katolík seznamka inzerce gyn. poradna pohlednice

Kde se naposledy diskutovalo ?

Předchozí stránka   Další stránka  

Datum zveřejnění: 30.1.2006
Rubrika: Liturgika, Duchovní život
Datum poslední reakce: 13.2.2006 12:14
Otázka:
Počátkem 70. let nám pan děkan oznámil, že v dohledné době se připravuje nová forma svátosti smíření - veřejně ve společenství. Od té doby uplynulo více jak 30 let a nic nového v tomto směru nenastalo. Dle jednoho článku v KT svátost smíření ve zpovědnici zavedla církev teprve asi v 11. století, takže změna snad není nepřekonatelná. Pokud by však nastala, přivedla by k plnému křesťanskému životu dosti věřících, pro něž zpovědnice je takřka nemožná. Jedná se snad o nedořešený výsledek II. vatikánského koncilu. Kdy už konečně tehdy ohlášená změna nastane? Děkuji za odpověď.

Datum zveřejnění: 19.1.2006
Rubrika: Biblistika, Katolická církev a církve
Datum poslední reakce: 12.2.2006 22:27
Otázka:
Chtěla bych se zeptat, jestli je pravda, že se na Nikajském koncilu rozhodovalo o tom, jestli byl Ježíš bůh nebo člověk.

Datum zveřejnění: 25.1.2006
Rubrika: Věrouka, Etika a morálka
Datum poslední reakce: 12.2.2006 10:03
Otázka:
Věřil jsem v Boha, dokud jsem si nepřečetl Bibli. Věřící mi Boha vždy líčili jako velmi láskyplného, milostivého, prostě dobrotu samu, či ho dokonce ztotožňovali s láskou. v Bibli naprosto převažují pasáže, kde Bůh působí jako velmi sebestředná, po obdivu toužící, žárlivá osoba, provádějící věci, ze kterých jde mráz po zádech nebo vyžadující provádění takových věcí po lidech.

Datum zveřejnění: 10.1.2006
Rubrika: Věrouka
Datum poslední reakce: 9.2.2006 0:34
Otázka:
Nedávno jsem měla možnost poznat nové přátele z různých zemí světa a to mě přimělo více se zamyslet nad některými částmi Písma. Prosím Vás o názor na následující otázky, připadně odkaz na příslušnou literaturu.
Jednou jsem strávila příjemný večer s kamarádem, který pochází z Egypta. Pak jsme se rozloučili, já jsem odešla do svého pokoje a otevřela breviář. Zrovna na ten den připadl Žalm, ve kterém stálo: "Pobil Egypťany v jejich prvorozených, jeho milosrdenství trvá navěky." Úplně mě to vyvedlo z míry a vůbec jsem nemohla pokračovat v modlitbě. Představila jsem si tu spoustu zabitých nevinných lidí a nedokázala jsem pochopit, co je na tom milosrdného. Připadlo mi to od Boha spíš jako teroristický utok než milosrdný čin.
Můj další kamarád je Arab a pochází z Palestiny. Povídal mi o tom, jak ho jeho otec učil milovat tuto zemi, a co pro něho jeho rodný Jeruzalém znamená. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by měl tak silný vztah ke své zemi. Povídal mi o válce mezi Izraelity a Palestinci. O útocích na nevinné lidi i na děti. O utrpení a smrti, které se staly každodenní záležitostí. Říkal, že Izraelité mají moderní zbraně a tanky, kterými se snaží získat Palestinu za své uzemí. Proti nim často stojí špatně vyzbrojení Palestinci i děti s kameny v rukou, kteří jsou ale odhodlaní bránit svou zemi, ve které už po generace žijí, i za cenu vlastního života. Kteří jsou ochotni nechat vybuchnout bombu na vlastním těle, aby zastavili izraelský útok. Říkal mi, že oni necítí nenávist vůči Židům, že osobně mezi nimi mají i přátele, že nechtějí bojovat, že chtějí jen zůstat ve "své" zemi. To ale chtěji Židé taky. Věřím, že nic není černobílé a rozhodně se v tomto konfliktu nestavím na žádnou stranu, na to mám málo informací.
Přejdu k otázce. Tento Palestinec je křesťan. Ptala jsem se ho, jak rozumí tomu, když čte v Bibli o Izraeli jako vyvoleném národě a on mi odpověděl: "Nevím. Nerozumím tomu. Já kdybych měl dvě děti, nemohl bych jedno z nich milovat víc než druhé. Nevím, proč to tak Bůh dělá." Tato věta mě donutila k přemýšlení, jak to teda vlastně je. Odpověď jsem hledala napřed v Bibli, ale tam jsem pořád narážela na výrazy jako: "dokud nepoložím tvé nepřátele za podnož k tvým nohám", "ujal se svého služebníka Izraele". Vůbec mi to nejde dohromady s Bohem milujícím otcem všech, kterého jsem se učila znát od dětství. Teď mi to připadne, jako by byl Bůh sice milující otec, ale jenom některých a ty ostatni patří pobít, případně vyhnat z jejich země, aby uvolnili misto jeho oblíbencům. Myslím, že to tak není, že to jenom špatně chápu, pomozte mi to tedy prosím pochopit správně.
Děkuji za odpověď.

Datum zveřejnění: 4.6.2002
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 6.2.2006 19:30
Otázka:
Koho by měl katolík volit ve volbách?

Datum zveřejnění: 3.11.2005
Rubrika: Biblistika
Datum poslední reakce: 5.2.2006 21:11
Otázka:
Dobrý den, dovolil bych si Vám položit následující dotaz: často se setkávám (i mezi římskými katolíky) s rozpornými tvrzeními na téma papežské neomylnosti. Vím, že vydá-li papež prohlášení ve věci nauky nebo mravů slavnostním způdobem ex cathedra, je podle učení Římsko-katolické církve toto prohlášení nadpřironeně chráněno proti omylu, nicméně rozporné odpovědi jsem zatím dostával na otázku, co lze za takovéto slavnostní vyhlášení ex cathedra považovat. Někteří mi tvrdili, že se to týká např. i encyklik a jiných papežských dokumentů, naopak kniha Církevní právo od Dr.Tretery uvádí, že k takovémuto vyhlášení došlo ve 20.století pouze jedinkrát. Jak to tedy skutečně je? Děkuji za zodpovězení.

Datum zveřejnění: 7.11.2005
Rubrika: Věrouka, Biblistika
Datum poslední reakce: 4.2.2006 22:12
Otázka:
Dobrý den!
Měl bych dotaz ohledně „platnosti a závaznosti“ přikázání ve Starém zákoně pro křesťana. Většinou je mezi křesťany rozšířený názor, že SZ je užitečné číst, ale není pro ně závazný. Mě takový názor hraničí s marcionismem. Argumentují, že platí jen to, co je potvrzeno v NZ a udávají příklady nařízení, která dnes už prý stejně nikdo nedodržuje. Je to poměrně obsáhlejší problém, ale stručně asi takto. Přikázání SZ lze rozdělit do 3 oblastí:
1) Rituální jsou dle mého přeznačeny obětí Ježíše Krista;
2) Morální zásady – jsou platné stále a k jejich plnění několikrát vybízí i náš Pán (Mt 5,18-19; Mk 10,17-19…);
3) Příkazy řekněme „trestně-právní“ – toto je trochu problém a zajímá mě oficální stanovisko církve. Ve SZ je velice mnoho míst, kde za různá provinění jsou poměrně tvrdé tresty. Není vyjímkou trest smrti. Cizoložství, homosexualita, zabití jiného člověka...
Ve SZ jsou z mého pohledu i nepochopitelná nařízení ... viz.: Lv 19,19 je typický příklad. Dnes se běžně kříží různé druhy zvířat, pole se osívá smíšenými několikerým druhem semen a šaty utkané z dvojího (i vícerého) druhu vláken si odvážím tvrdit, že nosí každý. Jak se tedy má správně křesťan stavět k nařízením Starého zákona?

Předem děkuji.


Datum zveřejnění: 3.2.2006
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Datum poslední reakce: 4.2.2006 20:13
Otázka:
Můj vnuk pátrá po řádu (asi rytířském), který má nebo měl na černém oděvu bílý kříž. Zatím se mu nepodařilo nic zjistit. Pomůžete? Děkuji.

Datum zveřejnění: 27.1.2006
Rubrika: Duchovní život
Datum poslední reakce: 4.2.2006 18:50
Otázka:
Chtěla bych se Vás zeptat na podrobnější informace o tzv. Třetích řádech. Dříve jsem si myslela, že sdružuje pouze laiky, kteří složili slib čistoty a necítí se být povoláni pro život v klauzuře. Nyní jsem se doslechla, že je Třetí řád vhodný např. i pro manžele.
Je nutné, aby do něj vstoupili oba manželé nebo je možné, aby do něj vstoupil jen jeden z manželské dvojice? A je možné vstoupit do Třetího řádu jako svobodná a poté se vdát?
Ještě prosím, zda byste mi mohli napsat, jestli se to týká všech Třetích řádů působících v ČR.

Datum zveřejnění: 25.9.2002
Rubrika: Biblistika
Datum poslední reakce: 3.2.2006 10:14
Otázka:
Zacali jsme v ZSV probirat uvod do filozofie a jedna z prvnich otazek, ktere jsme resili, bylo to, zda je buh vsemohouci. A dosli jsme prostou logikou (a chytra knizka nam to potvrdila), ze buh vsemohouci byt nemuze. Z jednoducheho duvodu. Otazka, kterou jsme to overovali, zni: Muze buh stvorit kamen, ktery neunese? A odpoved je jasna.. Pripustime li, ze takovy kamen stvori neboli "utvori se " slabym, pak ho zvednout nemuze. tudiz neni vsemohouci. Tak jak to teda je?

Datum zveřejnění: 26.1.2006
Rubrika: Katolická církev a církve, Ostatní
Datum poslední reakce: 1.2.2006 23:01
Otázka:
Četl jsem v novinách, že Vatikán chce zpoplatnit každé papežovo slovo. Co je na tom pravdy? A pokud ano, není to v rozporu s Kristovými slovy „zadarmo jste dostali, zadarmo dávejte“?

Datum zveřejnění: 1.8.2003
Rubrika: Etika a morálka
Datum poslední reakce: 1.2.2006 20:34
Otázka:
Dobry den,
chtel jsem se zeptat, zda je foceni aktu ci samotne jejich prohlizeni hrichem dekuji nashledanou

Datum zveřejnění: 10.6.2002
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 1.2.2006 0:00
Otázka:
Mám dotaz: Jak má přistupovat k volbám katolík, který zásadně ve svědomí nesouhlasí s demokratickým systémem? Tedy, že vláda patří většině, která rozhoduje, byť nemorálně a nesprávně. Naopak věří, že vláda patří panovníkovi, který je za ni odpovědný Bohu.
Co na to oficiální nauka?

Datum zveřejnění: 4.10.2005
Rubrika: Věrouka
Datum poslední reakce: 31.1.2006 0:00
Otázka:
Dobrý den! Narazil jsem v Bibli na místo, se kterým si nevím rady. Vím, že otázka původu zla je složitá a na Vašich stránkách se jim věnují zejména otázky č.294 a č.1431. Člověk asi opravdu nemůže (nebo nemá) proniknout do tajemství, kde se ve světě dobrého Boha vzalo Zlo. Bůh přeci o všem stvořeném, řekl "..že to je dobré". V této oblasti je těch otázek opravdu příliš mnoho. Kde se vzalo to původní "zrnko" v "dobrém stvoření", ze kterého vyklíčilo zlo? Na toto právě reagují ony otázky výše zmíněné. V odpovědi na otázku č.294 je doslovně napsáno "...Bůh není původcem zla..". Tento výrok víceméně koliduje s mítem v Bibli u Izajáše "Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci." (Iz 45,7) Dle výkladu ekumenické překladatelské komise je zde dokonce pro "tvoření tmy a zla" použito termínu, který se používá v Bibli výhradně pro tvůrčí zásah Boha. Má hlavní otázka se tedy týká toho, jak mám rozumět tomuto ojedinělému místu v Písmu? Bůh je všemohoucí a rozumím tomu, že jaksi je v jeho moci "tvořit" zlo. Ale nedovedu si představit, že se tak může stát, když je dobrý a milující. Ani v kontextu celého odstavce mi to nedává jiný význam, než jaký je u proroka Izajáše napsaný. Vždyť "Bůh je světlo a není v něm nejmenší tmy." (1 Jan 1,5) Za odpověď předem děkuji.

Datum zveřejnění: 14.11.2001
Rubrika: Etika a morálka, Ostatní
Datum poslední reakce: 31.1.2006 0:00
Otázka:
V Sauně na Primě se mluvilo o pornografii. Na závěr řekl Dr. Uzel, že kritériem pro posuzování, co je a co není pornogrfie, je i užívaný typ sexuologie, který jako východisko může být různý. Jako příklad přísné sexuologie uvedl sexuologii katolickou. To mě zarazilo, a tak bych se chtěl zeptat:
1) je možné, aby sexuologie byla jiná pro nevěřící a jiná pro věřící?
2) existuje-li katolická sexuologie, existuje také protestantská?
Děkuji za odpověď. Ruda

Datum zveřejnění: 12.7.2001
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 31.1.2006 0:00
Otázka:
Jak se mám bránit nebo reagovat na takřka typickou reakci při hovorech s nekatolíky,kteří mne odbudou asi takto:"Ty jsi katolík? To jsou Ti co upalovali a vraždili ve jménu Boha?...." Vidí prostě to nejhorší z dějin církve a pokud to použijí,nemám odpověď.Děkuji za pomoc.

Datum zveřejnění: 28.11.2001
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 31.1.2006 0:00
Otázka:
Proč česká římskokatolická církev zvláště po tak významných hodnostářích, jako jsou biskupové, nepožaduje negativní lustrační osvědčení? Jaké je to pak ozdravné poselství pro sekulární společnost, když je jmenován biskup, jehož jméno figurovalo na seznamu StB a tento se dokonce přizná, že spolupráci podepsal, ale nikomu neuškodil (morální vina - trestněprávně nepostižitelná- však podle mne zůstává). Podle mne se nikdo z kněží římskokatolické církve v ČR nikdy veřejně neomluvil za to, že s StB - byť pasivně - spolupracoval a neodstoupil poté z výkonu významných funkcí v této církvi. Když to tedy nejde dobrovolně, proč to alespoň nenařídit jako povinnost (myslím předložení negativního lustračního osvědčení zvláště těch, se kterými se počítá pro výkon nějakých důležitějších funkcí v této církvi)?

Datum zveřejnění: 13.11.2001
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 30.1.2006 0:00
Otázka:
Jak ovlivňuje křeťanství život lidí ?
Prosím odpověste velmi rychle a prosím poměrně stručně mockrát děkuji.

Datum zveřejnění: 16.10.2001
Rubrika: Etika a morálka, Církevní právo
Datum poslední reakce: 29.1.2006 0:00
Otázka:
Dobrý den, měl bych několik dotazů. Zajímalo by mě, zda stále existuje "Index zakázaných knih" a zda může být katolík stále potrestán až exkomunikací, pokud čte knihy bludařů nebo knihy zakázané. Pokud takový Index stále existuje, kde je dostupný? Dále, v dekretu, kterým byla v roce 1949 odsouzena "Katolická akce", se o možném trestu exkomunikace (citát z tohoto dekretu uvádím jako příklad, předpokládám, že podobná definice je i v jiných dekretech tohoto rázu) píše, že "exkomunikovaný... jest vyloučen z účasti na modlitbách, přímluvách Církve..." Můžete mi prosím objasnit, co to konkrétně znamená? Jedná se o vyloučení např. z obecných přímluv věřících při mši sv.? Poslední otázka směřuje k pátému přikázání - nakolik lze považovat za hříšné jednání kuřáka, který se svým zlozvykem sebepoškozuje? Děkuji.

Datum zveřejnění: 14.3.2003
Rubrika: Ostatní
Datum poslední reakce: 29.1.2006 0:00
Otázka:
Dobrý den,
zajímalo by mě, podle čeho se stanovil začátek roku v občanském kalendáři na 1.ledna. Děkuji za odpověď.

20   40   60   80   100   120   140   160   180   200   220   240   260   261-280  300   320   340   360   380   400   420   440   460   480   500   520   540   560   580   600   620   640   660   680   700   720   740   760   780   800   820   840   860   880   900   920   940   960   980   1000   1020   1040   1060   1080   1100   1120   1140   1160   1180   1200   1220   1240   1260  



Zpět na otázky
  

  

   Rádio Proglas

   Víra na Internetu

   Pastorace.cz

   Krestanstvi.cz

   Pastorační středisko brněnské diecéze

   Informační kontaktní centrum

   Česká sekce Vatikánského rozhlasu

   SIGNALY.CZ: Nástěnka akcí, chat, stránky pro mládež

   IN! - Dívčí svět

   On-line breviář