Datum zveřejnění: 8.3.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Proč katolická církev z věty, vytržené z kontextu, sv. Pavla: "Žena nechť v církvi mlčí.", vyvozuje přímou cestou nemožnost ženy knězem?? Když ještě k tomu tento výrok zní i jinak:"Žena nechť ve shromáždění mlčí.", čímž se myslí bohoslužba. Proč se katolická církev, úmyslně nepoužívám nesmyslné označení "svatá", řídí výroky někoho, kdo zjevně velmi nenáviděl ženy---"Pokud se chce žena o něčem poučit, ať se zeptá doma svého manžela, ale na shromáždění ať mlčí"?? Zde je až neskutečně a nechutně zjevná nenávist a opovržení ženami. To katolické církvi nevadí?? A takovéto "city" chovali k ženám i další a další katoličtí svatí, např. za všechny třeba sv. Ambrož. Proč katolická církev tak hluboce už od svého "vzniku" opovrhuje a ponižuje ženy???
Datum zveřejnění: 5.3.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Četl jsem několikrát příběh o Kainovi a pořád hledám jestli mu bůh dal šanci k odčinění jeho hříchu, což tam ani myslím není. Můžete mi vysvětlit příběh O Kainovi a jeho bratrovi. V knize od Steinbecka "Na východ od ráje" jsem četl, že v originální verzi bible tuto šanci dostal, ale překlady už nejsou tak přesné, podle Steinbecka! Mám v tom zmatek, teda nejen v tomhle :-) Taky by mě zajímalo, někde jsem totiž taky četl, že Kain byl první prvorozený a tím pádem vzorem všech prvorozených. Jak je tohle myšleno, jeli to tak v bibli myšleno? Jsem prvorozený :-) Díky za odpověď a hezký den.
Datum zveřejnění: 4.3.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Kde Ježíš mluví o hierarchizované organizaci---církev???
Datum zveřejnění: 3.3.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Příběh jedné farnosti.
Ještě před rokem jsme byli malou poklidnou farností v osamělé obci s malým počtem obyvatel, kam kněz dojíždí jednou týdně na bohoslužbu. Nechyběli tu místní dětští ministranti, lektor ani varhaník. Farníci se společně podíleli na úpravách kostela, úklidu, zajišťovali čtení i žalmy. Věřících v naší obci není mnoho, ale vztahy tu byly dobré. Tento klid postupně začala narušovat stále větší skupina dětí a mládeže. Začaly se zúčastňovat bohoslužeb a dlouhou dobu byly vítány, bylo i tolerováno, že se jedná o děti z nevěřících rodin, pro které toto byla první setkání s vírou a prostředím kostela. Farníky i duchovním byla tato skupinka uváděna do liturgie, setkávaly se zde s přátelským postojem.Rušení dětí, i starší mládeže z neznalosti pochopí ještě každý. Když ale ani po uplynutí několika měsíců nedochází ke změně, spíše je neúcta stále zřejmější - hlasitý hovor při mši, smích, hvízdání, posměšky na kněze, nedopalky v lavici, házení kameny do oken při odchodu, průběh mše sv. spíš připomíná návštěvu cirkusu - nabízí se otázka, co dál. Důstojnost průběhu mše bývá narušena natolik, že znemožňuje jakékoli duchovní vyžití stálých farníků. Stále více je zřejmé, že skupinka omladiny ve skutečnosti nehledá cestu k víře, ale dobrou zábavu na úkor ostatních. Tato skupinka obtěžuje především starší farníky tím, že jim cestou domů po mši například hází petardy pod nohy, vysmívá se jim na náměstí, pronásleduje děti - ministranty apod. Postoj kněze k tomuto problému byl takový, že této mládeži nabídl pravidelná setkání ve společenství. Avšak ani toto nepřineslo valnou změnu v chování mládeže. V současné době je již situace ve farnosti natolik vyhrocena, že původní farníci jsou skupinou mladých bráni jako nevítaný prvek, slovně na ně útočí a začínají být v převaze nad těmi, kteří v kostele hledají víru a klid. Neustálé posměšky již odradily ministranty i lektora. Nejstarší farníci se již obávají, co je zase v kostele potká a ti, co ještě vydrželi, do kostela chodí se strachem. A co na to kněz? Kostel je pro všechny, nejdůležitější je pastorace, na starších /moudřejších/ tedy je, aby tuto situaci přijali a pochopili. Ten, kdo to nechápe, není sám dostatečně duchovně vyzrálý. Komu se daná situace nelíbí, je to jeho problém, nikdo ho z kostela nevyhodil, pokud se mu tu nelíbí, je to jeho věc. (Vzhledem k dopravní obslužnosti je nemožné bez vlastního auta navštěvovat jiný kostel v jiné farnosti.) Ze stálých farníků již zůstala jenom hrstka, a tak převažuje skupina nezvedené omladiny.
Dávám dotaz do diskuze. Jaký je váš názor na tuto situaci a jaké řešení navrhujete?
Datum zveřejnění: 2.3.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Kolikrát jsem slyšel konstatování, že Bůh miluje lidi bezpodmínečně, dotaženo do důsledku se mi jeví, že ateisté jsou v tomto smyslu upřímní, a křesťané se svými prosbami, činy a rituály jaksi podlézají a vnucují se. Potíž mám se slovem bezpodmínečně, "unconditionally". Smysl mi to dává jedině tehdy, když jde o čiré děkování... Prosím o komentář k tomuto tématu, případně odkazy na další četbu. Děkuji.
Datum zveřejnění: 28.2.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
W Polsce obchodzimy swieto Cyryla i Metodego (Cyril a Metoděj) 14.02 a w Czechach i Slowacji 5/7. Skad ta roznica?
Datum zveřejnění: 26.2.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
hezky den,shanim vsude mozne,jak se modlit ruzenec,ale nemuzu se dostat nalezu.Bylo by mozno pomoci mi? Problem je v tom,ze bych potrebovala rozepsat,co se presne kdy modli /ktera kulicka/ a taky modlitby samotne.Moc dekuji,
Datum zveřejnění: 26.2.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den,
často se setkávám s námitkou, že církev měla před r.89 obrovský morální kredit, která nedokázala využít a ztratila jej. Cítím, že to není tak úplně pravda, ale jak na takovouto námitku reagovat?
Datum zveřejnění: 23.2.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
zdravim
Nejsem sice katolik ani do kostela nechodim.V Boha ale verim a nejblize je mi kretanske pojeti.
mam par otayek ktere mne zajimaji.
Pokud novorozene zemre pred krtem ma vlastne dedicny hrich a tudiz je vlastne brano jako hrsnik a je mu nebe uzavreno.je to tak?
Proc se ve vyznani vyry pri msi rika take verim v jedinou spravnou cirkev katolickou.Neni to netolerance k ostatnim kretanskym cirkvim a jinym viram?
Datum zveřejnění: 23.2.2004
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Proč milování dvou milujících se lidí vnímáte pouze jako biologický akt, a ne jako projev jejich lásky???
Datum zveřejnění: 23.2.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Jsou evangelíci heretiky? Není ekumenické snažení spíše utopickou vizí, když ŘKC nemůže a ostatní křesťanské "církve" nechtějí ustoupit od svých ustavujících principů.
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 23.2.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Nekde jsem slyšel,že už existuje svatý patron pro fotbalisty.Je to pravda a mužete zjistit jeho jméno.Díky.
Datum zveřejnění: 20.2.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den! Mám jeden takový problém: Na tábor bychom potřebovali nějaká jména /mám-li být přesná, kolem 30, z toho asi 20 ženských/ běžná ve starověké Mezopotámii v době Abrahamově a nevím, kde bych je měla hledat, tak se obracím na vás: Mohli byste mi doporučit nějaké prameny? /Nevadily by mi ani konkrétní návrhy.:-)/ Díky za poskytnutý prostor a přeji vše dobré a hodně zdaru ve vaší práci. Šalom alejchem.
Datum zveřejnění: 19.2.2004
Rubrika: Liturgika,
Ostatní Otázka:
Rád bych se prosím zeptal na označení "K+M+B+2004" s tím, že na dveřích Brněnské katedrály jsem viděl C+M+B+2004, s tím, že tato písmena označují nějaká slova a nejen jména mágů z východu.Můžete mi prosím vysvětlit, co tato písmena znamenají a jak se případně překládají do češtiny? Děkuji za laskavost a přeji vše dobré.
Datum zveřejnění: 18.2.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Dobrý den,
je mi 23 a připravuju se na křest. Moc děkuju P. Šikulovi za odpověď 599.
Chtěla bych se zeptat na antikoncepci v manželství: připadá mi, že metoda PPR (jediná dovolená) se neliší od jiných prostředků v jedné věci - v úmyslu rozhodovat o tom, zda se narodí dítě. Žádná metoda přece není 100% spolehlivá, takže buď dítě přijímám, a antikoncepci nepotřebuji, nebo dítě nechci, a vzdám se sexu. Jiný přístup se mi jeví jako polovičatý a pokrytecký.
Druhá věc: je-li sexuální akt tak nedílně spojen s plozením, měla by se žena, jakmile zjistí, že je těhotná, přestat s mužem stýkat?
Děkuji za odpověď
Datum zveřejnění: 16.2.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dozvěděl jsem se, že vše,co je v evangeliích, nemusel říct přímo Ježíš, ale je to třeba od první církve. Jak tedy vnímat NZ jako Boží slovo, jaký je skutečně Kristus, když nemusí být všechna slova, činy od něho? Děkuji!
Datum zveřejnění: 15.2.2004
Rubrika: Liturgika Otázka:
Chvála Kristu, snažím se získat informace ohledně sv. Dominika Savia, ale mnoho informací o tomto světci není dostupných, některé se rozcházejí. Můžete, prosím, napsat něco o tomto světci, popř. doporučit nějakou literaturu nebo www stránky? Také bych se rád dověděl, kdy tento svatý slaví svůj svátek, zda 9. března (dle data úmrtí v roce 1857), nebo 6. května, jak uvádějí některé kalendáře (i když v našem liturgickém kalendáři tento světec, bohužel, připomínán není).
Za odpovědi děkuji.
Pavel
Datum zveřejnění: 13.2.2004
Rubrika: Věrouka Otázka:
Dobrý den. Čtu pŕíležitostně Bibli a poslouchám, co o ní říkají vzdělanější než já, a jak se vyrovnávají s různými pasážemi. Ale zajímaly by mě dvě věci, na něž bych rád znal váš názor.
1 Jak můžeme vědět, od koho Bible pochází?
To, že se v ní o něčem píše, přece není vůbec směrodatné. Je to jen jeden způsob interpretace událostí a názorů. Mám takový nejasný dojem, že je něco špatně, když stvoření obsahuje formulace "stvořil Bůh nebe a zemi" apod. Čekal bych spíš ich-formu, tedy "stvořil jsem nebe a zemi"! Tak, jak je to napsané, navozuje představu, že tam byl ještě někdo jiný, kdo sledoval, jak se to děje a podával o tom svědectví zápisem.
2 Kdo to byl?
Děkuji.
Datum zveřejnění: 13.2.2004
Rubrika: Biblistika Otázka:
Hezký den,
rád bych se zeptal jak vnímáte význam slova oběť? Křesťanství je tak trochu "posedlé" tímhle slovem, ale reálně je o této problematice málokdo schopen něco říct.
a) V jednom (vyhraněném) smyslu se mi zdá, že žádná oběť neexistuje, že existuje pouze „nutnost“. Myslím to tak, že žije-li člověk podle svého svědomí, nechce-li zrazovat sám sebe, tak mu jeho chování může přinášet radost, ale občas mu přinese větší nebo menší komplikace, v krajním případě pro život fatální. – Dá se mluvit o oběti, pokud člověk žije podle svého svědomí? Možná ano, ale „dobrému“ člověku přece nic jiného stejně nezbývá a v jistém smyslu to dělá v posledku kvůli sobě samému. („Aby se sám sobě mohl podívat do očí, Nezradil sám sebe a svou cestu atd.“)
b) Přesto, co jsem napsal výše (a s čím souhlasím), mám ale ne zcela jasně vyjádřitelný pocit, že oběť má nebo může mít v sobě i něco posvátného, což asi není v rozporu z bodem a), ale nějak mi to tam chybělo.
c) S tím souvisí i ta část významu slova oběť, kdy se něčeho vzdávám, nemyslím tak ani ve prospěch někoho nebo něčeho, (protože např. Bohu nemůžu ničím přispět), a nemusí to být nutně snad ani bohu. Kdy obětuji berana, nebo vyliji poslední kapku vína jako úlitbu bohům, nebo se vzdám něčeho, bez čeho můžu být, na čem lpím, co možná nahrazuje moje autentické já. Něco jako proces očišťování se, v něčem možná podobný postu.
Děkuji. Václav
PS: Pokud tento dotaz zveřejníte, budu rád.
Datum zveřejnění: 13.2.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Chtěla bych vědět, jestli je k uzavření církevního manželství potřebná zamilovanost. Moje kamarádka má přítele, kterého si chce vzít. Svěřila se mi, že ho má ráda a je jí s ním dobře, ale že do něho nikdy nebyla zamilovaná. I já jsem slyšela od mnoha manželů, že většinou na začátku jejich vztahu mezi nimi existovala vášnivá zamilovanost, ale po čase se začala ztrácet a někde vymizela dokonce úplně. Ale přitom pravá láska zůstala. Není ale to manželství pak o něco ochuzené? Děkuji za odpověď.