katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Dobry den.
Zajimalo by me, co znamena, ze "Jezis svou smrti usmiril svet." Znamena to, ze umirajici Buh (ktery si sam tak pustil zlo k telu) ma presvedcit cloveka o moznosti prijeti nedokonalosti sveta a smireni se s touto nedokonalosti a tak ho osvobodit od jeho nad-ja, ktere vyzaduje dokonalost a neurotizuje ho?
Dekuji.V.


Datum zveřejnění: 7.5.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Dobry den,
zajmalo by me jaky vyznam ma kadidlo a pri jakych prilezitostech se pouziva.
Predem dekuji za odpoved.


Datum zveřejnění: 4.5.2004
Rubrika: Věrouka
Otázka:
Při kázání kněz rozebíral Ježíšův požadavek lásky k bližnímu a podobenství o milosrdném Samaritánovi. Nejprve Ježíš odpovídá na otázku co je třeba činit pro získání věčného života: Milovat Boha tak moc jak jen to půjde, nade vše, a bližního svého jako sebe samého.
A pak Ježíš nechává zákoníka odpovědět na svou otázku, kdo že se mu zdá být bližním tomu, kdo se dostal mezi lotry. Zákoník odpovídá: "Ten, kdo mu prokázal milosrdenství."
Je snad potřeba ještě něco dodávat? Vše teď bylo již řečeno! Oloupenému a zraněnému člověku se najednou stal milosrdný Samaritán jeho bližním! Vznikl nový vztah a s ním pro pocestného povinnost lásky k tomu Samaritánovi. Zákoník, který Ježíše pokoušel, od Ježíše dostal odpověď. Když se zákoník vžije do osudu onoho oloupeného a zraněného pocestného, a zeptá se sám sebe, jak by se po svém uzdravení choval k milosrdnému Samaritánovi, co si po pravdě odpoví? Od teď ví, že takového člověka má pro jeho milosrdný skutek který sám na sobě pocítil milovat jako sebe sama, chce-li dostat věčný život. Jenže nebyl by to Ježíš, kdyby ještě něčím nepřekvapil, kdyby si ještě "nepřisadil" řka "Jdi a čiň i ty podobně." Nemáme tu tedy celkem TŘI požadavky, z nichž pouze jediný z nich hovoří o mém vztahu k mým bližním? Takto oloupený a zraněný pocestný asi dobře cítí (v souhlase se soudobým chápáním Ježíšovy doby), kdo je jeho bližní. Druhá podmínka vstupu do věčného života po lásce k Bohu nadevše je - považuj svého zachránce za svého nejlepšího přítele. Miluj ho jako sebe sama. Rozděl se s ním, když bude něco potřebovat. -
Najednou zmizel neurčitý pojem "lásky k bližnímu" a na jeho místo nastoupily požadavky dva:
1.Láska k mým vlastním bližním, které nemohu neznat, protože každý z nich osobně pro mne úmyslně vykonal něco o čem byl přesvědčený že to nutně potřebuji.
2. Pomáhej těm, kteří to nutně potřebují!(Všem, nejen tvým bližním, tedy nejen těm, kteří pomohli tobě předtím. O Samaritánu se nepíše, že by přemýšlel, jestli pro něj pocestný předtím něco vykonal, on se ustrnul, nechal na sebe působit svůj cit a proměnil ho ve skutek.) (A oni nezískají život věčný když tě nebudou mít za to rádi jako sami sebe! Ha ha ha! Opravdu až teď při psaní mi došlo, že "pomoc druhému člověku na základě lásky k bližnímu" v souladu uvedeným podobenstvím znamená mou pomoc druhému člověku na základě jeho povinnosti následné lásky ke mně, prostě proto, že mou pomocí jemu v nouzi, se stanu pro něj jeho bližním, kterého mu Ježíš ukládá milovat. Není to skvěle vymyšlené na židovskou povahu tradovanou jako věčně kalkulující?)
Že by ten třetí požadavek (pomáhat druhým v nouzi) byl podmínkou dosažení věčného života, to v tomto podobenství myslím Ježíš neříká, ale říká to asi jinde (A kde jsme Tě viděli žíznit a nedali Ti pít ??...).
Kdy došlo ke změně obsahu pojmu "bližní" v naší kultuře, v katolické věrouce?



Datum zveřejnění: 29.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Katolická církev a církve
Otázka:
Chci se zeptat, proč se církev nechce zviditelnit v televizi Nova? Já si myslím, že se jedná o nejsledovanější televizi u nás, a že by zde mohla církev vykonávat misijní činnost a hlásat evangelium, které lidé tolik potřebují. Nebo snad církev u nás nemá o hlásání evangelia zájem?


Datum zveřejnění: 23.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Otázka:
Ráda bych se více věnovala studiu teologie. Čtu knihy, používám (nemohu říct čtu, protože systematicky nečtu) Bibli, hledám informace na internetu, účastním se přednášek, ale ucelené studium bych velmi uvítala. Jaké mám já, jako žena možnosti? Doslechla jsem se o studiu Sociální pedagogiky a teologie, ale neznám podmínky přijetí, kde se obor nachází (pod jakou školu spadá), případně v jakém městě. Je možné studovat i při zaměstnání?
Bylo by možné odpovědět, případně mne nasměrovat na příslušný kontakt?
Děkuji a přeji vše dobré.


Datum zveřejnění: 22.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Chtěl bych se zeptat na věc pro mě dříve jasnou – vztah dvou věřících mladých lidí před svatbou. Mé dívce totiž někdo půjčil knihu od Joshua Harrise – S nikým nechodím a nejsem cvok, která se (dle mého názoru zdánlivě) opírá o Bibli. Hlavní myšlenkou téhle knížky je, že není správné chodit s někým na rande, jestliže nemohu (anebo nechci) tenhle vztah dovést do úspěšného konce – manželství. (S tím souhlasím, i když si nejsem jist, co by na to řekl křesťanský psycholog, kterým nejsem. Nepatří náhodou navazování vztahů tak trochu k pubertě? V dnešní době, abych to mohl myslet vážně, musím mít po škole a trochu jisté zaměstnání, tzn. věk min. 25 let. Nevím, jak by na tom byl člověk po psychologické stránce, kdyby měl mít první rande ve svých pětadvaceti.)
Dál tahle kniha popisuje, jak má vypadat vlastní chození, když už to spolu (můžem) myslet vážně. Mělo by prý být naprosto asexuální (není to náhodou protimluv?). Oblékat se tak, aby to u partnera náhodou nevzbudilo žádostivost (ale co by to mělo být? Kožich?). Dotyky – vyloučeno! Polibek – hrůza!!!
Asi bych se měl dostat k vlastní otázce. Nemá někde církev stanoveno to, co se smí a co se nesmí před manželstvím? Ale v konkrétní podobě? Snažil jsem na tohle téma sehnat další informace z katolické literatury, ale nikde nejsou napsána jasná pravidla.
Já vím, že by bylo asi nejlepší vyřešit tohle se zpovědníkem, ale nevím, na kterého kněze bych se s tímhle obrátit.
A ještě k mé přítelkyni a ke mně:
Nepatříme už do skupiny lehkovážných teenagerů (je nám 23 a 28 let). Chodíme spolu přes rok a až do teď jsme si rozumněli i po této stránce. Nyní je to všechno jinak. Já, když jsme tuhle knižku četl, jsem to považoval za pěknej blábol. Ona jí uvěřila. Když se spolu nyní bavíme, co je dovoleno a co ne, tak se nemůžem shodnout. Když se jí zeptám, jestli cítila výčitky svědomí při polibku, tak mi odpoví, že ne. Ale může prý mít své svědomí otupělé. A mě už teď taky napadá, jestli mé svědomí není taky někde na houbách a jestli ta knížka nakonec přeci jen nemá pravdu.
Chtěl bych ujistit v tom, že je normální, když spolu dva lidi už nějaký čas chodí a myslí to spolu vážně, tak že vzájemné dotyky jsou v pořádku.

PS: Ještě jedna věc. Ta knížka nezasáhla jen mou přítelkyni. Dostala ji od své spolužačky na škole, která ji taky bere smrtelně vážně. Mám pocit, že se tenhle názor v jistých skupinách mladých křesťanů docela šíří. To je další důvod, proč hledám pomoc touhle formou. Protože kdybych měl pravdu, mohli byste nějakou reakci na tuhle knihu uveřejnit i na tomto webu. Usnadnili byste tím situaci některým pochybujícím.


Datum zveřejnění: 21.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Má devítiletá dcera mi položila otázku, odkud pochází slovo katolík nebo katolická církev; byl jsem tím zaskočen, protože jsem si tuto otázku doposud nepoložil.
Můžete mi odpovědět?


Datum zveřejnění: 19.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Partnerské vztahy a manželství
Otázka:
Zajímalo by mě Váš názor, jak dlouho by se dívka a kluk měli znát před svatbou. Jestli je nějaká minimální doporučená doba. Případně, kde bych našla nějaké informace (www, kniha,...). Předem děkuji za odpověď.


Datum zveřejnění: 16.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Liturgika, Katolická církev a církve, Duchovní život
Otázka:
Mám prosbu - zajímá mě, kdo je autorem všech mešních modliteb. Z jaké doby pocházejí? Některé slovní obraty mi připadají „nešťastné“, např. „…podle Spasitelova příkazu…“ atd. Chápu, že při jakémkoliv obřadu dochází i k určitým „obřadním frázím“. Spíš mě mrzí, že pro hledající návštěvníky kostela jsou některé mešní modlitby, navíc pronášené patetickým nebo naopak monotónním hlasem kněze, jaksi nepochopitelné a odrazující. Sama vím, jak hodně moji konverzi brzdila právě tato skutečnost. Měla jsem možnost zažít mši svatou v neformálním prostředí, kdy kruh studentů i s knězem seděl kolem kulatého stolu – a prožitek byl velmi hluboký. Nemluvím teď o nějakém povrchním citovém pohnutí, mám na mysli opravdu sounáležitost, dotyk v duši. A věřím, že nezanedbatelnou roli splnila právě přirozená mluva. I přímluvy se obešly bez nicneříkajících frází. Fráze a „nábožný“ slovník modliteb - to je pro mne kámen úrazu. A nejsem sama. Jenže ostatní se nechtějí zeptat, říkají, že tohle nikdo nemá v úmyslu změnit.


Datum zveřejnění: 15.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Liturgika, Církevní právo
Otázka:
Srdečně Vás zdravím.
Potřebovala bych poradit. V naší farnosti, kde je každou neděli plný kostel lidí, se slouží pouze jedna jediná nedělní mše svatá, a sice v 7.30 ráno. To je konkrétně pro naši rodinu se třemi malými dětmi dost velký problém, tak brzy ráno se všemi dětmi se včas do kostela vypravit. Podobně jsou na tom i mnohé jiné rodiny z naší farnosti, které to řeší tak, že jezdí do vzdálených kostelů, kde je mše v rozumnější dobu. U nás konkrétně to obvykle dopadá tak, že jde v neděli na mši jen jeden z nás, protože nemáme možnost dojíždět jinam.
Mám dva dotazy – 1. Je vynechání mše svaté za těchto okolností hříchem, nebo nikoliv? – Podotýkám, že tento stav trvá již několik let a není vyhlídka, že by se na tom mělo v dohledné době něco změnit.
2. Je možné nějakým způsobem dosáhnout toho, aby u nás byla sloužena v neděli ještě jedna mše svatá nebo alespoň aby ta stávající byla posunuta na pozdější dobu? Na koho se s touto prosbou obrátit? S naším farářem už jsme na toto téma hovořili opakovaně, ale bez efektu. Přitom v obci o kousek dál jsou v neděli čtyři mše svaté!
Děkuji předem za odpověď.


Datum zveřejnění: 13.4.2004
Rubrika: Etika a morálka, Ostatní
Otázka:
Dobrý den.
Chtěla jsem hlasovat ve vaší anketě o MDŽ, ale pak jsem si uvědomila, že si nejsem jistá svým postojem. V poslední době slyším dva pohledy:
1. MDŽ byl čistě komunistický svátek
2. MDŽ má daleko hlubší historii a komunisté si jej pouze přivlastnili
Nevíte jak to bylo?
Každopádně je hezké, když budou mít ženy (nejen matky) svůj svátek, ale dříve se slavil velmi podivně, spočíval hlavně v tom, že ženy dostaly v práci karafiát a muži se opili, takový svátek by dobrý jistě k ničemu nebyl.
Děkuji.


Datum zveřejnění: 9.4.2004
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Kamarád se mě zeptal: "Udělals už dobrý skutek?" To slovo udělal mě zarazilo. Dají se dělat dobré skutky, něco jako výroba dobrých skutků? Je někde nějaká firma, kam bych mohl zajít a koupit si hotový dobrý skutek? Díky.


Datum zveřejnění: 8.4.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Mám otázku týkající se sobotní vigilie Vzkříšení Páně. Má tato nedělní platnost (a obdobně vigilie Narození Páně)?


Datum zveřejnění: 5.4.2004
Rubrika: Liturgika, Ostatní
Otázka:
Prosím o definici určení termínu velikonočních svátků.


Datum zveřejnění: 2.4.2004
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Velmi by mě zajímaly povinnosti a práva jak faráře tak i farníka (z hlediska církevního práva či jiných předpisů)mimo plnění Desatera a pod. a zda je na iternetu dostupný Kodexu církevního práva.



Datum zveřejnění: 1.4.2004
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Vážení přátelé, neporadil by někdo, kde je u nás možné sehnat (pochopitelně zakoupit) Missale Romanum, ed. typica 2000 - nejlépe vydání v malém formátu? Děkuji za každé upozornění.


Datum zveřejnění: 1.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Otázka:
Chtěla bych se zeptat, jestli existuje patron internetu, a pokud ano, kdo to je.


Datum zveřejnění: 31.3.2004
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Jaké vzdělání musí mít uchazeč o jáhenskou službu ?
Mohl by se stát jáhnem i člověk bez vzdělání( popř. vyučen )?
Co by pro to musel udělat ?


Datum zveřejnění: 26.3.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Dobrý den. Jak je možné, že se biskupy stávají řeholníci (Jiří Paďour, Dominik Duka, Karel Herbst...)? Jedná se o výjimky, nebo je to zcela běžná církevní praxe? Děkuji


Datum zveřejnění: 25.3.2004
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Když se laici denodenně přesvědčují, že Katolická církev potřebuje zásadní reformu, reformu bezodkladnou a ne pouze kosmetickou, reformu ve všech jejich oblastech, ptám se: Co mají dělat? Podotýkám, že se jedná o katolické laiky, hluboce věřící, kteří nechtějí církev ničit, ale očistit od nánosů historie, přiblížit ji Kristovu učení a přiblížit ji dnešnímu člověku.


20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář