Datum zveřejnění: 28.1.2002
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 22
Otázka:
Promiňte mi takovou trochu recesistickou otázku. Představte si, že jste trafikantkou v nějakém stánku na nádraží a že k vám přijde zákazník a bude si přát nějaký chlípný pornografický magazín a k tomu Katolický týdeník. Co byste si pomyslel případně tomu kupujícímu řekl?
Datum zveřejnění: 24.1.2002
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 22
Otázka:
Proč se ještě teď tak fedrují tzv. božítělové průvody s korouhvemi a triumfalistickým pochodováním po městech? Slyšel jsem, že se tím prý symbolizuje církev jako putující boží lid. Toto vysvětlení mi však přijde zcestné, protože v průvodu se nese i eucharistie, čili živý Ježíš, tak kam putovat, když je mezi námi!? Není v tom tedy spíše jen snaha zviditelnit onen boží lid? Je smutné, že např. pan biskup Duka na letošní rok takový megalomanský průvod v Hradci Králové plánuje uskutečnit aniž by se zřejmě před tím poradil s místními věřícími zda o takovou formu vůbec v současné změněné době stojí (viz. např. nesouhlasný dopis v magazínu AD 11/2001).
Datum zveřejnění: 14.11.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Ostatní Počet reakcí: 22
Otázka:
V Sauně na Primě se mluvilo o pornografii. Na závěr řekl Dr. Uzel, že kritériem pro posuzování, co je a co není pornogrfie, je i užívaný typ sexuologie, který jako východisko může být různý. Jako příklad přísné sexuologie uvedl sexuologii katolickou. To mě zarazilo, a tak bych se chtěl zeptat:
1) je možné, aby sexuologie byla jiná pro nevěřící a jiná pro věřící?
2) existuje-li katolická sexuologie, existuje také protestantská?
Děkuji za odpověď. Ruda
Datum zveřejnění: 2.11.2007
Rubrika: Duchovní život Počet reakcí: 21
Otázka:
Dobrý den, mám dotaz, týkající se odpustků pro duše v očistci teď začátkem listopadu.
V archivu jste v roce 2002 napsali:
Pro získání plnomocných odpustků platí tyto základní podmínky:
1. vyloučení zalíbení ve hříchu, a to i lehkém;
2. vykonání svátosti smíření (v blízké době, nemusí být týž den);
3. týž den přistoupit k eucharistii;
4. modlitba na úmysl Svatého otce;
vykonat skutek předepsaný k získání plnomocných odpustků.
Pokud se jedná o skutky, patřil tam i :
"návštěva hřbitova od 1. do 8. listopadu spojená s modlitbou za zesnulé (pouze pro duše v očistci); 1. a 2. listopadu stačí návštěva kostela;"
Potebovala bych vědět, jak dlouhá je asi "blízká doba" vykonání svátosti smíření. Když je člověk třeba zrovna teď nemocný, může to být týden, 14 dní nebo jsem ještě slyšela, že do 20 dní před nebo po inkriminovaném dni. Náš kněz mi ale tvrdil, že nic takového není, že to musí být přesně v ten den a hotovo. Ale to se mi nezdá, když je třeba někdy fronta u zpovědnice a nedostane se na člověka, že by měl smůlu?
A druhý dotaz:1. a 2. listopadu stačí jen návštěva kostela s modlitbou za zemřelé, nebo to musí být i účast na mši svaté, kvůli svatému přijímání?
Taky mi není jasné, kdy se pro duše v očistci získají odpustky plnomocné a neplnomocné.
Takže vás prosím, napište mi úplně detailně, co který den od 1.11 do 9.11 musím udělat, pokud chci získat plnomocné odpustky. A kdy získám ty neplnomocné, ať už v tom mám konečně nejen já jasno. Nejlépe schématicky, třeba takto:
Získání plnomocných odpustků:
Co je třeba pro to udělat:
1.11. ........
2.11. ........
8.11. ........
Získání neplnomocných odpustků:
Co je třeba udělat:
1.11. ........
2.11. ........
8.11. ........
Moc vám děkuji a těším se, že budu konečně v obraze.
Anna
Datum zveřejnění: 29.7.2005
Rubrika: Duchovní život Počet reakcí: 21
Otázka:
Odnášíme si ze svátosti smíření "jenom" rozhřešení nebo i něco navíc?
Už delší dobu přemýšlím nad tím, jak moc brát vážně poučení od zpovědníka v rámci svátosti smíření. Stalo se mi takto, že když jsem se kvůli pochopení okolností jistého hříchu, zmínila o jedné skutečnosti v mém životě, týkající se mé životní cesty, jeden kněz mě povzbudil se slovy, že je v tom viděl výrazné vedení Ducha svatého a ať vytrvám a jiný kněz mě ohledně téhož velmi důrazně varoval, že takto se projevuje ďáblovo působení, mám si dát velký pozor a rozhodně dál nepokračovat a zcela změnit své smýšlení :-))) Snažím se nebrat vážně ani jednoho z nich, i když ten první mě poznal mnohem víc (generální zpověď), ale co s tím?
Když se člověku stane, že je zrovna bez stálého zpovědníka, může mít takto brzy pěkný chaos v hlavě, a než se s někým, kdo o něm nic neví, ve zpovědnici hádat, tak ponaučení odkýve, ale pak se podle něj nezařídí, což asi taky není úplně O.K., ne?
Datum zveřejnění: 17.2.2005
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život Počet reakcí: 21
Otázka:
Prosím Vás, jak se mám modlit?
Teď mi řeknete, tak jak to nás naučil Ježíš. Tak to také dělám.Připadá mi ale, že neustálé omílání otčenášů, zdrávasů atd. není asi ono.Modlím se také svými slovy, ale to tak zabere 2 až 3 min.
Často čtu bibli.Chtěl bych ale v modlení držet jakýsi řád.Myslíte si ,že by bylo pro mě vhodné se modlit breviář pro laiky ? Nebo něco jiného? Poraďte mi prosím!
Jinak je mi 51 roků, praktikující katolík, lektor, ženatý ....
Datum zveřejnění: 24.6.2004
Rubrika: Liturgika Počet reakcí: 21
Otázka:
Můžete mi, prosím, vysvětlit, proč katolická církev odmítá podávat transubstanciovanou hostii lidem, kteří nejsou pokřtění?
Vždyť jen díky Zjevení Páně ve Slově eucharistické modlitby a pomocí tohoto Slova, ale nikoli přípravnými úkony kněze, se „corpus imperfectum“ (nedokonalé tělo) oběti „stává dokonalým“ (perfectum efficit). To, co kněz koná, není příčinou, jež působí účinek (causa efficiens). Kněz je jen „causa ministerialis“ (příčina služebná) proměňování. Skutečnou příčinou proměňování je živá přítomnost Krista, která nastává sua sponte ze svobodného a milostiplného rozhodnutí Božství. Jak potom ale může kněz rozhodovat o tom, kdo má mít a kdo nemá mít podíl na hostině?
V evangeliích není žádná opora pro vyloučení nepokřtěných ze společenství těch, pro něž byl ustanoven rituál pojídání chleba a pití vína.
Říkali mi, že nepokřtěný je zatížen hříchy a proto nemůže přijímat tuto svátost, ale i pokřtění během mše vyznávají, že zhřešili. A pokud byl hřích pojíst ovoce ze stromu poznání dobrého a zlého, pak tento hřích není křtem smyt, protže i pokřtění rozlišují a toto označují za dobré a ono za zlé.
Datum zveřejnění: 8.10.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 21
Otázka:
Dobrý den,
jsme věřící rodina, které není lhostejný vztah k přírodě, stav životního prostředí a ekologické otázky vůbec. Chtěli bychom se proto zeptat, jaký je vztah církve k ekologické problematice. Máme totiž dojem, že církev se v této oblasti nikterak neprojevuje. Bůh ustanovil člověka hospodářem na svém díle a nikomu, natožpak církvi, by asi nemělo být lhostejné, že člověk svým konáním toto Boží dílo nenávratně ničí. Nebo se v otázce postoje církve mýlíme?
Datum zveřejnění: 18.9.2003
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Počet reakcí: 21
Otázka:
Nevím, jak se mám zachovat ve vztahu, kde mi přítel hned na začátku řekl, že se teprve hledá, že neví, jestli bude někdy chtít vstoupit do manželství a založit rodinu. Oba jsme věřící, ale já vím už tedˇ, že hledám životního partnera, kdežto můj partner svou cestu nezná.
Jsme spolu teprve krátce, takže na jednu stranu vím, že je brzo takto uvažovat, ale na druhou stranu nevím, jak mám tento vztah rozvíjet a budovat, když má můj přítel takový postoj. Vážím si toho, že je ke mně upřímný a toho, že nám je teď spolu hezky, ale bojím se, že nemáme společnou cestu.
Datum zveřejnění: 29.4.2003
Rubrika: Katolická církev a církve Počet reakcí: 21
Otázka:
Pročítal jsem zpovědní zrcadlo ve starém kancionálu (mám za to, že z padesátých let). Hned u prvního přikázání byla uvedena otázka, zda jsem navštěvoval bohoslužby jinověrců a zda jsem se s nimi stýkal. V novějších zpovědních zrcadlech už toto není. Znamená to, že navštěvování bohoslužeb jiných církví a setkávání se s nimi bylo dříve hřích a teď už není? Kdo určuje, co hřích je a co není? Je Boží zákon proměnlivý? Tj. něco je hříchem jen po nějakou dobu a pak už zase ne? Pokud vím, dnes jsou taková setkání schvalována, podporována (viz ekumumenické hnutí), ba přímo iniciována představiteli katolické církve.
Datum zveřejnění: 10.6.2002
Rubrika: Ostatní Počet reakcí: 21
Otázka:
Mám dotaz: Jak má přistupovat k volbám katolík, který zásadně ve svědomí nesouhlasí s demokratickým systémem? Tedy, že vláda patří většině, která rozhoduje, byť nemorálně a nesprávně. Naopak věří, že vláda patří panovníkovi, který je za ni odpovědný Bohu.
Co na to oficiální nauka?
Datum zveřejnění: 19.3.2002
Rubrika: Biblistika Počet reakcí: 21
Otázka:
Je všechno milost ? Jestli ano, do jaké míry je člověk zodpovědný za svoji spásu ? Musí-li člověk k vykonání jakéhokoliv dobrého činu dostat milost, musí ji tedy analogicky dostat i k vykonání zlého činu ?
Jestliže ano, není to paradox ? Jestliže ne, tak to vypadá, jako by byl člověk ve své podstatě spíše zlý než dobrý, což se mi nezdá.
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 21
Otázka:
Setkal jsem se teď na internetu http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 +(hezký obrázek) s novým potratářským fenoménem: žaloby na to, že se někdo narodil postižený. Místo, aby byli vděční, že se směli narodit a neskončili s rozdrcenými orgány v potratovém kýblu s odpadky, žalují rodiče, že je přivedli na svět a odhodlali se s nimi piplat a mamlat!!! Není už jen ta myšlenka ďábelská a trestuhodná? A nyní absurdní otázka: narodit se je právo nebo povinnost?
Datum zveřejnění: 16.10.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Počet reakcí: 21
Otázka:
Dobry den. Zajimalo by me, jestli se jedna o hrich ci jine provineni, kdyz se muz a zena vzajemne sexualne uspokojuji bez pohlavniho spojeni.
Dekuji. F.
Datum zveřejnění: 24.7.2001
Rubrika: Katolická církev a církve Počet reakcí: 21
Otázka:
Mohl bych Vas požádat o vysvětleni rozdilů mezi řeckokatolickou, římskokatolickou, starokatolickou a pravoslavnou církví?
Datum zveřejnění: 2.5.2008
Rubrika: Liturgika,
Církevní právo Počet reakcí: 20
Otázka:
Dobrý den.
Mám dotaz, co by měl splňovat člověk, který chce dělat kmotra u křtu. Děkuji za odpověď. Marie
Datum zveřejnění: 7.9.2005
Rubrika: Etika a morálka Počet reakcí: 20
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký má katolická církev názor na tetování. Zajímalo by mě hlavně, jestli je proti tetování křesťanských symbolů (ryba, kříž, X, I.N. ...). Jako katolíka mě to zajímá kvůli tomu, že bych si rád nějaký křesťanský symbol nechal vytetovat (ne kvůli nějaké parádě či "frajeřině", ale po dlouhém přemýšlením jsem přišel na to, že by mi to mohlo pomoci jak v mé víře, tak i v šíření evangelia). Napadlo mě to po tom co, jsem zjistil, že většina prvotních křesťanů byla potetována a že egyptští a arménští křesťané se nechávají tetovat dodnes, a jsou na své křesťanské tetování hrdí. Dále jsem zjistil také, že již v roce 787 po Kristu bylo tetování papežem Hadrianem I. zakázáno, ale nevím, zda tento zákaz stále platí.
Pokud zákaz tetování platí, tak bych byl rád, zda by jste mi mohl odpovědět proč tomu tak je? Pokud totiž vím, tak odpůrci tetování se odvolávají jen na Starý zákon ("...mrtvým nesmíte zhotovovat na těle žádné zářezy a nesmíte si vyrýt žádnou značku.-3. Moj. 19,28. "...kněží si nesmí vystříhávat na své hlavě pleš, stříhat si vousy a na těle dělat zářezy." -3. Moj. 21,5; či Leviticus19:28- Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin). Samozřejmě že je Starý zákon pro křesťany důležitý (hlavně Desatero), ale vždyť Nový zákon nás osvobozuje od pout (př. obřízka),jenž nás držela v zajetí rituálů a obyčejů jako je psáno např. v Leviticus 19:28 („Nepohrdám Boží milostí: Kdybychom mohli dosáhnout spravedlnosti skrze zákon, byla by Kristova smrt zbytečná.“ Galatským 2:21, „Avšak Ježíš dosáhl vznešenější služby, právě tak jako je prostředníkem vyšší smlouvy, založené na lepších zaslíbeních. Kdyby totiž ta první smlouva byla bez vady, nebylo by třeba připravovat druhou.“ Židům 8:6-7.,„Odloučili jste se od Krista vy všichni, kteří chcete dojít ospravedlnění na základě zákona, pozbyli jste milosti. My však z moci Ducha a ve víře očekáváme spravedlnost, která je naší nadějí. V Kristu Ježíši nezáleží na tom, je-li někdo obřezán či ne; rozhodující je víra, která se uplatňuje láskou.“ Galatským 5:4-6,...) . A v Novém zákoně je tak nanejvýš: „Či snad nevíte, že vaše tělo je chrámem Ducha svatého, který ve vás přebývá a jejž máte od Boha? Nepatříte sami sobě! Bylo za vás zaplaceno výkupné. Proto svým tělem oslavujte Boha.“ 1 Korintským 6-19-20. Pokud se ale nepletu, když tato slova nevytrhneme z kontextu, tak zde Sv.Pavel není proti tetování, ale varuje obyvatele Korintu před nebezpečím sexuální promiskuity a hlavně pohanských praktik sexu s rituálními prostituty. Někdo dokonce tvrdí, že následující verše ukazují přijatelnost nebo přípustnost tetování: „A budeš to mít jako znamení na své ruce a jako připomínku mezi svýma očima, aby v tvých ústech zůstal Hospodinův zákon, neboť pevnou rukou tě vyvedl Hospodin z Egypta.“ Exodus 13:9; „To bude jako znamení na tvé ruce a jako pásek na čele mezi tvýma očima. Neboť pevnou rukou nás vyvedl Hospodin z Egypta." Exodus 13:16; „Onen řekne: »Já jsem Hospodinův« a jiný se nazve jménem Jákobovým, další si napíše na ruku: »Jsem Hospodinův« a dá si čestné jméno Izrael." – Izajáš 44:5;„Hle, vyryl jsem si tě do dlaní, tvé hradby mám před sebou stále.." – Izajáš 49:16;...
Tak jak tomu vlastněje, a jaký zastává katolická církev názor?
Předem děkuji za odpověď
vassil
Datum zveřejnění: 16.3.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Katolická církev a církve,
Církevní právo Počet reakcí: 20
Otázka:
Chtěla jsem se zeptat, jestli je možné mít církevní sňatek mimo budovu kostela (louka). Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 12.11.2003
Rubrika: Biblistika Počet reakcí: 20
Otázka:
Proč se Bibli říká "slovo boží"? Vždyť Bibli psali lidé, a nota bene jen muži, psali to ze svých osobních a dobových hledisek, mnohé z Bible jsou jen pověsti převzaté z legend starších národů (jako např. o potopě světa pochází z legendy Sumerů atd.)Tak proč bych měla Bibli brát jako knihu, s jejímž obsahem Bůh souhlasí. Bůh nenařizoval lidem ,co mají napsat,Bůh je neopravoval, když napsali nějaký nesmysl, Bůh je nekontroloval,když jako náboženské doporučení do Bible napsali svůj rodový tradiční zvyk a prohlásili tím, že toto si Bůh také přeje, aby lidé dodržovali (jako např. v Koránu, kde podle něj mají mít muslimové více manželek a to, jak se k nim mají chovat, také není náboženské doporučení, které nařídil jejich Alláh, ale pouze když to prorok Muhammad psal, tak si nedovolil dotknout se rodových tradic a zvyků arabského světa, pak by jeho náboženství nebylo tak "oblíbené" a nebyla by taková pravděpodobnost, že se ujme v masovém měřítku), když to nebyla pravda.
Datum zveřejnění: 8.7.2003
Rubrika: Věrouka Počet reakcí: 20
Otázka:
Dobrý den, mám otázku: "Z jakého důvodu jsou důležité funkce v církvi zastoupeny muži?"Děkuji