katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 19.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Rád bych se zeptal na jednu věc, kterou si nějak nedovedu představit. V Bibli je několikrát uvedena věta: "Bůh řekl Mojžíšovi","Hospodin řekl...", "...tu se zjevil Anděl a...". Co si pod tímto mám představit, KDO řekl co Mojžíšovi (při modlitbě? v rozjímání ?). Nebo další příklad: "Z nebe se ozval hlas: Toto je můj milovaný syn..." - jaký hlas? Opravdu to byl hlas nebo pocit, který všichni nějak velmi intengivně pocítili ? Díky za Vaši odpověd!


Datum zveřejnění: 14.5.2004
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobrý den.
Mám dotaz, jak se nejlépe připravit na sv. zpověď. Jak se nebát ke sv.zpovědi, neboť ji stále odaluji z důvodu strachu. Až se rozhodnu ke zpovědi, měla bych to říct knězi, že mám takový strach, aby mi poradil, co mám dělat, poprosit ho třeba, aby mi ji nějak pomohl usnadnit? Myslíte si, že jsem nějak nemocná, když mám tenhle problém, nebo jste se s tímhle problémem také setkali? Nemohlo by se zpovídat pomocí internetu? Moc Vám budu vděčná za odpověď. S Pánem Bohem.


Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobrý den, zajímalo by mne, zda se v křesťanské historii vyskytuje nějaký případ člověka se schopností "vzít na sebe utrpení druhého", vyjímaje Krista. Myslím to v takové osobní rovině, že by jeden člověk tak pronikl do nějakého duševního stavu druhého člověka a jeho problému, že by ho na sebe mohl zčásti vzít a tak mu pomoci ho řešit, nebo by ho jen nesl místo něj, aby mu jaksi ulevil. Vím že je to asi nesmysl, odporovalo by to odpovědnosti za vlastní duši a duševní stavy jsou v tomto smyslu nepřenosné. A je také otázka, zda by to tomu člověku, jehož utrpení na sebe vzal někdo jiný, bylo vůbec na prospěch, protože každé utrpení má smysl pro toho, kdo ho nese. Ale tohle téma mě zajímá už delší dobu a občas jsem také prosila Boha, aby na mě nějaké utrpení cizí osoby naložil, aspoň zčásti, do té míry, do které bych ho byla shopna nést. Potřebovala bych to vyřešit hlavně kvůli povídce, kterou píšu a která s tímto tématem souvisí, ale v trochu jiném smyslu. Prosím, máte-li k tomu cokoli, budu vděčna.
S pozdravem Františka



Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Mnohost náboĎenství.

Dobr den. Rád bych se zeptal, co byste odpovűdűli ălovűku, jehoĎ víra v Krista je neustále podkopávána vűdomím o mnohosti nejrŰznűj‰ích náboĎenskch sműrŰ.

Z historickch pramenŰ vyplvá, Ďe Kristova smrt byla spí‰e osaműlou chvílí, Ďe se nejednalo o Ďádnou revoluci v Jeruzalémű. Církev pak byla vybudována vlastnű na základű nűkolika málo uăedníkŰ, ktefií vzkfií‰eného Krista vidűli. €eklo by se, Ďe situce, kdy se po dvou tisících letech ke Kristovi hlásí hodnű pfies miliardu lidí, svűdăí o pravdivosti a pŰsobení Ducha Svatého, kterého Kristus slíbil seslat. Jak si ale pak vysvűtlit sílu ostatních náboĎenskch sműrŰ, napfiíklad Islámu?

VĎdycky jsem se domníval, Ďe BŰh je tak velk a rozumem neproniknuteln, Ďe jeho úmysly jsou takové, Ďe se dává lidem poznat v mnoha rŰznch podobách, tedy Ďe kaĎdému národu bylo zjeveno to, co je jeho mentalitű nejbliωí, co je schopen pfiijmout. Jak si ale pak vysvűtlit slova evangelia, které vslovnű fiíká, Ďe nikdo nedojde spásy neĎ skrze JeĎí‰e Krista? To by pfiece znamenalo, Ďe spása skrze uăení proroka Mohammeda není moĎná, Ďe pokud Îidé nepŰjdou svou cestou skrze Krista, nedojde jejich úmluva s Hospodinem naplnűní...

Dűkuji.<


Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den,
stála nemohu přijít na to, co přesně znamenají slova z Jan 19,34 : ale jeden z vojáků mu probodl kopím boků a ihned vyšla krev a voda.
Přesněji řečeno, moc nechápu, co má znamenat ta voda. Kdesi jsem slyšela, že to má nějakou spojitost se křtem, ale nevim, co je na tom pravdy.
Děkuji a přeji hezký zbytek dne.


Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Dobry den, jak se diva krestanstvi na kineziologii? Resp. katolicka cirkev, jejiz pohled reprezentujete. Kineziologii jako metodu prace s podvedomim, energii cloveka, pri ktere PROSIME Boha o pomoc a ochranu pri praci. Dekuji. Marie


Datum zveřejnění: 12.5.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Chvála Kristu!
My jsme byli učeni, že rozdíl mezi purifikatoriem a lavabem je, že purifikatorium má křížek uprostřed a je-li na kraji (nebo jiná značka), už se jedná o lavabo. Teď ale někteří říkají, že i s křížkem na kraji je to purifikatorium. Jak to tedy je?
Děkuji


Datum zveřejnění: 12.5.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Je pro mě nepochopitelné, kolik různých názvů církevní hodnostáři nosí, a prosím o vysvětlení, proč to a co přesně znamenají:
Kanovník, vikář (proč mají na Moravě místo vikáře děkana?), sídelní biskup, titulární biskup, biskupský vikář, generální vikář, farní vikář…
A „čestné tituly“ jako Kaplan Jeho Svatosti, Prelát Jeho Svatosti, Apoštolský Protonotář a další, které jsem na vlastní oči viděla, jsou k čemu? K odlišení od „normálních“ lidí? Označení BRATR nestačí?
Je vůbec normální, říkat někomu Jeho Svatost? Není přece Svatý jen Bůh?


Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den. Mám krátký dotaz. Tím, že si denně uvědomuji přítomnost Boha ve všech věcech, lidech...a klidně mohu říci, že Boha miluji, jsme na cestě,, jděte a hledejte království nebeské, vše ostatní Vám bude přidáno,,? a ještě mnne teď napadlo: jak si vyložit větu: Když budu sloužit jednomu, nemohu sloužit všem? Moc děkuji. Pěkný den Vám všem. Radka


Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den.
Má otázka se týká filmu Umučení Krista. Film na mne velmi silně zapůsobil, ale nepochopila jsem scénu, při níž Marie s Maří Magdalenou utírají bílým rouchem krví zbrocenou podlahu. Diskutovala jsem na toto téma s dalšími věřícími, ale ani oni neví, proč to dělaly. Mne napadá jen vysvětlení, že Marie nejlépe věděla, jak je tato krev vzácná a proto nechtěla, aby bylo po ní šlapáno. Prosím o Vaše vysvětlení. Předem Vám děkuji.


Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Dobrý den, měla bych otázku týkající se přípravy ke svátosti manželství. Je nutné, aby se této přípravy účastnil i druhý partner, když je nevěřící? Jestliže jsou oba snoubenci věřící, tak je to samozřejmé a řekla bych i dobré, aby se té přípravy účastnili. Ale má to nějaký smysl pro nevěřícího člověka, když jakoukoliv větu o Bohu pokládá za nesmysl, když v Něho nevěří? Nevedlo by ho to spíš k podrážděnosti? Děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Zdravim Vas. Tento rok som sa zúčastnil slávenia veľkonočných obradov v Ríme. Počas obradu svetla bola celá svätopeterská bazilika zhasnutá a rozsvietila sa po treťom speve Lumen Christi. Po návrate som hovoril o zážitkoch s veriacim ostr.-opav. diecézy, ktorý mi povedal, že u nich v katedrále rozsvietili až pri speve Sláva Bohu na výsostiach. Túto prax odovodnil nejakým predpisom v misáli/inej knihe. Túto prax nepoznám ani zo Slovenska, i keď niektoré predpisy sú iné ako v CZ. Možete mi, prosím napísať, kde presne je predpis o tejto veci, alebo čo je správne?
Druhá otázka sa týka diakonov. Na Slovensku počas Baránok Boží diakoni stoja, pri pokľaknutí kňaza pokľaknú spolu s ním a zasa stoja. V CZ som si všimol, že diakoni kľačia, ako ostatní miništranti. Možete mi, prosím, vysvetliť, na ktorej strane je chyba alebo či existuje na tento prípad nejaký predpis? Za odpovede ďakujem.


Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství, Církevní právo
Otázka:
Dovolíte-li, chtěl bych se zeptat na svátost manželstvi:
1. Čím vzniká svátost manželství (jakými kanonickými úkony a ve kterém okamžiku vznikne), zejména, zda vzniká vyslovením kanonické formule slibu.
2. Jakou roli hraje ve vzniku svátosti kopulace manželů? Je manželství manželstvím se svátostí i bez spojení pohlaví, resp. před ním?
3. Co je to svátost, lze ji pozorovat? Lze pozorovat rozdíl v právně ekvivalentních manželstvích mezi těmi, jež vznikly se svátostí manželství, a mezi těmi, které s ní nevznikly?
4. Může vzniknout manželství se svátostí manželství mezi lidmi, kteří neznají kanonickou formuli slibu?
5. Jaká je role církve při vzniku svátosti manželství? Je rozdíl mezi svátostí, která vznikne za asistence církve, a svátostí, která vznikne bez této asistence?
6. Končí svátost manželství smrtí některého z manželů, nebo smrtí obou manželů, nebo ji přetrvává?
7. Pokud se stávají manželé jedinou osobou, znamená to, že i jejich duše je jediná? Znamená to, že jejich naděje na spásu je stejná?
8. Jaká je etymologie slova svátost? Je odvozena od slova svatý?


Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Dobry den.
Zajimalo by me, co znamena, ze "Jezis svou smrti usmiril svet." Znamena to, ze umirajici Buh (ktery si sam tak pustil zlo k telu) ma presvedcit cloveka o moznosti prijeti nedokonalosti sveta a smireni se s touto nedokonalosti a tak ho osvobodit od jeho nad-ja, ktere vyzaduje dokonalost a neurotizuje ho?
Dekuji.V.


Datum zveřejnění: 7.5.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Dobry den,
zajmalo by me jaky vyznam ma kadidlo a pri jakych prilezitostech se pouziva.
Predem dekuji za odpoved.


Datum zveřejnění: 4.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Při kázání kněz rozebíral Ježíšův požadavek lásky k bližnímu a podobenství o milosrdném Samaritánovi. Nejprve Ježíš odpovídá na otázku co je třeba činit pro získání věčného života: Milovat Boha tak moc jak jen to půjde, nade vše, a bližního svého jako sebe samého.
A pak Ježíš nechává zákoníka odpovědět na svou otázku, kdo že se mu zdá být bližním tomu, kdo se dostal mezi lotry. Zákoník odpovídá: "Ten, kdo mu prokázal milosrdenství."
Je snad potřeba ještě něco dodávat? Vše teď bylo již řečeno! Oloupenému a zraněnému člověku se najednou stal milosrdný Samaritán jeho bližním! Vznikl nový vztah a s ním pro pocestného povinnost lásky k tomu Samaritánovi. Zákoník, který Ježíše pokoušel, od Ježíše dostal odpověď. Když se zákoník vžije do osudu onoho oloupeného a zraněného pocestného, a zeptá se sám sebe, jak by se po svém uzdravení choval k milosrdnému Samaritánovi, co si po pravdě odpoví? Od teď ví, že takového člověka má pro jeho milosrdný skutek který sám na sobě pocítil milovat jako sebe sama, chce-li dostat věčný život. Jenže nebyl by to Ježíš, kdyby ještě něčím nepřekvapil, kdyby si ještě "nepřisadil" řka "Jdi a čiň i ty podobně." Nemáme tu tedy celkem TŘI požadavky, z nichž pouze jediný z nich hovoří o mém vztahu k mým bližním? Takto oloupený a zraněný pocestný asi dobře cítí (v souhlase se soudobým chápáním Ježíšovy doby), kdo je jeho bližní. Druhá podmínka vstupu do věčného života po lásce k Bohu nadevše je - považuj svého zachránce za svého nejlepšího přítele. Miluj ho jako sebe sama. Rozděl se s ním, když bude něco potřebovat. -
Najednou zmizel neurčitý pojem "lásky k bližnímu" a na jeho místo nastoupily požadavky dva:
1.Láska k mým vlastním bližním, které nemohu neznat, protože každý z nich osobně pro mne úmyslně vykonal něco o čem byl přesvědčený že to nutně potřebuji.
2. Pomáhej těm, kteří to nutně potřebují!(Všem, nejen tvým bližním, tedy nejen těm, kteří pomohli tobě předtím. O Samaritánu se nepíše, že by přemýšlel, jestli pro něj pocestný předtím něco vykonal, on se ustrnul, nechal na sebe působit svůj cit a proměnil ho ve skutek.) (A oni nezískají život věčný když tě nebudou mít za to rádi jako sami sebe! Ha ha ha! Opravdu až teď při psaní mi došlo, že "pomoc druhému člověku na základě lásky k bližnímu" v souladu uvedeným podobenstvím znamená mou pomoc druhému člověku na základě jeho povinnosti následné lásky ke mně, prostě proto, že mou pomocí jemu v nouzi, se stanu pro něj jeho bližním, kterého mu Ježíš ukládá milovat. Není to skvěle vymyšlené na židovskou povahu tradovanou jako věčně kalkulující?)
Že by ten třetí požadavek (pomáhat druhým v nouzi) byl podmínkou dosažení věčného života, to v tomto podobenství myslím Ježíš neříká, ale říká to asi jinde (A kde jsme Tě viděli žíznit a nedali Ti pít ??...).
Kdy došlo ke změně obsahu pojmu "bližní" v naší kultuře, v katolické věrouce?



Datum zveřejnění: 29.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Katolická církev a církve
Otázka:
Chci se zeptat, proč se církev nechce zviditelnit v televizi Nova? Já si myslím, že se jedná o nejsledovanější televizi u nás, a že by zde mohla církev vykonávat misijní činnost a hlásat evangelium, které lidé tolik potřebují. Nebo snad církev u nás nemá o hlásání evangelia zájem?


Datum zveřejnění: 23.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Otázka:
Ráda bych se více věnovala studiu teologie. Čtu knihy, používám (nemohu říct čtu, protože systematicky nečtu) Bibli, hledám informace na internetu, účastním se přednášek, ale ucelené studium bych velmi uvítala. Jaké mám já, jako žena možnosti? Doslechla jsem se o studiu Sociální pedagogiky a teologie, ale neznám podmínky přijetí, kde se obor nachází (pod jakou školu spadá), případně v jakém městě. Je možné studovat i při zaměstnání?
Bylo by možné odpovědět, případně mne nasměrovat na příslušný kontakt?
Děkuji a přeji vše dobré.


Datum zveřejnění: 22.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Chtěl bych se zeptat na věc pro mě dříve jasnou – vztah dvou věřících mladých lidí před svatbou. Mé dívce totiž někdo půjčil knihu od Joshua Harrise – S nikým nechodím a nejsem cvok, která se (dle mého názoru zdánlivě) opírá o Bibli. Hlavní myšlenkou téhle knížky je, že není správné chodit s někým na rande, jestliže nemohu (anebo nechci) tenhle vztah dovést do úspěšného konce – manželství. (S tím souhlasím, i když si nejsem jist, co by na to řekl křesťanský psycholog, kterým nejsem. Nepatří náhodou navazování vztahů tak trochu k pubertě? V dnešní době, abych to mohl myslet vážně, musím mít po škole a trochu jisté zaměstnání, tzn. věk min. 25 let. Nevím, jak by na tom byl člověk po psychologické stránce, kdyby měl mít první rande ve svých pětadvaceti.)
Dál tahle kniha popisuje, jak má vypadat vlastní chození, když už to spolu (můžem) myslet vážně. Mělo by prý být naprosto asexuální (není to náhodou protimluv?). Oblékat se tak, aby to u partnera náhodou nevzbudilo žádostivost (ale co by to mělo být? Kožich?). Dotyky – vyloučeno! Polibek – hrůza!!!
Asi bych se měl dostat k vlastní otázce. Nemá někde církev stanoveno to, co se smí a co se nesmí před manželstvím? Ale v konkrétní podobě? Snažil jsem na tohle téma sehnat další informace z katolické literatury, ale nikde nejsou napsána jasná pravidla.
Já vím, že by bylo asi nejlepší vyřešit tohle se zpovědníkem, ale nevím, na kterého kněze bych se s tímhle obrátit.
A ještě k mé přítelkyni a ke mně:
Nepatříme už do skupiny lehkovážných teenagerů (je nám 23 a 28 let). Chodíme spolu přes rok a až do teď jsme si rozumněli i po této stránce. Nyní je to všechno jinak. Já, když jsme tuhle knižku četl, jsem to považoval za pěknej blábol. Ona jí uvěřila. Když se spolu nyní bavíme, co je dovoleno a co ne, tak se nemůžem shodnout. Když se jí zeptám, jestli cítila výčitky svědomí při polibku, tak mi odpoví, že ne. Ale může prý mít své svědomí otupělé. A mě už teď taky napadá, jestli mé svědomí není taky někde na houbách a jestli ta knížka nakonec přeci jen nemá pravdu.
Chtěl bych ujistit v tom, že je normální, když spolu dva lidi už nějaký čas chodí a myslí to spolu vážně, tak že vzájemné dotyky jsou v pořádku.

PS: Ještě jedna věc. Ta knížka nezasáhla jen mou přítelkyni. Dostala ji od své spolužačky na škole, která ji taky bere smrtelně vážně. Mám pocit, že se tenhle názor v jistých skupinách mladých křesťanů docela šíří. To je další důvod, proč hledám pomoc touhle formou. Protože kdybych měl pravdu, mohli byste nějakou reakci na tuhle knihu uveřejnit i na tomto webu. Usnadnili byste tím situaci některým pochybujícím.


Datum zveřejnění: 21.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Má devítiletá dcera mi položila otázku, odkud pochází slovo katolík nebo katolická církev; byl jsem tím zaskočen, protože jsem si tuto otázku doposud nepoložil.
Můžete mi odpovědět?


20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář