Datum zveřejnění: 30.10.2001
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Počet reakcí: 8
Otázka:
Proč římskokatolíci používají Ježíšovu matku Marii jako zbraně proti nekatolíkům (lidově nazývaných "odpadlíky") a rukojmí svých extrémních pozic v rámci této církve či jako záruku "pavověrnosti"? "Zeptal se" vůbec Matky Boží někdo, zda s tímto zneužíváním a přizpůsobováním její osobnosti k obrazu svému souhlasí? Nevím jak vám, ale mně je z toho všeho nevolno...
Datum zveřejnění: 8.10.2001
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 8
Otázka:
V tisku byla zpráva, že afgánské hnutí Taliban oznámilo džihád, islámskou svatou válku proti Spojeným státům. Zajímalo by mě, co to je svatá válka? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 21.6.2001
Rubrika: Biblistika,
Partnerské vztahy a manželství,
Církevní právo Počet reakcí: 8
Otázka:
Snatek v kostele mezi nekatolikem a katolickou je mozny pouze s podminkou, ze katolicka strana udela vse pro to, aby deti byly pokrtnene a vychovany v katolicke vire?? Tento slib je pisemny nebo staci ustne? A pokud katolicka strana tento slib dat nechce (s partnerem se domluvili,ze krest a viru nechaji na rozhodnuti deti, deti budou videt jak matka chodi do kostela a budou vedet o Bohu,ale nebudou nuceni do kostela chodit--->zrejme bez donuceni do kostela chodit sami nebudou...) je mozne svatbu i tak uskutecnit?
Datum zveřejnění: 23.4.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka Počet reakcí: 8
Otázka:
Chci Vás požádat o zodpovězení dvou otázek. Můj první dotaz se týká pojmu spiritualita. Mohl by mi někdo definovat a vymezit tento pojem?. Každý Řád a společenství se nějak tímto pojmem vymezuje, ale zajímalo by mě, jak přesně teologie tento pojem definuje. Mám sice svoji definici, ale nevím jestli je skutečně správná a výstižná.
Má druhá otázka se týká jednoho citlivého a rozporuplného tématu. Církev se k některým kapitolám svých dějin staví velmi rezervovaně a někdy se zdá, že zbytečně propadá sebemrskačským sklonům. Mám na mysli středověké rytířstvo a rytířsko-duchovní Řády. Nechápu proč se někdy zdá, že se Církev za tyto záležitosti stydí?. Ono to jistě souvisí především z otázkami typu: může katolík v obraně své, bližních, dobra a křesťanských ideálů použít jako krajní formu, také násilí?. Všimněte si, že nehovořím o pomstě (slova o nastavení tváře jsou v evangeliu zcela jasná), ale obraně. Nyní se vrátím k rytířstvu a k dobám křížových výprav. Křesťanský západ přeci již od časů kdy Islám dobyl severní Afriku (vypálení Alexandrie včetně onoho zdroje antické kultury, knihovny) a od roku 711, kdy se Islám přelil na Pyrenejský poloostrov, bojoval s tímto dravým živlem. Karel Martel francký majordomus byl jediný kdo Islám a islamizaci, přicházející z jihu, zastavil v roce 732 v bitvě, jenž se odehrála v oblasti mezi Tours a Potiers. Reconquista tento vliv vytlačila zcela až teprve v roce 1492 dobytím Granady. Toto však já vnímám jako aktivní obranu. První křižáci byli pozváni byzantským Císařem, aby zachránili Východořímskou říši od seldžuckých Turků, kteří ji málem vyvrátili již v jedenáctém století a dobytí Svaté země bylo také reakcí na neustále se zhoršující podmínky, které museli podstupovat poutníci do Palestiny. Na toto existují i písemná svědectví tehdejších kronikářů, jenž píší o „silnicích posetých zavražděnými poutníky“. Jistě, že došlo i excesům, ale to nezastiňuje to, že Islám je, bylo a zřejmě i nadále bude expanzivní učení a historie Evropy to potvrzuje. Turci přeci nakonec zlikvidovali v patnáctém století Konstantinopol (dnes Istambul) a celou Byzanc a přes Balkán vtrhli do Uher. V roce 1683 málem dobyli Vídeň a nebýt jejich statečných obránců a následně také lidí jako Evžen Savojský, tak dnes chodíme v turbanech a mluvíme arabsky.
Rytíři byli přeci složkou středověké společnosti, kterou Církev zformovala do složky nikoliv primárně expanzivní, ale především obranné a schopné vymáhat právo i v našem evropském prostoru. Templáři, Johanité a Němečtí rytíři byli vrcholem této snahy {sv. Bernard z Clairvaux například napsal pro Templáře exhortaci „Liber ad milites Templi de laude novae militae“ (Kniha k rytířům Templu a chvále nového rytířstva)}. Tyto řeholní instituce v mnohém předznamenaly a v některých věcech také předčily disciplinované a schopné armády dneška a ty přec nejsou zlem, ale v našem světě nutností, neboť náš svět bude vždy místem konfliktů a protichůdných tendencí. Svět je přeci bojištěm hodnot a priorit a to jak na osobní, tak společenské úrovni. Nevím, jestli se v tomto, my věřící, dnes tak trochu „neopíjíme rohlíkem“.
Ptám se tedy proč se stydíme a proč si myslíme, že být katolíkem znamená dnes být pacifistou, tak jak tento pojem vymezilo hnutí Hippies?.
Datum zveřejnění: 18.12.2009
Rubrika: Etika a morálka,
Duchovní život Počet reakcí: 7
Otázka:
Moc by mě zajímalo, zda je třeba držet na Štědrý den půst od masa a půst újmy. Za odpověď moc děkuji.
Datum zveřejnění: 21.5.2008
Rubrika: Duchovní život Počet reakcí: 7
Otázka:
Jsem katolička (římskokatolická církev) a chtěla bych se účastnit některých akcí (duchovní cvičení pro mladé např. týden ve Skotských horách) pořádaných komunitou Emmanuel (dočetla jsem se, že patří pod charismatické hnutí – a to je provázáno s letničním hnutím, které je evangelické). Nevyznám se v těchto komunitách a nevím, jestli je pro mě vhodné, abych se účastnila jejich aktivit. Nerada bych, aby mě nějak ovlivnili (vlastně nevím, co od nich můžu očekávat) a jestli se raději nemám držet římskokatolické církve a být se „svými“.
Datum zveřejnění: 30.1.2007
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 7
Otázka:
Dobrý den, napadlo mě, zda by věřící a návštěvníci webu katolik neocenili přítomnost kněze online např. jednou týdně v určitý čas k duchovnímu rozhovoru.. mohli by se svěřit i s intimnějšími dotazy, které by "naživo" třeba neřekli z důvodu studu apod.. i když by to pravděpodobně někteří zakomplexovaní lidé využívali k ventilaci negativních emocí, přesto by se možná něšli takoví,kterým by to opravdu pomohlo
Pěkný den!
Datum zveřejnění: 27.6.2006
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 7
Otázka:
Spadala pod pojem "přísaha", jak je chápana v teologii, i vojenská přísaha, byla li vynucena zákonem pod hrozbou sankce? Vzhledem k vynucení bylo nutno ji brát za morálně závaznou?
Datum zveřejnění: 26.2.2006
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 7
Otázka:
Má ozbrojený zaměstnanec bezpečnostní služby právo nebo povinnost chránit velký svěřený majetek i za cenu zabití útočníka, případně obé nebo ani jedno z nich. Ve všech ořípadech přepadení vozů s majetkem bezpečnostní služba nekladla odpor. Je to morální?
Datum zveřejnění: 27.1.2006
Rubrika: Duchovní život Počet reakcí: 7
Otázka:
Chtěla bych se Vás zeptat na podrobnější informace o tzv. Třetích řádech. Dříve jsem si myslela, že sdružuje pouze laiky, kteří složili slib čistoty a necítí se být povoláni pro život v klauzuře. Nyní jsem se doslechla, že je Třetí řád vhodný např. i pro manžele.
Je nutné, aby do něj vstoupili oba manželé nebo je možné, aby do něj vstoupil jen jeden z manželské dvojice? A je možné vstoupit do Třetího řádu jako svobodná a poté se vdát?
Ještě prosím, zda byste mi mohli napsat, jestli se to týká všech Třetích řádů působících v ČR.
Datum zveřejnění: 25.5.2005
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Počet reakcí: 7
Otázka:
Chtěla bych se zeptat na problém oddělení stvořitele od stvořeného. V hodině filosofie se učíme, že Bůh stvořil svět a víc už do něj nezasahuje. Je naprosto oddělen a nemá možnost do dění nijak zasahovat a ani člověk nemůže Boha „potkat“, spojit se s ním, naslouchat mu atd. Doslova mezi Bohem a světem je neprostupitelná mezera.
Pokud by to tak bylo, proč se modlíme, proč jsou při mši přímluvy, jak to, že se Hospodin zjevil v hořícím keři, když nemá možnost kontaktu se světem? Profesorka takto vykládá středověk (Augustin, Boetius, Akvinský) a mně připadá, že tu něco uniká.
Datum zveřejnění: 26.4.2005
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 7
Otázka:
Četl jsem ve Vlastivědě moravské (vydaná v r.1948), že v naší farnosti fungoval Apoštolát sv.Cyrila a Metoděje. Nepodařilo se mně sehnat podrobnější informace o tomto apoštolátu, především o jeho fungování. Chtěli bychom jej obnovit, proto prosím-můžete mi říct o něm něco podrobnějšího nebo mě na někoho odkázat. Předem děkuji.
Datum zveřejnění: 21.4.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Duchovní život Počet reakcí: 7
Otázka:
Mám nejasnosti týkající se úcty před svatostánkem. Slyšela jsem, že v těsné blízkosti svatostánku by člověk měl pokleknout. Když v kostele někdo projde kolem svatostánku, poklekne, to je jasné. Ale jak se má člověk (ne ministrant) zachovat, když např. při mši svaté jde k amboně přečíst čtení z Písma Svatého a přitom se ke svatostánku jen přiblíží? (nejde přímo ke svatostánku, ale vstupuje do jeho blízkosti, do prostoru, kde kněz slouží mši, kam by se normálně při mši svaté nedostal). Všimla jsem si, že někteří lidé se při příchodu a i po odchodu od ambony uklánějí, někteří poklekají a jiní jen příjdou a odejdou bez pokleknutí a poklekají jen v té těsné blízkosti svatostánku. Co je ale správné? Jak by se člověk měl zachovat? Snad podle toho, jak to kdo cítí? Nebo je to jinak? Prosím o radu.
Datum zveřejnění: 26.11.2004
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Počet reakcí: 7
Otázka:
Jsem věřící učitelka češtiny. Starší syn má 7 let, příští rok by měl přistoupit poprvé ke sv. přijímání. Chci ho učit Desatero, proto mám následující dotaz: netýká se obsahu, ale formy. Mohu ho znění Desatera učit v „modernější“ češtině? Např. 1. Budeš věřit v jednoho Boha. 2. Nevezmeš jméno Boží nadarmo (ne tedy „nevezmeš jména…“ – tohoto spojení se 2. pádem se už přece neužívá), 3. Pamatuj, abys světil sváteční den… Možná vám tato moje „starost“ bude připadat malicherná, ale vzhledem k tomu, že jazyk není statický, mohlo by se desítky let staré znění Desatera přizpůsobit současné češtině.
Datum zveřejnění: 27.8.2004
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 7
Otázka:
V jednom náboženském pořadu se mluvilo o tzv. kultuře smrti. O co se jedná?
Datum zveřejnění: 20.8.2004
Rubrika: Liturgika Počet reakcí: 7
Otázka:
Dobrý den. Mám dotaz. Jakou historii má současný bohoslužebný oděv kněží - tedy z jakých částí oděvu se vyvinul, vytvořil dnešní standard?
Datum zveřejnění: 11.5.2004
Rubrika: Věrouka Počet reakcí: 7
Otázka:
Dobrý den.
Má otázka se týká filmu Umučení Krista. Film na mne velmi silně zapůsobil, ale nepochopila jsem scénu, při níž Marie s Maří Magdalenou utírají bílým rouchem krví zbrocenou podlahu. Diskutovala jsem na toto téma s dalšími věřícími, ale ani oni neví, proč to dělaly. Mne napadá jen vysvětlení, že Marie nejlépe věděla, jak je tato krev vzácná a proto nechtěla, aby bylo po ní šlapáno. Prosím o Vaše vysvětlení. Předem Vám děkuji.
Datum zveřejnění: 10.5.2004
Rubrika: Biblistika Počet reakcí: 7
Otázka:
Dobry den.
Zajimalo by me, co znamena, ze "Jezis svou smrti usmiril svet." Znamena to, ze umirajici Buh (ktery si sam tak pustil zlo k telu) ma presvedcit cloveka o moznosti prijeti nedokonalosti sveta a smireni se s touto nedokonalosti a tak ho osvobodit od jeho nad-ja, ktere vyzaduje dokonalost a neurotizuje ho?
Dekuji.V.
Datum zveřejnění: 31.12.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 7
Otázka:
Známy je veterinář, má ordinaci pro psy. Při účtování´výkonů určuje ceny často dle postavení pacienta, tj. např.staré babičce účtuje za injekci 50 kč, kdežto podnikateli, který přijede mercedesem za stejný úkon 600 Kč. Známý si tedy tyto zákazníky "otipuje" a účtuje jim dle toho, kolik si tento zákazník může dovolit(dle úsudku známého), a ne podle skutečné hodnoty provedeného výkonu(v tomto případě 300 Kč), tj. podnikatel tak například doplácí na babičku.
Otázka: Považujeme toto za věc v rozporu s 10.přikázáním.Někteří naši přátelé křesťané toto považují naopak za věc projevu milosrdenství k babičce, nebo za otázku cenotvorby(pokud se to podnikateli nelíbí, může jít jinam, to je potom i riziko veterináře, který přijde o zákazníka)Zajímal by nás Váš názor.
Datum zveřejnění: 14.11.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 7
Otázka:
Dobry den,
Chtel bych se zeptat, jak muzu pohlizet na to, ze pri vyuce anatomie na lekarskych fakultach jsou pouzivana tela a casti tel zesnulych lidi.
Diky za odpoved.