Datum zveřejnění: 25.4.2001
Rubrika: Otázka:
V televizní soutěži Chcete být milionářem? dne 24. 4. 2001 zazněla otázka Které město je Davidovo město?.Po odstranění dvou nesprávných odpovědí zbyla města Jeruzalém a Betlém, jako správná odpověď byl označen Jeruzalém.Chtěla bych se zeptat, které město je skutečným městem Davidovým? Jeruzalém (srov. 2. Samuelova 5,7-9), nebo Betlém
(Lukáš 2,10-11)?
Datum zveřejnění: 23.4.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Otázka:
Zajímalo by mne podle čeho jsou v Bibli očíslované jednotlivé kapitoly a verše. Je na to nějaké pravidlo a nebo to tak někdo kdysi očísloval a tak to zůstalo?
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Rád bych se zeptal, jaké jsou podmínky pro udělení svátosti křtu.
Jedná se o mého 5-ti měsíčního syna. Já i manželka jsme pokřtěni.
Neměli jsme však církevní svatbu. Je nutná církevní svatba?
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Mam nevericiho pritele, chodime spolu devet mesicu. Je mi 21 let.
Nyni vim, ze bych s nim chtela stravit zbytek zivota.
Ale mam problem - tim je sexualni stranka. Dokonce jsem zacala
brat antikoncepci. Nevim vsak, jak se s tim vyrovnat. Tizi me svedomi,
protoze katol. cirkev predmanzelsky sex zakazuje. U sv. smireni to
vyznavam jako hrich. Presto sveho cinu nelituji a vim ze budu pokracovat. Citim se jako pokrytec. Ale kdyz budu mlcet, tak vinu citim take.
Jak muzu litovat neceho, co prameni z lasky nas obou?Tento cin nechapu jako sobecky, spis jako davani se navzajem a odevzdávání.
Prosim vas poradte mi, nebo vyslovte svuj nazor.
Datum zveřejnění: 18.4.2001
Rubrika: Liturgika Otázka:
Co odpovědět na takovou poznámku: `nekde sem slysel, ze katolicka cirkev zavedla zmrtvychvstani krista zrovna
na velikonoce, aby pohane nemohli slavit svuj svatek.`
Jaký je vztah pohanského slavení jara a kř. velikonoc?
Díky
Datum zveřejnění: 9.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Otázka: Může nepokřtěný vstoupit do Božího království? (Zejména mi jde o nepokřtěné nevinné děti, které zemřou dříve, než se mohli narodit.)
Datum zveřejnění: 7.4.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Prosím o odpoved na otazku, jak je to podle uceni katolicke cirkve se
spasou pro ty, kdo v Jezise neveri. Mirim tim predevsim na to, cim mi
casto moji znami argumentuji - zatracuje Buh dobre lidi, kteri v neho
neveri? Rikaji, ze v takoveho Boha by verit nemohli. Dekuji.
Datum zveřejnění: 3.4.2001
Rubrika: Katolická církev a církve,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
zajímalo by me, kdyz holka - katolicka chodi s klukem např evngelikem, jak se diva katolicka cirkev na pripadny snatek. je-li to mozne a za jakych podminek.predem dekuji Dagmar
Datum zveřejnění: 26.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
V mém okolí došlo v poslední době k několika úmrtím. Moje příbuzná označuje podobné události osudem. Nevím, jak na to reagovat. Vím, že nám Bůh dal svobodnou vůli, ale jak může člověk svobodně rozhodnout o dopravní nehodě, kterou nezavinil? Nakolik je člověku určeno např. jakou smrtí zemře?
Ještě bych měla jeden dotaz. Moje spolubydlící na kolejích studuje horoskopy a přesvědčuje mě o tom, že slouží k lepšímu sebepoznání člověka. Myslím si, že člověk nemá právo vědět, co ho čeká, i když jsou někteří lidé schopni to určit. Ale v tomto případě jsem nebyla schopna odpovědět. Je možno horoskop použít k našemu sebepoznání?
Děkuji za odpověď!
Datum zveřejnění: 22.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mám dotaz, jestli je dobré, abych byla svýmu bráškovi za kmotru, je o 17 1/2 mladší než já.
Datum zveřejnění: 18.3.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Liturgika Otázka:
Kamaradum nedokazu vysvetlit, proc je na Velky patek a Popelecni stredu prisny
pust od masa? Proc zrovna maso?
A proc tam nepatri i ryby?
Dekuji za odpoved
Datum zveřejnění: 14.3.2001
Rubrika: Otázka:
měli by mít žáci středních škol přístup k internetu ve škole? S omezením nebo bez omezení? Jaké místo by měl zaujímat v katolické škole? Za váš názor děkuji.
Zdenka
Datum zveřejnění: 7.3.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zajímá mě jestli by se Bůh vtělil, kdyby se
člověk neprovinil.
Datum zveřejnění: 23.2.2001
Rubrika: Biblistika Otázka:
Lze obhájit nauku o pekle, popoípadi jakým biblickým veršem.
Dikuji.
Datum zveřejnění: 21.2.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Otázka:
Prosím, je správné absolvovat vojenský vícvik?
Ježíš, oekl: miluj své nepoátele. Jak mohu zabíjet své bratry.
Mužete mi prosím, odpovidit? Dikuji
Datum zveřejnění: 21.2.2001
Rubrika: Otázka:
Rád bych dostal vysvitlení na pro mne jednu ze základních otázek, která se týká soubižné platnosti obou eástí Bible. Jde o Starý a Nový zákon, které podle mého názoru jsou svým duchem v nikterých eástech poselství témio protichudné. Starý zákon nnapoíklad vykresluje Boha jako krutého vládce nad osudy a životy mnoha lidí ( války, vyhlazení odpurcu, ale poi neuposlechnutí vyholeného vudce dochází opakovani k jeho znieení Bohem veetni jeho národa)a dává také lidem návody typu `oko za oko`. Buh a Ježíž Nového zákona je milosrdný a dává za vzor Desatero, jako základní kodex víry a chování lidí. Proto mi tento krajní rozpor není jasný a neumím sladit tvrdost až krutost Starého zákona s láskou Nového zákona.
Datum zveřejnění: 18.2.2001
Rubrika: Otázka:
Rada bych vedela,co je Gecemanska zahrada. Za vasi odpoved predem dekuji.