Datum zveřejnění: 11.6.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Kdy naposledy bylo v tomto století
vyhlášeno rozhodnutí `ex cathedra`?
Datum zveřejnění: 11.6.2001
Rubrika: Liturgika,
Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den. Zajímá mě možnost účasti člena Římskokatolické církve na Řeckokatolické bohoslužbě. Děkuji. F. H.
Datum zveřejnění: 11.6.2001
Rubrika: Ostatní Otázka:
Zajimalo by mne, proc neudelate na svych www strankach nejakou diskuzi mezi nevericimi a vericimi. Jsou totiz dosti jednostranne. Misa
Datum zveřejnění: 3.6.2001
Rubrika: Biblistika,
Liturgika,
Katolická církev a církve Otázka:
Muze clen csl.cirkve husitske jit u katoliku ke svatemu prijimani, v pripade ze byl ve sve cirkvi u zpovedi a smi jit ke zpovedi u katoliku, nema-li moznost vzypovidat se u sve cirkve ? Dekuji.
Datum zveřejnění: 1.6.2001
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Otázka:
Kamarádka (nevěřící, ale zajímající se o různé vyznání) mi tvrdí, že Římskokatolická církev tvrdí,že svět je starý 3 000 let, ale já jsem o tom neslyšela. Tak bych se chtěla zeptat, jestli je to pravda. Díky za odpověď Jana
Datum zveřejnění: 29.5.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Pokud je to možné, prosím Vás o alespoň stručné vyjádření k následujícím větám... Nejdříve úvod do problematiky - trochu `ze široka`:
V poslední době je nemožné si nevšimnout prudce se zrychlujícího vývoje v oblasti platebních a také jiných (např. identifikačních) systémů. V minulosti se hojně používalo karet magnetických, které však byly v některých oblastech lidské činnosti nahrazeny dokonalejšími a bezpečnějšími kartami čipovými. S rozvojem mobilních zařízení a internetu a zejména s jejich větší dostupností veřejnosti podporovanou nejen místními politickými vládami, ale i světovými velmocemi a nadnárodními společnostmi jako je např. Microsoft (viz např. jeho snahy o rozšiřování `počítačové gramotnosti` v Rusku) lze však vysledovat jakousi `další fázi` ve vývoji všech těchto systémů - jedná se o snahy propojit celý svět elektronicky - bez ohledu na hranice států a rozdíly mezi kontinenty. V důsledku tohoto technického rozvoje je možné vysledovat rostoucí využívání mobilní a elektronické komunikace, elektronického obchodu, elektronického vedení účtu, elektronického podpisu atd. Přináší to celou řadu výhod, které jsou také často prezentovány při obavách lidí ze zavádění těchto technologií do jejich života. Z těchto výhod jmenujme např. to, že již nikdy více nemusíte čekat dlouhé fronty ve svém bankovním ústavu kontrolujete-li svůj ůčet např. přes internet, mobilní telefon či přes jiný elektronický platební systém, své výhody má i elektronická zdravotní dokumentace a identikační karta atd. Všechny tyto údaje je již dnes možné umístit na jediný čip - umístěný např. v osobní čipové kartě.
A teprve nyní se dostávám k jádru své otázky, která pro mnohé může znít nesmyslně, nicméně já ji přesto pokládám:
Nedomníváte se, že současný stav v oblasti komunikačních, informačních a ostatních technologií je přinejmenším přípravou pro naplnění obsahu ZJ 13:16-17 ? Nikdy v minulosti lidstva si totiž nebylo možné představit, že by mohla být prováděna kontrola nad každým jedincem... v současné době to již - díky vyspělé technice, kterou si člověk vytvořil - možné je.
Avšak - jak vážná je tato doba, to ať posoudí každý sám s pomocí Ducha Svatého. Bratři a sestry v Kristu - modlete se a studujte Písmo Svaté tím usilovněji, čím vážnější tuto dobu shledáte! Buďte si vědomi toho, že stále ještě zažíváme dobu velké milosti - vždyť můžeme bez jakéhokoliv trestu a hrozby vyznávat svou víru v Ježíše Krista, našeho Pána a hlásat Evangelium! Ale zároveň si položme otázku: `Jak dlouho ještě tato doba milosti potrvá?`. Proto Vás, bratři a sestry, z celého srdce prosím - BDĚTE!!!
Datum zveřejnění: 28.5.2001
Rubrika: Biblistika,
Liturgika Otázka:
Chtela bych se vas zeptat, jestli mi bude uznana nekatolicka mse, jestlize nebudu mit jinou moznost (napr. pobyt protestantke zemi ).Dekuji
Datum zveřejnění: 27.5.2001
Rubrika: Otázka:
Jak se máme vyrovnat s problémem násilí v Bibli (Starý zákon)? Kde bych se o tom podrobněji dočetla?
Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Otázka:
Krome soboty, na ktere mi vadilo, ze je nahrazena dnem
svatecnim, me v desateru nenechava klidnym zacatek a konec.
Tak jak ho tradicne Rimsko-katolicka Cirkev uci zni takto:
1.V jednoho Boha věřiti budeš.
2. Nevezmeš jména Božího nadarmo.
3. Pomni, abys den sváteční světil.
4. Cti otce svého i matku svou, abys dlouho živ byl a dobře ti bylo na zemi.
5. Nezabiješ.
6. Nesesmilníš.
7. Nepokradeš.
8. Nepromluvíš křivého svědectí proti bližnímu svému.
9. Nepožádáš manželky bližňího svého,
10. aniž požádáš statků jeho.
Nerozumim tomu proc kdyz srovnam posledni 2 prikazani s Ex 20: `Nepožádáš domu
bližního svého, aniž požádáš manželky bližního svého,ani služebníka jeho, ani
děvky jeho, ani vola jeho, ani osla jeho, ani cožkoli [jest] bližního tvého.`,
tak se to jevi jako jedine prikazani, nehlede na to, ze to rozdeleni na dve vyse
uvedene se nezda byt ani za sebou jdouci v biblickem textu (oddeleni statku -
10. prikazani od domu - zacatek textu v Exodu, a nebo naopak oddeleni manzelky -
9. prikazani od ostatnich lidi v jeho domacnosti - sluzebnictva atp.).
Z toho samozrejme vyplyva otazka, jestli je naopak spravne sloucit `Nebudeš míti
bohů jiných přede mnou.Neučiníš sobě rytiny, ani jakého podobenství [těch věcí]
, kteréž jsou na nebi svrchu, ani [těch] , kteréž na zemi dole, ani [těch] ,
kteréž u vodách pod zemí.` do jednoho prikazani, kdyz se naopak v textu zda, ze
jde o prikazani dve.
Neni mozne, ze zpusob vyse uvedeneho tradicniho desatera dusledkem problemu,
ktere mela Rimsko-katolicka Cirkev v minulosti s tim, jestli dovolit obrazy v
Bohosluzbe nebo ne? (a pak by to bylo samozrejme ucelovym rozdelenim, ktere by
velmi zle nakladalo s Bozim slovem)
Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Prosím o vysvětlení následujících otázek spojených s mým hledáním víry:
V poslední době jsem se začal zajímat o víru o něco hlouběji - nestačí mi vědět, že je Bůh, okolím jsem viděn spíše jako nevěřící a proto nemám odvahu se ptát na otázky, které mě zajímají - nechodím do kostela, snad proto, že mi bohoslužba bez pochopení víry dle katolických pravidel nic moc neříká.
Zaujalo mě zrození Krista a neumím si jej příliš vysvětlit, ale již v souvislosti s tímto počátkem křesťanství jsem se setkal s mnoha církevními `nařízeními` ohledně samotné bohorodičky.
Citáty z encyklopedie:
Maria - Historické zprávy o matce Ježíše z Nazareta jsou především v historii dětství v evangeliích Nového zákona. Jako Židovka měla prý po vzoru starozákonní prorokyně jméno Mirjam, které bylo později v řeckém jazyku překládáno jako Maria.
Ve skrovných biblických pramenech je popisována jako žena, která je ochotna podle vůle Boží porodit mimořádného syna. Prorocky vyslovuje slova `Magnificat` (evangelium sv. Lukáše 1,46 násl.), aby upozornila na význam Ježíše jako Syna Božího a mesiáše Izraele. Pod Ježíšovým křížem je jí spolu s učedníkem Janem předána odpovědnost za obec učedníků (evangelium sv. Jana 19, 25). Proto se v alegorických textech církevních otců od 2. stol. označuje jako `nová Eva`.
Neposkvrněné početí míní Mariinu nevinnost, tj. její nedotčenost dědičným hříchem. Tím se Maria stala protitypem hříšné Evy. Podle tradice Maria porodila Ježíše, aniž pozbyla svého tělesného panenství. S Josefem žila v panenském manželství a neměla další děti.
Evangelisty zmiňovaní `bratři` a `sestry` Ježíšovy nepokládá katolická církev za tělesné sourozence, ale za příbuzné. Po Velikonocích a Kristově nanebevstoupení žila Panna Maria spolu s apoštolem Janem v Jeruzalémě a v Efesu.
Víru v její nanebevzetí s tělem a duší povýšil r. 1950 papež Pius XII. na dogma.
Zatímco katolická církev uskutečňuje výraznou úctu Panně Marii, protestantská teologie tento fenomen nezná. Právě mariánská dogmata stavějí ekumenický proces před velké problémy.
Také uvnitř římskokatolické církve jsou v nejnovější době prudké kontroverze o adekvátním mariánském chápání.
Neposkvrněné početí
Tato nauka, kterou r. 1854 papež Pius IX. prohlásil za dogma, říká, že Matka Boží Maria v okamžiku svého početí byla zvláštní milostí Boží uchráněna dědičného hříchu.
NEROZUMÍM CÍRKEVNÍM DOGMATŮM ohledně zrození Marie:
Proč jsou `mariánská` dogmata vyhlašována až v 19-20.století? Proč jsou problémem - proč je ostatní věřící nepříjmají absolutně? Proč dal Duch Svatý (a byl to vůbec Bůh?) právě tomu kterému papeži právo takové dogma vyhlásit? Proč, když za 2.sv.války jednal papež Pius XII. (papežem: 2.3.39-9.10.58) chybně (p.Jan Pavel se za jednání církve v té době omluvil) má právo vyhlašovat tak důležité nařízení (pravdy), nemůžou se i ostatní papežové mýlit? Proč i uvnitř katolické církve je vedena polemika o správném mariánském chápání? Proč by Bůh skrze Bibli nezjevil, že Maria byla již při svém stvoření obdařena zvláštní milostí? (myslím, že je to docela dost závažný problém pro ty, kteří dají více na formu – vytváří to další možný důkaz, že se jedná o Spasitele (snad proti židům) – než pro opravdově věřící, pro které je důležitější obsah: samotné zrození Ježiše)
Děkuji za odpověď
Jura Malík
Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Po sv. zpovědi nebylo mojí přítelkyny uděleno rozhřešení, protože naposledy byla u sv. přijímání jako dítě a v současnosti (po mnoha letech) žije v manželství spojeném pouze civilním sňatkem. Její muž necítí potřebu uzavřít ještě sňatek církevní. Je to správné? Děkuji.
Datum zveřejnění: 21.5.2001
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Znovu Vás zdravím a děkuji za odpověď na mou otázku týkající se misií v Indii. Chtěla bych jen dodat, proč si myslím, že je pro českého občana dobré, aby jel na misie. Myslím, že v naší zemi spousta lidí naříká, jak se máme špatně a jak jsme na tom zle, ale problém je v tom, že se srovnáváme s blahobytnějšími zeměmi, a ne s těmi chudšími. Chtěla bych strávit rok v zemi, kde lidé žijí v chudobě a bídě a kde se i střetává vícero náboženství, jednak proto, že si mnyslím, že to těm lidem trošku dlužím, něco pro ně udělat, a taky, abych si konečně uvědomila, jakou výsadu mi Bůh dal, že žiji právě v této zemi. Já neodmítám nutnost evangelizace v České republice, ale myslím, že se člověku hodně změní pohled na život, když pozná `jiný svět`. Co si o tom myslíte Vy?
Datum zveřejnění: 21.5.2001
Rubrika: Otázka:
V refrénu jedné mariánské písně se zpívá o `kořeni Jesse`. Co to znamená? Děkuji.
Datum zveřejnění: 20.5.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Jsem rád za své katolické bratry, miluji je, ale nenávidím římský katolicismus - kult Marie a svátých - Ježíš je jediný náš přímluvce u Boha, všichni jsme Svatí - jsme posvěceni od Boha. Svatí jsou nebibličtí - ppokus o kompromis pro polyteistické obyvatelstvo středozemí - BLUD. A co očistec - nebiblické. Co celibát kněžích = nebiblické, Pavel nám říká, aby starší měli jednu ženu. A co katolická naktivita v oblasti tuzemských misii - kdo lidem za Vás řekne evangelium. Co vaše křtění - novorozeňata se nemohou rozhodnout - podle Bible to však má být vědomé rozhodnutí. Co vy na to? Díky.
Datum zveřejnění: 20.5.2001
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chtel bych se zeptat za jakých okolností povoluje církev antikoncepci,a další dotaz,co když je jeden z partnerů proti antikoncepci a druhý ne?Je antikoncepce za jistých okolností jako interupce?Za odpověď i krásnou a důležitou stránku děkuji.
Datum zveřejnění: 20.5.2001
Rubrika: Otázka:
Prosím o vysvětlení pojmu `Tomášovo evangelium`.Setkal jsem se s ním při četbě výkladu evangelia dle Matouše,a to několikrát.Děkuji vám.
Datum zveřejnění: 19.5.2001
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den. Zajímalo by mě, kdo, kdy a jak smí užívat oděv zvaný alba? Děkuji. F. H.
Datum zveřejnění: 18.5.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Rad bych se zeptal k desateru, tak jak se o nem mluvi na techto strankach. Konkretne me zajima, kdyz se mluvi o 3. prikazani.
Prvni otazku mam - ktery den tydne je sedmym dnem (sest dni pracovati budes..) Kdy a jak se u nas ujalo ze nedele je sedmym dnem a pondeli prvnim, kdyz pro zidy stejne jako pro anglosaske zeme je nedele prvnim dnem tydne. To zrejme platilo i pro krestany (Sk 20, 1. Kor. 16). Zajimalo by me jak se to historicky udalo, ze u nas tyden zacina pondelim misto nedeli?
Druha otazka, kdyz bible (kralicky preklad)rika v 2.Mojzisove 20:8
`Pomni na den sobotni, abys jej svetil.`
nemluvi to snad o sobote a nikoli nedeli? Zide a Izraelsky narod podle tohoto prikazani take svetili a sveti Sabaty, stejne tak Jezis, ktery byl take zidovske narodnosti.
Dekuji.
J.F.
P.S. (My samozrejme nejsme zide a pohansti krestane temito svatky take nebyli vazani - Koloskym 2:16. Krestanum pouze zbyva ten pravy sobotni odpocinek do ktereho se maji snazit vejit (Židum 4), ale to asi nemluvi o pravidelnych dnech na konci tydne, ale spise co sabaty nastinovali o skutecnem odpocinku u Boha, ktery se nejvic naplni v Jeho blizkosti na vecnosti, ne?)
Datum zveřejnění: 18.5.2001
Rubrika: Biblistika,
Liturgika,
Katolická církev a církve Otázka:
Zajimalo by mne, zda se mohu jako katolik zucastnit jine nez katolicke bohosluzby.
Dekuji
Datum zveřejnění: 18.5.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
chtěla jsem se zeptat, jak je to s papežstvím. Mluvila jsem s evangeliky a ti mi řekli, že Ježíš postavil svou církev na petrovem vyznáni, ne ne něm, že jeho předchozi jmeno znamenalo steblo, slama, a změnou jmena Ježíš vyjádřil, že od teď bude stát pevně na vyznání, že ježíš je Boží syn, spasitel.
proč máme kněze, když v písmu je, že bůh z nás udělal královské kněžstvo, proč se lidé v katol. církvi dělí na laiky a ...nevim, jak se tomu říká, vždyť Ježíš hledá učedníky...
proč neomylnost papeže, když někteří vyhlásili hereze - v dějinách, byli pro vraždění židu....
kde je ta neomylnost.
odpouštění hříchů jen ve zpovědi? víra zbavuje hříchů. vírou jste spaseni...nikdo nevejde do božího království než skrze mě.
nač prosit o odpustky, když Ježíš už podal dokonalou oběť a není třeba už žádné oběti. v něm bylo všechno dokonáno.
proč očistec, když jsme vírou v Ježíše Krista očištěni, jeho krví prolitou na kříži.
Uvědomuju si, že citace nejsou přesné z bible, možná se mýlím, otázek jsem napsala mnoho, ale opravdu mě zajímá pravda.
p.s.když se tak koukám, tak mi to v církvi přijde jako novodobé zákonictví, musíš dělat dobré skutky, aby ses líbil bohu, jdi ke zpovědi, aby jsi byl čistý a mohl přijít k bohu, ale k Bohu můžeme jen skrze J.K.
a jak je to s eucharistií? Vždyť už oběť byla jednou vykonána. tak kněz přece Ježíše znovu neobětuje. tomuto opravdu nerozumím.
Prosím jen mi nedávejte radu, abych si přečetla katechismus.
Předem moc děkuji a omlouvám se za takové množství otázek.
Kristýna