Datum zveřejnění: 6.8.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Co znamenají písmena na medajlce se svatým Benediktem? Mohli byste mi to nějak vysvětlit? Díky.
Datum zveřejnění: 3.8.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Kdyz se tak divam kolem sebe a uvedomim si, ze jsme vlastne vsichni hrisnici, mame plno chyb a vubec nejsme perfektni, tak mi nejak nejde do hlavy, jak to v tom nebi asi vypada. Vzdyt tam budou stejni lide jako jsou zde na zemi, se stejnymi chybami a budou se tam chovat stejne jako se chovaji tady na zemi. A to neni nic moc. Znamena to, ze kdyz prijdu do nebe, tak se ze mne stane automaticky lepsi clovek, bez chyb a nebo me tam prevychovaji? A dalsi otazku - rad bych vedel co tam tolik lidi bude delat? Jenom sedet, jist a pit a mit se dobre a nic nedelat, to se mi nezda. vcelicka
Datum zveřejnění: 30.7.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Je léto a horko. Na kolik je mravné chodit na veřejnosti v plavkách, byť při sportu , u vody či turistice? Děkuji.
Datum zveřejnění: 29.7.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Přeji Vám všem dobrý den,
pokud si najdete trochu času, rád bych znal váš názor na (samozřejmě podle mého názoru) rozporné přístupy ke světu.
První přístup jsem svým laickým rozumem našel u Ježíše a je popsán například v následujícím dialogu:
Marek, 9. kapitola:
38. I odpověděl mu Jan, řka: Mistře, viděli jsme jednoho, an ve jménu tvém ďábly vymítá, kterýž nechodí s námi; i bránili jsme mu, proto že s námi nechodí.
39. Ježíš pak řekl: Nebraňtež mu. Neboť není žádného, kterýž by divy činil ve jménu mém, aby mohl snadně zle mluviti o mně.
40. Nebo kdož není proti nám, s námiť jest.
Druhý podle mého názoru zcela opačný přístup je popsán v jednomu z pavlových dopisů :
Galatským, 1. kapitola
6. Divím se, že jste tak rychle od toho, kterýž vás povolal v milost Kristovu, uchýlili se k jinému evangelium.
7. Kteréž není jiné, ale jsou někteří, ješto vás kormoutí, a převrátiti chtějí evangelium Kristovo.
8. Ale bychom pak i my neb anděl s nebe kázal vám mimo to, což jsme vám kázali, prokletý buď.
9. Jakož jsme prvé pověděli, a ještě znovu pravím: Jestliže by vám kdo jiné evangelium kázal mimo to, kteréž jste přijali, prokletý buď.
10. Nebo lidské-liž věci, čili Boží předkládám? Zdaliž lidem se líbiti hledám? Kdybych se zajisté ještě lidem zaliboval, služebník Kristův bych nebyl.
11. Oznamujiť pak vám, bratří, že evangelium to, kteréž kázáno jest ode mne, není podlé člověka.
Z mého laického pohledu jsou jako nejpravděpodobnější oběti pavlova proklínání příznivci židokřesťanské
církve hlásící se k Petrovi či Jakubovi. Pokud jde o někoho jiného,kdo by to měl být a jak se to dá odvodit?
Myslím, že tento problém Pavel řeší i v jiných dopisech a že ho v lepším rozpoložení mysli řeší podstatně mírumilovněji.
Která z těchto dvou variant je vám osobně bližší?
Pokud nejsou tyto dva přístupy v rozporu, pak se mi zdá, že oprávněnnost k proklínání vyplývá ze skutečnosti,
že oni proklínaní nečinili "divy" podobně, jak je psáno v Markovi.
Jiná odlišnost od osoby zmíněné v Markovi mne nenapadá...Nebo je podle vás opravdu možné evangelium obrátit?
Děkuji za odpověď a přeji vše dobré
Datum zveřejnění: 14.7.2004
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Zajímala by mne kandidatura ThMgr.Františka Kocmana na hlasovacím lístku pro volby do Evropského parlamentu. Zda mohou vůbec kněží kandidovat do takovýchto funkcí a to nepíši za kterou stranu.
Děkuji za stručnou odpověď.
Datum zveřejnění: 6.7.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den. Měl bych na Vás jeden dotaz. Při surfování na internetu jsem se setkal s tvrzením o krutostech katolíků, i kněží a řeholnic, za druhé světové války v Jugoslávii. Chtěl bych se Vás zeptat, je to pravda? Pokud ano, tak bude má víra v katolickou církev pravděpodobně velmi otřesena. Možná bych i uvažoval o zřeknutí se poslušnosti. Jinak Vám děkuji za velmi hezké stránky.
Datum zveřejnění: 29.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dočetla jsem se, že k nejzákladnějším liturgickým symbolům patří chléb, voda, víno, svíčka a olej. Ráda bych věděla více o symbolickém významu těchto věcí. Děkuji.
Datum zveřejnění: 25.6.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Chtela bych se zeptat, v jake souvislosti se muzeme v Bibli setkat se symbolem Hrozny hnevu..? dekuju
Datum zveřejnění: 24.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Můžete mi, prosím, vysvětlit, proč katolická církev odmítá podávat transubstanciovanou hostii lidem, kteří nejsou pokřtění?
Vždyť jen díky Zjevení Páně ve Slově eucharistické modlitby a pomocí tohoto Slova, ale nikoli přípravnými úkony kněze, se „corpus imperfectum“ (nedokonalé tělo) oběti „stává dokonalým“ (perfectum efficit). To, co kněz koná, není příčinou, jež působí účinek (causa efficiens). Kněz je jen „causa ministerialis“ (příčina služebná) proměňování. Skutečnou příčinou proměňování je živá přítomnost Krista, která nastává sua sponte ze svobodného a milostiplného rozhodnutí Božství. Jak potom ale může kněz rozhodovat o tom, kdo má mít a kdo nemá mít podíl na hostině?
V evangeliích není žádná opora pro vyloučení nepokřtěných ze společenství těch, pro něž byl ustanoven rituál pojídání chleba a pití vína.
Říkali mi, že nepokřtěný je zatížen hříchy a proto nemůže přijímat tuto svátost, ale i pokřtění během mše vyznávají, že zhřešili. A pokud byl hřích pojíst ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, pak tento hřích není křtem smyt, protže i pokřtění rozlišují a toto označují za dobré a ono za zlé.
Datum zveřejnění: 23.6.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Chtěl bych se zeptat, jak početná je u nás muslimská komunita, jaké má v rámci ostatních náboženských skupin v zemi postavení a jak vypadá v naší republice dialog mezi křesťany a muslimy. Děkuji.
Datum zveřejnění: 22.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Pokud mohu, dovolil bych se zeptat na drobnosti, které mne zrovna velmi zaměstnávají a pro něž nemám dostatečně širokou rešerši, abych si je mohl zodpovědět sám. Budu vděčen za každou informaci nebo podnět.
Oscar Wilde v dopise z vězení pše:. . .A povážíme-li, že je nanejvýš pravděpodobné, že tu máme právě ony výrazy, upsissima verba, jichž kristus užil, mám pak dvojnásobnou radost. Lidé se stále domnívali, že kristus mluvil Aramejsky. Dnes však již víme, že galilejští venkované, právě tak jako dnes venkované irští, byli dvojjazyční a běžnou obcovací řečí po celé Palestině, jako vlastně po celém Východě, byla řečtina. Představa, že skutečná slova Kristova známe jenom z překladu, nechtěla se mi nikdy líbit. Je mi milé pomyšlení, že aspoň pokud jde o to, jakou řečí Kristu hovořil, Charmides ho mohl poslouchat, Sokrates s ním mohl diskutovat a Plat´on mu mohl rozumět . . .
jakýnjen současný názor na původní jazyk, jímž mluvil Kristus k učedníkům?
Profesor Jung také píše, že v církvi existoval chválihodná tradice nepořekládat při mši konsekrační formuli do profáního jazyka, pro posvátnost této formule. Existuje ještě někde taková tradice, abzch se na ni mohl odvolat?
Je možné respektovat chválihodné záměry stavitele chrámu a sloužit mši u oltáře postaveného u západní zdi čelem týmž směrem, kterým stojí i shromážděný zástup navzdory doporučení vatikánského koncilu? Nebo je nutné obracet se ke stolečku, který stojí často v místě, jež by mu stavitel chrámu nikdy nepřisoudil?
Datum zveřejnění: 17.6.2004
Rubrika: Biblistika,
Liturgika,
Katolická církev a církve,
Církevní právo Otázka:
Dobrý den,
působím jako učitel na základní škole a zajímaly by mě základní informace o přijímání podobojí v katolické církvi běžnými věřícími.
Děkuji.
Datum zveřejnění: 16.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
...zajimalo by mne jaky je rozdil v definici mezi slovem Symbol a Znameni, pokud jde o tyto terminy pouzivane ve vykladu biblickych textu....vsiml jsem si totiz, ze v katolickych publikacich, uvahach atd, se pouziva slovo znameni....dekuji....OS
Datum zveřejnění: 15.6.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Mohl bzch se, prosím, zeptat na některé příbuzenské vztahy?
1. Nemohu si vzpomenout na pramen, v němž má původ tradice, že Satan byl (nejmilejší) Boží syn (starší, než Kristus), nevíte o něm? Je dvojice Satan --- Kristus archetypem dvojice Kain ---Abel?
2. Žili současně se stvořeným Adamem i jiní lidé, nebo se jeho synové pářili s jeho dcerami? Byli tito jiní lidé zplozeni nebo stvořeni?
3. Proč evangelium uvádí tak podrobně rodokmen muže, Josefa, který není otcem pozemské inkarnace Boha a je jen, evangelii nijak podrobně nepopisovaným, společníkem jeho dětství? A proč neuvádí rodokmen jeho matky? Nečiní Krista splození duchem svatým částečně odlišným od člověka, není tím boží vtělení v člověka neúplné?
4. Podle dogmatu o nanebevzetí pany Marie (tuším 1950) dlí Kristus se svou matkou na nebesích jako ženich a nevěsta. Přestává tím Marie být jeho matkou?
5. Mýlil se Kristus ve své předpovědi parusie a tisícíletého království, nebo žijeme již v době po jeho skončení. Je slučitelný omyl Boha s vírou v jeho vševědocnost? Musel Bůh Jóba zkoušet, aby se přesvědčil o jeho charakteru, když se mohl poradit se svou vševědocností?
6. Proč Kristus slibuje přímluvce, když Bůh své stvoření miluje a přímluvy tedy zdá se není třeba.
7. Vtělil se Bůh od dob Kristových v člověka znovu. Učiní tak?
Po ovoci ze stromu poznání toužím dozvědět se více. Děkuji.
Datum zveřejnění: 11.6.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Trápí mě jeden úryvek z Písma – Zj 13,17–18: „aby nemohl nakupovat ani prodávat, kdo není označen jménem té šelmy nebo číslici jejího jména. To je třeba pochopit: kdo má rozum, ať sečte číslice té šelmy. To číslo označuje člověka, a je to číslo šest set šedesát šest.“ Tento úryvek mi připominá dnešní dobu – všude na internetu chtějí náš mail, matematické označení WWW je 666, a WWW je označení většinou člověka nebo nějaké organizace nebo firmy. Zajimá mě váš názor. Je mi většinou z toho blbě a po nocích a večerech o tom uvažuji.
Datum zveřejnění: 9.6.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Chtěla bych se zeptat, jestli je někde v Bibli úryvek:
„Od východu slunce až na západ bude mé jméno veliké mezi pronárody. Na každém místě budou přinášet mému jménu kadidlo a čistý obětní dar. Zajisté bude mé jméno veliké mezi pronárody. Země bude naplněna na poznáním Hospodinovy slávy jako vody pokrývají moře…“ Pokud ano, ráda bych věděla, kde to najdu.
Datum zveřejnění: 4.6.2004
Rubrika: Liturgika,
Ostatní Otázka:
Mám vlastně dotazy dva.
1) Co znamená věta „Ego te absolvo“, kterou kněz pronáší na konci svaté zpovědi?
2) Existuje nějaká kniha, něco jako „latina pro kněze“, kde se najdou běžné obraty používané při církevních (latinských) obřadech?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 4.6.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Co je závist?
Datum zveřejnění: 4.6.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den!
Nedávno mi položil kamarád takovou otazku.
Začnu takto: Je to člověk, který navštěvuje pravidelně kostel a věří v Boha ... a chodí s dívkou (nevěřící), která po něm chce sex.
Myslím si, že dnešní doba je trochu jenom o sexu a asi to není dobře. Výrobci kondomů, antikoncepcí ... v tom vidí spoustu peněz. (ale to bych odbočil, kdybych tu psal, že výroba antikoncepce stojí 60 haleřů a prodávají se za 300 i více korun).
On tu dívku zná pomněřně dlouho a nechce ji stratit, protože si hodně rozumí. Zažili spolu hodně radosti ... , ale také hodně smutku a situacích, v kterých si navzájem pomáhali. Zažili toho spolu hodně.
Ta dívka se s ním chce milovat. On je však na váškách, jestli ano a nebo jestli ne.
Jako staršího kamaráda (mně) se zeptal, jaký by to mělo dopad na jeho křestanský život, kdyby se rozhodl pro ANO.
Nikdy, jsem na nic takového neodpovídal a popravdě mě zaskočil.
On ji opravdu miluje ... a opravdu věří v Boha. A snaží se žít spravně. Znám ho pomněrně dlouho a nikdy nekouřil a nebral drogy. Spousta jeho přátel mu ji nabízela. Vždy odřekl ... (takovej správnák).
(je tak trochu nepochopen svými přáteli a bojí se, že o tu dívku přijde). Kdyby ho opravdu milovala, počká. Ale opakuji - je nevěřící a už jsou spolu dlouho ... A ta dívka měla před tím pár vztahů, (to mi neřekl kolik) ..., ale měla pár kluku s kterýma chodila a měla s nima sex. Proto ji to jakoby chybí.
On by strašně rád, ale neví jaký bude dopad na jeho křesťanský život. Jak bude vypadat před bohem atd. Když zvolí ANO. Musí to přiznat před církví a ona ho vyšoupne? (metafora :)
.. Jak ho bude posléze církev příjmat? ..
Doufám, že tento dotaz jde pochopit, ačkoliv po prvním mém přečtení bych ho smazal. Doufám, že to nějak přelouskáte.
Předem děkuji za odpověd ...
Datum zveřejnění: 3.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Prosím o zodpovezení dotazu.
Setkal jsem se s jedním clovekem, který se vrátil z exilu (pro ceskou katolickou kulturu tento clovek udelal velmi mnoho), má teologické vzdelání, ale není knezem. Posteskl si, že tady u nás v CR ho ani jeden knez nepožádal, aby udelal v rámci mše svaté kázání, což v nemecku mu bylo umožnováno. Muže knez umožnit, aby laik prednesl kázání pri mši svaté?
Ptám se také proto, že u nás se deti v rámci detské mše dozvídají pravdy víry zpusobem velmi komlikovaného teologického rozboru, kterému mnohdy presne nerozumíme ani my rodice. Deti už kázání nerozumí vubec. Jednání s knezem, kterého si jinak vážíme prozatím selhávají, nebot on si nepripustí, že by byla chyba v primerenosti. Rádi bychom mu navrhli aktivní úcast rodicu na kázáních (bohoslužbách slova) pro deti. Chtel bych vedet, zda má tento návrh oporu v církevních dokumentech.
Dekuji
Vašek