620. Datum zveřejnění: 15.4.2003
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5677
Otázka:
Snažím se chodit 1x za měsíc ke zpovědi a ke sv. příjímání - ale v poslední době se cítím lhostejná k Ježíší zvláště ve sv. příjímání. Chyba je samozřejmě u mě, ale nevím, kde mám hledat její kořeny. Děkuji
621. Datum zveřejnění: 11.2.2002
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5677
Otázka:
prosím můžete mi zdělit, který katolický řád byl založen jako vůbec první ve světě. Děkuji za odpověď
622. Datum zveřejnění: 5.5.2005
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 5676
Otázka:
Dobrý den!
Mám následující dotaz, ale začnu nejdříve popisem situace.
Před půl rokem jsem začal navštěvovat školu asijských bojových umění a věnuji se stylu Aikidó. Jedná se o pomerně nenáročný styl a jeho cílem není destrukce protivníka, ale jen získání kontroly nad ním a taky nad sebou samotným. Za ten půlrok po který Aikidó studuji (vím že je to na bilancování moc málo) se cítím tělesně i duševně daleko lépe, jsem klidnější a vyrovnanější.
Teď k dotazu: Jak se staví církev ke studiu asijských bojových umění? Já na sobě cítím, že mi studium všestranně pomáhá a každému bych ho doporučil. Faktem ovšem je, že katolík se má zdokonalovat především motlidbou a svátostmi. Katolík jsem a katolíkem taky zůstanu a mezi křesťansvím a studiem Aikidó necítím rozpor. Pro upřesnění ještě uvedu, že to "fackování" pod kterým si laik bojové umění představuje, je jen jednou z mnoha složek studia. Kromě tréningu těla se učíme ovládat i emoce, chování, etiketu atd...
Zajímal by mě a snad i čtenáře Váš názor. Předem za něj děkuji.
623. Datum zveřejnění: 31.1.2002
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5674
Otázka:
Dobrý den!Na internetu jsem zkoušela hledat nějaké NÁZORY církve (katolické) NA HOROSKOPY, mám si o nich připravit totiž takový úvod do diskuse, která se uskuteční na pravidelných setkáváních budoucích biřmovanců(já se taká připravuji).Moc jsem však nepochodila. Ráda bych uvítala, kdybyste mi o názorech církve na horoskopy mohli něco napsat, nebo mě odkázat na webové stránky, či na knížku.Děkuji
624. Datum zveřejnění: 21.7.2001
Rubrika: Katolická církev a církve,
Duchovní život Počet shlédnutí: 5672
Otázka:
Chtela bych se zeptat,zda se v dobe techto prázdnin budou konat na ruzných místech CR nejaká setkání mládeže,obnovy apod.Ráda bych se zúcastnila.
Mnohokrát dekuji.
625. Datum zveřejnění: 9.11.2001
Rubrika: Duchovní život,
Ostatní Počet shlédnutí: 5670
Otázka:
Panna Maria – taky vám připadá tak fantastická? Jako by ani nepatřila mezi nás, lidi. Ano, všichni jdeme za Bohem, chceme mu sloužit a být mu k dispozici. Ale každý z nás (soudím podle sebe) si nechává kousek svého já pro sebe, nevydáváme se Boží lásce zcela. Maria se ale Bohu vydala zcela, celou svou bytostí, docela prostě: „… ať se mi stane podle tvého slova.“ Takhle bezvýhradně a cele – to bych nesvedl.
Nepřipadá vám svým odevzdáním se Bohu fantastická? Mně ano. Ruda
626. Datum zveřejnění: 30.1.2006
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 5669
Otázka:
Počátkem 70. let nám pan děkan oznámil, že v dohledné době se připravuje nová forma svátosti smíření - veřejně ve společenství. Od té doby uplynulo více jak 30 let a nic nového v tomto směru nenastalo. Dle jednoho článku v KT svátost smíření ve zpovědnici zavedla církev teprve asi v 11. století, takže změna snad není nepřekonatelná. Pokud by však nastala, přivedla by k plnému křesťanskému životu dosti věřících, pro něž zpovědnice je takřka nemožná. Jedná se snad o nedořešený výsledek II. vatikánského koncilu. Kdy už konečně tehdy ohlášená změna nastane? Děkuji za odpověď.
627. Datum zveřejnění: 2.9.2005
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Počet shlédnutí: 5669
Otázka:
Dobrý den...
Rád by se Vás zeptal, jak se staví katolická církev k názoru, který se týká Desatera a to: že Desatero nás (křesťany) už nemusí zajímat, protože je nahrazeno Ježíšovým "Dvojterem" - "miluj svého Boha jediného celou svou duší, srdcem i myslí a miluj bližního svého, jako sebe sama...Ježíš tak prý nahradil "Mojžíšovo" Desatero svým dokonalejším Dvojterem. Tento názor byl ještě odůvodněn tím, že když se člověk prohřeší proti Dvojteru - tedy lásce k Bohu či bližnímu (tedy někoho by zabil, svedl někomu manželku, okradl by někoho atd), prohřeší se vlastně proti Desateru. Tím bylo vysvětleno to, že Dvojtero v sobě zahrnuje Desatero a že je prostě dokonalejší...
Rád bych znal názor katolické církve, jelikož mě osobně takovéto názory trochu zneklidňují...
Děkuji velmi za odpověď. Pavel
628. Datum zveřejnění: 21.4.2004
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5668
Otázka:
Má devítiletá dcera mi položila otázku, odkud pochází slovo katolík nebo katolická církev; byl jsem tím zaskočen, protože jsem si tuto otázku doposud nepoložil.
Můžete mi odpovědět?
629. Datum zveřejnění: 7.3.2003
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5668
Otázka:
Chtěl bych vás poprosit o (pokud možno podrobnější) výklad smyslu těchto částí evangelií: Lukáš, Spor o prvenství 9, 49-50 a také Matouš, 25, O posledním soudu. Čerpám z ekumenického překladu. Byl bych rovněž velmi vděčný za eventuelní diskuzi k této otázce. Děkuji mnohokrát
630. Datum zveřejnění: 30.4.2003
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5660
Otázka:
Svátost smíření, mám příliš přecitlivělé svědomí ?
Je mi 24, byl jsem u svátostí smíření asi po sedmi letech. Pečlivě jsem se připravoval, chci znovu začít. Vše jsem se snažil vyznat, jak jsem myslel, že je to nejlepší. Z nervozity jsem MOŽNÁ nepřečetl jeden hřích vůbec, nebo přesně tak jak jsem to měl sepsáno. Opravdu nevím a také jsem mohl vše vyznat správně. Rozhodně to nebylo úmyslné. A teď, pořád mě hlodá svědomí, i když si řeknu, vždyť jsem nic schválně nezamlčel a kněz mi navíc před rozhřešením řekl, že se mi odpouštějí i hříchy, na které jsem zapomněl, abych prý mohl
být klidný.
Dále jsem si vzpomněl na toto: Když jsem byl asi v 6, nebo 7 třídě, kdosi nám říkal, že nemáme Bohu přísahat s něčím, co nevíme, jestli můžeme splnit a že nejlépe je nepřísahat vůbec. Matně si vzpomínám, že jsem prohlásil cosi jako, že přísahám že nikdy nebudu pít pivo, nebo alkohol, či chodit do hospody, opravdu nevím přesně a nevím jestli jsem to přísahal i Bohu.
Od té doby jsem toho samozřejmě vypil dost :-)
Jak se teda mám zachovat ? Přece na posezení u piva s přáteli není nic špatného (když se to nepřehání).
Sám sobě říkám, že jsou to hlouposti a že Bohu snad nezáleží na takovýchto věcech a jednotlivých slovech, ALE proč mi jdou pořád na mysl? Proč nemůžu pocítit opravdovou radost z odpuštění ? Mám jít znovu ke zpovědi ? Mám strach, že se do všeho ještě více zamotám, že vyvstanou nové a nové pochybnosti a já skončím jako před tím.
A já si tolik přeji vrátit se zase k Bohu, protože jsem poznal, že bez Boha byl můj život k ničemu. Chtěl bych zlepšit svůj život a jednání, přistupovat konečně pravidelně k sv. přijímání a tyhle věci jakoby mi chtěli stát v cestě. Je možné, že je tohle „hlodání svědomí“ formou, jak se ďábel snaží mě zmást a znovu odvést z cesty k Bohu ? Mám to brát jako zkoušku, kterou musím projít? Mám méně poslouchat svoje svědomí?
Rád bych udělal za svou pochybnou minulostí tlustou čáru a řekl Bohu svoje ANO, tady jsem, už nechci hřešit. Místo toho mám strach, jestli mi Bůh odpustil, jestli se nedopouštím dalšího hříchu.
Děkuji za Vaši odpověď a zároveň Vám děkuji za tuhle službu, kterou na internetu děláte.
Mezi tolika zlem a komercí, zde má své místo i Bůh a to je moc dobře.
S pozdravem Radek
631. Datum zveřejnění: 15.9.2005
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 5660
Otázka:
Měl bych takový dotaz, který se týká duchovního růstu. Zajímalo by mě, jsou resp. mohou-li být jakési "deprese", výraznější poklesy nálady a těžké psychické stavy - nevím jak to mám přesně pojmenovat - průvodcem resp. pozitivním signálem při duchovním růstu a při procesu (postupného) přijímání poznávané a často tvrdé pravdy - tvrdé samozřejmě asi z pohledu "ještě neobráceného člověka". Jeden ex-seminarista mi říkal: "exercicie jsou vždy bolestné". (Otázku teď ale vůbec nesměřuji na exercicie, resp. ne pouze na ně) Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje". Je tady jeden možná silný argument proti, a to Ježíšovo "poznáte pravdu a pravda vás osvobodí", což alespoň zdánlivě s depresemi rozhodně příliš neladí. Ještě z jiného pohledu se mi ale za život vykrystalizovalo takové neustále se mi osvědčující heslo, které zní "čím tvrdší, tím pravdivější", přičemž řekneme-li jej prohozeně ("čím pravdivější, tím tvrdší"), platí ještě silněji.
Ještě jedno upřesnění na závěr aby nedošlo k nedorozumění. Je jasné že cesta obrácení není procházka růžovým sadem ("vejďete úzkou branou", "zapři sám sebe a vezmi svůj kříž" apod) a že člověk bude určitou bolest prožívat. Ovšem většinou se zde asi myslí bolest nad vlastní slabostí a špatností, nad svými hříchy, která je však jasně spojená s velikou touhou po změně. Tohoto typu bolesti se však ve své otázce příliš nedotýkám. Jde mi spíš o to, kdy člověk nějak usiluje nebo se snaží usilovat o přijmutí a ztotožnění se s pro něj tvrdou pravdou (byť takto vnímá nějakou zcela zásadní pravdu o Bohu), po které - ve své sobecké přirozenosti - ne-touží a je to pro něj často něco co se "musí, protože nic jiného nezbývá", resp. ví že kdyby se vědomě nesnažil o pravdu jednal by velmi špatně. Prostě o proces, kdy touha zčásti či zcela absentuje a je to často především/jen o vůli a sebeumrtvování. Zopakuji ještě na závěr větu z prvního odstavce: "Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje"." - je totiž nějakým způsobem ústřední a celý zbytek je takovým jejím upřesněním.
632. Datum zveřejnění: 17.5.2002
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5660
Otázka:
Cele Pismo svate ma jiste mnoho nepochopitelnych casti pro mnohe lidi,ja si pripadam nekdy moc neinteligentni a slaboduchy, kdyz jej ctu."Mezi tebe a zenu polozim nepratelstvi, i mezi sime tve
a sime jeji.Ono ti rozdrti hlavu, a ty jemu rozdrtis patu."
Co to znamena?
Podle meho selskeho rozumu to znamena, ze had-satan-dabel - se rozmnozuje jako my lide.Cili, ze se rodi dalsi satanove, porad a porad.
A temto my mame rozdrtit hlavu? Jak? Cim?
Satan-dabel-had nam rozdrti patu? Nechapu!!!
Vim, ze spravnou odpoved na tuto otazku naleznu v den, kdy potkam
Boha tvari v tvar, ale presto vyuziva moje zvedavost sluzeb Internetu.
S Bozim pozdravem
RUZENEC
633. Datum zveřejnění: 14.6.2001
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 5660
Otázka:
Slyšela jsem, že člověk z jiné církve (např. Církve bratrské), který se účastní bohoslužby naší katolické církve, nemůže přistoupit ke sv. Přijímání, protože mu to naše církev nedovoluje, kdežto, pokud bych já šla na bohoslužbu do Církve bratrské, není zde žádná překážka. Zajímalo by mě, jestli je to pravda a pokud ano, proč tomu tak je. Děkuji.
634. Datum zveřejnění: 26.1.2004
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5657
Otázka:
Prosim o vysvetleni - Prvni Mojzisova 6.Synove bozsti a dcery lidske - o co tady vlastne jde? Nejak nechapu???!!!???
Dekuji.
635. Datum zveřejnění: 22.2.2002
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 5655
Otázka:
Mám pro Vás více dotazů, zasílám je najednou, doufám, že to pro Vás bude jednodušší, samozřejmě chápu, že na odpověď si asi budu muset počkat trochu delší dobu.
1. Nikdy jsem neměl problém modlit se vlastními slovy, vždycky jsem to naopak dělal rád, protože jsem to považoval za dobré pro osobní vztah k Bohu. Poslední dobou s tím mám ale velké problémy. Nejde mi o samotnou podstatu osobní modlitby, ale o oslovování Boha. Dělá mi problém pochopení Nejsvětější Trojice a dvojí podstaty Ježíše Krista. Když říkám můj Pane a Bože, nechápu zcela jasně koho tím myslím. Když říkám přijď Duchu Svatý říkám si jak je možné mluvit jen s jednou božskou osobou a ostatní dvě z toho vynechat. Když o něco Boha prosím a modlitbu končím slovy "prosím Tě o to skrze Tvého syna našeho Pána Ježíše Krista" říkám si jestli jsem se modlil "i" k Ježíši nebo jestli Ježíše o nic prosit nemohu. A když mluvím o Ježíši, kterou z jeho přirozeností mám na mysli?
2. Co je to přímluva svatých. Mohou nám být na přímluvu našich patronů či jiných svatých odpuštěny časné tresty, nebo tak můžeme získat jejich vlastnosti?
3. Když jsem u těch svatých, docela nepříjemně mě překvapilo, že někteří z nich (Jiří, Kryštof, Kateřina) byli vyřazeni, pro nedostatečně potvrzenou existenci. Když to tak vezmu, o některých svatých z Ježíšovy doby máme jen velice málo údajů. Co třeba svatý Josef, vždyť o něm máme jen pár řádek z evangelií. A když to vezmu fakt hodně drsně a ad absurdum, nevim jestli by podle těchto měříte svatořečena Panna Maria.
Předem děkuji za odpovědi
S pozdravem Vít Ludvík Grundman
636. Datum zveřejnění: 8.10.2004
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5650
Otázka:
Chtěla jsem se zeptat, jak se určuje doba slavení velikonoc ve východních církvích? U nás, v katolické církvi, je to myslím tak, že slavnost Zmrtvýchvstání připadá na první neděli po prvním jarním úplňku. Jak to určuje pravoslavná církev a kdy slaví velikonoce Židé dnes? A proč vznikl ten rozpor, že neslavíme velikonoce společně? Děkuji za odpověď.
637. Datum zveřejnění: 18.5.2005
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 5647
Otázka:
Kolko je eucharistickych modlidieb a ake su pravidla pre ich pouzivanie ?
638. Datum zveřejnění: 22.1.2004
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 5646
Otázka:
Kde v Bibli najdu zmínku o biřmování? V Bibli čtu pořád, ale o biřmování jsem ještě nečetla.
639. Datum zveřejnění: 29.11.2001
Rubrika: Biblistika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 5646
Otázka:
je mozne, aby sel knez za kmotra pri birmovani? Rada bych byla birmovana, ale neznam nikoho, kdo uz birmovany byl, aby mi sel za kmotra.