Datum zveřejnění: 29.7.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Rád bych se zeptal na Váš názor o sněmu katolické církve na Velehradě ? Jaký je smysl a jaké jsou konkrétní dopady do života církve a společnosti ? Jaké jsou závěry z tohoto sněmu. Zajímal by mě také názor kněží, kteří spolupracují na Katolíkovi. Předem děkuji za Vaše odpovědi.
Datum zveřejnění: 24.7.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Zaujala mne forma oslovení tazatele jednoho dotazu: "Zdravím Vás Otče...."
Myslel jsem, že Marek Slatinský je kluk asi v mém věku, něco pod třicet. To se týká i Petra Šikuly a jiných, kteří tady reagují na dotazy. Jak je může někdo oslovovat otče??? Dokonce s velkým O?
Nemyslíte, že míra psycho - socio - odstupu kněží versus laiků v české církvi je nebezpečně velká? Neprospělo by české církvi, kdyby kněží (a hlavně biskupové) sestoupili ze svých výšin mezi prostý lid?
Datum zveřejnění: 23.7.2003
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Nevím na koho se obrátit s žádostí o radu, tak to skusím touto cestou. V domě ve kterém bydlím byla údajně zazděná jeptiška. Myslel jsem si, že bude jednoduché dohledat, proč by měla být zazděná. Opak je pravdou. Prosím Vás tedy o informaci, z jakého důvodu se zazdívali jeptišky. Popřípadě alespoň radu, kde takovouto informaci seženu ( odkaz na Internetu, knihu apod. ). Jestli Vám to pomůže v určování, můj dům je z patnáctého století, v sedmnáctém totálně vyhořel při požáru města. Do dnešní doby se zachval původní sklep a nadzemní části odpovídají rekonstrukci po požáru. Velice Vám děkuji za jakoukoliv odpověď.
Datum zveřejnění: 17.7.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chvála Kristu!
Měl bych dotaz, zda existuje nějaké ucelenější pojednání na téma pornografie z filosofického, morálního a zejména teologického pohledu. Rovněž bych uvítal, pokud mi doporučíte nějakou literaturu zabývající se ctností čistoty a jejím pěstováním. Děkuji
Datum zveřejnění: 15.7.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den, ráda bych se Vás zeptala, jak mám správně chápat smysl "posvěcení věcí" (posvěcené řetízky, prstýnky, růžence...). Jaký význam pro mě tyto předměty mohou nebo mají mít? Jedná se přeci pouze o předměty a předměty jako takové mě nemohou chránit.
Děkuji za Vaši laskavost.
Datum zveřejnění: 11.7.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Otázka: Je hříchem přetvářka a mazanost?A když,tak jakým?
Datum zveřejnění: 10.7.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Laudetur Jesus Christus!
Mam docela malou otazku. Na nekolika oltarich jsem uz nasla napis ALTARE PRIVILEGIATUM. Zajimalo by me, co to znamena. Z latiny vim, ze "altare" je oltar. Tvar "privilegiatum" nemuzu prelozit. Kdyz vezmu v uvahu, ze by to mohl byt nejaky privilegovany oltar, chtela bych vedet, co to znamena. Dekuji za pomoc.
Datum zveřejnění: 8.7.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den, mám otázku: "Z jakého důvodu jsou důležité funkce v církvi zastoupeny muži?"Děkuji
Datum zveřejnění: 8.7.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Moc vás zdravím
a děkuji za vaše skvělé stránky.Ale k dotazu:Když Ježíš sedí po pravici Otce, kdo sedí po jeho levici?
Datum zveřejnění: 4.7.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den. Ráda bych věděla, jestli písničky ze zpěvníků Hosana 1, 2, Taizé, Koinonia, Chvalozpěvy jsou neliturgické nebo ne. Jeden kněz nám říkal, že se tyto písně ke mši nehodí, neboť jsou neliturgické a že se to tak v semináři v Polsku učili. Mně jsou však mnohé bližší než mnohé písně z Kancionálu nemluvě o Boží Cestě. Ráda bych věděla, jak to skutečně je a jak se na to dívají liturgové. Děkuji.
Také bychom rádi věděli, když Jan Pavel II. má x-tý nejdelší pontifikát po sv. Petrovi, kdo je ten s nejdelším pontifikátem, sv. Petr? Jestli ano, tak jak se u něj určuje délka pontifikátu? Děkuji za odpověď a přeji hojnost Božího požehnání.
Datum zveřejnění: 27.6.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mám takový problém, který mi neustále vrtá hlavou. Ač je křesťanství ve světě velmi rozšířené, ne všichni lidé jsou křesťané. Existují i jiná náboženství, spousta lidí jsou ateisté. I mezi křesťany existují různá vyznání, různé pohledy na svět. Navíc se ne všichni křesťané řídí do puntíku přikázáními. Shrnuto a podtrženo, je jen málo lidí, kteří by si Boží království opravdu zasloužili. Co s těmi lidmi bude? Připadalo by mi nesmírně kruté, kdyby měli být zavrženi. Já osobně miluji mnoho nevěřících lidí, a ze srdce bych jim přál, aby došli věčné spásy. A protože Bůh je ztělesněním lásky, musí je přece milovat daleko více než já. Mezi námi žije spousta lidí, kteří pro ostatní mnoho udělali -- lékaři, zachraňující jeden život za druhým, záchranáři, politici zaslouživší se o blaho země, nebo i jen maminky a babičky, které dali mnoho krásného svým potomkům. S nimi se ani já nemohu srovnávat, zasloužili se o mnoho dobrých věcí, ač jsou nevěřící. Navíc většina věřících, které znám, pochází z věřících rodin. Takže je jen málo lidí, kteří se k víře dostali během života, a vlastně za to nemohou. Existuje snad nějaká predestinace? Tomu nevěřím. Dostanou se do nebe i lidé, kteří nejsou křesťany, mají-li vůli konat dobro? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 21.6.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den, chtěl bych vědět, co je to "evangelijní strana" v kostele nebo v kryptě. Děkuji. Jan Richter
Datum zveřejnění: 20.6.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaký patron matematiků. Předem děkuji.
Datum zveřejnění: 19.6.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Ráda bych se dozvěděla, jaký je oficiální názor Katolické církve (a kde ho najdu) na důvod vykoupení, proč vlastně Pán Ježíš Kristus zemřel. Dočetla jsem se, že existují různé filozofické doktríny: objektivní (Kristus zemřel proto, aby učinil zadost Boží spravedlnosti a abychom se stali pro Boha přijatelnými.), subjektivní (Kristus přišel a zemřel spíše proto, aby změnil nás než Boží postoj k nám) a klasická (vítězství nad zlými silami světa). Já osobně zastávám názor, že se tyto důvody doplňují a že všechny jsou pravdivé. A myslím si, že pokud bychom některý z nich označili za zbytečný (zvl. objektivní), pak by to mohlo vést k herezi.
Jak mám odpovědět člověku, který vůbec neuznává objektivní pohled na vykoupení a říká, že Pán Ježíš nemusel zemřít, kdyby se k němu lidé tenkrát zachovali jinak, a že šel na smrt hlavně z toho důvodu, aby lidi vyprovokoval (jako proroci)?
Prosím též o doporučení nějaké literatury. Děkuji.
Datum zveřejnění: 15.6.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Zdravim Vas Otce,
Chci se zeptat, kdy se stal Jezis Mesiasem, pri krtu nebo pri svem poceti.
Predem dekuji
Datum zveřejnění: 13.6.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Spolu s několika kamarády vedeme Společenství mládeže v naší farnosti a chtěli bychom vědět, co si můžem v modlitbě jako "laici" (tedy bez teologického vzdělání) "dovolit". Líbí se nám např. modlitby s použitím Písma Svatého. Za všechny děkuji a zdravím Team Katolík.cz. Josef
Datum zveřejnění: 13.6.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den,
Zajímalo by mne, proč tvrdíte, že pouze Ježíš byl počat neposkvrněně. Znamená to tedy, že Bůh jedinou přirozenou možnost (pohlavní styk), jak počít dítě, současně kvalifikoval jako hřích? Jak tedy je možné počít dítě tak, aby to nebylo hříchem, a tudíž to bylo neposvrněné? Opravdu je každé přirozené početí dítěte hříchem?
Datum zveřejnění: 12.6.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobry den,
mam dotaz. V Bibli se pise, ze jednou pri vyhaneni zlych duchu Jezis poslal tyto demony do stada prasat. Znamena to snad, ze maji zvirata jakousi dusi??
Datum zveřejnění: 10.6.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Moje otazka je dvoji:
1/Jak se diva katolicka cirkev na rozvedeneho cloveka? Cirkev sama rozvod manzelstvi neuznava, jsou tedy rozvedeni vecnymi hrisniky bez naroku na dalsi plnohodnotne spolecenstvi v cirkvi? A nebo se jejich provineni casem umori do ztracena a cirkev primhouri oko? Faktem je, ze nemohou znovu vstoupit do manzelstvi, takze hrich rozvodu na nich oficialne lpi.
2/Maji rozvedeni (permanentni hrisnici) narok na eucharistii a nebo se svatokradeznym prijimanim dale a hloubeji zatracuji?
Datum zveřejnění: 10.6.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Zdravím z Vysočiny!
Měla bych jeden dotaz. V 2 Sam (18,9) čteme: "Abšalom narazil na Davidovy služebníky, a jak ujížděl na mezku, vběhl mezek pod větvoví velikého posvátného stromu a on v tom stromě uvázl hlavou, takže se ocitl mezi nebem a zemí; mezek na němž jel, běžel dál."
Zajímalo by mě, zda měl posvátný strom nějaký význam pro Židy - měl nějakou zvláštní funkci (např. právo azylu,...) nebo něco podobného - nebo to byl jen pozůstatek po předešlých kultech.
Předem děkuji za odpověď a přeji vše dobré.
Maruška