120. Datum zveřejnění: 3.7.2002
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 10039
Otázka:
Jsem katolička, i manžel, máme dvě děti. Já však ale řeším svůj vnitřní spor ohledně antikoncepce. Metoda plodných a neplodných dnů u mě nejde, protože menstruaci jsem měla velice nepravidelnou. Nyní užívám hormonální antikoncepci a řeším otázku, zda je lepší počet dětí naplánovat a mít klidné svědomí, že je uživím, zaplatím školku, školu apod., že jim zabezpečím vše, co potřebují (ne aby měly vše na co si vzpomenou!). Z každého manž. styku se může narodit dítě, není nezodpovědné děti neplánovat? A nebylo by to "bezohledné" i vůči partnerovi, kdyby žena byla pořád těhotná? Sexuální život manžely přece obohacuje a v těhotenství se toto (aspoň u nás)trochu omezuje. Co máme dělat, když antikonc. metoda daná Bohem "nefunguje"? Znám stanovisko církve a vím, že hřeším. Nezpovídám se však z tohoto hříchu a nevím, jestli oba hřešíme tím, že pak přistupujeme ke svátosti přijímání. Děkuji za odpověď, prosím, pošlete mi ji na můj e-mail.
121. Datum zveřejnění: 18.1.2002
Rubrika: Liturgika,
Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 9971
Otázka:
Chtela bych se prosim zeptat na uzavreni snatku v kostele - co je treba zaridit apod. Snoubenec neni krteny, ja jsem krtena avsak u svateho prijimani ani u zpovedi jsem nebyla - je to nutne? Slysela jsem ze je mozne mit "zkracenou" svatbu bez mse, to bude asi v tomto pripade vhodnejsi-jake jsou tedy podminky? pry je take nutne chodit predtim asi 2 mesice na nejaka sezeni do kostela? co se tam povida a musime se tam pred tim prihlasit, popr. prinest nejake doklady? Dale se chci zeptat na veskere poplatky spojene s touto svatbou. Predem dekuji za odpoved.
122. Datum zveřejnění: 20.4.2005
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Počet shlédnutí: 9956
Otázka:
dobrý den, zajímalo by mě, jak se díváte na otázku vedení malých dětí k víře. Já mám za to, že malé dítě, kterému z vůle rodičů od útlého věku vtloukáno do hlavy, že existuje Bůh atd., tomu nakonec samozřejmě uvěří, protože nemá vlastní rozum. Když dítěti čteme pohádky o Perníkové chaloupce, taky tomu určitou dobu věří. Prostě nemá ještě dost vlastního rozumu, aby si to přebralo. Nepřipadá vám to jako "vymývání mozků"? Druhá věc v této souvislosti jsou křty. Já jsem byl pokřtěn v jednom roku věku (nevím přesně, hádám), takže jsem k tomu nemohl říct svůj názor, že? Teď se považuju za ateistu, i když je mi občas předhazováno, že jsem křesťan, protože jsem byl pokřtěn. Ale co jsem proti tomu mohl tenkrát dělat?
123. Datum zveřejnění: 9.5.2007
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Partnerské vztahy a manželství,
Církevní právo Počet shlédnutí: 9946
Otázka:
Nemělo by se začít mluvit o smyslu účasti dětí na mši? Praxe je taková, že rodiče děti do kostela prostě vodí - a to bez ohledu na jejich věk, zájem o mši a schopnost spoluúčastnit se aktivně bohoslužby anebo alespoň schopnost poslechnout maminku a být zticha.
Takový rodič evidentně pouze nechce přijít o "čárku" za to, že nebyl v neděli v kostele. Bude-li mi rodič pobíhajícího, žvatlajícího a jinak rušícího dítěte tvrdit, že je do kostela bere pro to, aby vnímalo a nasávalo atmosféru bohoslužby, je to pokrytecká lež. Tento argument pod sebou může skrývat nechuť rodičů věnovat se dětem v oblasti náboženské výchovy. Je to stejně absurdní a neadekvátní, jako brát čtyřleté dítě na přednášky na medicíně, pokud projeví přání stát se lékařem. Naopak je jistě chvályhodné se dítěti na jemu pochopitelné rovině v tomto ohledu věnovat.
Rodič by měl být k sobě upřímný a uvědomit si, jak sobecké (opravdu to dělá pouze kvůli sobě - dítě z toho žádný užitek nemá) a bezohledné (z pohledu ostatních lidí, kteří se v kostele snaží pozvednout svá srdce k Bohu) je jeho jednání. Nakonec ruší okolí i tento dospělý svým napomínáním a těžko věřit tomu, že se může soustředit na modlitbu, pokud jeho dítě vesele cupká směr oltář anebo kňouravě žádá o pozornost.
Dítě má zpravidla dva rodiče a bývalo dobrým zvykem, že jeden z rodičů zůstával s dětmi doma a šel na bohoslužbu dřív nebo později, třeba do jiného kostela. Toto řešení nemohou využít pouze svobodné matky a vdovy s dětmi. Problém ale obvykle není v tom, že by děti neměl kdo pohlídat, ale v tom, že rodiče považují za zásluhu nosit do kostela svá nic nechápající robátka. Je na čase, aby se vžilo do povědomí, jak velmi neslušné je takové jednání. Rodiče by si měli uvědomit, že těch pár facek, který by leckdo rád jejich neposednému děcku věnoval, si vlastně zaslouží pouze tito naoko zbožní tatínkové a maminky. Kde najít místo pro tuto připomínku?
124. Datum zveřejnění: 22.9.2004
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 9936
Otázka:
Dobrý den. Jsem muž,23 let a cítím,že mé místo v životě je v manželství. Vím že toužím po pevném vztahu a má dívka by měla být věřící. Jaké další vlastnosti by měla mít? Jaké vlastnosti partnerů jsou důležité pro štastné manželství. T.
125. Datum zveřejnění: 10.12.2008
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 9925
Otázka:
Jak je to, prosím, s platností účasti na půlnoční mši svaté? Pokud mám problém se účastnit slavnosti Božího hodu vánočního, je platná účast na půlnoční mši svaté? Stejně tak se má otázka týká účasti na Vzkříšení a na následujícím Božím hodu velikonočním.
Děkuji za odpověď a přeji požehnaný advent.
126. Datum zveřejnění: 12.6.2008
Rubrika: Biblistika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 9885
Otázka:
Zajímal by mě váš postoj k jiným náboženstvím. Pocházím z ateistické rodiny, ale později jsem začla hledat, číst knihy s náboženskou tematikou a myslím, že v současné době o sobě můžu prohlásit, že jsem věřící. Pokud se hlásím ke křestanství, znamená to, že musím odmítat všechny „cizí“ nauky? Všimla jsem si, že v Dotazech striktně odmítáte každé zmínky o východních náboženstvích. Já si ale myslím, že některé jejich zásady jsou dobré a obohacující, a že by nebylo správné je odmítat, jen proto, že jsou „cizí“. V poslední době jsem hodně četla knihy o mezináboženském dialogu z nakladatelství Vyšehrad… Znamená to, že nejsem křesťanka, jestliže zjistím, že u mě některé myšlenky z jiných kultur vyvolávají určitou odezvu a obohacení mého duchovního života? – Omlouvám se, jestli dotaz působí zmateně, ale tahle věc mě v poslední době dost trápí. Předem děkuji za odpověď.
127. Datum zveřejnění: 1.4.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 9865
Otázka:
Dobrý den. Mohl by jste prosím napsat neco k dárcovství spermií a mimoděložního, umělého oplodnění. Jaký je postoj církve atd... Předem mockrát děkuji
128. Datum zveřejnění: 12.4.2006
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Počet shlédnutí: 9863
Otázka:
Momentálně čtu knihu Dana Browna, Šifra mistra Leonarda, jsem si jistá, že vám je velmi dobře známa. Chtěla bych znát vaše názory k tomu, jak se autor staví k organizaci zvané Opus Dei, a celkově k tomu, jak se staví ke katolické církvi. Velmi by mě zajímal přístup katolíků k tomuto momentálně nejprojednávanějšímu knižnímu dílu. Předem velmi děkuji za vaší odpověď, Tereza K.
129. Datum zveřejnění: 31.3.2003
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 9837
Otázka:
Jak se staví církev k otázce potratů dětí, u kterých je zjištěno vážné zdravotní postižení (např. Dawnův syndrom, rozštěp páteře apod.). Takové postižení brání člověku prožít samostatný život a je zpravidla velkou zátěží jak pro rodiče, tak pro společnost. Je jasné, že společnost by se měla postarat o lidi, kteří se bez její pomoci neobejdou. Ale potrat by v takovém případě mohl zafungovat jako prevence. Ke všemu tito lidé často neskutečně trpí - viz svědectví lidí s rozštěpem páteře, která jim neumožňuje své tělo jakkoli ovládat. Postupuje církev vůči rodičům, kteří diagnostikované postižení plodu neunesou a rozhodnou se pro potrat, stejně jako u zdravých dětí? Mám tím na mysli např. exkomunikaci matky apod.
Těším se na odpověď, za kterou již předem děkuji.
130. Datum zveřejnění: 13.1.2003
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 9834
Otázka:
Proč se padesátým narozeninám říká abrahámoviny?
131. Datum zveřejnění: 1.3.2010
Rubrika: Liturgika,
Ostatní Počet shlédnutí: 9791
Otázka:
Proč je sobota velikonočního tridua právě BÍLÁ?
132. Datum zveřejnění: 11.9.2002
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 9767
Otázka:
Zajímalo by mě, jestli má katolická církev právo rozhodovat o tom, co je těžký hřích a co není. Nedávno mi totiž moje matka vyprávěla, že za dob jejího mládí se např. v postní době nesmělo chodit na zábavy - byl to prý těžký hřích a když někdo v postní době na zábavu šel, musel se z toho jako z těžkého hříchu vyzpovídat (to se týkalo i mé matky). A takových věcí bylo prý více. V současné době jsem slyšela, že v postní době sice není vhodné na zábavy chodit, ale neslyšela jsem nic o tom, že by to byl těžký hřích. Jestli je to tak jak říkám, jak to, že před několika lety to hřích byl a teď už není? Vůbec to nechápu, protože Bůh je dnes přece pořád stejný jako před tisíci lety. A jestli to hřích nebyl, jakým právem katolická církev tvrdila, že to hřích je?. Stejně tak se zamýšlím na tímto: Až do 12. stol. se směli kněží ženit a zakládat rodiny, pak katolická církev ustanovila celibát. Jak to, že by teď bylo Božích očích velkým hříchem, kdyby se některý kněz z římskokatolické církve oženil, a předtím to žádný hřích nebyl. Zdá se mi to všechno jako začarovaný kruh. Jak to, že by se teď Bůh mohl dívat na určitou věc jako na hřích, když před několika lety se na to jako na hřích nedíval? Prosím o vysvětlení.
133. Datum zveřejnění: 13.1.2006
Rubrika: Liturgika,
Katolická církev a církve,
Ostatní Počet shlédnutí: 9723
Otázka:
V jednom architektonickém projektu jsem se setkala s výrazem „votivní kostel“. Nevěděla jsem, co to znamená, tak jsem se zeptala architekta (autora projektu). Odpověděl mi, že přesně neví, ale že by to mělo být něco jako kostel všech církví. Tato myšlenka mi připadala zajímavá (kostela všech církví), a tak jsem se pokoušela zjistit více informací o „votivních kostelech“, ale nic jsem nenašla. Proto bych se ráda zeptala, co přesně znamená slovo „votivní“, jestli existuje něco jako „votivní kostel“, a pokud ano, jestli jde skutečně o kostel všech církví, případně kde bych se o tomto typu kostelů mohla dozvědět více.
134. Datum zveřejnění: 6.5.2001
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 9692
Otázka:
Chvala Kristu,
kdysi davno jsem na Proglasu slysel, ze pro slovo `laska` ma myslim rectina tri vyrazy: eros, agape, a nejaka …ia, kazde ma svuj vyznam. V literature jsem nenasel. Prosim o vysvetleni.
Dekuji a modlim se za Vas.
Gargal
135. Datum zveřejnění: 9.11.2001
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 9648
Otázka:
Chtěla bych se zeptat jestli katolický kněz může mít dívku. Je mi jasné že spát s ní nemůže, ale mohl by s ní chodit bez sexu??????? Děkuji předem za odpověď
136. Datum zveřejnění: 3.6.2009
Rubrika: Věrouka,
Liturgika Počet shlédnutí: 9643
Otázka:
Přeji hezký den! Zajímalo by mne, proč se přidává při čtení ze Svatého Písma k oslovení "Bratři" ještě "a sestry", když to v Písmu tak nestojí? Je to tedy jen lidské ustanovení, v zájmu jakési "emancipace"? Vždyť v závěru Písma stojí varování, že kdo přidá nebo ubere v Písmu slov, tolik mu Bůh naloží ran. Jak si to tedy vysvětlit? Pak se Svatým slovem nemůže nakládat takto nikdo, ani biskupská konference. Děkuji za výklad.
137. Datum zveřejnění: 25.4.2007
Rubrika: Biblistika,
Liturgika Počet shlédnutí: 9585
Otázka:
Nejsem pokřtěn, ale chystám se vstoupit do katechumenátu. Účastním-li se nyní mše svaté, mohu zůstat až do závěrečných obřadů (samozřejmě bez přijímání)nebo je mou povinností po homilii kostel opustit?
138. Datum zveřejnění: 26.2.2002
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 9561
Otázka:
V TV běžel už druhý díl dokumentu Micro Mundus o problematice umělého oplodnění. Líbilo si mi provedení dokumentu, pojatého jako dialog, kde byly uvedeny názory lékařů, „pacientů“ i názory a postoje církve.
Když jsem tam viděl „chemickou reakci“ jádra vajíčka se spermií, nepřišlo mi to ale zase o tolik jiné, jako když se třeba jinde vytváří vakcína proti chřipce. A kolik jiných „chemických reakcí“ (v podobě všech očkování) v sobě každý z nás už od peřinky nosíme ? Zarazilo mne, že tyto metody jsou hodně používány v Izraeli a není to prý v rozporu s jejich vírou, protože (citát z Bible) živé je až to, co má „tlukot srdce“. Liší se opravdu tak zásadně teologie starého a nového zákona ??? Jedni moji známí se na to před několika lety ptali pana faráře a on jím řekl: „Je to prostě tvrdé, ale církev to říká jasně. Prostě ne a hotovo.“ Jiní dali na svoje svědomí a mají holčičku. Do kostela už ale moc nepřijdou. Jednak asi pro „veřejné mínění“ lidí na malém městě, jednak je samotné už asi neláká, poslouchat co je stejně v rozporu s jejich rozumem a svědomím. Každý odborník (a zde asi o to víc) je určitě vždy v pokušení hrát si na Pána Boha. Proč však hned upírat lékařům právo na jejich svědomí s tím, že by ho stejně zneužili (to přece může stejně tak učitel, farář, řidič či policista ) ?? Myslím, že v daném dokumentu mohl P. Michal Podzimek, který prezentoval pohled církve více, zdůraznit, aby lékaři nebyli tolik paličatí, respektovali názor „pacienta“ a použili třeba jenom dvě embrya. Jistě to je ale záležitost hodně odborná a málokterý kněz asi může mít za sebou praxi úspěšného genetika či gynekologa. Je však v církvi někdo, kdo se těmito otázkami na skutečně odborné úrovni zajímá?
Děkuji za váš názor.
139. Datum zveřejnění: 2.4.2009
Rubrika: Věrouka,
Ostatní Počet shlédnutí: 9533
Otázka:
Chvála Kristu, obracím se s dotazem. Pokud si dobře pamatuji, nezaznamenala jsem při sv. čtení nic o sv.Josefu od doby, kdy Ježíš Kristus vyrostl a ani při jeho smrti ukřižováním. Zajímalo by mne, co se se sv.Josefem stalo, event. jak a kdy zemřel.Děkuji.