Datum zveřejnění: 8.7.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Vím, že církev v manželství doporučuje "přirozené plánování rodičovství". Jak je to ale v případě, když se dvojice rozhodne používat prezervativ? Slyšel jsem, že je to z hlediska morálky těžký hřích.
Datum zveřejnění: 3.7.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
V současné době se připravuji na křest.Dost dobře nevím,co si mám představit pod pojmem vzkříšení a život věčný.Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 3.7.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Jsem katolička, i manžel, máme dvě děti. Já však ale řeším svůj vnitřní spor ohledně antikoncepce. Metoda plodných a neplodných dnů u mě nejde, protože menstruaci jsem měla velice nepravidelnou. Nyní užívám hormonální antikoncepci a řeším otázku, zda je lepší počet dětí naplánovat a mít klidné svědomí, že je uživím, zaplatím školku, školu apod., že jim zabezpečím vše, co potřebují (ne aby měly vše na co si vzpomenou!). Z každého manž. styku se může narodit dítě, není nezodpovědné děti neplánovat? A nebylo by to "bezohledné" i vůči partnerovi, kdyby žena byla pořád těhotná? Sexuální život manžely přece obohacuje a v těhotenství se toto (aspoň u nás)trochu omezuje. Co máme dělat, když antikonc. metoda daná Bohem "nefunguje"? Znám stanovisko církve a vím, že hřeším. Nezpovídám se však z tohoto hříchu a nevím, jestli oba hřešíme tím, že pak přistupujeme ke svátosti přijímání. Děkuji za odpověď, prosím, pošlete mi ji na můj e-mail.
Datum zveřejnění: 1.7.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Přečetl jsem všechny otázky a odpovědi ohledně etiky a morálky, ale svou odpověd jsem nenašel. Bojím se spáchání hříchu, je mi 24 let a již dál zřejmě v čistotě žít nemohu. Víra a svědomí mi zatím brání spáchání hříchu v 6.přikázání. V dnešní době je to však velmi těžké pokud chci žít jako obyčejný člověk v této společnosti. To však není hlavní důvod, asi ten největší je ten, že potřebuji mít někoho u sebe ,někoho fizicky milovat. Není však žádná ta pravá a vzhledem k mému aktivnímu způsobu života asi v blízké době ani nebude. Nechtěl bych však od vás číst rady "více věřte v Boha" o to se snažím, to mi věřte. Chtěl bych si přečíst jasně formulovanou radu jak toto mám jako zdravý muž řešit a to od křestana který je také pouze člověk se svými touhami. Moc děkuji , Mirek
Datum zveřejnění: 1.7.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Může někdo mít hřích proti Duchu Svatému v té souvislosti, že už nemá šanci, aby mu někdy bylo odpuštěno?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 25.6.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Přemýšlím nad otázkou vyslyšení proseb. V Mt je psáno: "tlučte a bude vám dáno, proste a dostanete" a další např: když se 2 nebo 3 shodnou na něčem, Bůh jim to dá... aj. Pak ale čtu, jak Ježíš prosí v Getsemanech - je-li možné ať mě mine tento kalich a následně na kříži volá "Bože můj, proč jsi mě opustil?" Připadá mi to, jako paradox - na jednu stranu je v evangeliu neustále opakováno, abychom prosili, že dostaneme, ale ve skutečnosti ať prosíme, jak chceme, tak platí "ne jak já chci, ale jak ty chceš", takže pokud není Boží vůle, aby se něco stalo, tak se to nestane, i kdybychom se uprosili. Má tedy nějaký význam prosit o něco? A dál se chci zeptat, jak chápete větu "Bože můj, proč jsi mě opustil?" - je k ní nějaký výklad? Když jsem před nedávnem dostala pěknou ránu od Boha (prosila jsem, aby se něco neuskutečnilo, pokud mi to ublíží, ale stalo se), nedokázala jsem nic jiného, než se ptát Boha "Proč?", vzhledem k tomu, že byly zrovna velikonoce, hodně jsem soucítila s větou "Bože můj proč jsi mě opustil?" Chápala jsem to ale pouze jako otázku "Proč se to stalo, když já Tě tolik miluji - a nic se na tom nezmění, i když jsi mi takhle ublížil?". Někdy fakt nechápu, proč mi Bůh neustále ubližuje, když ví, že se nic na mém vztahu k němu nezmění.
Datum zveřejnění: 20.6.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Přeji hezký den. Mám možná trochu zvláštní otázku. Bojím se šéfa, pokaždé, když mi něco vytkne, připadám si jako pristižená při zločinu. Moje babička mi vždycky říkala, že se nemám bát lidí, ale jenom Boha. Snažím se neustále si to říkat, ale nějak mě to strachu nezbavuje. Co mám dělat?
Datum zveřejnění: 20.6.2002
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobry den, hodne se zde diskutuje o predmanzelske cistote. Slysela jsem ale i termin "manzelska cistota". Jak tomuto pojmu rozumet? Urcite se nejedna pouze o vernost partnerovi. Nebo ano?
Datum zveřejnění: 18.6.2002
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Jsem zamilovaná do jednoho kluka, ale on si po našem krátkém vztahu našel jinou slečnu. Mám ho stále ráda, ikdyž už uplynula dlouhá doba, a probrečela jsem kvůli němu nejednu noc, ale odevzdala jsem to do rukou Božích a jsem s touto situací víceméně smířená. Nedávno jsem ovšem potkala jiného chlapce a bylo mi s ním moc fajn. Zlobila jsem se sama na sebe, protože mám svého "prince" pořád ráda.
Trápí mě, že je lidské srdce tak nevěrné, a chtěla bych se zeptat, jestli mám dát svým pocitům volný průběh, a nebo proti této své "nevěře" bojovat. Potažmo se zamýšlím i nad nevěrou "skutečnou" - proč se lidé tolik scházejí a zase rozcházejí, milují a zase opouštějí?
Datum zveřejnění: 18.6.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Zajímám se o Aničku Zelíkovou z Napajedel. Církev ji chce beatifikovat. Nicméně mně není vůbec jasný důvod. Co udělala? Vždyť za svůj život stihla pouze zemřít na tuberkulózu.
Jak tím komu prospěla? Co to znamenlo pro nenarozené děti?
Datum zveřejnění: 17.6.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Dobrý den, ráda bych se zeptala, proč církevní hodnostáři, kteří chtějí následovat Krista, žijí v takovém přepychu a blahobytu a schraňují majetek, když Ježíš byl chudý? A dále bych se ráda zeptala, proč v 15. století církev upálila Mistra Jana Husa, upalovala "čarodějnice" a vůbec diktovala lidem, jak mají žít, když se jí nelíbilo, že někteří lidé mají jiný názor než ten, který církev označila za jediný správný? Ráda bych upozornila, že nejsem členkou žádné církve ani sekty, ale nepovažuji se za ateistu. Myslím si totiž, že člověk nemusí být členem církve, aby uvěřil v Boha. Domnívám se, že k Bohu vede přímá cesta. Mnohokrát děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 17.6.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Zajímalo by mne, jestli může být do řehole přijata dívka-nepanna a dále, jaký je osud řeholnic, které byly znásilněny (např. ve válce). Zůstávají i nadále v řeholním společentví? Děkuji.
Datum zveřejnění: 13.6.2002
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den! Vím, že se o tomto témtu již na katolíku debatovalo, ale mně to stále nedá spát. Mám na mysli neochotu některých kněží podávat svaté příjmání "na ruku." Vím, že kněz má právo rozhodnout podle svého svědomí. Nedokážu, ale pochopit následující:
1. Proč má ale některý kněz svědomí citlivější než samotný papež a sbor biskupů?
2. Jestliže mohu přijímat "na ruku" u jednoho kněze a je to v pořádku, přece totéž nemůže být problém jen proto, že jsem v jiném kostele.
3. Měla jsem pocit, že církev má být jednotná a tohle je přece věc natolik zásadní, že nedokáži pochopit, jak v ní může pamovat v církvi takový rozkol. ? Z jednoty církve plyne i síla jejích modliteb.
4. Měla jsem pocit, že církev vždy vydává jednotné pokyny. Stalo se už někdy v církevních dějinách, že si kněz mohl tzv. "vybrat?"
Děkuji za odpověď. Renata.
Datum zveřejnění: 13.6.2002
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Můj dotaz zde již zazněl z jiných úst, tudíž potřebuji jen doplňující odpověď. Já jsem praktikující katolička, můj přítel je nevěřící, respektuje mou víru a souhlasí s katolickou výchovou dětí. Nyní z praktického hlediska: Do kostela chodím v Praze, tam jsem byla také křtěna,ale bydliště mám na druhém konci republiky. Nevím tedy, do které diecéze jsem byla zařazena a kde mám žádat o dispenz. Dále, pokud bych chtěla být oddána v jiné diecézi než mi přísluší, je to problém? Doufám, že je můj dotaz srozumitelný. Díky za odpověď.
Datum zveřejnění: 13.6.2002
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Právě si procházím otázky pro biřmovance a narazila jsem na otázku: „Co je ekumenické hnutí?“ a nějak na to neumím odpovědět tak aby to ve všech ohledech bylo pravdivé a objektivní.Mohl byste mi s tím pomoct? Děkuji
Datum zveřejnění: 13.6.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Dobrý den, zajímal by mne současný oficiální názor kat. církve na Jana Husa, dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 12.6.2002
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chtela bych se zeptat co presne znamenaji zasnuby jak probihaji.
Dekuji.
Datum zveřejnění: 12.6.2002
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Může uzavřít církevní sňatek člověk exkomunikovaný z církve?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 11.6.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobry den. Chtela bych se zeptat, jestli neslo vypsat co Katolicka cirkev bere jako Dogma.Dekuji za odpoved. Preji krasny den.
Datum zveřejnění: 11.6.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Předkládáme světu pravdivý obraz Boha?
O Bohu tvrdíme, že je nekonečně dobrý, milující, spravedlivý, že se za nás na kříži obětoval, atd.
Ale na druhé straně, když např. některé mamince zemře dítě, říkáme, že to byla Boží vůle, Pán Bůh dal, Pán Bůh vzal. Anebo když zemře člověk spravedlivý a užitečný na zákeřnou, nevyléčitelnou chorobu, který se modlil za své uzdravení i se svou rodinou a přáteli, říkáme, že "Pán povolal svého učedníka", tedy opět Boží vůle, záměr. Ale čím tato tvrzení můžeme doložit?
Přitom snadno můžeme doložit, že přáním Boha, tedy Boží vůlí bylo a je, aby byl ráj na zemi. Proč tomu tak není, dobře víme, netřeba rozebírat.
Když se v Lurdech stane nějaké zázračné uzdravení a dotyčný vyhlašuje, že je to Boží zásah, sejde se církevní komise, aby celou záležitost náležitě prošetřila i z lékařského hlediska. Myslím si, že je to hlavně z toho důvodu, aby se Církev nestala předmětem posměchu, kdyby se jednalo o věc přirozenou, omyl, nebo podvod.
Ale když se stane něco, co se z hlediska věcného nebo světského práva jeví jako naprosté bezpráví, např. trest smrti nevinnému, spravedlivému, či bezúhonnému člověku, a někdo vyhlašuje, že se jedná o Boží záměr, žádná komise se nesejde, asi ani neexistuje. A přitom se tím také stáváme terčem posměchu, nepochopení a odsuzování.
Samozřejmě vím, že existuje nezávislost přírodních sil, což znamená, že Bůh neřídí pohyb každého bacilu a viru v každém okamžiku, ani nedává neustále příkazy všem vlasům na našich hlavách, aby zůstaly, nebo vypadly.
Z fyziky si zase matně vzpomínám na princip neurčitosti, který nám říká, že náhoda v přírodě nejenže existuje, ale je tam přímo i uzákoněna.
Ale je toto jasné i lidem hledajícím nebo kritikům Církve?
Jestliže podsouváme nějakému člověku zlý úmysl, který nemůžeme dokázat, je to pomluva, křivé svědectví proti bližnímu svému.
Ale když něco podobného podsouváme Bohu, není to ještě o mnoho horší?