200. Datum zveřejnění: 13.2.2003
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 7743
Otázka:
Když se teď tolik mluví o muslimech v souvislosti s terorizmem - byl jsem jednoznačným přívržencem vojenského řešení v Iráku (a podle mého názoru nejenom tam) a to jenom proto, aby už konečně měli slušní a nevinní lidé pokoj!! Cítím s těmi, které tohle teroristické šílenství osobně postihlo a je mi zle když vidím, jak se spousty muslimů raduje z neštěstí druhých a bezbranných lidí. Nejvíc mě na tom zaráží to, že k tomuto nešťastnémmu myšlení a jednání vedou i své děti. Ptám se tedy - co od těchto dětí můžeme v budoucnu čekat?? A teď, proč jsem na začátku řekl, že jsem byl přívržencem vojenského řešení a proč teď už nejsem? Je to z úplně prostého důvodu - protože papež řekl jednoznačné ne válce v Iráku. Myslím si, že je třeba řídit se tím co říká, i když se musím přiznat, že v tomto případě mi to dělá problémy. Jaký na to máte názor Vy?
201. Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 7708
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.
202. Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Biblistika,
Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 7707
Otázka:
Po sv. zpovědi nebylo mojí přítelkyny uděleno rozhřešení, protože naposledy byla u sv. přijímání jako dítě a v současnosti (po mnoha letech) žije v manželství spojeném pouze civilním sňatkem. Její muž necítí potřebu uzavřít ještě sňatek církevní. Je to správné? Děkuji.
203. Datum zveřejnění: 6.10.2009
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Počet shlédnutí: 7707
Otázka:
Dobrý den!Již jsem na toto fórum psal dotazy.Chtěl bych se zeptat:kde a jak bych se mohl nechat pokřtít?Jaká jsou pravidla?Rodiče oba pokřtění jsou,já už ne.Nebude věk překážkou?Právě pročítám Nový Zákon(kralický) a je tam někde psáno,že aby člověk mohl vstoupit do království Božího,musí být pokřtěn po narození.Děkuji za odpověď.S pozdravem:Vácha Benedikt
204. Datum zveřejnění: 27.10.2009
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 7653
Otázka:
Zajímal by mne názor na pohanský svatební zvyk - házení rýže na novomanžele vycházející z kostela. Je třeba ho zakazovat a odsuzovat nebo tolerovat?
Jedná se možná zdánlivě o malichernost ale v naší farnosti toto vzbudilo velké pohoršení u kněze a následně u farníků, kteří nesouhlasili s kritikou kněze. Děkuji za možnost dotazu.
205. Datum zveřejnění: 16.10.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Církevní právo Počet shlédnutí: 7638
Otázka:
Dobrý den, měl bych několik dotazů. Zajímalo by mě, zda stále existuje "Index zakázaných knih" a zda může být katolík stále potrestán až exkomunikací, pokud čte knihy bludařů nebo knihy zakázané. Pokud takový Index stále existuje, kde je dostupný?
Dále, v dekretu, kterým byla v roce 1949 odsouzena "Katolická akce", se o možném trestu exkomunikace (citát z tohoto dekretu uvádím jako příklad, předpokládám, že podobná definice je i v jiných dekretech tohoto rázu) píše, že "exkomunikovaný... jest vyloučen z účasti na modlitbách, přímluvách Církve..." Můžete mi prosím objasnit, co to konkrétně znamená? Jedná se o vyloučení např. z obecných přímluv věřících při mši sv.?
Poslední otázka směřuje k pátému přikázání - nakolik lze považovat za hříšné jednání kuřáka, který se svým zlozvykem sebepoškozuje? Děkuji.
206. Datum zveřejnění: 24.5.2001
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 7615
Otázka:
Prosím o vysvětlení následujících otázek spojených s mým hledáním víry:
V poslední době jsem se začal zajímat o víru o něco hlouběji - nestačí mi vědět, že je Bůh, okolím jsem viděn spíše jako nevěřící a proto nemám odvahu se ptát na otázky, které mě zajímají - nechodím do kostela, snad proto, že mi bohoslužba bez pochopení víry dle katolických pravidel nic moc neříká.
Zaujalo mě zrození Krista a neumím si jej příliš vysvětlit, ale již v souvislosti s tímto počátkem křesťanství jsem se setkal s mnoha církevními `nařízeními` ohledně samotné bohorodičky.
Citáty z encyklopedie:
Maria - Historické zprávy o matce Ježíše z Nazareta jsou především v historii dětství v evangeliích Nového zákona. Jako Židovka měla prý po vzoru starozákonní prorokyně jméno Mirjam, které bylo později v řeckém jazyku překládáno jako Maria.
Ve skrovných biblických pramenech je popisována jako žena, která je ochotna podle vůle Boží porodit mimořádného syna. Prorocky vyslovuje slova `Magnificat` (evangelium sv. Lukáše 1,46 násl.), aby upozornila na význam Ježíše jako Syna Božího a mesiáše Izraele. Pod Ježíšovým křížem je jí spolu s učedníkem Janem předána odpovědnost za obec učedníků (evangelium sv. Jana 19, 25). Proto se v alegorických textech církevních otců od 2. stol. označuje jako `nová Eva`.
Neposkvrněné početí míní Mariinu nevinnost, tj. její nedotčenost dědičným hříchem. Tím se Maria stala protitypem hříšné Evy. Podle tradice Maria porodila Ježíše, aniž pozbyla svého tělesného panenství. S Josefem žila v panenském manželství a neměla další děti.
Evangelisty zmiňovaní `bratři` a `sestry` Ježíšovy nepokládá katolická církev za tělesné sourozence, ale za příbuzné. Po Velikonocích a Kristově nanebevstoupení žila Panna Maria spolu s apoštolem Janem v Jeruzalémě a v Efesu.
Víru v její nanebevzetí s tělem a duší povýšil r. 1950 papež Pius XII. na dogma.
Zatímco katolická církev uskutečňuje výraznou úctu Panně Marii, protestantská teologie tento fenomen nezná. Právě mariánská dogmata stavějí ekumenický proces před velké problémy.
Také uvnitř římskokatolické církve jsou v nejnovější době prudké kontroverze o adekvátním mariánském chápání.
Neposkvrněné početí
Tato nauka, kterou r. 1854 papež Pius IX. prohlásil za dogma, říká, že Matka Boží Maria v okamžiku svého početí byla zvláštní milostí Boží uchráněna dědičného hříchu.
NEROZUMÍM CÍRKEVNÍM DOGMATŮM ohledně zrození Marie:
Proč jsou `mariánská` dogmata vyhlašována až v 19-20.století? Proč jsou problémem - proč je ostatní věřící nepříjmají absolutně? Proč dal Duch Svatý (a byl to vůbec Bůh?) právě tomu kterému papeži právo takové dogma vyhlásit? Proč, když za 2.sv.války jednal papež Pius XII. (papežem: 2.3.39-9.10.58) chybně (p.Jan Pavel se za jednání církve v té době omluvil) má právo vyhlašovat tak důležité nařízení (pravdy), nemůžou se i ostatní papežové mýlit? Proč i uvnitř katolické církve je vedena polemika o správném mariánském chápání? Proč by Bůh skrze Bibli nezjevil, že Maria byla již při svém stvoření obdařena zvláštní milostí? (myslím, že je to docela dost závažný problém pro ty, kteří dají více na formu – vytváří to další možný důkaz, že se jedná o Spasitele (snad proti židům) – než pro opravdově věřící, pro které je důležitější obsah: samotné zrození Ježiše)
Děkuji za odpověď
Jura Malík
207. Datum zveřejnění: 8.3.2004
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 7611
Otázka:
Proč katolická církev z věty, vytržené z kontextu, sv. Pavla: "Žena nechť v církvi mlčí.", vyvozuje přímou cestou nemožnost ženy knězem?? Když ještě k tomu tento výrok zní i jinak:"Žena nechť ve shromáždění mlčí.", čímž se myslí bohoslužba. Proč se katolická církev, úmyslně nepoužívám nesmyslné označení "svatá", řídí výroky někoho, kdo zjevně velmi nenáviděl ženy---"Pokud se chce žena o něčem poučit, ať se zeptá doma svého manžela, ale na shromáždění ať mlčí"?? Zde je až neskutečně a nechutně zjevná nenávist a opovržení ženami. To katolické církvi nevadí?? A takovéto "city" chovali k ženám i další a další katoličtí svatí, např. za všechny třeba sv. Ambrož. Proč katolická církev tak hluboce už od svého "vzniku" opovrhuje a ponižuje ženy???
208. Datum zveřejnění: 6.8.2001
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 7543
Otázka:
Chvála Kristu! Zajímaly by mě prosím předpisy a nařízení Svatého stolce ohledně podávání eucharistie a podmínky možných vyjímek daných biskupstvími. A to jak ve způsobu (tím myslím na ruku, vkleče, má-li se pohybovat kněz či věřící atd.), tak stanovení, kdo smí nejsvětější svátost podávat (podmínky pro laiky včetně pohlaví, řeholních bratrů, sester atd.). Díky za Vaši službu. Ze srdce přeji požehnané dny!
209. Datum zveřejnění: 9.1.2007
Rubrika: Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 7522
Otázka:
Slyšela jsem, že církev oficiálně uznala kulatost Země až v 19. století. Je to pravda? Pokud ano, co si o tom myslíte? Děkuji.
210. Datum zveřejnění: 13.12.2002
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 7512
Otázka:
Dočetla jsem se, že při udělování svátosti biřmování, kněz vkládá ruce na biřmovaného, ale také používá mazání svatým olejem (na hlavě). Tento olej je olivový a někdy se do něj přidávají balzámy a koření, pak se tento svatý olej nazývá křižmo. Ráda bych se dozvěděla, jaké rostliny se přidávají do tohoto oleje (pokud to není tajemstvím). Na východě se tomuto oleji prý říkalo myron, je to snad proto, že obsahuhoval či obsahuje myrhu?
Ve Starém zákoně čteme o "oleji svatého pomazání", složeného z olivového oleje, tekuté myrhy, balzámové skořice, kasie a puškvorce (2. Mojžíšova 30:22). Tento olej se používal k pomazání kněží. Je svaté křižmo co se složení týče něco podobného? Velmi děkuji za zodpovězení dotazu.
211. Datum zveřejnění: 13.11.2007
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Počet shlédnutí: 7502
Otázka:
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaký máte názor na hraní RPG her (fantasy), kde se velmi hojně objevuje magie (byť ve hře).
212. Datum zveřejnění: 19.4.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 7495
Otázka:
Zajímalo by mě Váš názor, jak dlouho by se dívka a kluk měli znát před svatbou. Jestli je nějaká minimální doporučená doba. Případně, kde bych našla nějaké informace (www, kniha,...). Předem děkuji za odpověď.
213. Datum zveřejnění: 5.12.2001
Rubrika: Biblistika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 7491
Otázka:
Ráda bych se zeptala na viru v Pannu Marii. Mam v hlave zmatek, katolici i evangelici tvrdi kazdy neco jineho. Podle logiky mi prijde spravny nazor evangeliku, ze vira v pannu Marii je blud, na druhou strabu tu jsou ruzna zjeveni a zazraky, padre Pio... Odporuji Bibli, ze mam verit jen v Krista, kdyz se modlim k Panne Marii?
A co vira ve svate? Je spravne se k nim modlit? Nebo se mame modlit jen k Bohu? Evangelici mi rikaji: proc primluvci, vzdyt mame oslovit primo Pana. Tvrdi, ze se katolici modli k lidem, kteri zemreli stejne jako ostatni.
jak to je ve skutecnosti? prosim, poradte mi a pomozte vyresit toto dilema. citim se vnitrne rozpolcena...
214. Datum zveřejnění: 24.4.2008
Rubrika: Katolická církev a církve,
Partnerské vztahy a manželství,
Ostatní Počet shlédnutí: 7466
Otázka:
Dobrý den.
Žiju sama s dvou a půl letým synkem, jsme věřící. Rádi bychom spolu jeli v létě někam na pobyt s křesťanskou tématikou, ale ať hledám jak hledám, nedaří se mi nic najít. Prosím o radu kohokoli, kdo má s tímto nějaké zkušenosti nebo o něčem ví. Děkujeme moc.
215. Datum zveřejnění: 18.1.2007
Rubrika: Duchovní život Počet shlédnutí: 7453
Otázka:
Přeji Vám pěkný dobrý den.
Chci se Vás zeptat, jak je to v dnešní době se vstupem do kláštera. Ačkoli jsem věřícím člověkem po celý svůj dosavadní život, o této konkrétní problematice nevím víceméně nic. Za jakých podmínek může mladý člověk, který si zvolil tuto cestu, do kláštera vstoupit a co všechno musí tento uchazeč splňovat? Tuto otázku kladu v obecném slova smyslu, jelikož tyto podmínky a požadavky se jistě u jednotlivých řeholních řádů liší. Předem děkuji za odpověď a ještě jednou Vám přeji pěkný den.
216. Datum zveřejnění: 26.9.2003
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 7439
Otázka:
Zdravím,
ve škole v češtině probíráme Bibli a narazili jsme na jeden problém. Lidé místo Jahve psali JHV, protože neměli samohlásky. Jméno Boha prý bylo zakázáno vyslovovat, a tak místo chybějících samohlásek dali mezi souhlásky JHV samohlásky z jiného slova, které je synonymem k Jahve. Nikde se nám nepodařilo to synonymní slovo najít. Prosím vás o pomoc při "pátrání" , nebo alespoň o vhodnou literaturu. Děkuji
217. Datum zveřejnění: 24.9.2001
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 7432
Otázka:
Prosím o vyjmenování svátků nebo slavností(v tom nemám jasno, co je více), které by měl věřící nebo je vázán slavit účastí na mši sv.
Dále prosím vyjmenovat svátky a slavnosti Páně, Panny Marie a světců univerzální církve.
Srdečně děkuji
218. Datum zveřejnění: 26.11.2008
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 7425
Otázka:
Rád bych věděl, kdy začíná advent. Slavností Krista Krále, pondělím po, nebo až 1. adventní nedělí?
219. Datum zveřejnění: 2.8.2001
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 7415
Otázka:
Zdravim Vas vsechny a prosim o informaci, tykajici se univerzalni zivotni energie REIKI, do niz byla zasvecena sestra me zeny. Jake stanovisko k tomuto jevu zaujima cirkev, nevim, jak s takovymi lidmi komunikovat, protoze citim, ze to neni to prave orechove pro katolicku. Dekuji za radu.