Datum zveřejnění: 17.6.2002
Rubrika: Ostatní Datum poslední reakce: 29.1.2004 21:07
Otázka:
Zajímalo by mne, jestli může být do řehole přijata dívka-nepanna a dále, jaký je osud řeholnic, které byly znásilněny (např. ve válce). Zůstávají i nadále v řeholním společentví? Děkuji.
Datum zveřejnění: 20.5.2002
Rubrika: Ostatní Datum poslední reakce: 29.1.2004 15:17
Otázka:
Postřehla jsem, že u některých otázek byl značně zredukován počet reakcí návštěvníků těchto stránek. Proč tomu tak je? Je někde možné nalézt všechny příspěvky?
Datum zveřejnění: 7.3.2003
Rubrika: Věrouka Datum poslední reakce: 29.1.2004 8:04
Otázka:
Chtěl bych vás poprosit o (pokud možno podrobnější) výklad smyslu těchto částí evangelií: Lukáš, Spor o prvenství 9, 49-50 a také Matouš, 25, O posledním soudu. Čerpám z ekumenického překladu. Byl bych rovněž velmi vděčný za eventuelní diskuzi k této otázce. Děkuji mnohokrát
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 27.1.2004 12:34
Otázka:
Chtěl bych se zeptat proč se Marie oslovuje Matka Boží.Může mít věčný Bůh matku?
Datum zveřejnění: 8.12.2003
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 27.1.2004 12:32
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, na základě čeho je v katolické církvi tolik vyvyšovaná Panna Marie? Byl jsem přítomen na několika mších svatých a někdy mi připadalo, jako by snad byla Panna Marie důležitější než Ježíš. Slyšel jsem před vlastním začátkem mše svaté také přítomné věřící, jak se modlí k Marii. Je to správné? Není tím jediným, ke komu se máme modlit Bůh, ke kterému se, jak je psáno, dostaneme pouze prostřednictvím Syna Jeho, tedy Pána Ježíše Krista? Děkuji za odpověď, opravdu mi to není příliš jasné a nerad vyvozuji závěry bez vyslechnutí někoho povolanějšího. Pán s vámi, V.N.
Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 26.1.2004 13:16
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.
Datum zveřejnění: 16.4.2002
Rubrika: Liturgika Datum poslední reakce: 21.1.2004 21:32
Otázka:
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, proč se užívá úsloví "zvony odletěly do Říma", když přestanou zvony na Zelený čtvrtek zvonit. Má to nějakou bližší souvislost s velikonočními slavnostmi nebo je to pouze takové lidové rčení.
Děkuji Libuše
Datum zveřejnění: 25.4.2001
Rubrika: Datum poslední reakce: 21.1.2004 10:57
Otázka:
V televizní soutěži Chcete být milionářem? dne 24. 4. 2001 zazněla otázka Které město je Davidovo město?.Po odstranění dvou nesprávných odpovědí zbyla města Jeruzalém a Betlém, jako správná odpověď byl označen Jeruzalém.Chtěla bych se zeptat, které město je skutečným městem Davidovým? Jeruzalém (srov. 2. Samuelova 5,7-9), nebo Betlém
(Lukáš 2,10-11)?
Datum zveřejnění: 28.1.2002
Rubrika: Ostatní Datum poslední reakce: 21.1.2004 10:56
Otázka:
Promiňte mi takovou trochu recesistickou otázku. Představte si, že jste trafikantkou v nějakém stánku na nádraží a že k vám přijde zákazník a bude si přát nějaký chlípný pornografický magazín a k tomu Katolický týdeník. Co byste si pomyslel případně tomu kupujícímu řekl?
Datum zveřejnění: 1.7.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 21.1.2004 9:57
Otázka:
Může někdo mít hřích proti Duchu Svatému v té souvislosti, že už nemá šanci, aby mu někdy bylo odpuštěno?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 8.10.2001
Rubrika: Ostatní Datum poslední reakce: 14.1.2004 9:43
Otázka:
V tisku byla zpráva, že afgánské hnutí Taliban oznámilo džihád, islámskou svatou válku proti Spojeným státům. Zajímalo by mě, co to je svatá válka? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 6.4.2003
Rubrika: Liturgika Datum poslední reakce: 13.1.2004 11:52
Otázka:
Ráda bych se Vás zeptala na eucharistický zpěv TANTUM ERGO SACRAMENTUM, kdo jej složil, na text v latině a český překlad.
Děkuji Eva
Datum zveřejnění: 19.3.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 13.1.2004 11:44
Otázka:
Kdo se může dostat do nebe bez očistce?Jak je to u potracených děte a dětech ,které umřeli po porodu bez svátosti křtu?Může se nepokřtěný člověk dostat do nebe?(bez křtu touhy)
Datum zveřejnění: 9.4.2003
Rubrika: Věrouka Datum poslední reakce: 13.1.2004 10:41
Otázka:
Proc veskera cirkev vymazala evangelium sv.Magdaleny,kteraz to byla ona tim milovanym zakem?V bibli se popisuje situace po vzkriseni Jezise Krista,pritomnost Marie Magdaleny a milovaneho zaka velice nejasne.Dle mne je to dokonce zamerne tak pomichane,aby to navadelo,ze se tam jedna o dve osoby,ze milovany zak je Jan a pak uz jen Marie.V tom mne take ^podporuje vypis,kdy milovany zak sedel Jezisovi na kline,kdy Jezis polibil milovanyho zaka na usta...Ackoliv skutecne nemam nic negativniho proti homosexualum,v tomto pripade mi takoveto zamereni na Jezise nesedi.Nicmene mohu dodat,ze ev.Marie Magdaleny mi pripada nejlogictejsi ze vsech ostatnich,nejpravdivejsi, a dokonce mne prave toto ev.pomohlo se dostat z depresi.POkud mi hodlate odpovedet jakkoliv,dovolim si podotknout,ze jsem uz davno pripravena na obzalobu, jako ze sbiham z cesty,ze se mylim apod.Ja se pouze divam na konkretni vysledek na sobe same,ktery je positivni,lasku k Jezisovi nosim stale v srdci a mnohe otazky mam zodpovezeny.Ale proc to ev.M.Magdaleny neni v bibli?Proc se tam skoro vubec nic o ni nepise,ackoliv to byla osoba Jezisovi nejblizsi?Mam si opravdu myslet ze je toto zamerne zatajovano?
Datum zveřejnění: 28.1.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 12.1.2004 20:54
Otázka:
Já bych se chtěl zeptat co se u zpovedi odpouští, jesli taky ty posmrtné tresty. Děkuji.
Datum zveřejnění: 24.7.2001
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 12.1.2004 16:27
Otázka:
Jsem hluboce věřící člověk. Občas mě, ale vrtá hlavou, jestli potřebuji církev jako prostředníka mezi mnou a Bohem. Vždyť já se mohu spojit s Bohem přímo. Uvědomuji si milosti a služby, které by jsem bez církve neměl. Jedná se mi přímo o to prostřednictví.
Děkuji za zodpovězení dotazu.
Datum zveřejnění: 20.5.2002
Rubrika: Liturgika Datum poslední reakce: 12.1.2004 14:20
Otázka:
Zajímalo by mne, co má vlastně vyjadřovat malý křížek na čelo (např. při loučení). Je to vyjádření prosby o Boží ochranu pro člověka, který toto znamení přijímá? Poměrně často se s tím setkávám, ale není mi to zcela jasné.
Datum zveřejnění: 9.10.2003
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 12.1.2004 13:53
Otázka:
Chtěl bych se zeptat, jak moc může křesťan zpochybňovat. Byl nám totiž dán dar rozumu, který je nesmírně důležitý a nikdo se bez něj neobejdeme. Rozumově se však Bůh dokazuje těžko, je to spíše otázka víry. Naše víra je ovšem formována i mnoha vnějšími vlivy, a proto nemůžeme někým pohrdat jen proto, že neuvěřil. Nejedná se o nic vrozeného. Kdybychom vyrůstali my ve stejném prostředí, patrně bychom ani my neuvěřili. Boha můžeme poznat například skrze Bibli. V hodinách náboženství nám říkali, že Bible byla napsána z vnuknutí Ducha svatého. I tomu ovšem musíme jen věřit, po světě koluje spousta materiálů různých sekt, které tvrdí, že byly osvíceny Duchem svatým, a takovým sektám přece nevěříme. Nebo lze předpokládat, že když Ježíš řekl Petrovi "cokoliv svážete na zemi, bude svázáno na nebi,...", měla být rozhodnutí budoucích hlav církve správná, jenže jsme byli svědky různých schizmat a inkvizicí. To vede ke zpochybnění neomylnosti církve. Zpochybnit nemůžeme snad jen vlastní svědomí, jenže ani nevěřící lidé necítí výčitky svědomí proto, že neuvěřili. Co je to vlastně víra? Je to jen cosi, jako axiom v matematice? Nebo je to dar, který dává Pán pouze vyvoleným? Věřit se dá totiž všeličemu, i zrůdným ideologiím. Jak si mohu být jist, že právě víra, ve které jsem by vychováván a již vyznávám, je ta správná? Mnohokrát děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 25.10.2002
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 12.1.2004 12:57
Otázka:
Vážený pane, verím v Boží velikost a dobrotu k lidem, presto bych byl vdecný za objasnení následujícího.
1.Potrebuje Buh používat pro dobrý úmysl zlo? Jsem presvedcen, že ne. 2.Vysvetlete prosím, proc znicil Sodomu, Gomoru a uvedl na svet potopu.
3.Jsou podle oficiálního výkladu církve tyto nicivé události pouze obrazy anebo se skutecne staly?
4.Když dal lidem svobodu rozhodnout se pro dobro nebo zlo a pak tem, kdo se rozhodují pro zlo vzkáže, že je zasype popelem ci utopí, nebere ten dar svobody zpet?
Dekujij vám za odpoved.
Datum zveřejnění: 5.12.2003
Rubrika: Biblistika Datum poslední reakce: 12.1.2004 10:38
Otázka:
Prosím, jakého pohlaví jsou andělé?
V bibli vystupují jako muži (Gabriel, Michael), ale v kostelech jsou to bumbrlíčci s dívčími tvary. Rafael byl také muž.
Jestliže jsou pohlavními bytostmi, proč? Andělé se rozmnožují jako lidé?
Jestliže ne, proč se tak neznázorňují?
A jak je to s oslaveným tělem, které budeme mít, když v nebi je to "jinak" (Mk 12,25)?
Děkuji.