katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Výpis všech zodpovězených otázek


Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 15.4.2002
Rubrika: Církevní právo
Otázka:
Co je to "kanonický výslech", kdy se provádí?


Datum zveřejnění: 15.4.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Prosim o informacie o svatej Filomene, v kat.kalendari ma sviatok Radovan o akeho svateho sa jedna.
Prosim poradte. Dakujem


Datum zveřejnění: 4.4.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Zajímalo by mne, jak je to s dušemi. Kamarád mi říkal, že všechno živé má duši, nejen lidé, ale všechno v přírodě. Zvířata, stromy, prvoci a buňky i viry...
1) Jak katolíci přišli na to, že jen lidská duše je nesmrtelná a ostatní duše jsou smrtelné?
2) Je jiná duše prvoků (= jednobuněčných živočichů) a lidského embrya (také jednobuněčného "živočicha")?
3) Vykoupil Kristus taky všechny, kteří nemohli spáchat žádný osobní hřích (nenarozené, nesvéprávné, děti do doby užívání rozumu...)?


Datum zveřejnění: 26.3.2002
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
V jednom podobenství Pán Ježíš mluví o Božím království jako o perle, kterou když jeden kupec objevil,
prodal všechno co má a koupil tu perlu. V duchu tohoto podobenství bych se chtěl zeptat asi takto:
jak mám stále více objevovat perlu křesťanství (křesťanského života), abych žil skutečným křesťanským
životem stále méně z povinnosti, sebepřekonávání atd. a stále více z jakési "přirozené" touhy a s radostí ?
Jak být stále více křesťanem ze srdce (a ne jen z rozumu) ? Jak si celé křesťanství uvědomit (pochopit jej),
aby to nebylo něco k čemu se utíkám až v těžkých chvílích popř. když se to hodí mým (sobeckým) zájmům ?


Datum zveřejnění: 20.3.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
V naší domácí kapli bychom chtěli zřídit tzv. Strom života. Viděli jsme takový v Německu v jednom kostele. Je to symbolické a umělecké vyjádření dějin spásy. Pod křížem byla Adamova lebka, svíjel se had, kříž měl ramena jako větve atd. Poradili byste, které prvky by neměly chybět, a příp. i adresy na nějaká vyobrazení, která by mohla inspirovat? Děkujeme.


Datum zveřejnění: 19.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Kdo se může dostat do nebe bez očistce?Jak je to u potracených děte a dětech ,které umřeli po porodu bez svátosti křtu?Může se nepokřtěný člověk dostat do nebe?(bez křtu touhy)


Datum zveřejnění: 19.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Je všechno milost ? Jestli ano, do jaké míry je člověk zodpovědný za svoji spásu ? Musí-li člověk k vykonání jakéhokoliv dobrého činu dostat milost, musí ji tedy analogicky dostat i k vykonání zlého činu ?
Jestliže ano, není to paradox ? Jestliže ne, tak to vypadá, jako by byl člověk ve své podstatě spíše zlý než dobrý, což se mi nezdá.


Datum zveřejnění: 18.3.2002
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Je špatné pokušení(je to hřích),když jsou velmi rouhavá,ale rozhodně s nimi nesouhlasím?Jak se pokušením mám bránit?



Datum zveřejnění: 18.3.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Rovněž by mne zajímalo, jaké jsou nové skutečnosti okolo možného zázraku v Číhošti?


Datum zveřejnění: 14.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Je dovoleno zkoušet (pokoušet) Boha? Mí příbuzní se před sňatkem dohodli (on nevěřící, ona věřící), že budou prosit Boha o dar víry. Dostane-li ji, Bůh existuje a budou žít jako věřící, nedostane-li, žádný Bůh není a budou žít ateisticky. Muž víru neobdržel, a tak žijí ve shodě se svou dohodou. Obávám se o věčnost té ženy. Je toto možné, dávat Bohu ultimáta?


Datum zveřejnění: 14.3.2002
Rubrika: Duchovní život
Otázka:
Dobrý den. Chtěla bych Vás požádat o radu. Velmi často se dostávám do situace, kdy se s někým nepohodnu, pak nezvládám tak dobře svoje povinnosti (důsledkem stresu)a tím pádem se mi dostaví výčitky svědomí. Abych to ujasnila, uvedu příklad toho, co jsem zažila včerejší den:
Nepohodla jsem se se svým přítelem. Vlastně jsem byla smutná z toho, že už mi třetí den sliboval, že se mnou půjde na společnou procházku. Dopadlo to tak, že si šel lehnout a řekl že půjdeme za půl hodiny. Po půlhodině se ale vymluvil že je unavený a že mu není dobře. Byla jsem z toho smutná. Nejdřív se mi s ním nechtělo ani mluvit, ale pak jsem mu řekla, že je mi moc líto, když neplní to, co mi slíbí. Ale odpustila jsem mu to. Taky jsme se ten den bavili na téma pohřbu. Mému příteli totiž nedávno zemřela babička Jana. Věci kolem pohřbu zařizoval jeho táta, který s Janou žil v jednom bytě. Dopadlo to tak, že jí ani pohřeb nezařídil. Na parte bylo pouze napsáno: "Na přání zesnulé byla kremace provedena v tichosti". Myslím ale, že ona si to tak nepřála. Když jsem to četla, docela mě to šokovalo. Víte, ještě nikdy předtím jsem se nesetkala s tím, že by zemřelý člověk neměl pohřeb. Ze strany otce mého přítele mě to docela překvapilo. Připadalo mi to, jako kdyby k zesnulé po její smrti už neměl žádnou úctu a jako kdyby ho to dál už nezajímalo. Jako kdyby mu už potom bylo jedno, co s ní bude. Nechápu, jaktože ani necítil potřebu se s ní rozloučit. Nevím, ale napadala mě i myšlenka, že to prostě tak udělal z vlastní pohodlnosti. Jako by uvažoval tahle: "Vždyť bez pohřbu to je přece jednodušší, člověk s tím nemá tolik starostí, nemusí se dostavit na žádný pohřeb, komu by se tam chtělo chodit a kromě toho, Jana už je přece mrtvá, nikdo jí nepomůže a ona už o ničem neví. Nebudu si přece dělat ještě navíc zbytečné starosti s phřbem. Takhle je to pro nás jednosušší a pohodlnější." Já nemůžu vědět, jaký důvod měl otec mého přítele Janu takhle "odbít", jenom si to nedokážu nijak logicky vysvětlit. V mé duši to zanechalo velkou stopu a se vším jsem se svěřila svému přítleli a jak jsem to všechno teď popsala Vám, tak jsem to od srdce řekla i jemu. Jeho reakce na to byla taková, že zesmutněl, ihned se urazil a nemluvil se mnou. Já jsem se ho slušně ptala, proč a z jakého důvodu se mnou nemluví, když jsem jemu osobně nic nevyčítala, jenom jsem mu řekla, že mě přístup jeho otce k zesnulé Janě docela překvapil. Dlouho se mnou nemluvil. Pak jsem si to zase já začala vyčítat, že jsem svému příteli možná něčím z toho co jsem řekla ublížila - i když vlastně nevím čím konkrétně. Neřekla jsem nic proti němu. Nakonec, když už se mnou začal zase mluvit, jsem mu řekla, že si myslím, že si jeho babička aspoň ten pohřeb zasloužila a jaký na to má názor on. Na to mi řekl, že nad tím nepřemýšlí, a že tím pádem neví. Moje výčitky svědomí se k večeru ještě zvýšily tím, že jsem se nedostavila na jednu schůzi, na kterou jsem jedné osobě slíbila, že asi určitě přijdu. Vlastně jsem tam v takovém stavu ani nebyla schopna dojít.
Vlastně ani teď nevím, jestli jsem hodna po tom všem přisoupit ke svatému přijímání. Nejsem si vědoma žádného úmyslně spáchaného těžkého hříchu, kterého bych se dopustila právě v tomto dni, který jsem Vám tak podrobně popsala. Výčitek svědomí se však nemůžu zbavit. Nejvíce mě totiž raní, když někoho rozesmutním, a to se včera stalo. Poraďte mi prosím, co mám dělat. Jsem ještě hodna přijímat eucharistii? Co se týká těch rozepří: Jak se v takových situacích chovat? Nebo raději, jak takovým situacím předcházet?
Předem děkuji za Váš čas věnovaný mému delšímu dotazu a za Vaši odpověď. P.M.P.


Datum zveřejnění: 13.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Za papeže Evžena IV. probehl koncil ve Florencii. Došlo na nem k vyrovnání s Jakobity. V dekretu "Decretum pro Jacobitis" stálo toto tvrzení: "(Svatá rímská církev) pevne verí,vyznává a zvestuje, že nedojde života vecného nikdo mimo církev, ani pohan, ani žid, ani neverící, ani nikdo odpadlý od jednoty; spíše propadne vecnému ohni..., jestliže se k ní ješte pred smrtí neprikne." Jde o doslovný výklad tvrzení: "Mimo církev není spásy." Tento výklad je ovšem chybný(Vat. koncil). Papež Evžen IV. však tento výklad schválil. Jak chápat tuto událost v souvislosti s papežskou neomilností? Dekuji za odpoved.


Datum zveřejnění: 13.3.2002
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
S evangelíky jsme zkoumali důvody, které je vedly k tomu, že se oddělili od Katolické církve.
Překvapilo mě, že popírají svůj historický původ v Jedné Církvi a že tvrdí, že navazují na hypotetickou Prvotní církev a církevní vývoj v průběhu 15 století se jich vůbec netýká. Nicméně mnohé poznatky, které ŘKC v průběhu dějin získala, se jim "hodí", např. vypořádání se s různými bludy (arianizmus atd.), ale berou je jen jako teologické východisko, které dává rozum, ne tradice.
Je důvodem jejich oddělení jen touha po snížení požadavků mravního zákona, který si sami určují - často i v rozporu s Božím zákonem (rozvod, zpověď, přijímání, svátosti vůbec, svévolné pojetí pojmu Boží lid a společenství svatých a jiné...)?


Datum zveřejnění: 12.3.2002
Rubrika: Liturgika
Otázka:
Vážený P. Šikulo, dovolila bych se zeptat na dvě věci. 1. Jak se má katolík bránit vlivu lefebvristů ("Bratrstvo sv. Pia X.", FSSPX)? Jak má argumentovat, když rafinovaně zpochybňují Nejsvětější Svátost Oltářní a proměňování při "Novus Ordo Missae"? Jejich bludy jsou v důsledku hrozné a naplňují mně děsem. Věřím ve Svátostného Ježíše a nechci se s pomocí Boží dát zmást nebo zviklat. Díky za Vaši odpověď. - 2. Zdá se mi, že - při vší úctě ke katolickým kněžím - chybí katolíkům nějaká kvalitní liturgická výchova. Lze s tím něco dělat anebo mohl byste, prosím, doporučit nějakou kvalitní i předkoncilní literaturu na toto téma (vždyť gesta jsou stejná, stejný Svátostný Ježíš na oltáři, atd.)? Děkuji Vám za odpověď. S úctou a prosbou o Vaše kněžské požehnání Anička T.


Datum zveřejnění: 12.3.2002
Rubrika: Katolická církev a církve
Otázka:
Vím, že je to hodně věc pýchy, ale pokud se jedná o něco velmi osobního a důležitého, je pro mě často velmi obtížné v něco věřit jen pro něčí autoritu (kterou bych podle někoho měl uznávat). A když bych tomu měl věřit vskutku jen pro tu autoritu, musím nutně vědět, zda je ta autorita dostatečně věrohodná. Jak by tedy katolická církev před katolíky i nekatolíky prokázala svou dostatečnou věrohodnost, hovořící pro její autoritu tak, aby to nebyla "jen otázka víry" (je-li to takhle vůbec možné) a s přihlédnutím k jejím chybám, které můžou podle mnohých hovořit proti ní ? Kde bych měl tuto věrohodnost spatřovat ?


Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Jistá islámská teoložka (tuším) jednou řekla (napsala ?) asi toto:
"Prála bych si zapálit ráj, aby tě lidé nehledali z touhy po jeho blaženosti. Přála bych si uhasit
peklo, aby tě lidé nehledali ze strachu před jeho utrpením. Ty sám jsi mi dosti."
Nejsou představy nebe a pekla u křesťanů často, abych tak řekl, trochu "dětinské" ? Vždyť Pán Ježíš říká
o Božím království, že jej nemůžeme nějak lokalizovat v prostoru nebo v čase, ale že "ono je mezi
námi". Mají si vůbec křesťané nebe a peklo nějak představovat ? Jestli ne, proč, a jestli ano, jak ?
Jak se mám "do nebe" skutečně těšit už teď, když ještě nemám dostatečnou lásku k Bohu, abych se mohl
do nebe těšit jen kvůli němu ? Někteří lidé také namítají, že v nekonečném životě v nebi musí být
hrozná, nekonečná nuda. Jak se této představy zbavit a čím ji nahradit ?


Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Ostatní
Otázka:
Jsem rad, ze jsem objevil tuto sekci, a budu sem asi chodit pravidelneji. Mel bych jeden dotaz, ktery se tyka "temneho stredoveku". Temny stredovek - krizove vypravy, inkvizice, prodavani odpustku - jsou dnes stale pro mnohe lidi dukazem zla cirkve, nebo dokonce obecne krestanstvi. Abych nezdrzoval, muj dotaz je asi tento : co by mel krestan o techto vecech vedet a hlavne jaky k tomu zaujimat postoj ? Co z toho, co se o tom vsem pise, je a neni pravda ? A hlavne, jak se k inkvizici oficialne stavi kat. cirkev dnes ? Jak reagovat na vytky ? Kdyz jsem se na tyto veci kolegu katoliku zeptal - pokud jsem se odvazil - vetsinou se mi nedostalo kloudne odpovedi popr. ze se jednalo o slabosti konkretnich lidi, a ze v tom je treba rozlisovat. Ani tato odpoved pro me neni prilis uspokojujici. Chtel bych v tom mit konecne jasno a tedy predem moc dekuji za odpoved.


Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Biblistika
Otázka:
Chtěl bych se zeptat proč se Marie oslovuje Matka Boží.Může mít věčný Bůh matku?


Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
Setkal jsem se teď na internetu http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 +(hezký obrázek) s novým potratářským fenoménem: žaloby na to, že se někdo narodil postižený. Místo, aby byli vděční, že se směli narodit a neskončili s rozdrcenými orgány v potratovém kýblu s odpadky, žalují rodiče, že je přivedli na svět a odhodlali se s nimi piplat a mamlat!!! Není už jen ta myšlenka ďábelská a trestuhodná? A nyní absurdní otázka: narodit se je právo nebo povinnost?


Datum zveřejnění: 7.3.2002
Rubrika: Etika a morálka
Otázka:
V poslední době se musí Církev vyrovnávat s pedofilií nebo homosexualitou svých služebníků. Dokonce Svatý Stolec k tomu musel vydat směrnici. V čem má toto počínání původ? Není to důvod ke zrušení celibátu? Nepřežívá se? Homosexuální styk nenarušuje závazek celibátu? Jak se mohou duchovní osoby chránit před smyslností?


20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   280   300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář