620. Datum zveřejnění: 22.1.2004  
Rubrika: Věrouka  Počet shlédnutí: 5775  
Otázka: 
 Kde v Bibli najdu zmínku o biřmování? V Bibli čtu pořád, ale o biřmování jsem ještě nečetla.  
 
 621. Datum zveřejnění: 14.5.2002  
Rubrika: Biblistika  Počet shlédnutí: 5775  
Otázka: 
 Zdravím, jsem pevně věřící člověk. Může být vůbec někdo po smrti zatracen? Bůh přece nekonečně miluje všechny lidi. Mohl byste např. Vy, navždy zatratit někoho, koho milujete? Snad není člověka, který by za svého života neučinil ani jediný nepatrný dobrý skutek. Pokud by měl být navždy zatracen, kam se promítne tento dobrý skutek? Snad neexistují dvy očistce - jeden, kde duše trpí a čekají na blaženost a druhý, kde si duše "užívají" a čekají na zatracení. Je odvážné, myslet si, že neexistuje inferno? Děkuji za odpověď  
 
 622. Datum zveřejnění: 25.2.2009  
Rubrika: Etika a morálka  Počet shlédnutí: 5775  
Otázka: 
 Můj dotaz spočívá ve vyjádření se církve k pojmům EMO, GOTHIC a sebepoškozování. Na Internetu, hlavně v oblíbených blogách dětí od 12 výš, se lze dočíst o jejich názorech, které většinou jsou názory zmatenými (často vulgárními) hledajících. Ve vyšším věku člověk často tato témata opouští, ale ne vždy. Nezdá se mě, že je to až tak neškodná móda. Tedy neptám se, o co jde (ale i to by se zde mohlo pro ostatní objevit), ale o názor církve a o přístupu k tomuto fenoménu. Týká se to totiž i křeťanů, pokud si nebudeme zakrývat oči. Díky za odpověď na ne zrovna lehké otázky. Zdraví Rudof.  
 
 623. Datum zveřejnění: 14.6.2001  
Rubrika: Katolická církev a církve  Počet shlédnutí: 5763  
Otázka: 
 Slyšela jsem, že člověk z jiné církve (např. Církve bratrské), který se účastní bohoslužby naší katolické církve, nemůže přistoupit ke sv. Přijímání, protože mu to naše církev nedovoluje, kdežto, pokud bych já šla na bohoslužbu do Církve bratrské, není zde žádná překážka. Zajímalo by mě, jestli je to pravda a pokud ano, proč tomu tak je. Děkuji.  
 
 624. Datum zveřejnění: 7.3.2003  
Rubrika: Věrouka  Počet shlédnutí: 5762  
Otázka: 
 Chtěl bych vás poprosit o (pokud možno podrobnější) výklad smyslu těchto částí evangelií: Lukáš, Spor o prvenství 9, 49-50 a také Matouš, 25, O posledním soudu. Čerpám z ekumenického překladu. Byl bych rovněž velmi vděčný za eventuelní diskuzi k této otázce. Děkuji mnohokrát  
 
 625. Datum zveřejnění: 31.1.2002  
Rubrika: Biblistika  Počet shlédnutí: 5761  
Otázka: 
 Dobrý den!Na internetu jsem zkoušela hledat nějaké NÁZORY církve (katolické) NA HOROSKOPY, mám si o nich připravit totiž takový úvod do diskuse, která se uskuteční na pravidelných setkáváních budoucích biřmovanců(já se taká připravuji).Moc jsem však nepochodila. Ráda bych uvítala, kdybyste mi o názorech církve na horoskopy mohli něco napsat, nebo mě odkázat na webové stránky, či na knížku.Děkuji  
 
 626. Datum zveřejnění: 23.9.2001  
Rubrika: Biblistika, 
Duchovní život  Počet shlédnutí: 5761  
Otázka: 
 Jsem verici, ale nejsem clenem zadne cirkve. Chtela bych svou viru stvrdit krestem a prihlasenim se ke katolicke cirkvi. Co pro to musim udelat? Jaky je obvykly postup?
Dekuji za odpoved.  
 
 627. Datum zveřejnění: 21.7.2001  
Rubrika: Katolická církev a církve, 
Duchovní život  Počet shlédnutí: 5760  
Otázka: 
 Chtela bych se zeptat,zda se v dobe techto prázdnin budou konat na ruzných místech CR nejaká setkání mládeže,obnovy apod.Ráda bych se zúcastnila.
Mnohokrát dekuji.  
 
 628. Datum zveřejnění: 9.11.2001  
Rubrika: Duchovní život, 
Ostatní  Počet shlédnutí: 5758  
Otázka: 
 Panna Maria – taky vám připadá tak fantastická? Jako by ani nepatřila mezi nás, lidi. Ano, všichni jdeme za Bohem, chceme mu sloužit a být mu k dispozici. Ale každý z nás (soudím podle sebe) si nechává kousek svého já pro sebe, nevydáváme se Boží lásce zcela. Maria se ale Bohu vydala zcela, celou svou bytostí, docela prostě: „… ať se mi stane podle tvého slova.“ Takhle bezvýhradně a cele – to bych nesvedl.
Nepřipadá vám svým odevzdáním se Bohu fantastická? Mně ano. Ruda
  
 
 629. Datum zveřejnění: 29.11.2001  
Rubrika: Biblistika, 
Duchovní život  Počet shlédnutí: 5757  
Otázka: 
 je mozne, aby sel knez za kmotra pri birmovani? Rada bych byla birmovana, ale neznam nikoho, kdo uz birmovany byl, aby mi sel za kmotra.
  
 
 630. Datum zveřejnění: 15.4.2003  
Rubrika: Duchovní život  Počet shlédnutí: 5756  
Otázka: 
 Snažím se chodit 1x za měsíc ke zpovědi a ke sv. příjímání - ale v poslední době se cítím lhostejná k Ježíší zvláště ve sv. příjímání. Chyba je samozřejmě u mě, ale nevím, kde mám hledat její kořeny. Děkuji  
 
 631. Datum zveřejnění: 30.4.2003  
Rubrika: Duchovní život  Počet shlédnutí: 5751  
Otázka: 
 Svátost smíření, mám příliš přecitlivělé svědomí ? 
Je mi 24, byl jsem u svátostí smíření asi po sedmi letech. Pečlivě jsem se připravoval, chci znovu začít. Vše jsem se snažil vyznat, jak jsem myslel, že je to nejlepší. Z nervozity jsem MOŽNÁ nepřečetl jeden hřích vůbec, nebo přesně tak jak jsem to měl sepsáno. Opravdu nevím a také jsem mohl vše vyznat správně. Rozhodně to nebylo úmyslné. A teď, pořád mě hlodá svědomí, i když si řeknu, vždyť jsem nic schválně nezamlčel a kněz mi navíc před rozhřešením řekl, že se mi odpouštějí i hříchy, na které jsem zapomněl, abych prý mohl
být klidný.
 Dále jsem si vzpomněl na toto: Když jsem byl asi v 6, nebo 7 třídě, kdosi nám říkal, že nemáme Bohu přísahat s něčím, co nevíme, jestli můžeme splnit a že nejlépe je nepřísahat vůbec. Matně si vzpomínám, že jsem prohlásil cosi jako, že přísahám že nikdy nebudu pít pivo, nebo alkohol, či chodit do hospody, opravdu nevím přesně a nevím jestli jsem to přísahal i Bohu.
 Od té doby jsem toho samozřejmě vypil dost :-)
Jak se teda mám zachovat ? Přece na posezení u piva s přáteli není nic špatného (když se to nepřehání).
 Sám sobě říkám, že jsou to hlouposti a že Bohu snad nezáleží na takovýchto věcech a jednotlivých slovech, ALE proč mi jdou pořád na mysl? Proč nemůžu pocítit opravdovou radost z odpuštění ? Mám jít znovu ke zpovědi ? Mám strach, že se do všeho ještě více zamotám, že vyvstanou nové a nové pochybnosti a já skončím jako před tím.
 A já si tolik přeji vrátit se zase k Bohu, protože jsem poznal, že bez Boha byl můj život k ničemu. Chtěl bych zlepšit svůj život a jednání, přistupovat konečně pravidelně k sv. přijímání a tyhle věci jakoby mi chtěli stát v cestě. Je možné, že je tohle „hlodání svědomí“ formou, jak se ďábel snaží mě zmást a znovu odvést z cesty k Bohu ? Mám to brát jako zkoušku, kterou musím projít? Mám méně poslouchat svoje svědomí? 
 Rád bych udělal za svou pochybnou minulostí tlustou čáru a řekl Bohu svoje ANO, tady jsem, už nechci hřešit. Místo toho mám strach, jestli mi Bůh odpustil, jestli se nedopouštím dalšího hříchu.
Děkuji za Vaši odpověď a zároveň Vám děkuji za tuhle službu, kterou na internetu děláte.
Mezi tolika zlem a komercí, zde má své místo i Bůh a to je moc dobře. 
S pozdravem Radek  
 
 632. Datum zveřejnění: 18.11.2003  
Rubrika: Věrouka  Počet shlédnutí: 5749  
Otázka: 
 Dobrý den,
chci se zeptat, proč vlastně dostal Kristus jméno Ježíš, když podle božího anděla se měl jmenovat Immanuel. 
Díky  
 
 633. Datum zveřejnění: 30.1.2006  
Rubrika: Liturgika, 
Duchovní život  Počet shlédnutí: 5747  
Otázka: 
 Počátkem 70. let nám pan děkan oznámil, že v dohledné době se připravuje nová forma svátosti smíření - veřejně ve společenství. Od té doby uplynulo více jak 30 let a nic nového v tomto směru nenastalo. Dle jednoho článku v KT svátost smíření ve zpovědnici zavedla církev teprve asi v 11. století, takže změna snad není nepřekonatelná. Pokud by však nastala, přivedla by k plnému křesťanskému životu dosti věřících, pro něž zpovědnice je takřka nemožná. Jedná se snad o nedořešený výsledek II. vatikánského koncilu. Kdy už konečně tehdy ohlášená změna nastane? Děkuji za odpověď.  
 
 634. Datum zveřejnění: 15.9.2001  
Rubrika: Duchovní život  Počet shlédnutí: 5744  
Otázka: 
 Dobrý den. Jednou jsem šel po ulici a uviděl jednoho známého, ale nebyl jsem 
si jistý jestli to je on, protože jsem ho neznal dobře.
Šel jsem tedy za tím člověkem a měli jsem tenhle rozhovor:
Čau Honzo, řekl jsem.
Ten se na mě podíval jako na nějakého cvoka.
No, jsi Honza?Z koleji?, přitom jsem už pochyboval.
A pak řekl.Jsi Křesťan?
Já mu řekl, že ne /Tehdy jsem se otázkami Boha vůbec nezabýval/.
Tak to těžko!odpověděl.
Jeho reakce mi připadala tak opovrživá.Na dost dlouho mě to
přimrazilo.Pak jsem odešel a litoval ho.
Je to fanatismus?Nechci ale soudit.
Můžu se pokládat za křesťana i když nejsem pokřťen?
Jsem z ateisticeké rodiny.K Bohu mě nedovedl nikdo, ale On přišel ke mě sám.Je to už skoro rok a už jsem pocítil velké změny ve svém životě, poté co jsem se Mu otevřel.
Nějakou dobu má zájem dostat se do nějaká křesť. komunity věřících, ale nevím jak na to.
Ale kde jít?
Mám z toho trochu obavy, jít za neznámým knězem a říct mu to.Přes internet je to něco jiného.
Ještě jedna otázka.Musejí o křtu vědět rodiče?Bojím se jejich údivu popřípadě výsměchu.Je mi 21 :).
Děkuji předem za odpověd i za odpovědi jiným, které mi dost pomáhají.  
 
 635. Datum zveřejnění: 15.9.2005  
Rubrika: Duchovní život  Počet shlédnutí: 5741  
Otázka: 
 Měl bych takový dotaz, který se týká duchovního růstu. Zajímalo by mě, jsou resp. mohou-li být jakési "deprese", výraznější poklesy nálady a těžké psychické stavy - nevím jak to mám přesně pojmenovat - průvodcem resp. pozitivním signálem při duchovním růstu a při procesu (postupného) přijímání poznávané a často tvrdé pravdy - tvrdé samozřejmě asi z pohledu "ještě neobráceného člověka". Jeden ex-seminarista mi říkal: "exercicie jsou vždy bolestné". (Otázku teď ale vůbec nesměřuji na exercicie, resp. ne pouze na ně) Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů  duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje". Je tady jeden možná silný argument proti, a to Ježíšovo "poznáte pravdu a pravda vás osvobodí", což alespoň zdánlivě s depresemi rozhodně příliš neladí. Ještě z jiného pohledu se mi ale za život vykrystalizovalo takové neustále se mi osvědčující heslo, které zní "čím tvrdší, tím pravdivější", přičemž řekneme-li jej prohozeně ("čím pravdivější, tím tvrdší"), platí ještě silněji.
Ještě jedno upřesnění na závěr aby nedošlo k nedorozumění. Je jasné že cesta obrácení není procházka růžovým sadem ("vejďete úzkou branou", "zapři sám sebe a vezmi svůj kříž" apod) a že člověk bude určitou bolest prožívat. Ovšem většinou se zde asi myslí bolest nad vlastní slabostí a špatností, nad svými hříchy, která je však jasně spojená s velikou touhou po změně. Tohoto typu bolesti se však ve své otázce příliš nedotýkám. Jde mi spíš o to, kdy člověk nějak usiluje nebo se snaží usilovat o přijmutí a ztotožnění se s pro něj tvrdou pravdou (byť takto vnímá nějakou zcela zásadní pravdu o Bohu), po které - ve své sobecké přirozenosti - ne-touží a je to pro něj často něco co se "musí, protože nic jiného nezbývá", resp. ví že kdyby se vědomě nesnažil o pravdu jednal by velmi špatně. Prostě o proces, kdy touha zčásti či zcela absentuje a je to často především/jen o vůli a sebeumrtvování. Zopakuji ještě na závěr větu z prvního odstavce: "Otázka by se tedy dala položit tak, je-li jedna z možných cest/způsobů  duchovního růstu taková, že se člověk do lepšího stavu tzv. "prodepresuje"." - je totiž nějakým způsobem ústřední a celý zbytek je takovým jejím upřesněním.  
 
 636. Datum zveřejnění: 2.9.2005  
Rubrika: Věrouka, 
Biblistika  Počet shlédnutí: 5740  
Otázka: 
 Dobrý den...
Rád by se Vás zeptal, jak se staví katolická církev k názoru, který se týká Desatera a to: že Desatero nás (křesťany) už nemusí zajímat, protože je nahrazeno Ježíšovým "Dvojterem" - "miluj svého Boha jediného celou svou duší, srdcem i myslí a miluj bližního svého, jako sebe sama...Ježíš tak prý nahradil "Mojžíšovo" Desatero svým dokonalejším Dvojterem. Tento názor byl ještě odůvodněn tím, že když se člověk prohřeší proti Dvojteru - tedy lásce k Bohu či bližnímu (tedy někoho by zabil, svedl někomu manželku, okradl by někoho atd), prohřeší se vlastně proti Desateru. Tím bylo vysvětleno to, že Dvojtero v sobě zahrnuje Desatero a že je prostě dokonalejší...
Rád bych znal názor katolické církve, jelikož mě osobně takovéto názory trochu zneklidňují...
Děkuji velmi za odpověď.       Pavel  
 
 637. Datum zveřejnění: 22.10.2001  
Rubrika: Biblistika  Počet shlédnutí: 5739  
Otázka: 
 Dovoluji si obrátit se na Vás s pro mne velmi důležitým dotazem: Je mi 21 let a připravuji se na brzký křest, nemohu si však vybrat jméno světce/patrona (tedy druhé - křestní jméno) - resp.: musí to být jméno ,,tzv. z kalendáře" nebo i jméno ,,cizozemské" - kamarád mi navrhoval například v Belgii časté jméno Teus, které se mi líbí, ale nevím,zda to ,,projde u našich úřadů" (zákon o matrikách, změně jména a příjmení). Můžete mi případně poradit nějaký seznam jmen světců? Předem velmi děkuji!  
 
 638. Datum zveřejnění: 8.10.2004  
Rubrika: Liturgika  Počet shlédnutí: 5734  
Otázka: 
 Chtěla jsem se zeptat, jak se určuje doba slavení velikonoc ve východních církvích? U nás, v katolické církvi, je to myslím tak, že slavnost Zmrtvýchvstání připadá na první neděli po prvním jarním úplňku. Jak to určuje pravoslavná církev a kdy slaví velikonoce Židé dnes? A proč vznikl ten rozpor, že neslavíme velikonoce společně? Děkuji za odpověď.  
 
 639. Datum zveřejnění: 12.5.2005  
Rubrika: Biblistika  Počet shlédnutí: 5733  
Otázka: 
 Dobrý den,
chci se zeptat na dotaz, který má kamarád, který nemá internet. Byl řádně v dětství pokřtěn. Po nějakém čase celá rodina vystoupila oficiálně výmazem z církve (byl ještě dítě). Nyní by se rád stal katolíkem se vším všudy, tedy s přijímáním atd. Někteří mu říkají, že křest je smazán a on by musel projít katechumenátem s novým křestem, jiní, že křest platí stále, že se nikdy nemaže. Dokonce se setkal s názorem, že je navždy zatracen. Jak to tedy je? Děkuji