Datum zveřejnění: 18.3.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Rovněž by mne zajímalo, jaké jsou nové skutečnosti okolo možného zázraku v Číhošti?
Datum zveřejnění: 14.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Je dovoleno zkoušet (pokoušet) Boha? Mí příbuzní se před sňatkem dohodli (on nevěřící, ona věřící), že budou prosit Boha o dar víry. Dostane-li ji, Bůh existuje a budou žít jako věřící, nedostane-li, žádný Bůh není a budou žít ateisticky. Muž víru neobdržel, a tak žijí ve shodě se svou dohodou. Obávám se o věčnost té ženy. Je toto možné, dávat Bohu ultimáta?
Datum zveřejnění: 14.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Dobrý den. Chtěla bych Vás požádat o radu. Velmi často se dostávám do situace, kdy se s někým nepohodnu, pak nezvládám tak dobře svoje povinnosti (důsledkem stresu)a tím pádem se mi dostaví výčitky svědomí. Abych to ujasnila, uvedu příklad toho, co jsem zažila včerejší den:
Nepohodla jsem se se svým přítelem. Vlastně jsem byla smutná z toho, že už mi třetí den sliboval, že se mnou půjde na společnou procházku. Dopadlo to tak, že si šel lehnout a řekl že půjdeme za půl hodiny. Po půlhodině se ale vymluvil že je unavený a že mu není dobře. Byla jsem z toho smutná. Nejdřív se mi s ním nechtělo ani mluvit, ale pak jsem mu řekla, že je mi moc líto, když neplní to, co mi slíbí. Ale odpustila jsem mu to. Taky jsme se ten den bavili na téma pohřbu. Mému příteli totiž nedávno zemřela babička Jana. Věci kolem pohřbu zařizoval jeho táta, který s Janou žil v jednom bytě. Dopadlo to tak, že jí ani pohřeb nezařídil. Na parte bylo pouze napsáno: "Na přání zesnulé byla kremace provedena v tichosti". Myslím ale, že ona si to tak nepřála. Když jsem to četla, docela mě to šokovalo. Víte, ještě nikdy předtím jsem se nesetkala s tím, že by zemřelý člověk neměl pohřeb. Ze strany otce mého přítele mě to docela překvapilo. Připadalo mi to, jako kdyby k zesnulé po její smrti už neměl žádnou úctu a jako kdyby ho to dál už nezajímalo. Jako kdyby mu už potom bylo jedno, co s ní bude. Nechápu, jaktože ani necítil potřebu se s ní rozloučit. Nevím, ale napadala mě i myšlenka, že to prostě tak udělal z vlastní pohodlnosti. Jako by uvažoval tahle: "Vždyť bez pohřbu to je přece jednodušší, člověk s tím nemá tolik starostí, nemusí se dostavit na žádný pohřeb, komu by se tam chtělo chodit a kromě toho, Jana už je přece mrtvá, nikdo jí nepomůže a ona už o ničem neví. Nebudu si přece dělat ještě navíc zbytečné starosti s phřbem. Takhle je to pro nás jednosušší a pohodlnější." Já nemůžu vědět, jaký důvod měl otec mého přítele Janu takhle "odbít", jenom si to nedokážu nijak logicky vysvětlit. V mé duši to zanechalo velkou stopu a se vším jsem se svěřila svému přítleli a jak jsem to všechno teď popsala Vám, tak jsem to od srdce řekla i jemu. Jeho reakce na to byla taková, že zesmutněl, ihned se urazil a nemluvil se mnou. Já jsem se ho slušně ptala, proč a z jakého důvodu se mnou nemluví, když jsem jemu osobně nic nevyčítala, jenom jsem mu řekla, že mě přístup jeho otce k zesnulé Janě docela překvapil. Dlouho se mnou nemluvil. Pak jsem si to zase já začala vyčítat, že jsem svému příteli možná něčím z toho co jsem řekla ublížila - i když vlastně nevím čím konkrétně. Neřekla jsem nic proti němu. Nakonec, když už se mnou začal zase mluvit, jsem mu řekla, že si myslím, že si jeho babička aspoň ten pohřeb zasloužila a jaký na to má názor on. Na to mi řekl, že nad tím nepřemýšlí, a že tím pádem neví. Moje výčitky svědomí se k večeru ještě zvýšily tím, že jsem se nedostavila na jednu schůzi, na kterou jsem jedné osobě slíbila, že asi určitě přijdu. Vlastně jsem tam v takovém stavu ani nebyla schopna dojít.
Vlastně ani teď nevím, jestli jsem hodna po tom všem přisoupit ke svatému přijímání. Nejsem si vědoma žádného úmyslně spáchaného těžkého hříchu, kterého bych se dopustila právě v tomto dni, který jsem Vám tak podrobně popsala. Výčitek svědomí se však nemůžu zbavit. Nejvíce mě totiž raní, když někoho rozesmutním, a to se včera stalo. Poraďte mi prosím, co mám dělat. Jsem ještě hodna přijímat eucharistii? Co se týká těch rozepří: Jak se v takových situacích chovat? Nebo raději, jak takovým situacím předcházet?
Předem děkuji za Váš čas věnovaný mému delšímu dotazu a za Vaši odpověď. P.M.P.
Datum zveřejnění: 13.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Za papeže Evžena IV. probehl koncil ve Florencii. Došlo na nem k vyrovnání s Jakobity. V dekretu "Decretum pro Jacobitis" stálo toto tvrzení: "(Svatá rímská církev) pevne verí,vyznává a zvestuje, že nedojde života vecného nikdo mimo církev, ani pohan, ani žid, ani neverící, ani nikdo odpadlý od jednoty; spíše propadne vecnému ohni..., jestliže se k ní ješte pred smrtí neprikne." Jde o doslovný výklad tvrzení: "Mimo církev není spásy." Tento výklad je ovšem chybný(Vat. koncil). Papež Evžen IV. však tento výklad schválil. Jak chápat tuto událost v souvislosti s papežskou neomilností? Dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 13.3.2002
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
S evangelíky jsme zkoumali důvody, které je vedly k tomu, že se oddělili od Katolické církve.
Překvapilo mě, že popírají svůj historický původ v Jedné Církvi a že tvrdí, že navazují na hypotetickou Prvotní církev a církevní vývoj v průběhu 15 století se jich vůbec netýká. Nicméně mnohé poznatky, které ŘKC v průběhu dějin získala, se jim "hodí", např. vypořádání se s různými bludy (arianizmus atd.), ale berou je jen jako teologické východisko, které dává rozum, ne tradice.
Je důvodem jejich oddělení jen touha po snížení požadavků mravního zákona, který si sami určují - často i v rozporu s Božím zákonem (rozvod, zpověď, přijímání, svátosti vůbec, svévolné pojetí pojmu Boží lid a společenství svatých a jiné...)?
Datum zveřejnění: 12.3.2002
Rubrika: Liturgika Otázka:
Vážený P. Šikulo, dovolila bych se zeptat na dvě věci. 1. Jak se má katolík bránit vlivu lefebvristů ("Bratrstvo sv. Pia X.", FSSPX)? Jak má argumentovat, když rafinovaně zpochybňují Nejsvětější Svátost Oltářní a proměňování při "Novus Ordo Missae"? Jejich bludy jsou v důsledku hrozné a naplňují mně děsem. Věřím ve Svátostného Ježíše a nechci se s pomocí Boží dát zmást nebo zviklat. Díky za Vaši odpověď. - 2. Zdá se mi, že - při vší úctě ke katolickým kněžím - chybí katolíkům nějaká kvalitní liturgická výchova. Lze s tím něco dělat anebo mohl byste, prosím, doporučit nějakou kvalitní i předkoncilní literaturu na toto téma (vždyť gesta jsou stejná, stejný Svátostný Ježíš na oltáři, atd.)? Děkuji Vám za odpověď. S úctou a prosbou o Vaše kněžské požehnání Anička T.
Datum zveřejnění: 12.3.2002
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Vím, že je to hodně věc pýchy, ale pokud se jedná o něco velmi osobního a důležitého, je pro mě často velmi obtížné v něco věřit jen pro něčí autoritu (kterou bych podle někoho měl uznávat). A když bych tomu měl věřit vskutku jen pro tu autoritu, musím nutně vědět, zda je ta autorita dostatečně věrohodná. Jak by tedy katolická církev před katolíky i nekatolíky prokázala svou dostatečnou věrohodnost, hovořící pro její autoritu tak, aby to nebyla "jen otázka víry" (je-li to takhle vůbec možné) a s přihlédnutím k jejím chybám, které můžou podle mnohých hovořit proti ní ? Kde bych měl tuto věrohodnost spatřovat ?
Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Jistá islámská teoložka (tuším) jednou řekla (napsala ?) asi toto:
"Prála bych si zapálit ráj, aby tě lidé nehledali z touhy po jeho blaženosti. Přála bych si uhasit
peklo, aby tě lidé nehledali ze strachu před jeho utrpením. Ty sám jsi mi dosti."
Nejsou představy nebe a pekla u křesťanů často, abych tak řekl, trochu "dětinské" ? Vždyť Pán Ježíš říká
o Božím království, že jej nemůžeme nějak lokalizovat v prostoru nebo v čase, ale že "ono je mezi
námi". Mají si vůbec křesťané nebe a peklo nějak představovat ? Jestli ne, proč, a jestli ano, jak ?
Jak se mám "do nebe" skutečně těšit už teď, když ještě nemám dostatečnou lásku k Bohu, abych se mohl
do nebe těšit jen kvůli němu ? Někteří lidé také namítají, že v nekonečném životě v nebi musí být
hrozná, nekonečná nuda. Jak se této představy zbavit a čím ji nahradit ?
Datum zveřejnění: 11.3.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
Jsem rad, ze jsem objevil tuto sekci, a budu sem asi chodit pravidelneji. Mel bych jeden dotaz, ktery se tyka "temneho stredoveku". Temny stredovek - krizove vypravy, inkvizice, prodavani odpustku - jsou dnes stale pro mnohe lidi dukazem zla cirkve, nebo dokonce obecne krestanstvi. Abych nezdrzoval, muj dotaz je asi tento : co by mel krestan o techto vecech vedet a hlavne jaky k tomu zaujimat postoj ? Co z toho, co se o tom vsem pise, je a neni pravda ? A hlavne, jak se k inkvizici oficialne stavi kat. cirkev dnes ? Jak reagovat na vytky ? Kdyz jsem se na tyto veci kolegu katoliku zeptal - pokud jsem se odvazil - vetsinou se mi nedostalo kloudne odpovedi popr. ze se jednalo o slabosti konkretnich lidi, a ze v tom je treba rozlisovat. Ani tato odpoved pro me neni prilis uspokojujici. Chtel bych v tom mit konecne jasno a tedy predem moc dekuji za odpoved.
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat proč se Marie oslovuje Matka Boží.Může mít věčný Bůh matku?
Datum zveřejnění: 8.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Setkal jsem se teď na internetu http://www.christnet.cz/magazin/mag.asp?clanek=1122 +(hezký obrázek) s novým potratářským fenoménem: žaloby na to, že se někdo narodil postižený. Místo, aby byli vděční, že se směli narodit a neskončili s rozdrcenými orgány v potratovém kýblu s odpadky, žalují rodiče, že je přivedli na svět a odhodlali se s nimi piplat a mamlat!!! Není už jen ta myšlenka ďábelská a trestuhodná? A nyní absurdní otázka: narodit se je právo nebo povinnost?
Datum zveřejnění: 7.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
V poslední době se musí Církev vyrovnávat s pedofilií nebo homosexualitou svých služebníků. Dokonce Svatý Stolec k tomu musel vydat směrnici. V čem má toto počínání původ? Není to důvod ke zrušení celibátu? Nepřežívá se? Homosexuální styk nenarušuje závazek celibátu? Jak se mohou duchovní osoby chránit před smyslností?
Datum zveřejnění: 7.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Nevím, jak katolíci přišli na to, že je Bůh spravedlivý?!
Tak já celý život žiji v postech, kajících skutcích a odříkání, a jiní si dopřávají, žijí v požitcích, smyslnosti a prostopášnostech, v nevěrách, pohodlí a v zajištěnosti, a pak máme mít stejný úděl? A to je ta spravedlnost? Jen na smrtelné posteli řeknou: Bože, sorry! a mají to dobré? S tím nemohu souhlasit!!!
A že mám pravdu, mohu doložit: Lukáš 15,4-10: "Má-li někdo z vás sto ovcí a ztratí jednu z nich, což nenechá těch devadesát devět na pustém místě a nejde za tou, která se ztratila, dokud ji nenalezne? Když ji nalezne, vezme si ji s radostí na ramena, a když přijde domů, svolá své přátele a sousedy a řekne jim: `Radujte se se mnou, protože jsem nalezl ovci, která se mi ztratila.´ Pravím vám, že právě tak bude v nebi větší radost nad jedním hříšníkem, který činí pokání, než nad devadesáti devíti spravedlivými, kteří pokání nepotřebují. Nebo má-li nějaká žena deset stříbrných mincí a ztratí jednu z nich, což nerozsvítí lampu, nevymete dům a nehledá pečlivě, dokud ji nenajde? A když ji nalezne, svolá své přítelkyně a sousedky a řekne: `Radujte se se mnou, poněvadž jsem nalezla peníz, který jsem ztratila.´ Pravím vám, právě tak je radost před anděly Božími nad jedním hříšníkem, který činí pokání."
Takže nad tím rošťákem, který se má celý život dobře, bude Pán plesat, a ti dobrodušní trotlové budou stát pokorně v hloučku někde na okraji jako celý život a němě přihlížet. Tohle katolíci fakt hlásají?
Datum zveřejnění: 6.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Co je to mystika? Provozuje se ještě i dnes? Co je jejím obsahem? Nesouvisí s nějakým okultismem? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 6.3.2002
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Nejeden muj znamy je zastancem radostneho zpusobu, radostneho zivotniho stylu-GAUDETE IN DOMINO SEMPER, ITERUM DICO GAUDETE - muzeme slyset pri treti nedeli adventni.
Co delat, kdys se to casto nedari?
Pritel je nespokojeny, nezije radostne, protoze jeho manzelka nedba o svuj zevnejsek (obezita, neslusive strojeni), jejich manzelstvi neni stastne-tento stav trva jiz desetileti... .
Priteli vyse uvedene velmi vadi, rika, ze hresi pohledy na upravene zeny. Naopak klidne snasi, ze ho manzelka-jak manzelky maji ve zvyku-urazi, poodcenuje i sikanuje.Je to patrne bezna vlastnost soucasnych zen a moudry muz by se tim nemel znepokojovat.
Jen kdyby se snazila byt pritazlivejsi...
Datum zveřejnění: 5.3.2002
Rubrika: Duchovní život Otázka:
Prosím Vás, jak správně rozlišit: lpění na tvorech a lásku k lidem?
Co se přesně míní lpění na tvorech?
Děkuji Vám za bezvadné stránky, zvláště za tyto otázky a odpovědi!! Zdraví M.J.
Datum zveřejnění: 5.3.2002
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
V poslední době se na této stránce hodně diskutovalo o předmanželském sexu. Jsem věřící, je mi 24 let a se svou dívkou se chceme brát (přibližně za rok). Od jisté doby spolu sexuálně žijeme. Svědomí mi nic nevyčítá. Zajímal by mě pohled církve. Ke příjmání jsem od té doby nešel (do kostela chodíme pravidelně). U zpovědi jsem však také nebyl, svého činu nelituji a k rozhřešení je třeba lítosti. Zároveň bych moc rád šel ke příjmání, můžete mi poradit?
Datum zveřejnění: 4.3.2002
Rubrika: Biblistika Otázka:
Mají se křesťané obracet v modlitbě ke svým zemřelým, třeba příbuzným a o něco je žádat? Není to v rozporu s Božím příkazem neobracet se k duchům zemřelým? Jedná se vlastně přece o totéž. O zemřelém člověku přece vůbec nemůžeme vědět, kde se nachází. Nemá se člověk obracet ve svých prosbách výhradně k Bohu v Ježíšově jménu, tak jak to známe z Bible a svědectví Písma a prvotní církve?
Datum zveřejnění: 4.3.2002
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Chtěla bych se ještě vrátit k prodeji v trafikách. Při tom sortimentu, co se tam dnes prodává (porno časopisy) je vůbec vhodné nebo přesněji a přísněji řečeno přípustné, aby křesťan v takové branži prodával? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 1.3.2002
Rubrika: Ostatní Otázka:
kdo je autorem spisu Malleus Malleficarum a o čem tento spis pojednává?