Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den,
stála nemohu přijít na to, co přesně znamenají slova z Jan 19,34 : ale jeden z vojáků mu probodl kopím boků a ihned vyšla krev a voda.
Přesněji řečeno, moc nechápu, co má znamenat ta voda. Kdesi jsem slyšela, že to má nějakou spojitost se křtem, ale nevim, co je na tom pravdy.
Děkuji a přeji hezký zbytek dne.
Datum zveřejnění: 13.5.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobry den, jak se diva krestanstvi na kineziologii? Resp. katolicka cirkev, jejiz pohled reprezentujete. Kineziologii jako metodu prace s podvedomim, energii cloveka, pri ktere PROSIME Boha o pomoc a ochranu pri praci. Dekuji. Marie
Datum zveřejnění: 12.5.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu!
My jsme byli učeni, že rozdíl mezi purifikatoriem a lavabem je, že purifikatorium má křížek uprostřed a je-li na kraji (nebo jiná značka), už se jedná o lavabo. Teď ale někteří říkají, že i s křížkem na kraji je to purifikatorium. Jak to tedy je?
Děkuji
Datum zveřejnění: 12.5.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Je pro mě nepochopitelné, kolik různých názvů církevní hodnostáři nosí, a prosím o vysvětlení, proč to a co přesně znamenají:
Kanovník, vikář (proč mají na Moravě místo vikáře děkana?), sídelní biskup, titulární biskup, biskupský vikář, generální vikář, farní vikář…
A „čestné tituly“ jako Kaplan Jeho Svatosti, Prelát Jeho Svatosti, Apoštolský Protonotář a další, které jsem na vlastní oči viděla, jsou k čemu? K odlišení od „normálních“ lidí? Označení BRATR nestačí?
Je vůbec normální, říkat někomu Jeho Svatost? Není přece Svatý jen Bůh?
Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den. Mám krátký dotaz. Tím, že si denně uvědomuji přítomnost Boha ve všech věcech, lidech...a klidně mohu říci, že Boha miluji, jsme na cestě,, jděte a hledejte království nebeské, vše ostatní Vám bude přidáno,,? a ještě mnne teď napadlo: jak si vyložit větu: Když budu sloužit jednomu, nemohu sloužit všem? Moc děkuji. Pěkný den Vám všem. Radka
Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den.
Má otázka se týká filmu Umučení Krista. Film na mne velmi silně zapůsobil, ale nepochopila jsem scénu, při níž Marie s Maří Magdalenou utírají bílým rouchem krví zbrocenou podlahu. Diskutovala jsem na toto téma s dalšími věřícími, ale ani oni neví, proč to dělaly. Mne napadá jen vysvětlení, že Marie nejlépe věděla, jak je tato krev vzácná a proto nechtěla, aby bylo po ní šlapáno. Prosím o Vaše vysvětlení. Předem Vám děkuji.
Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den, měla bych otázku týkající se přípravy ke svátosti manželství. Je nutné, aby se této přípravy účastnil i druhý partner, když je nevěřící? Jestliže jsou oba snoubenci věřící, tak je to samozřejmé a řekla bych i dobré, aby se té přípravy účastnili. Ale má to nějaký smysl pro nevěřícího člověka, když jakoukoliv větu o Bohu pokládá za nesmysl, když v Něho nevěří? Nevedlo by ho to spíš k podrážděnosti? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Zdravim Vas. Tento rok som sa zúčastnil slávenia veľkonočných obradov v Ríme. Počas obradu svetla bola celá svätopeterská bazilika zhasnutá a rozsvietila sa po treťom speve Lumen Christi. Po návrate som hovoril o zážitkoch s veriacim ostr.-opav. diecézy, ktorý mi povedal, že u nich v katedrále rozsvietili až pri speve Sláva Bohu na výsostiach. Túto prax odovodnil nejakým predpisom v misáli/inej knihe. Túto prax nepoznám ani zo Slovenska, i keď niektoré predpisy sú iné ako v CZ. Možete mi, prosím napísať, kde presne je predpis o tejto veci, alebo čo je správne?
Druhá otázka sa týka diakonov. Na Slovensku počas Baránok Boží diakoni stoja, pri pokľaknutí kňaza pokľaknú spolu s ním a zasa stoja. V CZ som si všimol, že diakoni kľačia, ako ostatní miništranti. Možete mi, prosím, vysvetliť, na ktorej strane je chyba alebo či existuje na tento prípad nejaký predpis? Za odpovede ďakujem.
Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství,
Církevní právo Otázka:
Dovolíte-li, chtěl bych se zeptat na svátost manželstvi:
1. Čím vzniká svátost manželství (jakými kanonickými úkony a ve kterém okamžiku vznikne), zejména, zda vzniká vyslovením kanonické formule slibu.
2. Jakou roli hraje ve vzniku svátosti kopulace manželů? Je manželství manželstvím se svátostí i bez spojení pohlaví, resp. před ním?
3. Co je to svátost, lze ji pozorovat? Lze pozorovat rozdíl v právně ekvivalentních manželstvích mezi těmi, jež vznikly se svátostí manželství, a mezi těmi, které s ní nevznikly?
4. Může vzniknout manželství se svátostí manželství mezi lidmi, kteří neznají kanonickou formuli slibu?
5. Jaká je role církve při vzniku svátosti manželství? Je rozdíl mezi svátostí, která vznikne za asistence církve, a svátostí, která vznikne bez této asistence?
6. Končí svátost manželství smrtí některého z manželů, nebo smrtí obou manželů, nebo ji přetrvává?
7. Pokud se stávají manželé jedinou osobou, znamená to, že i jejich duše je jediná? Znamená to, že jejich naděje na spásu je stejná?
8. Jaká je etymologie slova svátost? Je odvozena od slova svatý?
Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobry den.
Zajimalo by me, co znamena, ze "Jezis svou smrti usmiril svet." Znamena to, ze umirajici Buh (ktery si sam tak pustil zlo k telu) ma presvedcit cloveka o moznosti prijeti nedokonalosti sveta a smireni se s touto nedokonalosti a tak ho osvobodit od jeho nad-ja, ktere vyzaduje dokonalost a neurotizuje ho?
Dekuji.V.
Datum zveřejnění: 7.5.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobry den,
zajmalo by me jaky vyznam ma kadidlo a pri jakych prilezitostech se pouziva.
Predem dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 4.5.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Při kázání kněz rozebíral Ježíšův požadavek lásky k bližnímu a podobenství o milosrdném Samaritánovi. Nejprve Ježíš odpovídá na otázku co je třeba činit pro získání věčného života: Milovat Boha tak moc jak jen to půjde, nade vše, a bližního svého jako sebe samého.
A pak Ježíš nechává zákoníka odpovědět na svou otázku, kdo že se mu zdá být bližním tomu, kdo se dostal mezi lotry. Zákoník odpovídá: "Ten, kdo mu prokázal milosrdenství."
Je snad potřeba ještě něco dodávat? Vše teď bylo již řečeno! Oloupenému a zraněnému člověku se najednou stal milosrdný Samaritán jeho bližním! Vznikl nový vztah a s ním pro pocestného povinnost lásky k tomu Samaritánovi. Zákoník, který Ježíše pokoušel, od Ježíše dostal odpověď. Když se zákoník vžije do osudu onoho oloupeného a zraněného pocestného, a zeptá se sám sebe, jak by se po svém uzdravení choval k milosrdnému Samaritánovi, co si po pravdě odpoví? Od teď ví, že takového člověka má pro jeho milosrdný skutek který sám na sobě pocítil milovat jako sebe sama, chce-li dostat věčný život. Jenže nebyl by to Ježíš, kdyby ještě něčím nepřekvapil, kdyby si ještě "nepřisadil" řka "Jdi a čiň i ty podobně." Nemáme tu tedy celkem TŘI požadavky, z nichž pouze jediný z nich hovoří o mém vztahu k mým bližním? Takto oloupený a zraněný pocestný asi dobře cítí (v souhlase se soudobým chápáním Ježíšovy doby), kdo je jeho bližní. Druhá podmínka vstupu do věčného života po lásce k Bohu nadevše je - považuj svého zachránce za svého nejlepšího přítele. Miluj ho jako sebe sama. Rozděl se s ním, když bude něco potřebovat. -
Najednou zmizel neurčitý pojem "lásky k bližnímu" a na jeho místo nastoupily požadavky dva:
1.Láska k mým vlastním bližním, které nemohu neznat, protože každý z nich osobně pro mne úmyslně vykonal něco o čem byl přesvědčený že to nutně potřebuji.
2. Pomáhej těm, kteří to nutně potřebují!(Všem, nejen tvým bližním, tedy nejen těm, kteří pomohli tobě předtím. O Samaritánu se nepíše, že by přemýšlel, jestli pro něj pocestný předtím něco vykonal, on se ustrnul, nechal na sebe působit svůj cit a proměnil ho ve skutek.) (A oni nezískají život věčný když tě nebudou mít za to rádi jako sami sebe! Ha ha ha! Opravdu až teď při psaní mi došlo, že "pomoc druhému člověku na základě lásky k bližnímu" v souladu uvedeným podobenstvím znamená mou pomoc druhému člověku na základě jeho povinnosti následné lásky ke mně, prostě proto, že mou pomocí jemu v nouzi, se stanu pro něj jeho bližním, kterého mu Ježíš ukládá milovat. Není to skvěle vymyšlené na židovskou povahu tradovanou jako věčně kalkulující?)
Že by ten třetí požadavek (pomáhat druhým v nouzi) byl podmínkou dosažení věčného života, to v tomto podobenství myslím Ježíš neříká, ale říká to asi jinde (A kde jsme Tě viděli žíznit a nedali Ti pít ??...).
Kdy došlo ke změně obsahu pojmu "bližní" v naší kultuře, v katolické věrouce?
Datum zveřejnění: 29.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Katolická církev a církve Otázka:
Chci se zeptat, proč se církev nechce zviditelnit v televizi Nova? Já si myslím, že se jedná o nejsledovanější televizi u nás, a že by zde mohla církev vykonávat misijní činnost a hlásat evangelium, které lidé tolik potřebují. Nebo snad církev u nás nemá o hlásání evangelia zájem?
Datum zveřejnění: 23.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Otázka:
Ráda bych se více věnovala studiu teologie. Čtu knihy, používám (nemohu říct čtu, protože systematicky nečtu) Bibli, hledám informace na internetu, účastním se přednášek, ale ucelené studium bych velmi uvítala. Jaké mám já, jako žena možnosti? Doslechla jsem se o studiu Sociální pedagogiky a teologie, ale neznám podmínky přijetí, kde se obor nachází (pod jakou školu spadá), případně v jakém městě. Je možné studovat i při zaměstnání?
Bylo by možné odpovědět, případně mne nasměrovat na příslušný kontakt?
Děkuji a přeji vše dobré.
Datum zveřejnění: 22.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Chtěl bych se zeptat na věc pro mě dříve jasnou – vztah dvou věřících mladých lidí před svatbou. Mé dívce totiž někdo půjčil knihu od Joshua Harrise – S nikým nechodím a nejsem cvok, která se (dle mého názoru zdánlivě) opírá o Bibli. Hlavní myšlenkou téhle knížky je, že není správné chodit s někým na rande, jestliže nemohu (anebo nechci) tenhle vztah dovést do úspěšného konce – manželství. (S tím souhlasím, i když si nejsem jist, co by na to řekl křesťanský psycholog, kterým nejsem. Nepatří náhodou navazování vztahů tak trochu k pubertě? V dnešní době, abych to mohl myslet vážně, musím mít po škole a trochu jisté zaměstnání, tzn. věk min. 25 let. Nevím, jak by na tom byl člověk po psychologické stránce, kdyby měl mít první rande ve svých pětadvaceti.)
Dál tahle kniha popisuje, jak má vypadat vlastní chození, když už to spolu (můžem) myslet vážně. Mělo by prý být naprosto asexuální (není to náhodou protimluv?). Oblékat se tak, aby to u partnera náhodou nevzbudilo žádostivost (ale co by to mělo být? Kožich?). Dotyky – vyloučeno! Polibek – hrůza!!!
Asi bych se měl dostat k vlastní otázce. Nemá někde církev stanoveno to, co se smí a co se nesmí před manželstvím? Ale v konkrétní podobě? Snažil jsem na tohle téma sehnat další informace z katolické literatury, ale nikde nejsou napsána jasná pravidla.
Já vím, že by bylo asi nejlepší vyřešit tohle se zpovědníkem, ale nevím, na kterého kněze bych se s tímhle obrátit.
A ještě k mé přítelkyni a ke mně:
Nepatříme už do skupiny lehkovážných teenagerů (je nám 23 a 28 let). Chodíme spolu přes rok a až do teď jsme si rozumněli i po této stránce. Nyní je to všechno jinak. Já, když jsme tuhle knižku četl, jsem to považoval za pěknej blábol. Ona jí uvěřila. Když se spolu nyní bavíme, co je dovoleno a co ne, tak se nemůžem shodnout. Když se jí zeptám, jestli cítila výčitky svědomí při polibku, tak mi odpoví, že ne. Ale může prý mít své svědomí otupělé. A mě už teď taky napadá, jestli mé svědomí není taky někde na houbách a jestli ta knížka nakonec přeci jen nemá pravdu.
Chtěl bych ujistit v tom, že je normální, když spolu dva lidi už nějaký čas chodí a myslí to spolu vážně, tak že vzájemné dotyky jsou v pořádku.
PS: Ještě jedna věc. Ta knížka nezasáhla jen mou přítelkyni. Dostala ji od své spolužačky na škole, která ji taky bere smrtelně vážně. Mám pocit, že se tenhle názor v jistých skupinách mladých křesťanů docela šíří. To je další důvod, proč hledám pomoc touhle formou. Protože kdybych měl pravdu, mohli byste nějakou reakci na tuhle knihu uveřejnit i na tomto webu. Usnadnili byste tím situaci některým pochybujícím.
Datum zveřejnění: 21.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Má devítiletá dcera mi položila otázku, odkud pochází slovo katolík nebo katolická církev; byl jsem tím zaskočen, protože jsem si tuto otázku doposud nepoložil.
Můžete mi odpovědět?
Datum zveřejnění: 19.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Zajímalo by mě Váš názor, jak dlouho by se dívka a kluk měli znát před svatbou. Jestli je nějaká minimální doporučená doba. Případně, kde bych našla nějaké informace (www, kniha,...). Předem děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 16.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Katolická církev a církve,
Duchovní život Otázka:
Mám prosbu - zajímá mě, kdo je autorem všech mešních modliteb. Z jaké doby pocházejí? Některé slovní obraty mi připadají „nešťastné“, např. „…podle Spasitelova příkazu…“ atd. Chápu, že při jakémkoliv obřadu dochází i k určitým „obřadním frázím“. Spíš mě mrzí, že pro hledající návštěvníky kostela jsou některé mešní modlitby, navíc pronášené patetickým nebo naopak monotónním hlasem kněze, jaksi nepochopitelné a odrazující. Sama vím, jak hodně moji konverzi brzdila právě tato skutečnost. Měla jsem možnost zažít mši svatou v neformálním prostředí, kdy kruh studentů i s knězem seděl kolem kulatého stolu – a prožitek byl velmi hluboký. Nemluvím teď o nějakém povrchním citovém pohnutí, mám na mysli opravdu sounáležitost, dotyk v duši. A věřím, že nezanedbatelnou roli splnila právě přirozená mluva. I přímluvy se obešly bez nicneříkajících frází. Fráze a „nábožný“ slovník modliteb - to je pro mne kámen úrazu. A nejsem sama. Jenže ostatní se nechtějí zeptat, říkají, že tohle nikdo nemá v úmyslu změnit.
Datum zveřejnění: 15.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Církevní právo Otázka:
Srdečně Vás zdravím.
Potřebovala bych poradit. V naší farnosti, kde je každou neděli plný kostel lidí, se slouží pouze jedna jediná nedělní mše svatá, a sice v 7.30 ráno. To je konkrétně pro naši rodinu se třemi malými dětmi dost velký problém, tak brzy ráno se všemi dětmi se včas do kostela vypravit. Podobně jsou na tom i mnohé jiné rodiny z naší farnosti, které to řeší tak, že jezdí do vzdálených kostelů, kde je mše v rozumnější dobu. U nás konkrétně to obvykle dopadá tak, že jde v neděli na mši jen jeden z nás, protože nemáme možnost dojíždět jinam.
Mám dva dotazy – 1. Je vynechání mše svaté za těchto okolností hříchem, nebo nikoliv? – Podotýkám, že tento stav trvá již několik let a není vyhlídka, že by se na tom mělo v dohledné době něco změnit.
2. Je možné nějakým způsobem dosáhnout toho, aby u nás byla sloužena v neděli ještě jedna mše svatá nebo alespoň aby ta stávající byla posunuta na pozdější dobu? Na koho se s touto prosbou obrátit? S naším farářem už jsme na toto téma hovořili opakovaně, ale bez efektu. Přitom v obci o kousek dál jsou v neděli čtyři mše svaté!
Děkuji předem za odpověď.
Datum zveřejnění: 13.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Ostatní Otázka:
Dobrý den.
Chtěla jsem hlasovat ve vaší anketě o MDŽ, ale pak jsem si uvědomila, že si nejsem jistá svým postojem. V poslední době slyším dva pohledy:
1. MDŽ byl čistě komunistický svátek
2. MDŽ má daleko hlubší historii a komunisté si jej pouze přivlastnili
Nevíte jak to bylo?
Každopádně je hezké, když budou mít ženy (nejen matky) svůj svátek, ale dříve se slavil velmi podivně, spočíval hlavně v tom, že ženy dostaly v práci karafiát a muži se opili, takový svátek by dobrý jistě k ničemu nebyl.
Děkuji.