Datum zveřejnění: 10.1.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika Otázka:
Ráda bych věděla, do jaké míry může celebrující kněz rozhodovat o podobě mše svaté. Setkala jsem se např. s tím, že se vynechává tajemství víry nebo po celou eucharistickou modlitbu (i při proměňování) lidé v kostele stojí a nepoklekají. Je to tak možné?
Datum zveřejnění: 7.1.2005
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Duchovní život Otázka:
Jsou katolíci opravdu jen anebo převážně hledači náboženských zážitků? Jaké „zážitky“ katolictví nabízí? Existuje i „suchá“ víra, nesensualistická? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 23.12.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den, četl jsem vaše články o původu a datování vánočních svátků, vánočního stromku a podobně. Všude se v nich hovoří o jediném vánočním datu a tedy, že datum narození Ježíše Krista bylo přesunuto na 25. prosinec (pravděpodobně z 6.ledna). Proč se tedy slaví u nás štědrý den už 24. prosince? Bere se to vánoční rozjímání 24. 12. pouze jako příprava na 25.?
Datum zveřejnění: 16.12.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Objevil jsem v knize Liturgika od A. Adama (str. 376), že v současné době se rorátní mše sv. mohou slavit o všech dnech adventu, ale jen do 16. prosince. Nenašel jsem však důvod. Mohli byste mi prosím toto vysvětlit?
Datum zveřejnění: 10.12.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu, už delší dobu se mi nedaří sehnat latinský text hymnu sv. Tomáše Akvinského Ecce panis angelorum. V kancionálu s dodatkem pro olomouckou arcidiecézi je jeho český překlad, rád bych měl však k dispozici i originál v latině. Nemůžete mi, prosím, poradit? Děkuji a přeji hodně sil do vaší práce.
Datum zveřejnění: 9.12.2004
Rubrika: Katolická církev a církve,
Církevní právo Otázka:
Krásný den,
Měl bych prosbu týkající se jáhenské služby.V odpovědích jsem našel stručný popis problému.Za čtyři roky mi bude 35 let a jsem ženatý, velmi se zajímám o tuto službu. Mohli byste mne nasměrovat na příslušnou instituci nebo dát odkazy, kde bych se dozvěděl detailnější požadavky na tuto službu? Vzdělání, případné studium atd.
Předem děkuji za vaší odpověd.
Datum zveřejnění: 8.12.2004
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Otázka:
Dobrý den, přečetl jsem si některé knihy P. Josemaríi Escrivá de Balaguery, knihu Vitora Messoriho Opus Dei, díval jsem se i na internetové stránky Opus Dei, ale popravdě řečeno vůbec netuším, co je hlavním posláním této prelatury? Rozumějte, tak nějak konkrétní činnost.
Datum zveřejnění: 3.12.2004
Rubrika: Ostatní Otázka:
Marně se snažím dát dohromady sedm římských pahorků a sedm hlavních bazilik. Můžete mi pomoci?
Datum zveřejnění: 2.12.2004
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Katolická církev a církve Otázka:
Přeji hezký den,
zajímalo by mne, zda judo, karate, homeopatie, akupunktura, akupresura apod. jsou nevhodné praktiky pro křesťana? Jestli ano, tak proč?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 26.11.2004
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Otázka:
Jsem věřící učitelka češtiny. Starší syn má 7 let, příští rok by měl přistoupit poprvé ke sv. přijímání. Chci ho učit Desatero, proto mám následující dotaz: netýká se obsahu, ale formy. Mohu ho znění Desatera učit v „modernější“ češtině? Např. 1. Budeš věřit v jednoho Boha. 2. Nevezmeš jméno Boží nadarmo (ne tedy „nevezmeš jména…“ – tohoto spojení se 2. pádem se už přece neužívá), 3. Pamatuj, abys světil sváteční den… Možná vám tato moje „starost“ bude připadat malicherná, ale vzhledem k tomu, že jazyk není statický, mohlo by se desítky let staré znění Desatera přizpůsobit současné češtině.
Datum zveřejnění: 25.11.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den.
Jak velkou má podle Vás šanci vztah ateistky a katolíka?
Datum zveřejnění: 12.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den mám otázku, moje kamarádka je Evangelička a jednou jsme se bavily o P.Marii.Pokud jsem pochopila správně její slova evangelíci uznávají Marii jak o Boží matku ale nedávají jí takový význam jako katolíci,ale přsto nejsou úplně zatvrzelí otázce toho jak to sní a s jejím nanebevzetím a zjevováním vlastně je.No a ona vysovila otázku proč se teda P.Marie nezjevila nějakému evangelíkovi.Jistě mohla se zjevit třeba v místech kde se setkávají lidé a evangelík či člověk z jiné církve je tam též,ale všechna původní zjevení jsou katolkům a maslím si že nemůžeme použít na všechny nekatolíky to že to zjevení třeba sám odmítl nebo nepřijal do svého srdce.Pán je přece prozíravý a vidí do lidského srdce a zná jeho otázky a ví že je dost evangelíků co si kladou otázky kolem P.Marie a touží znát pravdu.A myslím si že Bůh může takovému člověku pravdu sdělit prostřednictvím Mariánského zjevení,zjevil ji i méně věřícím lidem a nakatolíci jsou často velmi hluboce věřící lidé.Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 10.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Co je to za nesmysl, když se v kancionále v písni 516, 4. sloka zpívá: Duše jen se rozlétni ke svatému kříži, kde na hoře obětní Otcův hněv Syn smíří. Jaký otcův hněv má syn smiřovat! Není to urážka pánaboha.
Datum zveřejnění: 6.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zdravím! Chtěl bych se vás dotázat na Váš názor na Buddhismus. Děkuji za případnou odpověď a přeji štěstí!
Datum zveřejnění: 4.11.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Po třech letech jsem zase navštívil Medžugorje. Místo vypadá jako regulérně schválené zjevení. Více než milion poutníků ročně, stovky kněží, sem tam nějaký biskup, vizionáři pravidelně promlouvající k poutníkům a P. Maria jako by se zjevovala na jejich zavolání. Místní biskup ale zjevení prohlašuje za falešná, zakázal vizionářům veřejně vystupovat ; a ti, podporovaní kněžími, jej ignorují, námitky má i polský klerus, neboť čím více Poláků jezdí do Medžugorje, tím méně jich jezdí do Čenstochové. Námitky má i ČBK. Přesto kněží, místní i přijíždějící, suverénně mluví o pravosti zjevení. Vatikánské kruhy oficiálně zachovávají důstojné mlčení, mezi poutníky se ale šíří šeptanda, že papež se zjevením souhlasí a tajně (soukromě) k poutím vybízí.
Chápu, že když zjevení trvá krátce, že je těžké posoudit, zda je pravé či ne. Zde ale trvá již 23 let, denně se opakuje, je tedy dostatek prostoru k jeho zkoumání a rozhodnutí. Chápu ovšem také, že je zde problém. Na rozdíl od zjevení v Lurdech či Fatimě vizionáři stále žijí a nejen to, nezmizeli za zdmi klášterů, ale vesele si užívají života. Nikdo např. neví, čím se vlastně živí a nikdo to nechce říci. Jak řekl Ivan, P. Maria jim řekla, že řeholní či kněžský život po nich nepožaduje, že se mohou oženit a vdát.
Takže jen dr. Mráček je expertem na zjevení, posuzuje, která jsou pravá a která ne a které bytosti - duchovně nižší či vyšší - je způsobují a odhaduje, kdy, kde a jaký zázrak P. Maria udělá. Občas to vypadá, jako by ji úkoloval.
Je nezporné, že situace v Medžugorii je již tak "rozjetá", že zastavit ji by byl veliký problém. Mnoho místních lidí je na poutnících ekonomicky závislých, je tam již vybudován veliký poutnický areál který je stále vylepšován, prostě už tam bylo investováno tolik, že P. Maria i Církev ta zjevení prostě schválit musí. Jen kdyby ti vizionáři neustálým mluvením "nezlobili". Myslíte, že se Církev může včas a jednoznačně vyjádřit a určit, co je pravdivé a co ne?
Datum zveřejnění: 29.10.2004
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život,
Ostatní Otázka:
Krásný den,
všimla jsem si, že lidé patřící do „františkánské rodiny“ nenosí na krku kříž, ale popsala bych jako „téčko“ – myslím, že se tomu říká „františkánské tau“ – je to z písmeno t z řecké alfabety? Nemá to pak něco společného se slovem Theos (Bůh)?
Díky za vysvětlení.
Datum zveřejnění: 22.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu a Panně Marii!
Rád bych se dověděl, kdy vznikla ministrantská služba v Církvi (odpovídající dnešnímu chápání ministranta)a jak se úlohy ministrantů v dějinách měnily.
Děkuji Vám za odpověď.
Datum zveřejnění: 21.10.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den,
mám otázku ohledně Panny Marie. Dle nauky círke nebyla zatížena dědičným hříchem. (Znamená to tedy také,že nikdy nezhřešila ve svém životě,anebo jen nebyla zatížena hříšnou přirozeností?) Ale jak mohla být bez (dědičného) hříchu, když v epištole Římanům 3,23 je jasně napsáno "Všichni zhřešili a jsou daleko od Boží slávy." V Kralickém překladu dokonce verš zní "Neboť není rozdílu. Všickniť zajisté zhřešili, a nemají slávy Boží." Je tam výslovně řečeno všichni, v kraličtině ještě umocněho slovem "zajisté", aby nebylo pochybností. Jak z toho může být Panna Maria vyjmuta?
Děkuji moc za odpověď!
Datum zveřejnění: 20.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Během mého pobytu ve Španělsku, jsem navštívil i katedrálu sv. Kalicha ve Valencii. Zaprvé jsem si povšiml, že se přímo v budově chrámu prodávaly pohlednice a jiné upomínkové předměty. A ihned jsem si vzpoměl, na tu pasáž písma, kdy Ježíš vyhnal z chrámu prodavače a směnárníky. Zdálo se mi, že ta situace byla takřka podobná.
A za druhé, se mi osobně zdá zasvěcení katedrály kalichu, o němž se s jistotou může prohlásit , že se jedná o podvrh (neboť kalich ozdobený perlami a celý ze zlata, mi k Ježíši, jež celý život říkal: "Vzdejte se majetku a rozdejte ho potřebným" (cituji nepřesně, pouze podle paměti). Nuže klanění a zasvěcování katedrály kalichu mi prostě připadá jako modlářství.
Již předem děkuji
Datum zveřejnění: 19.10.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu!
Mohl bych se zeptat, jestli purifikovat po sv. přijímání může i ten, kdo má pověření na čas nebo pro konkrétní případ? Ve VPŘM se píše jen o řádně ustanoveném akolytovi.
Také se tam píše, že nádobu přijímají mimořádní přisluhovatelé vždy z rukou kněze. Platí to až před podáváním sv. přijímání? U nás je praxe, že ciborium přinesou ze svatostánku oni a až na podávání ho dostanou od kněze. Ale ve Světle (35, nebo 36 (?)) se píše proti této praxi.
Může si při bohoslužbě slova se sv. přijímáním bez kněze podat ten, kdo ji vede, sám, pokud je přítomno více akolytů, anebo si má nechat podat od jednoho z nich?
Děkuji.