Datum zveřejnění: 6.9.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Jak opravdove stary je rimsky kanon ?
Datum zveřejnění: 3.9.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Co to znamená „omrzovat Hospodina“? Slyšel jsem to v kostele.
Datum zveřejnění: 27.8.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
V jednom náboženském pořadu se mluvilo o tzv. kultuře smrti. O co se jedná?
Datum zveřejnění: 26.8.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Všimnul jsem si, že při mši sv. je nejednotnost v tom, kdy věřící poklekají, kdy se bijí v prsa a co při tom říkají. Jsou pro to jasná a veřejně dostupná pravidla? Nebo je to otázka místního zvyku či ustanovení v diecézích?
Datum zveřejnění: 20.8.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den. Mám dotaz. Jakou historii má současný bohoslužebný oděv kněží - tedy z jakých částí oděvu se vyvinul, vytvořil dnešní standard?
Datum zveřejnění: 18.8.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Zajimalo by me, jak pohlizeli Zide na obyvatele Galileje v dobe Jezise Krista. V Janove evangeliu je psano, ze Jezis sel z Judei do Galileje pres Samarsko. O obyvatelich Samarska z Janova evangelia vime, ze se na ne Zide divali jako na odpadliky a nestykali se s nimi (kapitola 4). Domnivam se, ze tento problem vznikl v dobe po smrti krale Salamouna, kdyz byl Izrael rozdelen na Judeu a severni kralovstvi. Ale to bylo davno pred dobou Jezisovou. Jak se divali tedy Zide v dobe Jezise Krista na obyvatele Galileje, ktera je jeste vice vzdalena od Jeruzalema nez Samarsko.
Datum zveřejnění: 16.8.2004
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Otázka:
Chvála Kristu !
V NZ Římanům 16 se píše: Doporučuji vám naši sestru Foibé,diakonku církve v Kenchrejích...
Zajímalo by mě, zda by na základě této věty mohla přijmout jáhenské svěcení žena? Pokud zde nedošlo v průběhu času k významovému posunu slova diakon(ka), šlo opravdu o člověka, který je dnes nazýván jáhen ? Předem děkuji za odpověď
Datum zveřejnění: 11.8.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zajima me, co si predstavit pod pojmem "negativni teologie".
Tez bych rad porozumel terminu "teologie nahrady" - cim je podlozena, tj. jakymi misty v Bibli apod. (jde predpokladam o ulohu cirkve jako "noveho Izraele" - Smlouva se rozsiruje na vsechny, kt. prijmou Krista. V materialech nekterych krestanskych sionistu (ICEJ) jsem se seznamil s postojem, ktery tuto teorii odmita - rad bych vedel, co je predmetem jejich nesouhlasu.)
Datum zveřejnění: 9.8.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Četla jsem si výsledky letošního sčítání návštěvníků bohoslužeb v katolických kostelech a zároveň i faktory, které pokles způsobují.
Ja osobně mám za to,že lidem chybí ,,duch rozlišování" , kterého nám Písmo ukazuje, když byl Ježíš na poušti, postil se a byl pokoušen. Odpovídal ďáblu slovy Deuteronomia, a právě proto zvítězil nad nabízenou svévoli. Dnes se však obecně tvrdí a je to slyšet právě od katolíků, že Bohu je lecos milé. Děkuji.
Datum zveřejnění: 8.8.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Nedávno jsem se účastnil jedné zajímavé diskuze, kde jsem se dozvěděl, že "na koncilu v pátém století byla vyňata z Písma pasáž z projevů Ježíže Krista o reinkarnaci" a také o jakýchsi spisech, jež Církev rovněž vyřadila, které obsahovaly pro změnu něco o Lilith, údajné první ženě. Mohl bych se k těmto spisům nějak v dnešní době dostat? Chtěl bych vědět, co přátele z fóra vedlo usoudit, že Pán Ježíš "schvaluje reinkarnaci" ... asi nějaká překroucená zmínka o věčném, či co. Děkuji za odpověď
Datum zveřejnění: 7.8.2004
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda se může mladý muž ucházet o knežství, pokud ví, že z nějakých důvodů nemůže mít děti.(úraz, autonehoda či biologická indispozice. Děkuji.
Datum zveřejnění: 6.8.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Co znamenají písmena na medajlce se svatým Benediktem? Mohli byste mi to nějak vysvětlit? Díky.
Datum zveřejnění: 3.8.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Kdyz se tak divam kolem sebe a uvedomim si, ze jsme vlastne vsichni hrisnici, mame plno chyb a vubec nejsme perfektni, tak mi nejak nejde do hlavy, jak to v tom nebi asi vypada. Vzdyt tam budou stejni lide jako jsou zde na zemi, se stejnymi chybami a budou se tam chovat stejne jako se chovaji tady na zemi. A to neni nic moc. Znamena to, ze kdyz prijdu do nebe, tak se ze mne stane automaticky lepsi clovek, bez chyb a nebo me tam prevychovaji? A dalsi otazku - rad bych vedel co tam tolik lidi bude delat? Jenom sedet, jist a pit a mit se dobre a nic nedelat, to se mi nezda. vcelicka
Datum zveřejnění: 30.7.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Je léto a horko. Na kolik je mravné chodit na veřejnosti v plavkách, byť při sportu , u vody či turistice? Děkuji.
Datum zveřejnění: 29.7.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Přeji Vám všem dobrý den,
pokud si najdete trochu času, rád bych znal váš názor na (samozřejmě podle mého názoru) rozporné přístupy ke světu.
První přístup jsem svým laickým rozumem našel u Ježíše a je popsán například v následujícím dialogu:
Marek, 9. kapitola:
38. I odpověděl mu Jan, řka: Mistře, viděli jsme jednoho, an ve jménu tvém ďábly vymítá, kterýž nechodí s námi; i bránili jsme mu, proto že s námi nechodí.
39. Ježíš pak řekl: Nebraňtež mu. Neboť není žádného, kterýž by divy činil ve jménu mém, aby mohl snadně zle mluviti o mně.
40. Nebo kdož není proti nám, s námiť jest.
Druhý podle mého názoru zcela opačný přístup je popsán v jednomu z pavlových dopisů :
Galatským, 1. kapitola
6. Divím se, že jste tak rychle od toho, kterýž vás povolal v milost Kristovu, uchýlili se k jinému evangelium.
7. Kteréž není jiné, ale jsou někteří, ješto vás kormoutí, a převrátiti chtějí evangelium Kristovo.
8. Ale bychom pak i my neb anděl s nebe kázal vám mimo to, což jsme vám kázali, prokletý buď.
9. Jakož jsme prvé pověděli, a ještě znovu pravím: Jestliže by vám kdo jiné evangelium kázal mimo to, kteréž jste přijali, prokletý buď.
10. Nebo lidské-liž věci, čili Boží předkládám? Zdaliž lidem se líbiti hledám? Kdybych se zajisté ještě lidem zaliboval, služebník Kristův bych nebyl.
11. Oznamujiť pak vám, bratří, že evangelium to, kteréž kázáno jest ode mne, není podlé člověka.
Z mého laického pohledu jsou jako nejpravděpodobnější oběti pavlova proklínání příznivci židokřesťanské
církve hlásící se k Petrovi či Jakubovi. Pokud jde o někoho jiného,kdo by to měl být a jak se to dá odvodit?
Myslím, že tento problém Pavel řeší i v jiných dopisech a že ho v lepším rozpoložení mysli řeší podstatně mírumilovněji.
Která z těchto dvou variant je vám osobně bližší?
Pokud nejsou tyto dva přístupy v rozporu, pak se mi zdá, že oprávněnnost k proklínání vyplývá ze skutečnosti,
že oni proklínaní nečinili "divy" podobně, jak je psáno v Markovi.
Jiná odlišnost od osoby zmíněné v Markovi mne nenapadá...Nebo je podle vás opravdu možné evangelium obrátit?
Děkuji za odpověď a přeji vše dobré
Datum zveřejnění: 14.7.2004
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Zajímala by mne kandidatura ThMgr.Františka Kocmana na hlasovacím lístku pro volby do Evropského parlamentu. Zda mohou vůbec kněží kandidovat do takovýchto funkcí a to nepíši za kterou stranu.
Děkuji za stručnou odpověď.
Datum zveřejnění: 6.7.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den. Měl bych na Vás jeden dotaz. Při surfování na internetu jsem se setkal s tvrzením o krutostech katolíků, i kněží a řeholnic, za druhé světové války v Jugoslávii. Chtěl bych se Vás zeptat, je to pravda? Pokud ano, tak bude má víra v katolickou církev pravděpodobně velmi otřesena. Možná bych i uvažoval o zřeknutí se poslušnosti. Jinak Vám děkuji za velmi hezké stránky.
Datum zveřejnění: 29.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dočetla jsem se, že k nejzákladnějším liturgickým symbolům patří chléb, voda, víno, svíčka a olej. Ráda bych věděla více o symbolickém významu těchto věcí. Děkuji.
Datum zveřejnění: 25.6.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Chtela bych se zeptat, v jake souvislosti se muzeme v Bibli setkat se symbolem Hrozny hnevu..? dekuju
Datum zveřejnění: 24.6.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Můžete mi, prosím, vysvětlit, proč katolická církev odmítá podávat transubstanciovanou hostii lidem, kteří nejsou pokřtění?
Vždyť jen díky Zjevení Páně ve Slově eucharistické modlitby a pomocí tohoto Slova, ale nikoli přípravnými úkony kněze, se „corpus imperfectum“ (nedokonalé tělo) oběti „stává dokonalým“ (perfectum efficit). To, co kněz koná, není příčinou, jež působí účinek (causa efficiens). Kněz je jen „causa ministerialis“ (příčina služebná) proměňování. Skutečnou příčinou proměňování je živá přítomnost Krista, která nastává sua sponte ze svobodného a milostiplného rozhodnutí Božství. Jak potom ale může kněz rozhodovat o tom, kdo má mít a kdo nemá mít podíl na hostině?
V evangeliích není žádná opora pro vyloučení nepokřtěných ze společenství těch, pro něž byl ustanoven rituál pojídání chleba a pití vína.
Říkali mi, že nepokřtěný je zatížen hříchy a proto nemůže přijímat tuto svátost, ale i pokřtění během mše vyznávají, že zhřešili. A pokud byl hřích pojíst ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, pak tento hřích není křtem smyt, protže i pokřtění rozlišují a toto označují za dobré a ono za zlé.