy je?Můžete to uvést na pravou míru.
2.Jak to,že kněz se nesmí oženit, ale jáhen ano? Není to nespravedlivé vůči kněžím?
Děkuji
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Svátost smíření, mám příliš přecitlivělé svědomí ?
Je mi 24, byl jsem u svátostí smíření asi po sedmi letech. Pečlivě jsem se připravoval, chci znovu začít. Vše jsem se snažil vyznat, jak jsem myslel, že je to nejlepší. Z nervozity jsem MOŽNÁ nepřečetl jeden hřích vůbec, nebo přesně tak jak jsem to měl sepsáno. Opravdu nevím a také jsem mohl vše vyznat správně. Rozhodně to nebylo úmyslné. A teď, pořád mě hlodá svědomí, i když si řeknu, vždyť jsem nic schválně nezamlčel a kněz mi navíc před rozhřešením řekl, že se mi odpouštějí i hříchy, na které jsem zapomněl, abych prý mohl
být klidný.
Dále jsem si vzpomněl na toto: Když jsem byl asi v 6, nebo 7 třídě, kdosi nám říkal, že nemáme Bohu přísahat s něčím, co nevíme, jestli můžeme splnit a že nejlépe je nepřísahat vůbec. Matně si vzpomínám, že jsem prohlásil cosi jako, že přísahám že nikdy nebudu pít pivo, nebo alkohol, či chodit do hospody, opravdu nevím přesně a nevím jestli jsem to přísahal i Bohu.
Od té doby jsem toho samozřejmě vypil dost :-)
Jak se teda mám zachovat ? Přece na posezení u piva s přáteli není nic špatného (když se to nepřehání).
Sám sobě říkám, že jsou to hlouposti a že Bohu snad nezáleží na takovýchto věcech a jednotlivých slovech, ALE proč mi jdou pořád na mysl? Proč nemůžu pocítit opravdovou radost z odpuštění ? Mám jít znovu ke zpovědi ? Mám strach, že se do všeho ještě více zamotám, že vyvstanou nové a nové pochybnosti a já skončím jako před tím.
A já si tolik přeji vrátit se zase k Bohu, protože jsem poznal, že bez Boha byl můj život k ničemu. Chtěl bych zlepšit svůj život a jednání, přistupovat konečně pravidelně k sv. přijímání a tyhle věci jakoby mi chtěli stát v cestě. Je možné, že je tohle „hlodání svědomí“ formou, jak se ďábel snaží mě zmást a znovu odvést z cesty k Bohu ? Mám to brát jako zkoušku, kterou musím projít? Mám méně poslouchat svoje svědomí?
Rád bych udělal za svou pochybnou minulostí tlustou čáru a řekl Bohu svoje ANO, tady jsem, už nechci hřešit. Místo toho mám strach, jestli mi Bůh odpustil, jestli se nedopouštím dalšího hříchu.
Děkuji za Vaši odpověď a zároveň Vám děkuji za tuhle službu, kterou na internetu děláte.
Mezi tolika zlem a komercí, zde má své místo i Bůh a to je moc dobře.
S pozdravem Radek
Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Prosím o zodpovězení několika otázek:
1. Existuje nějaké podrobnější členění hříchů podle závažnosti v rámci dvou známých hlavních skupin: lehké x těžké? Závažnost hříchů v každé z těchto skupin je přece různá. Je rozdíl, pokud člověk o někom špatně smýšlí, a když na druhé straně nechá volný průchod vyřčení těchto špatných slov. Nezúčastnit se z vlastní viny nedělní mše svaté se nedá srovnávat např. s úmyslným zabitím člověka…, v obou případech nesmí člověk přistupovat ke sv. přijímání.
2. Mají dobré skutky člověka, který ztratil těžkým hříchem milost posvěcující, svou plnou hodnotu a smysl pro spásu jeho duše?
3. Jak může napravit svůj život člověk, který se dostal svým jednáním do exkomunikace, např. katolický kněz, který se oženil a má děti?
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat na názor katolické církve na mimozemské civilizace.Proč by Bůh začínal nový život někde jinde?
Již předem díky za odpověď
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Prosím mohli byste mi poslat podrobně vysvětlující odpově´d či doporučení, kde bych našel informace-Proč je pornografie špatná?
Děkuji,
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Pročítal jsem zpovědní zrcadlo ve starém kancionálu (mám za to, že z padesátých let). Hned u prvního přikázání byla uvedena otázka, zda jsem navštěvoval bohoslužby jinověrců a zda jsem se s nimi stýkal. V novějších zpovědních zrcadlech už toto není. Znamená to, že navštěvování bohoslužeb jiných církví a setkávání se s nimi bylo dříve hřích a teď už není? Kdo určuje, co hřích je a co není? Je Boží zákon proměnlivý? Tj. něco je hříchem jen po nějakou dobu a pak už zase ne? Pokud vím, dnes jsou taková setkání schvalována, podporována (viz ekumumenické hnutí), ba přímo iniciována představiteli katolické církve.
Datum zveřejnění: 28.4.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Chci se zeptat, proč se katolická církev někdy chová přímo přesně proti slovům Ježíše - mám na mysli označování otec, kdy Ježíš říká: "Nikomu neříkejte otec...", a přitom katolická církev je "otců" plná a slovní spojení Svatý otec neznamená Boha, nýbrž papeže... Proč má církev majetek, z toho se vždycky nějak vykroutíte, ale tohle je už vyloženě proti Písmu!
Datum zveřejnění: 28.4.2003
Rubrika: Etika a morálka,
Duchovní život Otázka:
Zdravím Vás,
mám jeden takový problém.Je mi 15 let a chodím na přípravu k biřmování.Myslím, že se od té doby změnil můj přístup k Bohu.(K lepšímu).když jsem byla u zpovědi, řekla jsem sice, že jsem byla naposledy u zpovědi před rokem, ale aniž bych si to uvědomila, řekla jsem pouze hříchy asi za poslední měsíc.Došlo mi to až těsně před svatým přijímáním.Na přijímání jsem šla-dopustila jsem se svatokrádeže? A ještě jeden háček:když se mě pan děkan u zpovědi zeptal , jestli se modlím ráno a večer, řekla jsem ano, i když se modlím jen někdy.
Děkuji za Vaši ochotu, odpovědět na můj dotaz.
Datum zveřejnění: 25.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Je špatné, když někdo přestoupí z jedné církve do druhé? Například, když katolík přejde do protestantské církve? Jak se naopak katolická církev staví k lidem, kteří mají zájem do této církve přestoupit? Jsou takové přesuny častým jevem?
Datum zveřejnění: 24.4.2003
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Chvála Kristu,
nejsou mi zcela jasné pojmy jako apoštolský list, apoštolská konstituce, apoštolská exhortace, encyklika, pastýřský list apod. Jaké jsou v tom rozdíly? Přeju krásné Velikonoce a děkuju za odpověď...
Datum zveřejnění: 24.4.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Moc vás všechny zdravím:
Ráda bych se nechala pokřtít, vím, že je nutná příprava u kněze a zajímalo by mě co vše je nutné nastudovat a které knihy doporučujete. Studuji jinde než mám trvalé bydliště, je tedy nutné absolvovat přípravu na farnosti ke které připadám, nebo je možné ji absolvovat v podstatě kdekoliv? Děkuji
Datum zveřejnění: 23.4.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Koupil jsem si obraz Leonardo - Posledni vecere pane. Prosim kde je mozno zjistit, ktery apostol na obraze je ktery. O obraze jsem si precetl na internetu - nachazi se v Milane na zdi klasterni jidelny, ale to je vse.
Datum zveřejnění: 23.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Zdravím Vás,
Určitě sledujete televizi nebo odněkud víte, co v době Velikonoční provádějí lidé na Filipínách.Chtěla jsem se zeptat, jestli je nutné dělat to, co dělají.(Přibíjení se na kříž,bičování se karabáči s vpletenými kusy skla,atd...)Bude je snad mít Bůh raději než ostatní věřící?Budou tím mít zaručený pobyt v nebi?Prosím i o Váš osobní názor.Děkuji
Datum zveřejnění: 23.4.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den, rád bych Vás poprosil o zodpovězení následujících dvou otázek.
Zajímalo by mě, proč se na Zelený čtvrtek při Gloria se rozezní zvony? Četl jsem si jednu z dřívějších odpovědí na podobnou otázku, kde je psáno, že „Svaté třídení je totiž dobou ztišení, kdy se zvony a varhany odmlčí od Gloria (Sláva na výsostech Bohu) večerní mše na Zelený čtvrtek a znovu zazní při Gloria Velikonoční vigílie.“ Nenašel jsem tam, ale odpověď na to, proč ve čtvrtek vůbec zní? Je ten „rámus“, který se vždy dělá, důležitý jen pro to, aby si lidé všimli, že od teď se mají ztišit? Nestačilo by pouze zvony od Gloria na Zelený čtvrtek nepoužívat?
A pak bych se chtěl zeptat ještě na jednu věc. K čemu zákoníci a farizeové potřebovali, aby jim Jidáš zradil Ježíše? Mohli si ho snad dost dobře najít sami i bez jeho pomoci.
Za odpověď děkuji.
Datum zveřejnění: 22.4.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Prosím o informaci, proč se liší číslování (tj. vlastně pořadí) žalmů v latinském textu Bible (Vulgatě) a v českém překladu. Má se při citaci uvádět číslo podle Vulgaty nebo podle českého textu? Zdá se mi, že se v odborné literatuře (historické, uměleckohistorické, apod.) cituje spíše podle číslování ve Vulgatě, a to přestože to pak při hledání v českém překladu přináší určité komplikace. Děkuji
Datum zveřejnění: 19.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Poněkud mě zaskočila zpráva dnešních lidových novin, můžete tuto otázku prosím blíže objasnit? Děkuji.
cituji:
"Ve své 14. encyklice Jan Pavel II. nabádá katolíky, aby se nezúčastňovali na slavení večeře Páně v protestantských církvích. "Katolíci se musejí zdržet účasti na přijímání (v jiných církvích)," aby "se eucharistii nepodkládala dvojznačnost".
Základem rozdílu je odlišné teologické pojetí večeře Páně a rozdílná úloha kněze. Podle katolického učení kněz svými slovy při slavení svátosti eucharistie skutečně proměňuje hostii a víno v tělo a krev Ježíš (transsubstancializace). Protestanti naproti tomu spíše hovoří o symbolickém obsahu přijímání, ačkoli rovněž oni připouštějí "přítomnost Boha v chlebu a vínu".