katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 23.9.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Chvála Kristu!
Při čtení životopisů papežů se setkávám s pojmem "Malachiášovo proroctví". Prosím, mohli byste mi vysvětlit, co to je, kdy a jak vzniklo? Děkuji.


Datum zveřejnění: 20.9.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli existuje případ, kdy zabití člověka není hřích (sebeobrana; záchrana života či životů jiných lidí; ve válce při obraně vlasti;...)? Nebo výjimky neexistují? Děkuji za vaše úžasné stránky.


Datum zveřejnění: 16.9.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Casopis Svetlo uvedl, že osoba s homosexuální orientací nemůže přijmout kněžské svěcení. Je to pravda? A není to potom diskriminace osob, které za svou orientaci nemohou a mohli by vykonat jako kněží mnoho dobrého?


Datum zveřejnění: 11.9.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli má katolická církev právo rozhodovat o tom, co je těžký hřích a co není. Nedávno mi totiž moje matka vyprávěla, že za dob jejího mládí se např. v postní době nesmělo chodit na zábavy - byl to prý těžký hřích a když někdo v postní době na zábavu šel, musel se z toho jako z těžkého hříchu vyzpovídat (to se týkalo i mé matky). A takových věcí bylo prý více. V současné době jsem slyšela, že v postní době sice není vhodné na zábavy chodit, ale neslyšela jsem nic o tom, že by to byl těžký hřích. Jestli je to tak jak říkám, jak to, že před několika lety to hřích byl a teď už není? Vůbec to nechápu, protože Bůh je dnes přece pořád stejný jako před tisíci lety. A jestli to hřích nebyl, jakým právem katolická církev tvrdila, že to hřích je?. Stejně tak se zamýšlím na tímto: Až do 12. stol. se směli kněží ženit a zakládat rodiny, pak katolická církev ustanovila celibát. Jak to, že by teď bylo Božích očích velkým hříchem, kdyby se některý kněz z římskokatolické církve oženil, a předtím to žádný hřích nebyl. Zdá se mi to všechno jako začarovaný kruh. Jak to, že by se teď Bůh mohl dívat na určitou věc jako na hřích, když před několika lety se na to jako na hřích nedíval? Prosím o vysvětlení.


Datum zveřejnění: 2.9.2002
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Čím je specifické novokněžské požehnání? Co působí v duši toho, kdo je přijímá?


Datum zveřejnění: 28.8.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Nevím, zda je dnes vhodná doba otevřít otázku svědomí, snad právě ona však může být „klíčovou otázkou“ naší civilizace. Je vůbec možné dobrat se pravdy o tomto „mechanismu“, který v sobě každý člověk nese? Jde pouze o výchovou daný algoritmus, nebo to může být jakýsi tajemný hlas dobra, který spí v hloubi každého z nás? Je to něco přirozeného, nebo v tom může být i jakýsi tajemný dotek Boha? Je to hlas, s nímž máme bojovat a který je třeba potlačovat, či jde o hlas, který nás může vést k životu (k tomu kdo je „Cesta, Pravda a Život“)? Je to víc než 12 let, co stáli v Praze proti sobě na jedné straně mladí kluci (snad ještě děti - komando) s plexisklovými štíty a na straně druhé lidé, studenti. Ti kluci tam tehdy brečeli. Byla to jen lítost nad sebou, nebo v tom mohlo být něco víc? Bylo to jejich svědomí? Jak se mohl člověk dočíst např. v knížce „Strana světí prostředky“, žije prý dodnes v Praze jistý pan Mácha, který to před více než padesáti lety nemálo „osolil“ faráři z východočeské Číhoště, kterého prý „uvyslýchal“ k smrti. Asi i on musel mít patrně nějaký důvod, aby se věnoval panu Toufarovi s tak láskyplnou péčí (viz ony dokumenty „Strana světí prostředky“, Tilia 2001). I on musel být zřejmě něčím puzen ke své nepříčetnosti. Je to tajemství jeho svědomí, jež v sobě tento starý pán dodnes nese??? Evangeličtí křesťané letničního typu dokáží označit hlas svědomí přímo jako Ducha Svatého. Musí být člověk už z principu neschopen rozlišit jakým „duchem“ je jeho vnitřní hlas veden, či daní na svoje ideály, na ten „hlas dobra v sobě“ může vést k životu, k něčemu dobrému – „ke spáse“ ?

V době, kdy probíhaly krvavé boje v nedalekém Rumunsku, vozili před 12 lety studenti jež „psali revoluci“ na venkov videokazety. Jedna z nich byla o potlačení studentských demonstrací v Číně na jaře roku 1989. Komentoval to brečící angličtinou hlas dívky, která byla poslední z organizátorů, která ještě přežila. Studenti se utábořili ve stanech na náměstí a odmítli se rozejít. V noci přijeli tanky – to bylo vidět pouze z dálky, ale i to bylo zřetelné – studenty ve stanech rozjezdili, pak polili benzínem a zapálili a pak už bylo vidět jen plápolavý oheň a následně cisterny, které to k ránu umývaly… A věřte - Tento amatérský dokument rozbrečel i ty, s nimiž už tak mnoho nepohne. A studenti v Číně šli proti tankům a společně zpívali Internacionálu. To, za co umírali, byli ideály lepší společnosti. Mnoho starších lidí zakusilo i u nás utrpení komunismu a následky těchto myšlenek pociťujeme dodnes. Bylo však umučení čínských studentů a to, k čemu je vedlo jejich svědomí jen zbytečné a „trestné“, nebo v tom mohlo být i něco ze záměru Boha, jehož láska je odpovědí na mnohá „proč“ lidé zde na Zemi vůbec mohou existovat, proč vůbec se odvažuje existovat Vesmír ?

To tedy pár prostých otázek k tématu lidského svědomí. Troufnete-li si připsat i něco k těmto „tajům“ lidské duše děkuji předem za vaši odpověď.

M.




Datum zveřejnění: 26.8.2002
Rubrika: Věrouka, Biblistika
Otázka:
Mám hned několik otázek: 1)Jestliže jednotlivé části Bible (jak Starého tak Nového zákona) vznikaly zvlášť v různých dobách na různých místech, podle čeho byla sestavována dohromady? Jak se poznalo, co má a co nemá být její součástí. (Na víru mě přivedli mí přátelé z Církve Bratrské, katolická Bible má ale některé spisy navíc ptám se kvůli tomu, ale nejen kvůli tomu).
2)Píše se někde (kde?) v Bibli o Očistci?
3)Proč nestačí zpověď před Bohem?
4)Křest u jiné křesťanské církve než katolické má podle Vás stejnou váhu? (Předpokládám, že ano, ale chtěla bych se ujistit)


Datum zveřejnění: 22.8.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Otázka: "Zajímá mě, je-li masturbace hříšná. Připadá se mi, že se to Bohu asi nelíbí. Na druhé straně mi úplná sexuální zdrženlivost připadá jako něco dost těžkého. Mluvit o tom se zpovědníkem se stydím. Je mi 19 let a v manželství zetím nežiji."


Datum zveřejnění: 20.8.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Byli jste na III. celostátním setkání mládeže ve Žďáře nad Sázavou ? Chcete své dojmy sdělit i ostatním ? Zde máte možnost diskutovat o tomto setkání, co se vám líbilo, co ne, co vás oslovilo apod.


Datum zveřejnění: 14.8.2002
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Léta se modlím modlitbu "Otčenáš". Teprve nedávno jsem si všiml, že ta modlitba je výhradně oslavou Boha Otce a že vzhledem k lidem je tam jen zmínka o tom, abychom byli zachováni (chlebem) při životě a vzájemně se milovali (odpouštěli si). Je to aktualizace Kristovy výzvy, abychom nejprve hledali Boží království, že ostatní nám bude přidáno (automaticky).
Chápal jsem ji úplně jinak: jako platidlo u Boha, jako časový úsek věnovaný společenství s Bohem apod., ale ne jako modlitbu, aby byl oslaven Bůh. Tuto modlitbu nám odkázal Pán; nezmýlil se v našich potřebách?
Má tedy logiku se modlit za časná dobra, za mír, za úrodu, za jednotu, za národ, za víru, za... ? Nemáme se snažit výhradně o oslavu Boha?
Děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 12.8.2002
Rubrika: Věrouka, Biblistika
Otázka:
Jsem velkym sympatizatem katolicke cirkve a pred nedavnou dobou jsem se zucastnil setkani krestanske skupinky, ktera byla dosti skepticka vuci katolicke cirkvi.
Napr. neuznavaji katolickou cirkev kvuli papezi, ze pry je nazyvan svatym Otcem (Hlavou cirkve,Kristuv namestek...) atd. oduvodnuji to tim ,ze Otec je jen jeden a to je Buh a zadnemu cloveku neprislusi se nazyvat Otcem ,atd...
Dale ze kataloci prehnane uctivaji Pannu Marii; pry Jezis k Panne Marii velkou uctu nechoval(Marek 3:31 "Podivej se, tva Matka a tvoji bratri jsou venku a hledaji te" On jim vsak odpovedel:"Kdo je ma Matka a moji bratri?"........)
Pry se ma modlit(nebo prosit) k Bohu ne k cloveku(Panna Marie,svati...) atd.

Jak jim mam pri dalsim podobnem setkani odporovat?
Diky za Vasi odpoved.
Preji pekny den.


Datum zveřejnění: 7.8.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Tak vám nevím, ale za svých 45 let jsem se setkal s čímkoliv, a nabyl přesvědčení, že každá ideologie vznikla jen jako způsob ovládání člověka člověkem, či skupinou lidí. Tyto skupiny využívají toho, že ne každý člověk je natolik silný, aby věřil sám v sebe a musí mít nějakou tu obezličku věřit v něco. Ono to je pak velice jednoduché říct, já za to nemůžu to bůh. Ale kdo je to, nebo co je to bůh ? V něco člověk věřit musí, v sebe, rodinu, atd. Jenže jedno přísloví říká, že chytrý člověk se poučí z chyb druhých, ale jen hlupák se nepoučí z chyb vlastních. Doufám, že není nikdo kdo by mi chtěl toto vyvracet. Takže pokud vezmeme tuto odvěkou pravdu jako zákon pak jen slušně a mírně řečeno slaboch a prostoduchý človíček věří v jakoukoliv idologii, tedy i církevní. Historie mi jasně dává za pravdu - viz upalování lidí, pálení knih, prodej odpustků , a oproti tomu třebas i ten tzv. celibát. Kdo ho dodržuje ? Soudný člověk si něco přečte, něco vidí. K čemu sloužily ony farské slečny, kuchařky apod. s nimiž pak farář ( i za dom komunistické totality, nejvyššího ražení tzv. normalizačního procesu) jezdil na Mezinárodní výstavu do OSAKY v Japonsku do KANADY a jinam? Mohu dokázat, že to tak je. Kde se "najednou" vzalo tolik úchyláků v církvi ? Vzalo se tam, kde se vzít muselo, co je proti přírodě je nenormální, celibát je proti přírodě a vznikl jen jako ochrana církevního - jinak řečeno nakradeného majetku, před dědici apod.Jistě, pokud se vytrhnou věci z kontextu lze doložit cokoliv, stejně tak se zveřejní jen to co komu vyhovuje. No jak jsem řekl, každá ideologie má svůj cíl. Cíl ovládat a předkládat vlastní řešení. Píši zde po několikáté, ale zatím jsem žádný svůj dotaz na vašich stránkách nenalezl. Taky objektivita. ing. Josef MUSIL


Datum zveřejnění: 5.8.2002
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Manžel byl jako dítě pokřtěn a vychováván nepříliš intenzivně v katolické víře (nedokončil přípravu k prvnímu sv.přijímání). Občas navštěvoval katolické mše, spíše jako doprovod své babičky (bez zpovědí a sv.přijímání). Sama jsem vyrostla v rodině nevěřící, ale několik let po svatbě jsem uvěřila a přijala křest v evangelické církvi. Manžel zprvu navštěvoval bohoslužby sporadicky, souhlasil s křtem našich dětí, postupem času jeho víra ožívala, až se nakonec s dobrým svědomím zúčastnil Večeře Páně (v naší církvi jsou zváni "všichni pokřtění věřící") a teď se pravidelně účastní života naší církve. Ve sčítání lidu se (tehdy ještě k mému překvapení) přihlásil k "mé" církvi. Nicméně předpokládáme, že je stále veden v církvi katolické. Jeho křestní list je léta ztracen. Uvažujeme o tom, že by se do evangelické církve dal oficiálně "zapsat", ale není mi jasné, co je třeba učinit vůči katolické církvi?


Datum zveřejnění: 2.8.2002
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Dobrý den.
Zajímalo by mne, zda návštěva některého zakázaného poutního místa(Olava) je trestné, a zda nějaký ten trest hrozí.
Předem děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 1.8.2002
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Jak se katolická církev staví k otázce tzv. mesiánských židů? A jaký je oficiální postoj katolické církve k židovství všeobecně - myslím, zda vyšel nějaký apoštolský list, encyklika apod.?


Datum zveřejnění: 30.7.2002
Rubrika: Etika a morálka, Duchovní život
Otázka:
Je opravdu nutne vykonavat dobrovolna a ulozena zadostiucineni a pokani? Uz se mi nechce...
Dekuji za odpoved


Datum zveřejnění: 29.7.2002
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Dobrý den přeji!!!
Které všechny církve patří do křestanství? /katolická, evangelicka,...které další?/ Nebo kde bych o církvich v křestanství mohla neco najit? Dekuji! SLunce v duši!


Datum zveřejnění: 24.7.2002
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli katolická morálka dovoluje manželům (třeba v rámci milostné předehry) provozovat i orální či anální sex, jestliže to těmto manželům vyhovuje. Nebo to povazuje za nepřípustné, protože to nevede přímo k plození dětí? Také by mě zajímalo, jestli katolická morálka současnosti nezakazuje i některé polohy při souloži (např. tzv. "polohu ze zadu").


Datum zveřejnění: 23.7.2002
Rubrika: Katolická církev a církve, Církevní právo
Otázka:
Vážený pátere Šikulo, dovolte, abych se na Vás obrátila s následujícím dotazem své kamarádky. Je pokřtěná v katolické církvi (jako miminko), byla u zpovědi, u přijímání a je biřmovaná. Nyní po několikaletém zvažování chce přestoupit do církve českobratrské evangelické, neboť cítí, že se proto, že je katolickou křesťankou, nerozhodla nikdy svobodně a cítí to, jako kdyby žila v manželství s někým, koho si nevybrala sama, a s kým si nevyhovuje. Vím, že se nemusí nechávat znovu křtít, protože křest mezi sebou tyto církve uznávají. Zajímalo by mne, zdali z hlediska katolické církve bude tím, že přestoupí do jiné církve v těžkém hříchu. Mohla by pak mít ještě svatbu s katolíkem v katolickém kostele? Osobně proti katolické církvi nic nemá a neuzavírá se ani možnosti sňatku s praktikujícím katolíkem, jenom ona sama cítí, že by svým pozdějším dětem katolickou víru nebyla schopna předávat a že jí více odpovídá křesťanský život v pojetí českobratrské církve evangelické. Děkuji Vám za Vaši odpověď.
PS: prosím o neuveřejnění mých osobních údajů (mail)


Datum zveřejnění: 22.7.2002
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Kdy se poprvé v kostele objevilo tzv. věčné světlo a jaký má přesně význam? Děkuji za odpověď.


20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář