Datum zveřejnění: 3.12.2003
Rubrika: Liturgika Otázka:
Proč se v breviaři(nebo i jinde) modlime(prosime): "neopouštěj nás Pane", když Kristus jasně řekl:"Já vás nikdy neopustím"! To je trochu nelogické, ne?!? Působí to malověrně nebo spíš tak, jako bysme Krista vůbec neposlouchali, Jeho slova nebrali a jen si vymýšleli rádoby zbožné fráze... Pavel
Datum zveřejnění: 28.11.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Zdravím,
hrozně mě zajímá, jak je to s tzv.pozvedáním od Boha.Má kmotra říkala že skutky které nejsou činěny z opravdové lásky, tzn.čistě pro Boha, jsou v Božích očích téměř zbytečné.Zkoušela jsem to tedy a brzy jsem totálně ztroskotala, protože jsem nevěděla, co si přitom představovat, jak se chovat, měla jsem pocit, že jsem jako kdyby stažená a nemůžu se na tu činnost soustředit.Také mám vážné zdravotní problémy, což mi moc nepřidalo.Tak jsem toho radši nechala.Jeden čas jsem pobývala v klášteře, bylo to tam moc pěkné, myslím že tam právě šlo o to "pozvedání Pánem", všimla jsem si, že některé zkušené sestry jakoby létají při práci a byly plné radosti a šťastné.Můžete mi to blíže vysvětlit?Může to zvládnout každý člověk nebo je to dost náročné?Děkuji
Datum zveřejnění: 28.11.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobry den, mam na vas velkou prosbu. Nevim co delat. Jsem krestanka, ktera nedavno zacala navstevovat cviceni jogy v dennim zivote. Mela jsem totiz zdrav.problemy a lekar mi sam jogu doporucil. Casem jsem zjistila, ze je mi blizke i duchovni uceni jogy a ve sve podstate neni v rozporu s Jezisem Kristem a s tim co hlasal. Naopak mam pocit, ze jsem jeste "lepsi" krestanka, vic veci si uvedomuji... take mne to tahne k jejich mistru Maheswarandovi. Zrejme jsem pochopila vyznam ziveho mistra, ale to neznamena ze zatracuji Jezise, stale ho ze srdce miluji. Myslite, ze v tom je problem? Rozpor? Ja ho necitim. Moc dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 27.11.2003
Rubrika: Katolická církev a církve,
Církevní právo Otázka:
Když musí více než sedmdesátiletý kněz začínat kázání slovy, že „
sice prohlašoval, že na „ničení kostela“ stačí sám, ale že teď mu tedy dokazují, že to bez „kostelničení“ pana kostelníka už nezvládá“ – a to jen proto, že mu malý ministrant (nic zlého netuše – v dobré víře) narovnal ohrnutý ornát, vyvstává logická otázka, zda by nejen pro vlastní farnost, ale i pro samotného kněze nebylo lépe, aby i on měl nárok na zasloužený odpočinek. Rád bych se proto zeptal, zda mají katoličtí kněží – stejně jako všichni ostatní lidé - právo na důchod, nebo zda musejí pracovat až do doby, než umřou. Obvykle se totiž argumentuje tím, že katolických kněží je nedostatek a je proto lépe (údajně menší zlo), je-li kněz starý, než žádný. Proč však není možné se poučit např. zkušenostmi z ciziny ??? Nějaký čas jsem strávil na malém ostrově ve Skotsku, kde také katolický kněz stabilně nebydlel. Buď tedy nějaký přijel, nebo vedla obřady přítomná řádová sestra. Přečetla, evangelium, přečetla kázání, vedla bohoslužbu slova a rozdala Eucharistii ze svatostánku. (Biskupskou konferencí pro to měli dokonce připravené texty.) Pokud nebyla na ostrově ani ona, tak vedl obřady někdo z místních laiků. Moje zkušenost byla velmi pozitivní a tato farnost opravdu rostla a žila.
Jednak se totiž lidé „prostřídali“ a byli tak zapojeni do samotné liturgie – nespali (jeden četl evangelium, jiný kázání, nebo vedl obřad liturgie nebo rozdával sv. přijímání – příště to mohl být jiný), navíc si pak i přítomnosti katolické kněze o to více vážili.
Pokud je tedy u nás (v ČR) SKUTEČNĚ takový nedostatek kněží, proč nemůže vést nedělní (římskokatolickou) liturgii např. některá řádová sestra, či některý z laiků (např. jáhnové, či lidé biskupem k tomu pověření – alespoň v menších farnostech) ???
MH.
PS.: Nečiním zde srovnání, zda má větší cenu mše či „jen“ bohoslužba slova, pouze mám zkušenost, že i nedělní liturgie vedená „laiky“ je cestou k životu a farnost stmeluje a zároveň se domnívám, že i kněz je „jen“ člověk a měl by proto mít právo na důstojné dožití svého života. Proč? Protože kvalita společnosti se pozná i podle toho, jak se dokáže postarat o lidi slabé to jest nejen o ženy a děti, ale třeba i o lidi staré či nemocné. Není v tom tedy česká ŘKC opět jen „znamením doby“ ???
Datum zveřejnění: 26.11.2003
Rubrika: Církevní právo Otázka:
Jak se dívá současná církev na výkon myslivosti kněžími. Pokud vím, do nedávna se nesměli kněží myslivosti věnovat, ale dnes je to již prý povolené. Je podle Vás slučitelné jejich kněžské povolání se zabíjením zvěře, která je součástí přírody stvořené Bohem a která je rovněž Bohem stvořena. Jestliže je to dnes již přijatelné, v čem došlo ke změně proti nedávné minulosti, kdy kněží nesměli být myslivci a zabíjet zvířata pro své potěšení. Osobně je pro mne jen těžce přijatelné, jestliže kněz slouží mši a proměňuje rukama, ve kterých ještě před hodinou držel pušku a zabíjel zvěř. Když jsem knězi o tom řekl, odpověděl mi, že dnes už nejsme tak citliví, a i biblicky je možnost myslivosti kněžími odůvodněna.
Děkuji
Datum zveřejnění: 24.11.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
dobrý den,
zajímala by mne otázka všemohoucnosti Boha ve vztahu k lidské svobodě, lidskému srdci. Myslím že Bůh je všemohoucí, proč potom nejsou všichni lidi křesťani (Bůh chce, aby byli všichni spaseni 1 Tim 2-3,4) a k tomu např. (není jiného jména zkrze něhož by jsme mohli být spaseni skutky 4,11-12) Jirka
Datum zveřejnění: 21.11.2003
Rubrika: Věrouka,
Biblistika,
Liturgika Otázka:
Dobrý den, prosím o zodpovězení těchto dotazů:
1. Kde mohu zjistit, která píseň z kancionálu se v daný den při mši zpívá?
2. Jaký smysl má opakování "zdrávasů" při motlidbě růžence? Osobně mohu poznamenat, že to odvádí moji pozornost. Jak se rozjímá o tajemstvích?
3. Jak je možné, že lidé před příchodem Ježíše nemohli být vzkříšeni, neboť nevěděli, co pro to mohou udělat? Není to nespravedlivé?
4. Někdy mě pokouší myšlenka, že Boží království je pouze podobenství. Můžete se nad tím zamyslet?
Děkuji a přeji Boží požehnání. Jan
Datum zveřejnění: 20.11.2003
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Modlitba je osobní rozhovor s Bohem.
Po zpovědi dostáváme "dostiučinění", prostě trest za hříchy, a to ve formě modlitby.
Může být rozhovor s Bohem dáván jako trest za hříchy?
Datum zveřejnění: 19.11.2003
Rubrika: Ostatní Otázka:
Tady čtu: KATOLICKÁ TELEVIZE UŽ I NA SIBIŘI
Počet katolíků v Rusku je malý (několik set tisíc ze 147 milionů), ale jejich prezentace je viditelná. Vedle celoruských periodik (týdeník Svet Evangelija, měsíčník Charity Samaritan, časopis pro mládež Svjataja Radost) vycházejí i místní listy: například na Sibiři jsou to "Sibiřské katolické noviny". Na Sibiři funguje i katolický televizní kanál "TV Kana". (ResCatholica, 23.8.2003)
A co u nás - chystá se něco? Katolíků je tu 47% obyvatelstva, ne několik promile jako v Rusku. Tam to jde. Nešlo by to i u nás?
Datum zveřejnění: 18.11.2003
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den,
chci se zeptat, proč vlastně dostal Kristus jméno Ježíš, když podle božího anděla se měl jmenovat Immanuel.
Díky
Datum zveřejnění: 14.11.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Dobry den,
Chtel bych se zeptat, jak muzu pohlizet na to, ze pri vyuce anatomie na lekarskych fakultach jsou pouzivana tela a casti tel zesnulych lidi.
Diky za odpoved.
Datum zveřejnění: 13.11.2003
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Zajímalo by mne, jaký je názor "katolíku" na mešní satupendia - tedy peníze dávané kněžím za odsloužení mše na nějaký úmysl. Četl jsem zajímavý názor teologa P. Kunetky, který se domnívá, že je to nesmyslný pozůstatek středověkých oltářníků, v nebi to nemá váhu, neboť nelze u Boha předplatit, k čemu on použije oběť svého syna a kněží to navíc nezdaňují, takže je to nemorální příjem. Co na to říkáte vy?
Datum zveřejnění: 12.11.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Proč se Bibli říká "slovo boží"? Vždyť Bibli psali lidé, a nota bene jen muži, psali to ze svých osobních a dobových hledisek, mnohé z Bible jsou jen pověsti převzaté z legend starších národů (jako např. o potopě světa pochází z legendy Sumerů atd.)Tak proč bych měla Bibli brát jako knihu, s jejímž obsahem Bůh souhlasí. Bůh nenařizoval lidem ,co mají napsat,Bůh je neopravoval, když napsali nějaký nesmysl, Bůh je nekontroloval,když jako náboženské doporučení do Bible napsali svůj rodový tradiční zvyk a prohlásili tím, že toto si Bůh také přeje, aby lidé dodržovali (jako např. v Koránu, kde podle něj mají mít muslimové více manželek a to, jak se k nim mají chovat, také není náboženské doporučení, které nařídil jejich Alláh, ale pouze když to prorok Muhammad psal, tak si nedovolil dotknout se rodových tradic a zvyků arabského světa, pak by jeho náboženství nebylo tak "oblíbené" a nebyla by taková pravděpodobnost, že se ujme v masovém měřítku), když to nebyla pravda.
Datum zveřejnění: 10.11.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobry den,
mel bych jeden dotaz ohledne "lidoveho lecitelstvi",proutkare,....Jaky je postoj cirkve k temto alternativam?Nekdo tvrdi,ze pokud pouzivaji nejakeho predmetu (ruzne virgule,zavazi,...) ze je to spatne.Nikdy jsem na to nazor cirkve neslysel.Ze sve zkusenosti jse me to lidove lecitelstvi osvedcilo.
Datum zveřejnění: 7.11.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chvála Kristu.
Nedávno jsem přemýšlel o věčném zatracení a spravedlností nad tím vším. V žádném případě nechci zpochybňovat Pánovo rozhodnutí, ale jen tak mi napadlo, jestli je "fér" že člověk je souzen podle pár roků života a pak toto malé, mžiknutí oka je později důvodem o rozhodnutí jeho věčnosti. Zda bude na věky v Boží milosti či nemilosti. Není to trochu kruté?
Dále mě zajímá, když např: dva přátelé, nerozluční kamarádi... po smrti je jeden přijat do Božího království a druhý ne. Není to protoho v nebi jistý způsob muka, že se již nikdy nesetká s člověkem, na kterém mu záleželo, kterého miloval.
Předem mockrát děkuji za odpověď, doufám, že mé otázky jsou srozumitelné. S Bohem, DU
Datum zveřejnění: 6.11.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Otazka 1:
V Mt 5,44-47 rika Jezis, abychom milovali i ty, kteri nas nenavidi. Jakto tedy, ze spasu lze dosahnout pouze kdyz clovek miluje Boha? (uryvky z Pisma myslim neni treba hledat) Jezis vylozene rika, ze kdo jej zapre, toho On zapre taky (Mt 10,32-33), neni to tak trochu "oko za oko"? Jak to jde dohromady s predchozim?
Otazka 2:
(Souvisi s predchozi otazkou) Proc se Buh nezjevi takovym zpusobem, ze by o jeho existenci proste NESLO POCHYBOVAT? Nezajistil by tak spasu opravdu vsem? Porad dokola se rika, ze Buh touzi po spase vsech, proc to tedy neudela?
Otazka 3:
Jakym zpusobem bude Jezis soudit potracene deti? (nemely moznost nijak se o svou spasu zaslouzit -> pokud ji dostanou, je to nespravedlive vuci nam, kteri riskujeme peklo, pokud nedostanou, je to nespravedlive vuci nim)
Datum zveřejnění: 5.11.2003
Rubrika: Ostatní Otázka:
Prosím o informaci, zda existuje nějaký modernější český překlad Zjevení sv. Brigity, a v kladném případě, kdo, kde a kdy jej vydal.
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat jaký máte názor na tzv.sedisvakantisty,zda se jedná o sektu či ne.Existují také u nás?
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den, zajímalo by mě, jaký smysl mají v římskokatolické církvi tzv. přímluvy, když stejně vychází z předpokladu, že bůh je všemohoucí(což by nevadilo) a hlavně vševědoucí. Tyto aspekty jsou podle mě v rozporu a lze z nich vyvodit pochybnosti o tzv. přímluvách.
Jinak předpokládám, že se shodneme na tom, že hlavní účel přímluvy je tzv. pomoc bližnímu. Podle mě se to dá realizovat jen kontaktem s ním.
Dál tato otázka u mě vyvolává analogii s častými připomínkami nevěřících alias když je bůh, tak proč jsou války atd. - a to proto, že oni vycházejí ze zažitého dogmatu, že věřící si svoje přání takříkajíc vymodlí (v čemž bych právě viděl jistou podobu s těmi tzv. přímluvami)
Na základě čeho tedy uznáváte význam přímluv?
Zdravím a děkuji za odpověď!
Datum zveřejnění: 30.10.2003
Rubrika: Biblistika Otázka:
Existuje u nás nějaká církev, která zachovává apoštolskou posloupnost kněží a biskupů a může tedy platně vysluhovat svátosti, ale přitom nediskriminuje ženy? Nejsem si jista, zda tato kritéria splňuje starokatolická církev.