Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Existuje u nás nějaká církev, která zachovává apoštolskou posloupnost kněží a biskupů a může tedy platně vysluhovat svátosti, ale přitom nediskriminuje ženy? Nejsem si jista, zda tato kritéria splňuje starokatolická církev.
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Rád bych se zeptal na přívlastek v jednom pojmenování Panny Marie.
Jedná se o titul "sedmibolestná". Zajímalo by mne, jak tento
název vzniknul a v čem je spatřováno sedm bolestí Marie.
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mám dotaz: je někde ve vyznání víry, že se máme modlit ke svatým. Toto mi bylo tvrzeno, ale já si myslím, že to tam nikde není. Domnívám se správně, nebo se mýlím? Děkuji za odpověď Jana
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Otázka:
Prosím o pomoc při hledání závěrečného dokumentu z plenárního sněmu.Děkuji.Moje druhá otázka směřuje na neokatechumenát,jaký názor zastávají biskupové.Martin
Datum zveřejnění: 29.10.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dobrý den, byla jsem ve Francii a velmi mě překvapilo, že lidé při vstupu do kostela nepoklekají před svatostánkem, ale se "jen" ukloní. Stejně to dělají např. i trapističtí mniši. Jaký je rozdíl v těchto rozdílných způsobech vyjádření úcty ?
Děkuji
Datum zveřejnění: 29.10.2003
Rubrika: Věrouka,
Liturgika Otázka:
Chvála Kristu, mám dotaz ohledně liturgických překladů Písma svatého. V Lekcionářích jsou některá slova uvedena pouze v závorkách, ale při jejich vypuštění z kontextu většinou věta nedává smysl, neboť často jsou do závorek kladena slovesa nebo substantiva. Zajímá mě, jaký význam mají závorky v těchto textech, jaký důvod vedl překladatele nebo Liturgickou komisi k oddělení těchto slov závorkami. Za odpověď děkuji! Pavel
Datum zveřejnění: 28.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Při čtení Písma (Sk 17,26-28) „On [Bůh] stvořil z jednoho člověka všechno lidstvo, aby přebývalo na povrchu země, určil pevná roční údobí i hranice lidských sídel. Bůh to učinil proto, aby jej lidé hledali, zda by se ho snad nějakým způsobem mohli dopátrat a tak jej nalézt, a přece není od nikoho z nás daleko.
„Neboť v něm žijeme, pohybujeme se, jsme“, jak to říkají i někteří z vašich básníků..." mě napadlo několik otázek, jak to vlastně je.
1) Bůh je "nahoře" a satan "dole". Vezmeme-li to geograficky, náš pohled vzhůru je jen relativní; jiným směrem se dívá „vzhůru“ např. Australan. Oba se díváme vzhůru, a přesto hledíme každý opačným směrem. Bůh „nahoře“ nás tedy zcela obklopuje. Jestliže Bůh všechno obklopuje a vše je v Něm obsaženo, kde je peklo? Může být "v části Boha"?
2) Jiná otázka je o velikosti (fyzické) Boha. Je Bůh omezen velikostí zeměkoule nebo vesmíru?
3) Na jiných otázkách se diskutuje o evoluční teorii. Mýlí se snad Pavel a jeho výklad zapsaný pod vnuknutím Ducha Svatého nesprávný nebo nevěrohodný?
4) Jestliže má Grygar pravdu, že se vesmír stále rozpíná, zvětšují se i rozměry Boha? Nepraskne? :-)))
Děkuji za odpovědi.
Datum zveřejnění: 27.10.2003
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Otázka:
Zajímalo by mě, jak je to se zvířecí duší. Někdo říká, že zvíře vůbec nemá duši. Jeden kněz mi řekl, že zvíře duši má, ale že ta umírá zároveň s tělem. Kdyby prý nemělo duši, pak by ani necítilo žádnou bolest. Já si kladu otázku, proč by vlastně zvířecí duše nemohla žít dál po smrti? Když kolem sebe vidím, jak zvířata dovedou milovat (mimochodem kolikrát více než některý člověk), jak dovedou i vicítit, když je člověk smutný a např. ho potěšit, pak nevidím důvod, proč by i zvířata po smrti nemohla přijít do nebe. Dále se cítím trochu zneklidněna tím, že by Bůh stvořil zvířata s úmyslem, že je jednou definitivně nechá zemřít a zaniknout. Když je stvořil pro nás tady na zemi, pak by je nám přece mohl darovat i v nebi. Zajímalo by mě, jestli je někde přímo řečeno, že zvířata do nebe nejdou. V jednom katolickém časopise jsem totiž četla, že i mnozí významní křesťanští myslitelé nechali ozázku, zda mohou i zvířata přijít pro smrti do nebe, otevřenou. Je to skutečně pravda? Moc ráda bych znala názor celé církve jako celku, ne jen názor jednoho kněze, jestli ovšem se církev jako celek někdy zabývala otázkou existence zvířecí duše a nebo jestli odpověď na tuto otázku ještě nezná.
Děkuji
Datum zveřejnění: 27.10.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
V souvislosti se jmenováním jezuity Tomáše Špidlíka kardinálem bylo několik článků v tisku, které uváděly rozdílné informace o počtu kardinálů, předchůdců T.Špidlíka, z českých a moravských zemí v historii. Prosím o správný údaj o počtu kardinálů, pokud možno i se jmény a také datem jmenování. Srdečně děkuji
Datum zveřejnění: 23.10.2003
Rubrika: Ostatní Otázka:
Můžete mi, prosím, říci, jak vzniklo slovo Hospodin? Je mi jasné, že to není od slova hospoda. Myslím si, že to je od slova hospodář (jakožto nejvyšši na statku). Nebo se mýlím?
Datum zveřejnění: 22.10.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
V čem je exkluzivita církve, jestli nějáka relevantní exkluzivita vůbec existuje? Připadá mi totiž, že k tomu, aby člověk žil "hodnotný" život (a o to tady jde doufám především:-))"stačí" žít podle kvalitních mravních norem (asi by se neměly lišit od těch biblických) a církev je tu jenom jako jakási pomocná ruka pro potřebné.....
Datum zveřejnění: 21.10.2003
Rubrika: Ostatní Otázka:
Nevím si rady s bezdomovci a jejich podporou. Slyšel jsem již při kázání, že zdaleka ne všichni bezdomovci zaslouží naši podporu. Myšleno finanční, které se obvykle dožadují. Pokud tedy podpořit, tak například jídlem. Hlavním argumentem proti bývá, že za moje peníze si koupí alkohol, či cigarety...apod. a pouze jim pomůžu v jejich zničujících závislostech. V zásadě s tím souhlasím, ale jak mám poznat toho pravého. Nechci se totiž prohřešit proti lásce k bližnímu. Momentálně se snažím spíše podporovat /pokud je z čeho/ lidi bez práce a pod., lidi o kterých vím, že to potřebují. Bezdomovcům většinou nic jiného než to jídlo nedávám. Většinou ho ani nechtějí. Nebo to zahodí do nejbižšího koše. Děkuji za odpověď. Adam Bartoň
Datum zveřejnění: 20.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den,
chtěl bych se zeptat, jak rozumíte následujícímu textu z Nového zákona:
Matouš 5. kapitola
33. "Slyšeli jste také, že předkům bylo řečeno: 'Nebudeš křivě přísahat' a 'Splníš své přísahy Pánu.'
34. Já vám však říkám, abyste vůbec nepřísahali, ani při nebi, protože to je Boží trůn,
35. ani při zemi, protože to je podnož jeho nohou, ani při Jeruzalému, protože to je město toho velikého Krále.
36. Nepřísahej ani na svou hlavu, protože nemůžeš jediný vlas udělat bílým nebo černým.
37. Ať je tedy vaše slovo 'Ano' ano a 'Ne' ne. Co je nad to, je od zlého."
Znamená tento text, že se má přísahat, nebo že se nemá přísahat.
Děkuji za odpověď.
Josef Dolejš
Datum zveřejnění: 17.10.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Dříve se chodilo na poutní místa i velmi vzdálená s procesím a korouhvemi, mladí, staří a s doprovodem kněžstva, jak píše P.Šikula na ot. 547. Prosím, zda byste mohli vyjmenovat taxativně důvody, proč lidé chodili a chodí na poutní místa a také, čím se ta místa liší od farních kostelů. Děkuji.
Datum zveřejnění: 16.10.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chtěl bych se zaptat, co mám dělat, pokud se kněz v naší farnosti nechová jako kněz. Příkladem může být veřejné opakované opití při hodové zábavě či o vánocích atd.. Nemám nic proti tomu pokud by to dělal v soukromí, ale pokud se takto chová na veřejnosti, nedává moc dobrý příklad ostatním věřícím a spouští tak vlnu pomluv křesťanů po naší obci. Co si asi tak může nezasvěcený člověk myslet?? Nevím, zda na tohoto kněze podat oznámení biskupství či mohu jednat i jinak. Pokud se totiž ozvu oficiálně, tak si myslím, že budu označen církevními představiteli za černou ovci, tak jako se to stalo už mnohokrát v dějinách církve.
Stále jsou totiž v římskokatolické církvi snahy vše dělat jako za doby komunismu. Utajovat, utajovat a dělat, že o ničem nevím. Nepřiznání skutečností je dost velký hřích, ale to asi církve nijak neznepokojuje....
Datum zveřejnění: 15.10.2003
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Otázka:
V posledním čísle KT je výzva biskupů, aby věřící nečetli Mezinárodní (dříve katolický) report, protože redakce pomlouvá a kritizuje představitele katolické církve a Michal Semín je známý lefebrista. Přiznávám, že mnohé myšlenky zde zveřejněné napadaly i mě, pan Semín je lépe formuloval. Do Reportu píše i řada kněží a ti děkují Pánu Bohu, za to, že zde Report je,takže věřící jsou pravdivě informováni o dění v církvi a jeho přežívání označují za důkaz Boží přízně. Je
možné, že by Pán Bůh přál jak KT tak i MR?
Jak dlouhou platnost má stanovisko, které papež vyřknul zcela nepochybně "ex cathedra"? Po dobu života dotyčného papeže? Nebo po dobu jeho uznávání kolegiem biskupů; nebo je snad "nafurt?"
Datum zveřejnění: 14.10.2003
Rubrika: Ostatní Otázka:
Obracím se na vás ještě s jedním dotazem: známí se mne ptají,zda pojede nějaká skupina poutníků v říjnu do Říma na blahořečení Matky Terezy a kde je možné se přihlásit. Děkuji!S.Š.
Datum zveřejnění: 13.10.2003
Rubrika: Etika a morálka,
Duchovní život Otázka:
Setkal jsem se s pojmy "duch rozlišování", "dar rozlišování".
Co to je za pojmy a jaké druhy darů představují? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 10.10.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Doporučuje se společná modlitba, že prý je silnější a účinnější a Bůh jí spíše vyhoví. Operuje se při tom s veršem Mt 18,20 "Neboť kde jsou dva nebo tři shromážděni ve jménu mém, tam jsem já uprostřed nich." To se týká ale třeba mše nebo pochodů pro život atd.
Pro modlitbu přece platí něco jiného: Mt 6,6: "Když se modlíš, vejdi do svého pokojíku, zavři za sebou dveře a modli se k svému Otci, který zůstává skryt; a tvůj Otec, který vidí, co je skryto, ti odplatí." Takže modlit se má každý sám, ne? Poradíte mi? Děkuji.
Datum zveřejnění: 9.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat, jak moc může křesťan zpochybňovat. Byl nám totiž dán dar rozumu, který je nesmírně důležitý a nikdo se bez něj neobejdeme. Rozumově se však Bůh dokazuje těžko, je to spíše otázka víry. Naše víra je ovšem formována i mnoha vnějšími vlivy, a proto nemůžeme někým pohrdat jen proto, že neuvěřil. Nejedná se o nic vrozeného. Kdybychom vyrůstali my ve stejném prostředí, patrně bychom ani my neuvěřili. Boha můžeme poznat například skrze Bibli. V hodinách náboženství nám říkali, že Bible byla napsána z vnuknutí Ducha svatého. I tomu ovšem musíme jen věřit, po světě koluje spousta materiálů různých sekt, které tvrdí, že byly osvíceny Duchem svatým, a takovým sektám přece nevěříme. Nebo lze předpokládat, že když Ježíš řekl Petrovi "cokoliv svážete na zemi, bude svázáno na nebi,...", měla být rozhodnutí budoucích hlav církve správná, jenže jsme byli svědky různých schizmat a inkvizicí. To vede ke zpochybnění neomylnosti církve. Zpochybnit nemůžeme snad jen vlastní svědomí, jenže ani nevěřící lidé necítí výčitky svědomí proto, že neuvěřili. Co je to vlastně víra? Je to jen cosi, jako axiom v matematice? Nebo je to dar, který dává Pán pouze vyvoleným? Věřit se dá totiž všeličemu, i zrůdným ideologiím. Jak si mohu být jist, že právě víra, ve které jsem by vychováván a již vyznávám, je ta správná? Mnohokrát děkuji za odpověď.