katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 22.11.2005
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Dobrý den, co si myslíte o starokatolické církvi? Dá se podle vás skutečně zařadit mezi církev katolickou? A v čem vidíte zásadní rozdíl, když porovnáte cirkev římskokatolickou a tuto? Protože jednou jste psali, že starokatolická církev je v církevních trestech... Jak si to mám vysvětlit?


Datum zveřejnění: 15.11.2005
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
V poslední době jsem přemýšlel o názoru církve na předmanželské pohlavní soužití.Církev 1900 let kázala, že předmanželský sex je špatný, jelikož z každého styku může vzniknout dítě.Dítě patří do rodiny a proto tento názor církve byl jistě zcela správný.Ve 20.století však byla vynalezena antikoncepce, která do velmi vysoké míry otázku nechtěného těhotenství řeší. Já mám pocit, že církev na tuto změnu vůbec nezareagovala. Respektive zareagovala tak, že jednoduše dál odmítá předmanželský pohlavní styk a spolu s ním i antikoncepci.Domnívám se, že Bible v šestém přikázání zakazuje Cizoložství, neboli nevěru v manželství. Bible sice v Dt 22,21 přikazuje pokutu sto šekelů a ukamenování ženy, u které manžel zjistí, že při svatbě není pannou, ale tato pasáž mi přijde vágní a přežitá.Sexuální styk má podle mého názoru dva smysly. Za prvé může vést ke splození dítěte, v manželství, za předpokladu, že oba manželé mají zájem zplodit dítě. Za druhé však sexuální styk je výrazem nejvyšší lásky mezi dvěma partnery, a ta může nastat dříve než nastane manželství.Vždyt co je správnější-když se Britney Spears opije a týž den se v Las Vegas provdá za neznámého muže a může s ním mít bezhříšný styk, a nebo když spolu muž a žena tři roky žijí, pak začnou spolu žít i sexuálně a po čtyřech letech se vezmou a zplodí děti Zajímal by mě názor církve na tyto moje myšlenky.Děkuji.


Datum zveřejnění: 9.11.2005
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Chvála Kristu !
Prosím Vás o zodpovězení následujících dotazů. Jak se má zachovat katolík,který dělá něco,co je v rozporu s oficiálním postojem církve,ale pro něho samotného toto chování není v rozporu se svědomím a tedy není ani těžkým hříchem. Mám na mysli třeba používání kondomů v manželském životě. Může takový člověk přistupovat k přijímání nebo je nutná "alespoň" Svátost smíření ? Víme přece z minulosti o spoustě případů, kdy církev prohlašovala něco za hřích, ale postupem času se její postoj změnil. O co se
opírá církev, když žádá od svých věřících, aby kondomy nepoužívali, ale metoda neplodných dnů je v pořádku? Není to trochu pokrytecké, jakým způsobem zabráním početí? Vždy se přece jedná jen o jakési snížení pravděpodobnosti otěhotnění, ne o 100% jistou věc. Je pravda, že za určitých podmínek může používání kondomů zpovědník povolit? Jaké jsou tyto podmínky ? Není zde zpovědník postaven do role, která mu nenáleží? Co když mi jeden kněz používání kondomu nepovolí, ale já půjdu za jiným a ten bude jiného názoru ? Předem děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 7.11.2005
Rubrika: Věrouka, Biblistika
Otázka:
Dobrý den!
Měl bych dotaz ohledně „platnosti a závaznosti“ přikázání ve Starém zákoně pro křesťana. Většinou je mezi křesťany rozšířený názor, že SZ je užitečné číst, ale není pro ně závazný. Mě takový názor hraničí s marcionismem. Argumentují, že platí jen to, co je potvrzeno v NZ a udávají příklady nařízení, která dnes už prý stejně nikdo nedodržuje. Je to poměrně obsáhlejší problém, ale stručně asi takto. Přikázání SZ lze rozdělit do 3 oblastí:
1) Rituální jsou dle mého přeznačeny obětí Ježíše Krista;
2) Morální zásady – jsou platné stále a k jejich plnění několikrát vybízí i náš Pán (Mt 5,18-19; Mk 10,17-19…);
3) Příkazy řekněme „trestně-právní“ – toto je trochu problém a zajímá mě oficální stanovisko církve. Ve SZ je velice mnoho míst, kde za různá provinění jsou poměrně tvrdé tresty. Není vyjímkou trest smrti. Cizoložství, homosexualita, zabití jiného člověka...
Ve SZ jsou z mého pohledu i nepochopitelná nařízení ... viz.: Lv 19,19 je typický příklad. Dnes se běžně kříží různé druhy zvířat, pole se osívá smíšenými několikerým druhem semen a šaty utkané z dvojího (i vícerého) druhu vláken si odvážím tvrdit, že nosí každý. Jak se tedy má správně křesťan stavět k nařízením Starého zákona?

Předem děkuji.



Datum zveřejnění: 4.11.2005
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Toto je reakce na pojednání pana Voltěcha Protivínského:

http://www.katolik.cz/otazky/otx.asp?ot=693

Vážený pane Vojtěchu Protivínský,

vaše pojednání o masturbaci, interpretace masturbace z pohledu křesťanské ideologie a zejména vymezení místa pro masturbaci v našem životě je pro mě pochopitelné. Ani jedinkrát, když jsem si četl vaše pojednání, jsem se nepřistihl, že bych se jemu divil. Nicméně, toto je pohled křesťana, není to ani pohled správný, ani nesprávný. Není jediný a zároveň ne poslední. Jediné, co se o něm dá říci je, že je. Je mezi všemi ostatními pohledy na masturbaci, pohledy psychologů, sexuologů, obyčejných lidí, kteří, dejme tomu, zcela samozřejmě onanují a necítí se při tom ani provinile, ani nepatřičně, ani hříšně.

Pohled křesťana Vojtěcha Protivínského je zcela pochopitelně jiný než pohled sexuologa Radima Uzla. Já se proto zeptám právě Vás, jak se stavíte k pohledu již zmíněného sexuologa, který o onanii v jedné ze svých knih mimo jiné, říká:

"Onanie je zcela běžná, naprosto normální sexuální aktivita, která v určitých fázích a vývojových etapách lidského jedince má charakter jediné a nejdůležitější pohlavní činnosti."

(Mýty a pověry v sexu)

Toto samozřejmě není jen pohled Radima Uzla, je to pohled dnešních sexuologů a psychologů.

Jistěže onanie svého druhu může za jistých okolností odstranit ze sexuality onen specificky lidský prvek - partnerský vztah. Je to zřejmě ale jediná námitka proti onanii, která může být brána vážně. Pokud ovšem budeme nazírat na masturbaci prizmatem srovnání s partnerským sexem (ať již jde o sex heterosexuálních či homosexuálních partnerů), potom se dopouštíme velké chyby. Onanie je povětšinou náhradním řešením, které umožňuje člověku v jistých údobích, někdy i po celý život, vyrovnat se s nadmírou sexuální touhy, která nemůže být jinak ventilována a může tak velmi negativně působit na lidskou psychiku. Je dokázáno z klinické praxe nesčetného množství psychologů a psychoanalytiků, že omezování této praktiky, její násilné potlačování (ať již u dětí či u dospělých), přispívá velkou měrou velmi často ke vzniku těžce léčitelných a povětšinou zanedbávaných neuróz, které působí velmi negativně na kvalitu lidského života.

Tedy na prvním místě jistě stojí partnerství, láska dvou lidí (dvou žen, dvou mužů, ženy a muže), pravá láska, která začíná v lásce ke člověku, který nenaplňuje naše cíle, je chtěním dobra a růstu a všeobecného prospěchu milovaného člověka, nezná instrumentálního chování. Na prvním místě tedy jistě stojí partnerský sex. Masturbace bude asi pro většinu zdravých lidí opravdu jen náhradním a dočasným řešením. Není třeba se toho obávat.

Jaký je váš názor na tuto interpretaci, na toto vymezení místa pro onanii v našem životě?

Děkuji za odpověď a přeji krásný den.



Datum zveřejnění: 3.11.2005
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Dobrý den, dovolil bych si Vám položit následující dotaz: často se setkávám (i mezi římskými katolíky) s rozpornými tvrzeními na téma papežské neomylnosti. Vím, že vydá-li papež prohlášení ve věci nauky nebo mravů slavnostním způdobem ex cathedra, je podle učení Římsko-katolické církve toto prohlášení nadpřironeně chráněno proti omylu, nicméně rozporné odpovědi jsem zatím dostával na otázku, co lze za takovéto slavnostní vyhlášení ex cathedra považovat. Někteří mi tvrdili, že se to týká např. i encyklik a jiných papežských dokumentů, naopak kniha Církevní právo od Dr.Tretery uvádí, že k takovémuto vyhlášení došlo ve 20.století pouze jedinkrát. Jak to tedy skutečně je? Děkuji za zodpovězení.


Datum zveřejnění: 2.11.2005
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Cpřesně se myslí pod pojmem, "že žena posvěcuje muže a muž posvěcuje svou ženu ? " Děkuji za odpověd.
Markéta


Datum zveřejnění: 28.10.2005
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Chvála Kristu!
Zajímala by mě otázka zasvěcení kostelů v Čechách a na Moravě. Někde jsem kdysi četl, že nejčetnější zasvěcení je sv.Mikuláši, ale je to již dlouho a nevím o jak spolehlivý zdroj šlo. Jistě je i mnoho mariánských kostelů, kostelů zasvěcených našim patronům či sv.Klimentovi. Existuje nějaký přehled na internetu?
Děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 26.10.2005
Rubrika: Biblistika, Duchovní život
Otázka:
Jsem zdrav.sestra,pracuji 2 roky na onkologii.Jsem katolicka.Chtela bych se zeptat,jak si mam vysvetlit otazku lidskeho utrpeni ve vztahu k Bohu.Casto se setkavam s reakcemi nejen personalu naseho oddeleni-kdyby Buh byl milosrdny nebo kdyby jen existoval,tak by se na to nemohl divat. Proc nechava tak cloveka trpet?Nahlodava mi to viru v Boha,protoze si to neumi vysvetlit.Vidime tady jako sestry az moc bolesti a proto me nekdy napada,jaky bych mela mit pohled na vec.
Dekuji za odpoved Jitka


Datum zveřejnění: 25.10.2005
Rubrika: Liturgika, Partnerské vztahy a manželství, Církevní právo
Otázka:
Dobry den,chtela jsem se prosim Vas zeptat.Můj přítel je křtěný a já křtěná nejsem,chtěli bychom mit svatbu v kostele.Musim byt křtena také?Kdybych se nenechala pokřtít mužeme se vzít v kostele a co bychom proto museli udělat?Nebo se mám raději nechat pokřtít?Jak dlouho trvá příprava na křest a co obnáší?Děkuji za odpověd.


Datum zveřejnění: 22.10.2005
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den. Slyšela jsem, že člen Božské Tojice - Duch svatý, měl v hebrejštině gramatický rod ženský. Je to pravdivá informace? Děkuji


Datum zveřejnění: 19.10.2005
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Kolik má řím.kat.církev na území čr farnosrí či farních úřadů. Podle Zlatých stánek jich je v praze 60. Je jejich počet úměrný věřícím?


Datum zveřejnění: 18.10.2005
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Dobrý den,

rád bych chtěl malinko oživit diskuse zde vedené. Jaký by měl být muž pokud chce být partnerem, manželem? Jaká by měla být jeho role? Eventuelně jaká by měla být žena, partnerka případně manželka? Jaká by měla být její role? Co dělá v partnerském vztahu správného muže mužem a správnou ženu ženou? Po čem ženy u mužů touží, co od muže očekávají? Jaký má podle vás podíl feminismu na problémech v partnerských vztazích a v manželství v dnešní době?

Ptám se z jednoho prostého důvodu. Vyrůstal jsem bez otce, tedy bez mužského vzoru. Nemyslím si, že bych byl zrovna nějaká zženštilá napodobenina muže, navíc jsem i docela komunikativní. Samozřejmě jsem jako chlap ješitný, dokážu být protivný, dokážu se naštvat a nemluvit, zalést si do své "jeskyně" a tam si věci zpracovávat atd.
Stále se však ve svých vztazích potýkám s problémy. Dostávám se do stavů, kdy ať dělám cokoli, není to nikdy dobře, nebo možná je, ale není mi to dáno najevo.

Často pozoruji, především u katoliček, spoustu strachů z toho, aby se špatně nevdaly, z toho aby nedělaly něco špatného, nespokojenost samých se sebou, z toho plynoucí spousta druhů duchovního aktivismu, strachů z toho, aby nebyly ve vztahu "domácí puťky a služky", neustálé snahy u muže potírat a likvidovat ješitnost, sobectví apod. Na jednu stranu velice citlivé (až přecitlivělé) a 'milující', ale na druhou stranu těžké "obranářky", hrdé aktivistky a bojovnice často působící dojmem, že vědí co chtějí, avšak svá zranění si jsou schopné v sobě "hýčkat" aniž to dají najevo a pak "vystřelit".
Dost často jde o perfekcionalistky, které si vrtají vrtačkou díry do zdi, zatloukají hmoždinky a hořekující nad neschopností mužů.

Co všechno má být dnes schopen opravdu dobrý muž unést?

Vím, že je dost těžké na výše položené otázky jednoznačně odpovědět, ale to ani neočekávám. Každému vyhovuje něco jiného. Jakási "kostra" alespoň v zásadních věcech a postojích existuje. Uvidíme. Zajímavá bude jistě i diskuse.

Děkuji.


Datum zveřejnění: 17.10.2005
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Vážení přátelé. Nalézá se mezi čtenáři někdo se zkušeností s komunitou kolem německého léčitele Bruna Gröniga (Pomoc a léčení duchovní cestou – lékařsky prokazatelné)? Narodil se v Gdaňsku, žil v Německu (demokratickém) a přesto, když za ním chodily zástupy, byl, stejně jako Kristus, nespravedlivě souzen. Uzdravoval spoustu lidí „Heilstromem“, Boží léčivou silou, která v kruzích jeho přátel (vyznavačů?) působí dodnes. Setkání příznivců se nese v křesťanském duchu, Ježíš Kristus je vyzýván a veleben všemi možnými způsoby, vedoucí i většina účastníků se projevuje křesťansky. Přesto se scházejí různě po kulturních domech, ačkoliv by spíše měli být na farách.
Bohužel jsem poněkud natvrdlý; při charismatických setkáních necítím „vanutí Ducha sv,“, škapulíře na mě žádnou silou nepůsobí, nad vrcholem Križevace v Medžugorii jsem žádné zvláštní obláčky nespatřil, vylámali si na mě zuby všichni léčitelé, kteří přesvědčovali, že vydávají nějakou bioenergii, na seancích vyznavačů Šrí Matanháví (či jak se ta baculatá paní s červenou tečkou na čele jmenuje) se mně žádná Kundalíní nevrtěla nad temenem hlavy a ani tibetské šamanské „meče“, byť byly z horského křišťálu, nijak nepůsobily na moje „třetí oko“. A tak ani mezi nadšenými propagátory „Heilstromu“ necítím žádné brnění či dokonce píchání v prstech a rameno i kolena mě stále bolí. Mají někteří čtenáři jinou zkušenost?



Datum zveřejnění: 14.10.2005
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
zajímalo by mně ,proč 80% věřících TVOŘÍ ŽENY.PROČ JE MUŽŮ TAK MÁLO MEZI VĚŘÍCIMI?dekuji za odpověď


Datum zveřejnění: 13.10.2005
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Chvála Kristu!
Měla bych jeden dotaz. Je možné, že už tu asi podobné dotazy byly, ale ptám teď kvůli sobě... Asi 4 roky jsem cítila povolání do kláštera, asi rok a půl jsem byla aspirantkou. Ale pak jsem nastoupila do školy - na Vš a tam jsem poznala jednoho kluka, se kterým teď chodím. No ale je to takové chození nechození. Myslelas jsem, že mi tím Pán ukázal cestu, ale nevím... Když jsem u sester v klášteře cítím takový jakýsi klid a vnitřní štěstí, kdežto s tím klukem se necítím tak dobře. Ale nevím, k čemu mě Bůh volá? Proč by mě jinak posílal do školy a toho kluka do cesty? Jak poznám,kam mám jít, kde mě Pán chce mít???
Děkuji,Tereza


Datum zveřejnění: 12.10.2005
Rubrika: Duchovní život, Ostatní
Otázka:
Nedovedu si představit, jak mám v praxi ,,nemilovat svět ani co je ve světě". Mám se snad záměrně snažit zaujímat odtažitý postoj ke všemu, co se mi líbí? A je tolik věcí, kterými se zabývám a které mám ráda: např. úžasná klasická hudba, pěkné knížky, předměty, které studuji na gymnáziu, pěkné filmy, sport. Je snad na tom něco špatného? Bez takových koníčků by přece náš život zde byl dosti smutný.


Datum zveřejnění: 10.10.2005
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobrý deň. Je správne modliť sa k anjelovi strážnemu? Písmo hovorí, že modliť sa máme len k Bohu. Naše deti (aj ja dávno) sú však navádzané pri večernej alebo rannej modlidbe povedať na záver niečo ako: Anjel strážny Ty si môj, vo dne v noci pri mne stoj...
Neviem či je to správne alebo je to len výmysel naších starých mám. Mám učiť svoje deti aby sa modlili k anjelovi strážnemu?


Datum zveřejnění: 5.10.2005
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Zajimalo by mě, jestli je někde možné sehnat v elektronické podobě kompletní liturgický překlad Nového zákona, tak abych ho mohla používat jako eknihu v kapesním počítači.Nalezla jsem na internetu pouze jednotlivé úryvky nedělních textů a nebo ekumenický překlad Bible. A dále jestli existuje v elektronické podobě česká duchovní literatura - našla jsem na internetu pouze slovenskou a nebo jiných církví ne katolickou.


Datum zveřejnění: 4.10.2005
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Dobrý den! Narazil jsem v Bibli na místo, se kterým si nevím rady. Vím, že otázka původu zla je složitá a na Vašich stránkách se jim věnují zejména otázky č.294 a č.1431. Člověk asi opravdu nemůže (nebo nemá) proniknout do tajemství, kde se ve světě dobrého Boha vzalo Zlo. Bůh přeci o všem stvořeném, řekl "..že to je dobré". V této oblasti je těch otázek opravdu příliš mnoho. Kde se vzalo to původní "zrnko" v "dobrém stvoření", ze kterého vyklíčilo zlo? Na toto právě reagují ony otázky výše zmíněné. V odpovědi na otázku č.294 je doslovně napsáno "...Bůh není původcem zla..". Tento výrok víceméně koliduje s mítem v Bibli u Izajáše "Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Iz 45,7) Dle výkladu ekumenické překladatelské komise je zde dokonce pro "tvoření tmy a zla" použito termínu, který se používá v Bibli výhradně pro tvůrčí zásah Boha. Má hlavní otázka se tedy týká toho, jak mám rozumět tomuto ojedinělému místu v Písmu? Bůh je všemohoucí a rozumím tomu, že jaksi je v jeho moci "tvořit" zlo. Ale nedovedu si představit, že se tak může stát, když je dobrý a milující. Ani v kontextu celého odstavce mi to nedává jiný význam, než jaký je u proroka Izajáše napsaný. Vždyť "Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy." (1 Jan 1,5) Za odpověď předem děkuji.


20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář