Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Jistá islámská teoložka (tuším) jednou řekla (napsala ?) asi toto:
"Prála bych si zapálit ráj, aby tě lidé nehledali z touhy po jeho blaženosti. Přála bych si uhasit
peklo, aby tě lidé nehledali ze strachu před jeho utrpením. Ty sám jsi mi dosti."
Nejsou představy nebe a pekla u křesťanů často, abych tak řekl, trochu "dětinské" ? Vždyť Pán Ježíš říká
o Božím království, že jej nemůžeme nějak lokalizovat v prostoru nebo v čase, ale že "ono je mezi
námi". Mají si vůbec křesťané nebe a peklo nějak představovat ? Jestli ne, proč, a jestli ano, jak ?
Jak se mám "do nebe" skutečně těšit už teď, když ještě nemám dostatečnou lásku k Bohu, abych se mohl
do nebe těšit jen kvůli němu ? Někteří lidé také namítají, že v nekonečném životě v nebi musí být
hrozná, nekonečná nuda. Jak se této představy zbavit a čím ji nahradit ?
Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Jsem rad, ze jsem objevil tuto sekci, a budu sem asi chodit pravidelneji. Mel bych jeden dotaz, ktery se tyka "temneho stredoveku". Temny stredovek - krizove vypravy, inkvizice, prodavani odpustku - jsou dnes stale pro mnohe lidi dukazem zla cirkve, nebo dokonce obecne krestanstvi. Abych nezdrzoval, muj dotaz je asi tento : co by mel krestan o techto vecech vedet a hlavne jaky k tomu zaujimat postoj ? Co z toho, co se o tom vsem pise, je a neni pravda ? A hlavne, jak se k inkvizici oficialne stavi kat. cirkev dnes ? Jak reagovat na vytky ? Kdyz jsem se na tyto veci kolegu katoliku zeptal - pokud jsem se odvazil - vetsinou se mi nedostalo kloudne odpovedi popr. ze se jednalo o slabosti konkretnich lidi, a ze v tom je treba rozlisovat. Ani tato odpoved pro me neni prilis uspokojujici. Chtel bych v tom mit konecne jasno a tedy predem moc dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat proč se Marie oslovuje Matka Boží.Může mít věčný Bůh matku?
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Setkal jsem se teď na internetu http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 +(hezký obrázek) s novým potratářským fenoménem: žaloby na to, že se někdo narodil postižený. Místo, aby byli vděční, že se směli narodit a neskončili s rozdrcenými orgány v potratovém kýblu s odpadky, žalují rodiče, že je přivedli na svět a odhodlali se s nimi piplat a mamlat!!! Není už jen ta myšlenka ďábelská a trestuhodná? A nyní absurdní otázka: narodit se je právo nebo povinnost?
Datum zveřejnění: 7.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
V poslední době se musí Církev vyrovnávat s pedofilií nebo homosexualitou svých služebníků. Dokonce Svatý Stolec k tomu musel vydat směrnici. V čem má toto počínání původ? Není to důvod ke zrušení celibátu? Nepřežívá se? Homosexuální styk nenarušuje závazek celibátu? Jak se mohou duchovní osoby chránit před smyslností?
Datum zveřejnění: 7.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Nevím, jak katolíci přišli na to, že je Bůh spravedlivý?!
Tak já celý život žiji v postech, kajících skutcích a odříkání, a jiní si dopřávají, žijí v požitcích, smyslnosti a prostopášnostech, v nevěrách, pohodlí a v zajištěnosti, a pak máme mít stejný úděl? A to je ta spravedlnost? Jen na smrtelné posteli řeknou: Bože, sorry! a mají to dobré? S tím nemohu souhlasit!!!
A že mám pravdu, mohu doložit: Lukáš 15,4-10: "Má-li někdo z vás sto ovcí a ztratí jednu z nich, což nenechá těch devadesát devět na pustém místě a nejde za tou, která se ztratila, dokud ji nenalezne? Když ji nalezne, vezme si ji s radostí na ramena, a když přijde domů, svolá své přátele a sousedy a řekne jim: `Radujte se se mnou, protože jsem nalezl ovci, která se mi ztratila.´ Pravím vám, že právě tak bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, než nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují. Nebo má-li nějaká žena deset stříbrných mincí a ztratí jednu z nich, což nerozsvítí lampu, nevymete dům a nehledá pečlivě, dokud ji nenajde? A když ji nalezne, svolá své přítelkyně a sousedky a řekne: `Radujte se se mnou, poněvadž jsem nalezla peníz, který jsem ztratila.´ Pravím vám, právě tak je radost před anděly Božími nad jedním hříšníkem, který činí pokání."
Takže nad tím rošťákem, který se má celý život dobře, bude Pán plesat, a ti dobrodušní trotlové budou stát pokorně v hloučku někde na okraji jako celý život a němě přihlížet. Tohle katolíci fakt hlásají?
Datum zveřejnění: 6.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Co je to mystika? Provozuje se ještě i dnes? Co je jejím obsahem? Nesouvisí s nějakým okultismem? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 6.3.2002
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Nejeden muj znamy je zastancem radostneho zpusobu, radostneho zivotniho stylu-GAUDETE IN DOMINO SEMPER, ITERUM DICO GAUDETE - muzeme slyset pri treti nedeli adventni.
Co delat, kdys se to casto nedari?
Pritel je nespokojeny, nezije radostne, protoze jeho manzelka nedba o svuj zevnejsek (obezita, neslusive strojeni), jejich manzelstvi neni stastne-tento stav trva jiz desetileti... .
Priteli vyse uvedene velmi vadi, rika, ze hresi pohledy na upravene zeny. Naopak klidne snasi, ze ho manzelka-jak manzelky maji ve zvyku-urazi, poodcenuje i sikanuje.Je to patrne bezna vlastnost soucasnych zen a moudry muz by se tim nemel znepokojovat.
Jen kdyby se snazila byt pritazlivejsi...
Datum zveřejnění: 5.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Prosím Vás, jak správně rozlišit: lpění na tvorech a lásku k lidem?
Co se přesně míní lpění na tvorech?
Děkuji Vám za bezvadné stránky, zvláště za tyto otázky a odpovědi!! Zdraví M.J.
Datum zveřejnění: 5.3.2002
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
V poslední době se na této stránce hodně diskutovalo o předmanželském sexu. Jsem věřící, je mi 24 let a se svou dívkou se chceme brát (přibližně za rok). Od jisté doby spolu sexuálně žijeme. Svědomí mi nic nevyčítá. Zajímal by mě pohled církve. Ke příjmání jsem od té doby nešel (do kostela chodíme pravidelně). U zpovědi jsem však také nebyl, svého činu nelituji a k rozhřešení je třeba lítosti. Zároveň bych moc rád šel ke příjmání, můžete mi poradit?
Datum zveřejnění: 4.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mají se křesťané obracet v modlitbě ke svým zemřelým, třeba příbuzným a o něco je žádat? Není to v rozporu s Božím příkazem neobracet se k duchům zemřelým? Jedná se vlastně přece o totéž. O zemřelém člověku přece vůbec nemůžeme vědět, kde se nachází. Nemá se člověk obracet ve svých prosbách výhradně k Bohu v Ježíšově jménu, tak jak to známe z Bible a svědectví Písma a prvotní církve?
Datum zveřejnění: 4.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chtěla bych se ještě vrátit k prodeji v trafikách. Při tom sortimentu, co se tam dnes prodává (porno časopisy) je vůbec vhodné nebo přesněji a přísněji řečeno přípustné, aby křesťan v takové branži prodával? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 1.3.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
kdo je autorem spisu Malleus Malleficarum a o čem tento spis pojednává?
Datum zveřejnění: 1.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Četla jsem už několikrát v duchovní literatuře pojem "dělat apoštolát" a tomuto termínu moc nerozumím. Pochopila jsem, že apoštolát může dělat každý člověk, v jakémkoliv věku. Ale co to přesně znamená? Něco jako evangelizovat? Nevím si s tím rady. Chtěla jsem Vás poprosit, zda byste mi to mohli trochu osvětlit. Děkuji, Dana
Datum zveřejnění: 28.2.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Často je pro mě velkým problémem věřit v eucharistii. Mou víru v ní (která je ale navíc hodně pasivní
a málo živá) hodně drží nad vodou eucharistické zázraky. Je nějaký pomocný prostředek, jak to změnit
(teď nemyslím ty zázraky ale víru v eucharistii vůbec) ?
Datum zveřejnění: 28.2.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Prosila bych o priblížení života jáhnu a vše, co je s tím spojené, a jakou roli má v živote jáhna jeho žena. Dekuji.
Datum zveřejnění: 27.2.2002
Rubrika: Věrouka Otázka:
Tady jsem našel Ctiradovu otázku: zkusil byste ji teologicky fundovaně zodpovědět? :-))
Bůh přebývá v nepřístupném světle (1 Tim 6,16), ne že je sám tím Světlem! Tomu ale protiřečí Zj 21,23 s textem, že "...světlo: září nad ním sláva Boží a jeho světlem je Beránek."
Datum zveřejnění: 27.2.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobrý den, zajímalo by mě co znamená komplentativní/konplentativní (nevím jak se to přesně píše). Vím, že jsou komplentativní řády, ale slyšela jsem to i v jiné souvislosti. Děkuji Jana
Datum zveřejnění: 26.2.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
V TV běžel už druhý díl dokumentu Micro Mundus o problematice umělého oplodnění. Líbilo si mi provedení dokumentu, pojatého jako dialog, kde byly uvedeny názory lékařů, „pacientů“ i názory a postoje církve.
Když jsem tam viděl „chemickou reakci“ jádra vajíčka se spermií, nepřišlo mi to ale zase o tolik jiné, jako když se třeba jinde vytváří vakcína proti chřipce. A kolik jiných „chemických reakcí“ (v podobě všech očkování) v sobě každý z nás už od peřinky nosíme ? Zarazilo mne, že tyto metody jsou hodně používány v Izraeli a není to prý v rozporu s jejich vírou, protože (citát z Bible) živé je až to, co má „tlukot srdce“. Liší se opravdu tak zásadně teologie starého a nového zákona ??? Jedni moji známí se na to před několika lety ptali pana faráře a on jím řekl: „Je to prostě tvrdé, ale církev to říká jasně. Prostě ne a hotovo.“ Jiní dali na svoje svědomí a mají holčičku. Do kostela už ale moc nepřijdou. Jednak asi pro „veřejné mínění“ lidí na malém městě, jednak je samotné už asi neláká, poslouchat co je stejně v rozporu s jejich rozumem a svědomím. Každý odborník (a zde asi o to víc) je určitě vždy v pokušení hrát si na Pána Boha. Proč však hned upírat lékařům právo na jejich svědomí s tím, že by ho stejně zneužili (to přece může stejně tak učitel, farář, řidič či policista ) ?? Myslím, že v daném dokumentu mohl P. Michal Podzimek, který prezentoval pohled církve více, zdůraznit, aby lékaři nebyli tolik paličatí, respektovali názor „pacienta“ a použili třeba jenom dvě embrya. Jistě to je ale záležitost hodně odborná a málokterý kněz asi může mít za sebou praxi úspěšného genetika či gynekologa. Je však v církvi někdo, kdo se těmito otázkami na skutečně odborné úrovni zajímá?
Děkuji za váš názor.
Datum zveřejnění: 26.2.2002
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den, mohl by jste, prosím, uvést , jaká jsou oficielní "pravidla hry" pro člověka (katolíka), který se necítí povolán do řádu, ani se nechce stát knězem, ale rád by vstoupil do partnerského vztahu, potažmo uzavřel manželství? Kolik "stupňů volnosti" má kněz ve svátosti smíření, pokud si člověk přizná, že ve svém vztahu zašel příliš daleko nebo že mu něco nevyšlo? Mohou ke svátostem chodit skutečně pouze ti, kdo s nikým intimně nežijí? Pokud se ti, kteří to spolu myslí vážně a zodpovědně, ve svědomí to oba skutečně tak cítí a z důvodu např. studia, "rodičů" apod. sňatek není možný (což je částečně i věc "společenská"), rozhodnout ve svém vztahu třeba až „k tomu poslednímu" nesmějí pak přestupovat ke svátostem? A lze to pak "odčinit" pouze až sňatkem? Jeden starší kněz (už je řadu let po smrti a nemyslím, že šlo o nějaké "navádění") mi kdysi řekl, že ani není nikde definováno, zda jde v tomto případě o hřích těžký či lehký. Jde myslím především o jakousi vnitřní pravdivost a záměr, s jakým se k věcem přistupuje. (To se má takový věřící lékař, či lékařka zpovídat pokaždé, když "osahává" svoje pacienty? A smí potom přistupovat k přijímání?) Copak není oblast lidské intimity věc natolik individuální, jedinečná a osobní, že i SKUTEČNÝ odborník na otázky lidského svědomí má stěží šanci do toho proniknout??? Může být svátost smíření skutečně místem, které přivádí lidi blíže k Bohu i k nim samotným, které povzbudí jejich vztahy a pomůže odkrýt, co je pro ně skutečně zdravé a prospěšné? Výraz vzájemné lásky a úcty k partnerovi je přece asi vždy něco úplně jiného, než se jen "spustit" se svojí kolegyní z práce, která mi je třebas i strašně sympatická, či mít pouze jen nějakou "bokovku" v případě drhnoucího manželství nebo i kněžské kariéry. Kolik "katolických" vztahů nemuselo po dvou, třech, či čtyřech letech ztroskotat, kdyby ti lidé spolu začali "normálním" způsobem žít??? Není tohle přinejmenším krátkozraké od těch, kteří i v samotné církvi hájí, případně vymýšlejí ona "pravidla"? Pokud snad bude vaše odpověď poněkud rozpačitá, bylo by, prosím, možné použít této otázky, jako podnět, aby se tím i v církvi začal někdo na skutečně odborné, otevřené a pravdivé rovině zabývat? Nebude-li církev pravdivá, věrohodná a funkční ve věcech podstatných, těžko pak může mít důvěru lidí a být jim světlem ve věcech zcela obyčejných.
Děkuji Vám předem za vaši odpověď.