Datum zveřejnění: 21.10.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 21.10.2002 15:30
Otázka:
Pochvaleny bud Jezis Kristus!
Rad by som sa vas spytal,kde najdem presne urcene (cirk.dokumenty), co je maly a co velky exorcozmus a co je pre laikov dovolene a co zakazane.Pretoze u nas sa objavuju publikacie ako F.McNutt-Oslobodzovanie od zlych duchov, kde je navod pre laikov ako vyhanat zleho (V mene Jezisa Krista ty duch toho a toho prikazujem ti...)Podla mojho nazoru je toto exorcizmus a laici ho nesmu robit.
S pozdravom Lubo
Datum zveřejnění: 18.10.2002
Rubrika: Duchovní život Datum poslední reakce: 21.10.2002 9:46
Otázka:
Slyšel jsem, že prý některé sochy Panny Marie a její obrazy různě po světě pláčou a některé dokonce krvavé slzy. Je jich prý přes dvě stě.
Co je to za fenomén?
Existuje nějaký seznam takových obrazů a soch nebo víte aspoň o nějakých konkrétně? Děkuji.
Datum zveřejnění: 30.10.2001
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Datum poslední reakce: 16.10.2002 11:53
Otázka:
Proč římskokatolíci používají Ježíšovu matku Marii jako zbraně proti nekatolíkům (lidově nazývaných "odpadlíky") a rukojmí svých extrémních pozic v rámci této církve či jako záruku "pavověrnosti"? "Zeptal se" vůbec Matky Boží někdo, zda s tímto zneužíváním a přizpůsobováním její osobnosti k obrazu svému souhlasí? Nevím jak vám, ale mně je z toho všeho nevolno...
Datum zveřejnění: 4.2.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 16.10.2002 11:29
Otázka:
U otázky na svatost (450) bych se chtěl na předurčení. Je dáno dopředu, kdo bude jak hodně svatý nebo nebude vůbec svatý a půjde do pekla?
Datum zveřejnění: 10.8.2001
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 15.10.2002 14:33
Otázka:
Mě velmi trápí situace, kdy katolíci uctívají sochy, např. Panny Marie Fatimské požehnané papežem Janem Pavlem II. nedávno, i obrazy, např. sv. Aněžky nebo sv. Jana Sarkandra při kanonizaci. Četl jsem mnoho katolických knih, kde je psáno, že katolíci ve faktu neklání před těmi obrazy či sochami, ale jenom uctívají. Spousta špičkových katolických teologů praví, že klanění náleží jenom Pánu Bohu, ne světcům ani Panně Marii, což nepotvrdí stav, kdy Svatý Otec jako hlava této Církve, Pastýř a Učitel vlastně klečel před sochou Panny Marie mnohokrát veřejně. To by bylo považováno někým každým nekatolického vyznání za modloslužbu. Já jako pravý katolík bych s tím taky souhlasil. Mohl byste mi vysvětlit,jak k tomu šlo, že je to povoleno Církví? Nechci od Vás dostat známou odpověď: toto uctívání je jako když někdo na daleké cestě má s sebou fotku své milované osoby apod. Děkuji.
Datum zveřejnění: 1.5.2002
Rubrika: Ostatní Datum poslední reakce: 15.10.2002 14:20
Otázka:
Židé uctívají stejného Boha-Otce jako křesťané, ve své historii však mnoho klidných období izraelský národ neměl a příliš podpory z křesťanské strany nepocítil. I dnes je situace ve Svaté zemi velmi napjatá a pro mnoho lidí nepřehledná - existuje nějaká znatelná oficiální aktivita katolické církve k urovnání vztahů v této oblasti? Jak mají křesťané pohlížet na tamní konflikt? V souvislosti s událostmi 11.9.01 zahájily USA otevřenou válku proti terorismu, konkrétně proti Afgánistánu, víceméně se souhlasem "zbytku světa" - i z Izraele slyšíme zprávy o teroristických útocích proti civilnímu obyvatelstvu, ale v tomto případě se světové mocnosti ohrazují proti odvetným akcím Izraele - jak na oba konflikty ve srovnání pohlíží církev?
Datum zveřejnění: 3.10.2002
Rubrika: Liturgika Datum poslední reakce: 12.10.2002 10:35
Otázka:
Zajímalo by mě, jaký je rozdíl mezi slovy "aleluja" a "haleluja". Někdo mi kdysi říkal, že "haleluja" se může v postní době zpívat, zatímco "aleluja" nikoliv. Je to pravda?
Datum zveřejnění: 21.2.2002
Rubrika: Věrouka Datum poslední reakce: 11.10.2002 21:14
Otázka:
V diskuzi na otázce 527 jsme narazili na problém: "Matouš 28:19 mluví o křtu ve jméno Otce ,Syna i Ducha. Copak je Otec Jméno? Copak je Syn jméno? Copak je Duch jméno? Ježíš to je jméno! je to jméno Otcovo,které mu dal!" Mě nikdy nenapadlo, že by Otec, Syn a Duch Svatý nebyla vlastní jména Božských osob. Je to tak správně? A kam zařadit jméno Ježíš? Děkuji.
Datum zveřejnění: 2.10.2002
Rubrika: Duchovní život Datum poslední reakce: 10.10.2002 13:24
Otázka:
Vazeni, chtela bych se zeptat, jak je to s moznosti pristupovat ke svatostem v pripade, kdy bylo manzelstvi uzavreno na urade. Kolegyne, za kterou prosim o vase vyjadreni,pred svatbou pristupovala ke svatostem pravidelne. Snatek byl uzavren na urade pred 35 lety. Jeji pritelkyne ji rekla, ze za techto podminek v zadnem pripade nesmi pristoupit se sv.prijimani.
Ja sama ji nedokazu poradit, jen tolik, at se poradi se svym knezem. Jenze ..... Kolegyne ma pocit, ze ji cirkev odstrkuje. Mse sv. se pravidelne ucastni, moc rada by vsak pristoupila i ke svatostem (po hodne dlouhe dobe).
Je to mozne?
Neverim, ze by do konce zivota nemohla pristopit ke svatosti smireni a sv.prijimani. Dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 24.9.2001
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 9.10.2002 19:29
Otázka:
Mam dotaz ohledne rozdeleni andelu. Jak mam chapat satana? Zminuje se o tom Bible? Mluvi Bible o satanu, jako takovem? Jaka je hierarchie andelu? Dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 3.10.2002
Rubrika: Liturgika Datum poslední reakce: 7.10.2002 7:47
Otázka:
Podle čeho se rozlišuje, co je kaple, kostel, chrám... Je to podle velikosti?
Datum zveřejnění: 25.6.2002
Rubrika: Duchovní život Datum poslední reakce: 6.10.2002 14:32
Otázka:
Přemýšlím nad otázkou vyslyšení proseb. V Mt je psáno: "tlučte a bude vám dáno, proste a dostanete" a další např: když se 2 nebo 3 shodnou na něčem, Bůh jim to dá... aj. Pak ale čtu, jak Ježíš prosí v Getsemanech - je-li možné ať mě mine tento kalich a následně na kříži volá "Bože můj, proč jsi mě opustil?" Připadá mi to, jako paradox - na jednu stranu je v evangeliu neustále opakováno, abychom prosili, že dostaneme, ale ve skutečnosti ať prosíme, jak chceme, tak platí "ne jak já chci, ale jak ty chceš", takže pokud není Boží vůle, aby se něco stalo, tak se to nestane, i kdybychom se uprosili. Má tedy nějaký význam prosit o něco? A dál se chci zeptat, jak chápete větu "Bože můj, proč jsi mě opustil?" - je k ní nějaký výklad? Když jsem před nedávnem dostala pěknou ránu od Boha (prosila jsem, aby se něco neuskutečnilo, pokud mi to ublíží, ale stalo se), nedokázala jsem nic jiného, než se ptát Boha "Proč?", vzhledem k tomu, že byly zrovna velikonoce, hodně jsem soucítila s větou "Bože můj proč jsi mě opustil?" Chápala jsem to ale pouze jako otázku "Proč se to stalo, když já Tě tolik miluji - a nic se na tom nezmění, i když jsi mi takhle ublížil?". Někdy fakt nechápu, proč mi Bůh neustále ubližuje, když ví, že se nic na mém vztahu k němu nezmění.
Datum zveřejnění: 27.5.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 3.10.2002 18:04
Otázka:
Nasledujici otázka je vlastně soubor otázek, které spolu ale úzce souvisí, takže jsem je vložil do jednoho dotazu:
Jedním z častých témat diskuzí mezi věřícími i nevěřícími bývá téma "porušuje Bůh přírodní zákony ?" Bývají na to různé názory, někteří tvrdí, že porušuje, jiní, že ne. Ze strany církve jsem většinou slyšel odpověď ve stylu, že "Bůh ve své velikosti a všemohoucnosti to nějak zařídí a my se s tím nemusíme trápit" (taková odpověď mě ale přirozeně neuspokojuje)
Jiným z častých témat, či spíše námitek vůči náboženství obecně bývá to, že náboženství není logické, že obsahuje logické rozpory (a v důsledku toho mu nevěnují pozornost, shledávají ho na tomto základě jako nepravdivé atd.) Upřímně řečeno i já vidím v křesťanství mnoho rozporů, které mě trápí a zajímají (teď se o nich nebudu rozepisovat, to by bylo na samostatné otázky) Požadavek logičnosti je v dnešní době brán jako jeden z nejzákladnějších a i já ho uznávám. Zde bych si dovolil uvést ještě 2 tvrzení - jednak jsem od jednoho pána slyšel že teprve když člověk i přes tyto rozpory uvěří, pak je to skutečná víra, a od jiného člověka (je to křesťan ne však katolík) zase to (nevím zda si za tím skutečně stál), že v Bohu se sjednocují všechny
protiklady a různosti (snad by se něco takového mělo tvrdit v Kabale, ale nevím), a tím to vlastně zkoušel vysvětlit (v tom případě bych se ale mohl zeptat proč se některé protiklady a různosti sjednocují a jiné ne - nebudu teď uvádět konkrétní příklady, zase by to bylo
na novou otázku)
Tyto témata a námitky a jim podobné nakonec podle mě konvergují k této námitce rovněž zřejmě vůči náboženství obecně : vyčítá se mu, že ve svých vysvětlováních těchto rozporů a věcí vůbec utíká do nadpřirozena, transcendentna, principielní neověřitelnosti. Já to upřímně řečeno takto vnímám také, ale přesto neříkám, že to není oprávněné. Tudíž hlavní a závěrečný dotaz (i když možná není dobře položený a odpověď na něj je možná vcelku zřejmá) zní : jak by křesťanství (mluvme teď konkrétně o něm, jsme na serveru katolik.cz :) tento "útěk" do nadpřirozena (filosoficky) obhájilo jako oprávněný ? Co lze v souvislosti s tímto namítnout proti dnes tak rozšířenému pozitivismu a jeho požadavkům ?
Datum zveřejnění: 15.5.2002
Rubrika: Duchovní život Datum poslední reakce: 24.9.2002 11:37
Otázka:
Hříšníkovi, tedy člověku bez milosti posvěcující, je leccos odepřeno. Někde jsem slyšela, že "jeho modlitba nemá smysl". Myslím ale, že se často může onen člověk k Bohu obracet daleko intenzívněji než v dobách relativního klidu. Třeba také tím, že prosí o sílu překonat svou slabost a zkoncovat se svojí hříšností. Jeho modlitba přeci můsí mít smysl, když prosí za dobro pro druhé i pro sebe, když chválí Boha, i když proti tomu stojí námitka, že Boha uráží setrváním v hříchu....
Předem děkuji za vysvětlení.
Datum zveřejnění: 28.8.2002
Rubrika: Etika a morálka Datum poslední reakce: 18.9.2002 0:54
Otázka:
Nevím, zda je dnes vhodná doba otevřít otázku svědomí, snad právě ona však může být „klíčovou otázkou“ naší civilizace. Je vůbec možné dobrat se pravdy o tomto „mechanismu“, který v sobě každý člověk nese? Jde pouze o výchovou daný algoritmus, nebo to může být jakýsi tajemný hlas dobra, který spí v hloubi každého z nás? Je to něco přirozeného, nebo v tom může být i jakýsi tajemný dotek Boha? Je to hlas, s nímž máme bojovat a který je třeba potlačovat, či jde o hlas, který nás může vést k životu (k tomu kdo je „Cesta, Pravda a Život“)? Je to víc než 12 let, co stáli v Praze proti sobě na jedné straně mladí kluci (snad ještě děti - komando) s plexisklovými štíty a na straně druhé lidé, studenti. Ti kluci tam tehdy brečeli. Byla to jen lítost nad sebou, nebo v tom mohlo být něco víc? Bylo to jejich svědomí? Jak se mohl člověk dočíst např. v knížce „Strana světí prostředky“, žije prý dodnes v Praze jistý pan Mácha, který to před více než padesáti lety nemálo „osolil“ faráři z východočeské Číhoště, kterého prý „uvyslýchal“ k smrti. Asi i on musel mít patrně nějaký důvod, aby se věnoval panu Toufarovi s tak láskyplnou péčí (viz ony dokumenty „Strana světí prostředky“, Tilia 2001). I on musel být zřejmě něčím puzen ke své nepříčetnosti. Je to tajemství jeho svědomí, jež v sobě tento starý pán dodnes nese??? Evangeličtí křesťané letničního typu dokáží označit hlas svědomí přímo jako Ducha Svatého. Musí být člověk už z principu neschopen rozlišit jakým „duchem“ je jeho vnitřní hlas veden, či daní na svoje ideály, na ten „hlas dobra v sobě“ může vést k životu, k něčemu dobrému – „ke spáse“ ?
V době, kdy probíhaly krvavé boje v nedalekém Rumunsku, vozili před 12 lety studenti jež „psali revoluci“ na venkov videokazety. Jedna z nich byla o potlačení studentských demonstrací v Číně na jaře roku 1989. Komentoval to brečící angličtinou hlas dívky, která byla poslední z organizátorů, která ještě přežila. Studenti se utábořili ve stanech na náměstí a odmítli se rozejít. V noci přijeli tanky – to bylo vidět pouze z dálky, ale i to bylo zřetelné – studenty ve stanech rozjezdili, pak polili benzínem a zapálili a pak už bylo vidět jen plápolavý oheň a následně cisterny, které to k ránu umývaly… A věřte - Tento amatérský dokument rozbrečel i ty, s nimiž už tak mnoho nepohne. A studenti v Číně šli proti tankům a společně zpívali Internacionálu. To, za co umírali, byli ideály lepší společnosti. Mnoho starších lidí zakusilo i u nás utrpení komunismu a následky těchto myšlenek pociťujeme dodnes. Bylo však umučení čínských studentů a to, k čemu je vedlo jejich svědomí jen zbytečné a „trestné“, nebo v tom mohlo být i něco ze záměru Boha, jehož láska je odpovědí na mnohá „proč“ lidé zde na Zemi vůbec mohou existovat, proč vůbec se odvažuje existovat Vesmír ?
To tedy pár prostých otázek k tématu lidského svědomí. Troufnete-li si připsat i něco k těmto „tajům“ lidské duše děkuji předem za vaši odpověď.
M.
Datum zveřejnění: 26.8.2002
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Datum poslední reakce: 6.9.2002 10:51
Otázka:
Mám hned několik otázek: 1)Jestliže jednotlivé části Bible (jak Starého tak Nového zákona) vznikaly zvlášť v různých dobách na různých místech, podle čeho byla sestavována dohromady? Jak se poznalo, co má a co nemá být její součástí. (Na víru mě přivedli mí přátelé z Církve Bratrské, katolická Bible má ale některé spisy navíc ptám se kvůli tomu, ale nejen kvůli tomu).
2)Píše se někde (kde?) v Bibli o Očistci?
3)Proč nestačí zpověď před Bohem?
4)Křest u jiné křesťanské církve než katolické má podle Vás stejnou váhu? (Předpokládám, že ano, ale chtěla bych se ujistit)
Datum zveřejnění: 25.7.2001
Rubrika: Církevní právo Datum poslední reakce: 5.9.2002 12:55
Otázka:
Chtěl bych Vás požádat o přesnější specifikaci následujících termínů:
"zneuctění eucharistie","veřejné pohoršení mravů","znesvěcení posvátné věci" a "spravedlivý trest" ve smyslu článku o církevních trestech.
Děkuji.
Datum zveřejnění: 25.1.2002
Rubrika: Věrouka Datum poslední reakce: 4.9.2002 12:43
Otázka:
Dobry den, prosim Vas o vylozeni:
Mark 13:13 Budou vás všichni nenávidět pro mé jméno; ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.
14 Když pak uvidíte `znesvěcující ohavnost´ stát tam, kde být nemá - kdo čte, rozuměj - tehdy ti, kdo jsou v Judsku, ať uprchnou do hor;
15 kdo je na střeše, ať nesestupuje a nevchází do domu, aby si odtud něco vzal;
16 a kdo je na poli, ať se nevrací domů, aby si vzal plášť.
17 Běda těhotným a kojícím v oněch dnech!
18 Modlete se, aby to nebylo v zimě.
19 S těmi dny přijde takové soužení, jaké nebylo od počátku světa, který stvořil Bůh, až do dneška nikdy nebude.
20 A kdyby Pán nezkrátil ty dny, nebyl by spasen žádný člověk. Ale kvůli svým vyvoleným zkrátí ty dny.
Jak spravne chapat: "Běda těhotným a kojícím..."
A vyrok: "...aby to nebylo v zime."
Jaky je tam skryty vyznam?
Srdecne zdravi M.J.
Datum zveřejnění: 14.1.2002
Rubrika: Katolická církev a církve Datum poslední reakce: 3.9.2002 18:56
Otázka:
Rada bych se dozvedela jaky je presny rozdil mezi krestanstvim a katolictvim. Nejsem nabozensky zalozena. Zajimam se ciste z osobniho zajmu, protoze jsem posledni dobou slysela spoustu odlisnych nazoru od spousty rozdilnych lidi. Hledam jednoduchou odpoved na zdanlive jednoduchou otazku.
Dekuji
Datum zveřejnění: 12.6.2002
Rubrika: Církevní právo Datum poslední reakce: 3.9.2002 11:04
Otázka:
Může uzavřít církevní sňatek člověk exkomunikovaný z církve?
Děkuji za odpověď.