Datum zveřejnění: 26.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zajímalo by mne, jestli existuje náhoda. Tedy co považovat za náhodu a co již za řízení Boží? Občas mi přijde, že nějakou událost musím považovat za milost, protože si ji prostě nedovedu zdůvodnit a její vliv je pozoruhodný. Ale od kdy bych mohl říct, že se jedná o milost? Pokud mně poposune `někam dál`, tedy, že mne pozitivně ovlivní, např. prohloubí se moje víra?
Co např. setkání s člověkem, který mi pomůže více `objevit` Boha? Milost či náhoda? A co když mi řekne `trochu míň` ... to už je náhoda, že jsem jej potkal?
Promiňte, těžko se mi to vysvětluje. Jde mi o to, že sám dovedu říci, že se jedná o milost či náhodu, je-li událost na nějaké pomyslné úsečce jakoby na kraji. Ale když uprostřed ...
Nakonec si říkám, jestli vůbec má cenu tuto věc řešit.
Prosím, mohli by jste mi říct Váš názor?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 25.4.2001
Rubrika: Otázka:
V televizní soutěži Chcete být milionářem? dne 24. 4. 2001 zazněla otázka Které město je Davidovo město?.Po odstranění dvou nesprávných odpovědí zbyla města Jeruzalém a Betlém, jako správná odpověď byl označen Jeruzalém.Chtěla bych se zeptat, které město je skutečným městem Davidovým? Jeruzalém (srov. 2. Samuelova 5,7-9), nebo Betlém
(Lukáš 2,10-11)?
Datum zveřejnění: 23.4.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Otázka:
Zajímalo by mne podle čeho jsou v Bibli očíslované jednotlivé kapitoly a verše. Je na to nějaké pravidlo a nebo to tak někdo kdysi očísloval a tak to zůstalo?
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Rád bych se zeptal, jaké jsou podmínky pro udělení svátosti křtu.
Jedná se o mého 5-ti měsíčního syna. Já i manželka jsme pokřtěni.
Neměli jsme však církevní svatbu. Je nutná církevní svatba?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Mam nevericiho pritele, chodime spolu devet mesicu. Je mi 21 let.
Nyni vim, ze bych s nim chtela stravit zbytek zivota.
Ale mam problem - tim je sexualni stranka. Dokonce jsem zacala
brat antikoncepci. Nevim vsak, jak se s tim vyrovnat. Tizi me svedomi,
protoze katol. cirkev predmanzelsky sex zakazuje. U sv. smireni to
vyznavam jako hrich. Presto sveho cinu nelituji a vim ze budu pokracovat. Citim se jako pokrytec. Ale kdyz budu mlcet, tak vinu citim take.
Jak muzu litovat neceho, co prameni z lasky nas obou?Tento cin nechapu jako sobecky, spis jako davani se navzajem a odevzdávání.
Prosim vas poradte mi, nebo vyslovte svuj nazor.
Datum zveřejnění: 18.4.2001
Rubrika: Liturgika Otázka:
Co odpovědět na takovou poznámku: `nekde sem slysel, ze katolicka cirkev zavedla zmrtvychvstani krista zrovna
na velikonoce, aby pohane nemohli slavit svuj svatek.`
Jaký je vztah pohanského slavení jara a kř. velikonoc?
Díky
Datum zveřejnění: 9.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Otázka: Může nepokřtěný vstoupit do Božího království? (Zejména mi jde o nepokřtěné nevinné děti, které zemřou dříve, než se mohli narodit.)
Datum zveřejnění: 7.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Prosím o odpoved na otazku, jak je to podle uceni katolicke cirkve se
spasou pro ty, kdo v Jezise neveri. Mirim tim predevsim na to, cim mi
casto moji znami argumentuji - zatracuje Buh dobre lidi, kteri v neho
neveri? Rikaji, ze v takoveho Boha by verit nemohli. Dekuji.
Datum zveřejnění: 3.4.2001
Rubrika: Katolická církev a církve,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
zajímalo by me, kdyz holka - katolicka chodi s klukem např evngelikem, jak se diva katolicka cirkev na pripadny snatek. je-li to mozne a za jakych podminek.predem dekuji Dagmar
Datum zveřejnění: 26.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
V mém okolí došlo v poslední době k několika úmrtím. Moje příbuzná označuje podobné události osudem. Nevím, jak na to reagovat. Vím, že nám Bůh dal svobodnou vůli, ale jak může člověk svobodně rozhodnout o dopravní nehodě, kterou nezavinil? Nakolik je člověku určeno např. jakou smrtí zemře?
Ještě bych měla jeden dotaz. Moje spolubydlící na kolejích studuje horoskopy a přesvědčuje mě o tom, že slouží k lepšímu sebepoznání člověka. Myslím si, že člověk nemá právo vědět, co ho čeká, i když jsou někteří lidé schopni to určit. Ale v tomto případě jsem nebyla schopna odpovědět. Je možno horoskop použít k našemu sebepoznání?
Děkuji za odpověď!
Datum zveřejnění: 22.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mám dotaz, jestli je dobré, abych byla svýmu bráškovi za kmotru, je o 17 1/2 mladší než já.
Datum zveřejnění: 18.3.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Liturgika Otázka:
Kamaradum nedokazu vysvetlit, proc je na Velky patek a Popelecni stredu prisny
pust od masa? Proc zrovna maso?
A proc tam nepatri i ryby?
Dekuji za odpoved
Datum zveřejnění: 14.3.2001
Rubrika: Otázka:
měli by mít žáci středních škol přístup k internetu ve škole? S omezením nebo bez omezení? Jaké místo by měl zaujímat v katolické škole? Za váš názor děkuji.
Zdenka
Datum zveřejnění: 7.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zajímá mě jestli by se Bůh vtělil, kdyby se
člověk neprovinil.
Datum zveřejnění: 23.2.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Lze obhájit nauku o pekle, popoípadi jakým biblickým veršem.
Dikuji.
Datum zveřejnění: 21.2.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Otázka:
Prosím, je správné absolvovat vojenský vícvik?
Ježíš, oekl: miluj své nepoátele. Jak mohu zabíjet své bratry.
Mužete mi prosím, odpovidit? Dikuji
Datum zveřejnění: 21.2.2001
Rubrika: Otázka:
Rád bych dostal vysvitlení na pro mne jednu ze základních otázek, která se týká soubižné platnosti obou eástí Bible. Jde o Starý a Nový zákon, které podle mého názoru jsou svým duchem v nikterých eástech poselství témio protichudné. Starý zákon nnapoíklad vykresluje Boha jako krutého vládce nad osudy a životy mnoha lidí ( války, vyhlazení odpurcu, ale poi neuposlechnutí vyholeného vudce dochází opakovani k jeho znieení Bohem veetni jeho národa)a dává také lidem návody typu `oko za oko`. Buh a Ježíž Nového zákona je milosrdný a dává za vzor Desatero, jako základní kodex víry a chování lidí. Proto mi tento krajní rozpor není jasný a neumím sladit tvrdost až krutost Starého zákona s láskou Nového zákona.
Datum zveřejnění: 18.2.2001
Rubrika: Otázka:
Rada bych vedela,co je Gecemanska zahrada. Za vasi odpoved predem dekuji.