Datum zveřejnění: 4.10.2005
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den! Narazil jsem v Bibli na místo, se kterým si nevím rady. Vím, že otázka původu zla je složitá a na Vašich stránkách se jim věnují zejména otázky č.294 a č.1431. Člověk asi opravdu nemůže (nebo nemá) proniknout do tajemství, kde se ve světě dobrého Boha vzalo Zlo. Bůh přeci o všem stvořeném, řekl "..že to je dobré". V této oblasti je těch otázek opravdu příliš mnoho. Kde se vzalo to původní "zrnko" v "dobrém stvoření", ze kterého vyklíčilo zlo? Na toto právě reagují ony otázky výše zmíněné. V odpovědi na otázku č.294 je doslovně napsáno "...Bůh není původcem zla..". Tento výrok víceméně koliduje s mítem v Bibli u Izajáše "Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Iz 45,7) Dle výkladu ekumenické překladatelské komise je zde dokonce pro "tvoření tmy a zla" použito termínu, který se používá v Bibli výhradně pro tvůrčí zásah Boha. Má hlavní otázka se tedy týká toho, jak mám rozumět tomuto ojedinělému místu v Písmu? Bůh je všemohoucí a rozumím tomu, že jaksi je v jeho moci "tvořit" zlo. Ale nedovedu si představit, že se tak může stát, když je dobrý a milující. Ani v kontextu celého odstavce mi to nedává jiný význam, než jaký je u proroka Izajáše napsaný. Vždyť "Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy." (1 Jan 1,5) Za odpověď předem děkuji.
Datum zveřejnění: 28.9.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Ostatní Otázka:
Dobrý den.
Chtěl by se zeptat na období křížových výprav a svaté inkvizice jež zvládli upálit za jedno století padesát tisíc údajných čarodějnic. Což je dvě až tři čarodějnice denně. Upálili spoustu i nevinných lidí. Pujdou tito invizitoři do nebe protože sloužili ve jménu boží?
Datum zveřejnění: 26.9.2005
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu!
Chtěl bych se zeptat, jaký je postoj českého episkopátu k Bratrstvu sv. Pia X., zároveň jak je upraveno slavení „Tridentské mše“.
S Pánem Bohem a děkuji.
Datum zveřejnění: 23.9.2005
Rubrika: Ostatní Otázka:
Dobrý den,
rád bych znal Váš názor na Euro ústavu a obecně na sjednocující Evropu.
Děkuji
Datum zveřejnění: 21.9.2005
Rubrika: Otázka:
Dobrý den,
chci se zeptat na používání neabortivní antikoncepce (kondom) mezi manžely. Zda se jedná o těžký hřích nebo lehký. Vím, že katolická církev oficiálně odmítá jakoukoliv antikoncepci. Ptám se proto, že mé příbuzné kněz ve zpovědi řekl, že použití kondomu a hormonální antikoncepce není hřích. Znamená to, že mezi knežími už taky není jednotný názor na antikoncepci? Jak si má potom člověk obhájit, že příbuzná může přijímat svátosti a já, který mám jiného zpovědníka ne? Metoda PPR mi přijde naprosto stejná jako používání kondomu, viz. článek v časopisu Getsemany http://www.getsemany.cz/index.asp?c=760 Jaký je Váš názor na tento článek?
Datum zveřejnění: 21.9.2005
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Chvála Kristu,rád bych se zeptal jestli je možné že vaše církev někdy uzná Jana Husa za svatého,či ho alespň příjme zpátky tj.zruší exkomunikaci a klatby,děkuji.
Datum zveřejnění: 21.9.2005
Rubrika: Ostatní Otázka:
Chtel bych se zeptat co rikate na novy fenomen tzv. reality show - Big Brother a VyVoleni ? Proc je takovy zajem o tak primitivni zabavu, ktera s realnym zivotem nema nic spolecneho ? Jak vysvetlit detem, ktere takove porady neberou s nadhledem, ale mohou to brat jako skutecny zivot (jako urcitou spolecenskou normu)? Myslite si, ze by se krestane v takovych soutezich meli / mohli / nemeli angazovat ?
Datum zveřejnění: 15.9.2005
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Měl bych takový dotaz, který se týká duchovního růstu. Zajímalo by mě, jsou resp. mohou-li být jakési "deprese", výraznější poklesy nálady a těžké psychické stavy - nevím jak to mám přesně pojmenovat - průvodcem resp. pozitivním signálem při duchovním růstu a při procesu (postupného) přijímání poznávané a často tvrdé pravdy - tvrdé samozřejmě asi z pohledu "ještě neobráceného člověka". Jeden ex-seminarista mi říkal: "exercicie jsou vždy bolestné". (Otázku teď ale vůbec nesměřuji na exercicie, resp. ne pouze na ně) Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje". Je tady jeden možná silný argument proti, a to Ježíšovo "poznáte pravdu a pravda vás osvobodí", což alespoň zdánlivě s depresemi rozhodně příliš neladí. Ještě z jiného pohledu se mi ale za život vykrystalizovalo takové neustále se mi osvědčující heslo, které zní "čím tvrdší, tím pravdivější", přičemž řekneme-li jej prohozeně ("čím pravdivější, tím tvrdší"), platí ještě silněji.
Ještě jedno upřesnění na závěr aby nedošlo k nedorozumění. Je jasné že cesta obrácení není procházka růžovým sadem ("vejďete úzkou branou", "zapři sám sebe a vezmi svůj kříž" apod) a že člověk bude určitou bolest prožívat. Ovšem většinou se zde asi myslí bolest nad vlastní slabostí a špatností, nad svými hříchy, která je však jasně spojená s velikou touhou po změně. Tohoto typu bolesti se však ve své otázce příliš nedotýkám. Jde mi spíš o to, kdy člověk nějak usiluje nebo se snaží usilovat o přijmutí a ztotožnění se s pro něj tvrdou pravdou (byť takto vnímá nějakou zcela zásadní pravdu o Bohu), po které - ve své sobecké přirozenosti - ne-touží a je to pro něj často něco co se "musí, protože nic jiného nezbývá", resp. ví že kdyby se vědomě nesnažil o pravdu jednal by velmi špatně. Prostě o proces, kdy touha zčásti či zcela absentuje a je to často především/jen o vůli a sebeumrtvování. Zopakuji ještě na závěr větu z prvního odstavce: "Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje"." - je totiž nějakým způsobem ústřední a celý zbytek je takovým jejím upřesněním.
Datum zveřejnění: 14.9.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika Otázka:
Přeji dobrý den, ráda bych si objasnila některé otázky týkající se svátosti smíření a eucharistie:
1. Podle Katechismu katolické cirkve jsou zasvěcené svátky neděle, 1. svátek vánoční a Nový rok. Církev ovšem doporučuje slavit i jiné svátky… Chápu to správně, že povinnost účasti na mši svaté a zachování prac. klidu se týká pouze zasvěcených svátků a když nejdu do kostele třeba ve svátek Cyrila a Metoděje, není to hřích? (Mohu pak přistoupit k svatému přijímání, nebo musím nejdřív vykonat svátost smíření?)
2. Je nakupování v neděli těžký hřích – musím se z toho vyznat?
Děkuji za odpověď
Datum zveřejnění: 13.9.2005
Rubrika: Duchovní život Otázka:
V otázce č. 1301 jsem našel potvrzení toho, co jsem si vždy myslel, že biřmovací kmotr již musí být sám biřmován. Znám ale konkrétní případ, kdy roli biřmovacího kmotra zastával nebiřmovaný člověk. Je pokřtěný, katolík, avšak věcí kolem biřmování a své role značně neznalý. Při udílení svátosti jeho kmotřenci nevěděl, že podmínky kmotrovství nesplňuje.
Co teď s tím? Je nebo není jeho biřmovacím kmotrem? Bylo tak platné biřmování jeho kmotřence?
Datum zveřejnění: 8.9.2005
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Chvála Kristu!
Trápí mne ta obrovská averze vůči církvi. Proč v naší vlasti lidé tak moc nenávidí všechno co souvisí s církví? Myslel jsem si, že to má na svědomí komunistická výchova, ale když to slyším od mladých, kteří socialismus nezažili, tak mne to trápí. Lze to nějak změnit? Zajímalo by mne, co pro to dělá sama církev a co pro to může udělat každý jednotlivý katolík.
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 7.9.2005
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký má katolická církev názor na tetování. Zajímalo by mě hlavně, jestli je proti tetování křesťanských symbolů (ryba, kříž, X, I.N. ...). Jako katolíka mě to zajímá kvůli tomu, že bych si rád nějaký křesťanský symbol nechal vytetovat (ne kvůli nějaké parádě či "frajeřině", ale po dlouhém přemýšlením jsem přišel na to, že by mi to mohlo pomoci jak v mé víře, tak i v šíření evangelia). Napadlo mě to po tom co, jsem zjistil, že většina prvotních křesťanů byla potetována a že egyptští a arménští křesťané se nechávají tetovat dodnes, a jsou na své křesťanské tetování hrdí. Dále jsem zjistil také, že již v roce 787 po Kristu bylo tetování papežem Hadrianem I. zakázáno, ale nevím, zda tento zákaz stále platí.
Pokud zákaz tetování platí, tak bych byl rád, zda by jste mi mohl odpovědět proč tomu tak je? Pokud totiž vím, tak odpůrci tetování se odvolávají jen na Starý zákon ("...mrtvým nesmíte zhotovovat na těle žádné zářezy a nesmíte si vyrýt žádnou značku.-3. Moj. 19,28. "...kněží si nesmí vystříhávat na své hlavě pleš, stříhat si vousy a na těle dělat zářezy." -3. Moj. 21,5; či Leviticus19:28- Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin). Samozřejmě že je Starý zákon pro křesťany důležitý (hlavně Desatero), ale vždyť Nový zákon nás osvobozuje od pout (př. obřízka),jenž nás držela v zajetí rituálů a obyčejů jako je psáno např. v Leviticus 19:28 („Nepohrdám Boží milostí: Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná.“ Galatským 2:21, „Avšak Ježíš dosáhl vznešenější služby, právě tak jako je prostředníkem vyšší smlouvy, založené na lepších zaslíbeních. Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou.“ Židům 8:6-7.,„Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí. V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ Galatským 5:4-6,...) . A v Novém zákoně je tak nanejvýš: „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě! Bylo za vás zaplaceno výkupné. Proto svým tělem oslavujte Boha.“ 1 Korintským 6-19-20. Pokud se ale nepletu, když tato slova nevytrhneme z kontextu, tak zde Sv.Pavel není proti tetování, ale varuje obyvatele Korintu před nebezpečím sexuální promiskuity a hlavně pohanských praktik sexu s rituálními prostituty. Někdo dokonce tvrdí, že následující verše ukazují přijatelnost nebo přípustnost tetování: „A budeš to mít jako znamení na své ruce a jako připomínku mezi svýma očima, aby v tvých ústech zůstal Hospodinův zákon, neboť pevnou rukou tě vyvedl Hospodin z Egypta.“ Exodus 13:9; „To bude jako znamení na tvé ruce a jako pásek na čele mezi tvýma očima. Neboť pevnou rukou nás vyvedl Hospodin z Egypta." Exodus 13:16; „Onen řekne: »Já jsem Hospodinův« a jiný se nazve jménem Jákobovým, další si napíše na ruku: »Jsem Hospodinův« a dá si čestné jméno Izrael." – Izajáš 44:5;„Hle, vyryl jsem si tě do dlaní, tvé hradby mám před sebou stále.." – Izajáš 49:16;...
Tak jak tomu vlastněje, a jaký zastává katolická církev názor?
Předem děkuji za odpověď
vassil
Datum zveřejnění: 6.9.2005
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Přeji Vám požehnaný den. Moc děkuji všem, kdo se podílejí na vytváření těchto stránek. Také se mi líbí právě toto oddělení otázek a odpovědí, protože přestože jsem věřící, jsem ráda, že se mohu poučit v mnoha otázkách, ve kterých mi není jasno.
Chtěla jsem se optat na jeden částečně okrajový, ani se nedá říci, problém svého života. Vím, že v dnešní době, kdy se upouští od spousty katolických názorů, které jsou tzv. zastaralé, že v dnešní světské době se velmi snadno naše lidské svědomí mýlí. A tak tedy k věci:) Jsem mladá dívka z nevěřící rodiny. Zajímalo by mě, do jaké míry je svým způsobem v pořádku starat se sama o sebe. Myslím, že tohle je otázka šitá namíru kněžím:):):) Zajímalo by mě, co všechno je marnivostí a zakrýváním nedostatků a také povrchností a co přirozenou a dobrou touhou líbit se. Konkrétně mluvím o líčení, ale samozřejmě se to týká oblečení atd. Vím, že úkolem ženy je snažit se vypadat pěkně pro svého muže. Myslím, že to je i můj úkol, přestože na toho pravého teprve čekám. Asi jako ve všem člověk musí být upřímný sám k sobě a nakonec si odpoví, ale Váš názor by mě zajímal také. Moc děkuji. Posílám Vám pochvalu:) a modlitbu.
Datum zveřejnění: 2.9.2005
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Otázka:
Dobrý den...
Rád by se Vás zeptal, jak se staví katolická církev k názoru, který se týká Desatera a to: že Desatero nás (křesťany) už nemusí zajímat, protože je nahrazeno Ježíšovým "Dvojterem" - "miluj svého Boha jediného celou svou duší, srdcem i myslí a miluj bližního svého, jako sebe sama...Ježíš tak prý nahradil "Mojžíšovo" Desatero svým dokonalejším Dvojterem. Tento názor byl ještě odůvodněn tím, že když se člověk prohřeší proti Dvojteru - tedy lásce k Bohu či bližnímu (tedy někoho by zabil, svedl někomu manželku, okradl by někoho atd), prohřeší se vlastně proti Desateru. Tím bylo vysvětleno to, že Dvojtero v sobě zahrnuje Desatero a že je prostě dokonalejší...
Rád bych znal názor katolické církve, jelikož mě osobně takovéto názory trochu zneklidňují...
Děkuji velmi za odpověď. Pavel
Datum zveřejnění: 30.8.2005
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Muzete mi, prosim, vysvetlit, proc katolicka cirkev v dnesni (moderni) dobe jeste stale odsuzuje (a zabranuje) pouzivani kondomu. Tento postoj primo zpusobuje nakazeni a pozdeji smrt statisicu nevinnych lidi a neprimo ohrozuje celou spolecnost. Budu rad, kdyz mi odpovite. Neberte to, prosim, jako narazku; jsem jen uprimen zvedavy. Dekuji za Vas cas.
Datum zveřejnění: 29.8.2005
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Když se mě někdo zeptá, co nebo kdo to jsou charismatici, v podstatě vím své, ale nevím, jak mu to přesněji sdělit. Napsali byste o nich něco více?
A ještě by mě zajímalo, proč je docela dost lidí nemá rádo a považuje je sektu.
Datum zveřejnění: 26.8.2005
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobrý den, před dvěma dny se mi dostala do rukou kniha Životopis Terezie z Avily a přečetla jsem ji během dvou dnů. Ráda bych touto cestou řekla, že se mi tento příběh velmi líbil a hodně mě zaujal natolik, že uvažuji, jestli by to nebyla cesta pro mě, protože cokoliv, co se týká života v klášteře, mě už dlouhou dobu zajímá a hledám dostupné informace. Nicméně ráda bych se zeptala, jakým způsobem by se dala karmelitánská spiritualita rozvíjet v běžném civilním životě. Přece jenom si myslím, že osobní setkáávní a vedení by bylo lepší než „pouhá“ četba knih. Dále mě napadla taková idea, jestli by se dalo nějak propojit vnímání této spirituality a chuť být poslušnou partnerkou dobrému muži, to vše v rámci oboustranné uspokojující lásky.
Datum zveřejnění: 11.8.2005
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Píšu v takové zvláštní náladě. Včera měl taťka oslavu 50 let a už několik týdnů před tím bylo doma dusno. Jsem vystaven stresu každodenně, i když to na sobě nedávám znát, protože jsem flegmatik. Ale doma mi říkají, že jsem cholerik, protože se pořád rozčiluji a neumím se ovládat. Třeba teď mě chtěli doslova dotáhnout na onu oslavu, zrovna jsem pomáhal hledat nějaké knihy a když se chtěl bránit, vyletěly mi papíry s rukou. Při pohledu na zkrčené listy jsem se vzpamatoval jako první a utelkl jsem do pokoje, kde
jsem zamkl a začal jsem se bít...
Jsem neochotný, lenivý, drzý, hubatý, tvdohlavý, urážlivý atd... Když mi řeknou, abych něco něco udělal, tak to vždycky nějak okomentuji - většinou to je podle mě zbytečné nebo nevím, jak to mám udělat nebo mám jednoduše jenom jiné úkoly. Ale vysvětli to někomu! Už opravdu nevím, co mám dělat. A jsem beznadějný i v tom, že to neumím nikomu vysvětlit. Tak jak jsem doma nejchytřejší, který všechno ví, tak nikde jinde neumím ani říct svůj názor...
Připomínám si slova papeže: Kdybyste věděli, co vím já, také byste nespali a modlili se...
Mohu to vůbec vyznat knězi? Je to moje povaha, takže stejně to udělám znovu a znovu. Existuje nějaký způsob, jak bojovat s tím, jací jsme?
Datum zveřejnění: 8.8.2005
Rubrika: Ostatní Otázka:
Prosím o informaci ohledně archivních křestních listů. Sestavuji rodokmen svých předků. V devatenáctém století se moji předkové z otcovi strany narodili v Olomučanech. Vzhledem k tomu, že jsem nenašla žádný kontakt na farnost v Olomučanech nebo Rudici, chtěla jsem poprosit o radu, kam bych se mohla v této věci obrátit. Jestli existuje archiv křestních listů v této oblasti a kde by byl uložen. Předem moc děkuji za informaci.
Poláčková
Datum zveřejnění: 5.8.2005
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den, dovolte mi prosím, abych se Vás zeptala na Váš názor, který se týká různých výzkumů, či lépe řečeno odhadů, jak asi vypadal Ježíš. Mám dojem, že loni vyšel v novinách počítačový portrét pravděpodobné Ježíšovy podoby, vědci vycházeli z geografických podmínek Izraele, také se řídili různými úlomky kostí nalezených na území Izraele, jež pocházely z doby před 2000 lety, rovněž do PC portrétu zakomponovali vzhled současných obyvatel Izraele. Ale já si myslím, že takto sestavovat vzhled Ježíše naprosto nelze. Vzhledem k tomu, že je Syn Boha, tak pro něho přece neplatí žádné hranice v podobě geografické polohy země, nebo klasického vzhledu původních obyvatel. Ten počítačový obrázek totiž byl dost komický - údajný Ježíš tam vypadal jako nějaký přihlouplý pobuda, to byla přímo urážka Božího Syna. Vím, že každý v sobě nosí svou vlastní představu o tom, jak Ježíš asi vypadá, ale sestavovat jeho portrét na základě výše uvedených informací je podle mě absolutní nesmysl. Děkuji Vám za případné vyjádření svého názoru k tomuto tématu.