Datum zveřejnění: 2.12.2004
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Katolická církev a církve Otázka:
Přeji hezký den,
zajímalo by mne, zda judo, karate, homeopatie, akupunktura, akupresura apod. jsou nevhodné praktiky pro křesťana? Jestli ano, tak proč?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 26.11.2004
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Otázka:
Jsem věřící učitelka češtiny. Starší syn má 7 let, příští rok by měl přistoupit poprvé ke sv. přijímání. Chci ho učit Desatero, proto mám následující dotaz: netýká se obsahu, ale formy. Mohu ho znění Desatera učit v „modernější“ češtině? Např. 1. Budeš věřit v jednoho Boha. 2. Nevezmeš jméno Boží nadarmo (ne tedy „nevezmeš jména…“ – tohoto spojení se 2. pádem se už přece neužívá), 3. Pamatuj, abys světil sváteční den… Možná vám tato moje „starost“ bude připadat malicherná, ale vzhledem k tomu, že jazyk není statický, mohlo by se desítky let staré znění Desatera přizpůsobit současné češtině.
Datum zveřejnění: 25.11.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den.
Jak velkou má podle Vás šanci vztah ateistky a katolíka?
Datum zveřejnění: 12.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den mám otázku, moje kamarádka je Evangelička a jednou jsme se bavily o P.Marii.Pokud jsem pochopila správně její slova evangelíci uznávají Marii jak o Boží matku ale nedávají jí takový význam jako katolíci,ale přsto nejsou úplně zatvrzelí otázce toho jak to sní a s jejím nanebevzetím a zjevováním vlastně je.No a ona vysovila otázku proč se teda P.Marie nezjevila nějakému evangelíkovi.Jistě mohla se zjevit třeba v místech kde se setkávají lidé a evangelík či člověk z jiné církve je tam též,ale všechna původní zjevení jsou katolkům a maslím si že nemůžeme použít na všechny nekatolíky to že to zjevení třeba sám odmítl nebo nepřijal do svého srdce.Pán je přece prozíravý a vidí do lidského srdce a zná jeho otázky a ví že je dost evangelíků co si kladou otázky kolem P.Marie a touží znát pravdu.A myslím si že Bůh může takovému člověku pravdu sdělit prostřednictvím Mariánského zjevení,zjevil ji i méně věřícím lidem a nakatolíci jsou často velmi hluboce věřící lidé.Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 10.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Co je to za nesmysl, když se v kancionále v písni 516, 4. sloka zpívá: Duše jen se rozlétni ke svatému kříži, kde na hoře obětní Otcův hněv Syn smíří. Jaký otcův hněv má syn smiřovat! Není to urážka pánaboha.
Datum zveřejnění: 6.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zdravím! Chtěl bych se vás dotázat na Váš názor na Buddhismus. Děkuji za případnou odpověď a přeji štěstí!
Datum zveřejnění: 4.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Po třech letech jsem zase navštívil Medžugorje. Místo vypadá jako regulérně schválené zjevení. Více než milion poutníků ročně, stovky kněží, sem tam nějaký biskup, vizionáři pravidelně promlouvající k poutníkům a P. Maria jako by se zjevovala na jejich zavolání. Místní biskup ale zjevení prohlašuje za falešná, zakázal vizionářům veřejně vystupovat ; a ti, podporovaní kněžími, jej ignorují, námitky má i polský klerus, neboť čím více Poláků jezdí do Medžugorje, tím méně jich jezdí do Čenstochové. Námitky má i ČBK. Přesto kněží, místní i přijíždějící, suverénně mluví o pravosti zjevení. Vatikánské kruhy oficiálně zachovávají důstojné mlčení, mezi poutníky se ale šíří šeptanda, že papež se zjevením souhlasí a tajně (soukromě) k poutím vybízí.
Chápu, že když zjevení trvá krátce, že je těžké posoudit, zda je pravé či ne. Zde ale trvá již 23 let, denně se opakuje, je tedy dostatek prostoru k jeho zkoumání a rozhodnutí. Chápu ovšem také, že je zde problém. Na rozdíl od zjevení v Lurdech či Fatimě vizionáři stále žijí a nejen to, nezmizeli za zdmi klášterů, ale vesele si užívají života. Nikdo např. neví, čím se vlastně živí a nikdo to nechce říci. Jak řekl Ivan, P. Maria jim řekla, že řeholní či kněžský život po nich nepožaduje, že se mohou oženit a vdát.
Takže jen dr. Mráček je expertem na zjevení, posuzuje, která jsou pravá a která ne a které bytosti - duchovně nižší či vyšší - je způsobují a odhaduje, kdy, kde a jaký zázrak P. Maria udělá. Občas to vypadá, jako by ji úkoloval.
Je nezporné, že situace v Medžugorii je již tak "rozjetá", že zastavit ji by byl veliký problém. Mnoho místních lidí je na poutnících ekonomicky závislých, je tam již vybudován veliký poutnický areál který je stále vylepšován, prostě už tam bylo investováno tolik, že P. Maria i Církev ta zjevení prostě schválit musí. Jen kdyby ti vizionáři neustálým mluvením "nezlobili". Myslíte, že se Církev může včas a jednoznačně vyjádřit a určit, co je pravdivé a co ne?
Datum zveřejnění: 29.10.2004
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život,
Ostatní Otázka:
Krásný den,
všimla jsem si, že lidé patřící do „františkánské rodiny“ nenosí na krku kříž, ale popsala bych jako „téčko“ – myslím, že se tomu říká „františkánské tau“ – je to z písmeno t z řecké alfabety? Nemá to pak něco společného se slovem Theos (Bůh)?
Díky za vysvětlení.
Datum zveřejnění: 22.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu a Panně Marii!
Rád bych se dověděl, kdy vznikla ministrantská služba v Církvi (odpovídající dnešnímu chápání ministranta)a jak se úlohy ministrantů v dějinách měnily.
Děkuji Vám za odpověď.
Datum zveřejnění: 21.10.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den,
mám otázku ohledně Panny Marie. Dle nauky círke nebyla zatížena dědičným hříchem. (Znamená to tedy také,že nikdy nezhřešila ve svém životě,anebo jen nebyla zatížena hříšnou přirozeností?) Ale jak mohla být bez (dědičného) hříchu, když v epištole Římanům 3,23 je jasně napsáno "Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy." V Kralickém překladu dokonce verš zní "Neboť není rozdílu. Všickniť zajisté zhřešili, a nemají slávy Boží." Je tam výslovně řečeno všichni, v kraličtině ještě umocněho slovem "zajisté", aby nebylo pochybností. Jak z toho může být Panna Maria vyjmuta?
Děkuji moc za odpověď!
Datum zveřejnění: 20.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Během mého pobytu ve Španělsku, jsem navštívil i katedrálu sv. Kalicha ve Valencii. Zaprvé jsem si povšiml, že se přímo v budově chrámu prodávaly pohlednice a jiné upomínkové předměty. A ihned jsem si vzpoměl, na tu pasáž písma, kdy Ježíš vyhnal z chrámu prodavače a směnárníky. Zdálo se mi, že ta situace byla takřka podobná.
A za druhé, se mi osobně zdá zasvěcení katedrály kalichu, o němž se s jistotou může prohlásit , že se jedná o podvrh (neboť kalich ozdobený perlami a celý ze zlata, mi k Ježíši, jež celý život říkal: "Vzdejte se majetku a rozdejte ho potřebným" (cituji nepřesně, pouze podle paměti). Nuže klanění a zasvěcování katedrály kalichu mi prostě připadá jako modlářství.
Již předem děkuji
Datum zveřejnění: 19.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu!
Mohl bych se zeptat, jestli purifikovat po sv. přijímání může i ten, kdo má pověření na čas nebo pro konkrétní případ? Ve VPŘM se píše jen o řádně ustanoveném akolytovi.
Také se tam píše, že nádobu přijímají mimořádní přisluhovatelé vždy z rukou kněze. Platí to až před podáváním sv. přijímání? U nás je praxe, že ciborium přinesou ze svatostánku oni a až na podávání ho dostanou od kněze. Ale ve Světle (35, nebo 36 (?)) se píše proti této praxi.
Může si při bohoslužbě slova se sv. přijímáním bez kněze podat ten, kdo ji vede, sám, pokud je přítomno více akolytů, anebo si má nechat podat od jednoho z nich?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 18.10.2004
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Srdecne Vas zdravim!
Sdelte mi, prosim co je prvnich pet sobot v mesici, vznik, podminky a zaslibeni. Dekuji
Datum zveřejnění: 14.10.2004
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobrý den,
rád bych Vám položil několik otázek týkajících se svátosti smíření.
1. Mohu pravidelně chodit k přijímání, pokud jdu ke svátosti smíření jen jednou za rok?
2. Jak často se doporučuje svátost smíření přijímat?
3. Mohu jít ke sv. přijímání, pokud jsem např. neděli předtím nebyl v kostele, nebo mám jít napřed ke zpovědi? Co když jsem byl před týdnem u zpovědi, ale za tu dobu jsem znovu zhřešil např. myšlenkami(závist, pochybování o některých článcích víry), měl bych jít zase ke zpovědi? To bych ale musel chodit káždý týden.
4. Je odkládání svátosti smíření a tím i přijímání hřích? Někdy je totiž velmi těžké překonat ostych a je vidět, že ne vždy má kněz čas a náladu.
Předem Vám děkuji za odpovědi na mé otázky, doufám, že se mi spousta věcí objasní.
Datum zveřejnění: 13.10.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chtel jsem se zeptat jak je to s neomylnosti Papeze. Zajima me konkretne to, ze Papez se stavi negativne k valce v Iraku. Ja sam ji nepodporuji, ale vzhledem k tomu ze studuji v USA znam hodne katoliku v USA, kteri valku podporuji. Snazim se s nimi argumentovat mimo jine i tim ze Sv. Otec je proti valce a proto jako katolik ji take nemuzu podporovat. Oni zase argumentuji tim, ze papez nevyhlasil sve stanovisko oficialne, nebo jako dogma, a ze je to jen jeho osobni nazor na vec. Diky za odpoved.
Datum zveřejnění: 11.10.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Rad bych vedela, proc v liturgii hodin jsou v zalmech vypusteny nektere verse - jen namatkou Z20(21);30(31);34(35);58(59)142(143) ... Chapu, ze Cirkev muze urcit, jake biblicke texty (zalmy) budou obsahem liturgickych modliteb,muze vsak takto z celku zalmu vypustit treba 4-5 versu z prostred zalmu a tim zmenit cely jeho smysl.Domnivam se, ze takto manipulovat s Bozim slovem nelze a nema na to opravneni ani Cirkev.
Datum zveřejnění: 10.10.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Srdečně zdravím, chtěl jsem se zeptat na otázku, když opustí kněz církev, tj. např ( možná jeden z nejčastějších ):zamiluje se a shledá že nemůže v církvi působit nadále jako kněz. Zajímaly by mě dopady tohoto činu. Je zřejmé, že takový člověk se již nemůže oženit ( církevní sňatek ), takže v případě nějakého trvalého svazku se ženou , popřípadě manželství ( na úřadě ) se jedná o konkubinát? Takže z osoby plně zasvěcené se stane člověk, který v podstatě nemůže přistupovat ke svátostem? Jak na tento "hřích" pohlíží církev? Dá se na tomto místě vůbec mluvit o hříchu, když se jedná o lásku mezi mužem a ženou. Je jasné, že tento muž dal již své srdce Bohu prostřednictvím slibů a přijetím svěcení. Dá se mluvit o nějaké špatnosti, když tito dva třeba pak dobře vychovaj své děti a mají harmonickou rodinu? Dá se od církve získat nějaký dispenz, který by tomuto člověku umožňoval přistoupit ke svátostem. A může např. žena požádat o dodatečný církevní sňatek, jak se to dělá, např když jeden z manželů je nevěřící a ani si nepřeje svatbu v kostele, tak druhý si požádá o církevní splatnění tohoto manželství, takže může přistupovat ke svátostem. Je to možné i v tomto případě, nebo dotyčná žena je svým způsobem také vyloučena a nese se svým mužem ( knězem ) kříž? Na závěr taková možná zvláštní otázka, možná těžko zodpověditelná, možná ne. Ale dá se říct, že by se dotyčný člověk mohl kvůli tomuto výše popsanému činu "bát o spásu své duše"?
Předem mockrát děkuji za odpověď. Nechci aby můj dotaz vyzněl špatně. Za Vaší pomoci bych rád odpověděl nejen sobě, ale i těm, se kterými jsem nad touto otázkou uvažoval.
Datum zveřejnění: 9.10.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Dobrý den.
Zajímalo by mě, jak se církev dívá na "přeoperování" ženy na muže a obráceně. Mlůže tento člověk chodit ke svátostem. Není to proti Božím úmyslům.
Děkuji za odpověď.
Klára
Datum zveřejnění: 8.10.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den,
píši referát o katolictví a tak bych Vás chtěla poprosit,jestli byste mi mohli poradit. Jaké jsou druhy katolictví a jaké katolické církve existují? Děkuji
Datum zveřejnění: 8.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chtěla jsem se zeptat, jak se určuje doba slavení velikonoc ve východních církvích? U nás, v katolické církvi, je to myslím tak, že slavnost Zmrtvýchvstání připadá na první neděli po prvním jarním úplňku. Jak to určuje pravoslavná církev a kdy slaví velikonoce Židé dnes? A proč vznikl ten rozpor, že neslavíme velikonoce společně? Děkuji za odpověď.