180. Datum zveřejnění: 25.10.2005
Rubrika: Liturgika,
Partnerské vztahy a manželství,
Církevní právo Počet shlédnutí: 8358
Otázka:
Dobry den,chtela jsem se prosim Vas zeptat.Můj přítel je křtěný a já křtěná nejsem,chtěli bychom mit svatbu v kostele.Musim byt křtena také?Kdybych se nenechala pokřtít mužeme se vzít v kostele a co bychom proto museli udělat?Nebo se mám raději nechat pokřtít?Jak dlouho trvá příprava na křest a co obnáší?Děkuji za odpověd.
181. Datum zveřejnění: 5.3.2003
Rubrika: Věrouka Počet shlédnutí: 8316
Otázka:
Dobrý den. Někde jsem slyšela, že je několik andělských kůrů, které mají své jméno. Napište mi, prosím kolik jich je, jak se jmenují a jak máme spolupracovat s andělem strážným. Děkuji a přeji pěkný den.
182. Datum zveřejnění: 12.3.2003
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 8314
Otázka:
Jak se katolická církev dívá na názor reinkarnací, tedy znovuzrození duše, která se vrátila z věčnosti do hmotnosti, aby čerpala další zkušenosti a přiblížíla se tak více, pokud možno absolutně, Bohu? Děkuji za odpověď.
183. Datum zveřejnění: 19.12.2003
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 8298
Otázka:
Prosím o vysvětlení stavby celého liturgického roku. Nevím přesně kdy začíná, končí, jak se to počítá, které jsou tzv. posuvné svátky, jaký to má smysl. Děkuji. Klára
184. Datum zveřejnění: 2.7.2001
Rubrika: Církevní právo Počet shlédnutí: 8280
Otázka:
Mám dotaz ohledně řízení farnosti. Do jaké míry může rozhodovat kněz o věcech - př. oprava kostela, provoz fary .... A co ustanovení farní rady. Jestli je to z pohledu církevního práva povinnost nebo je-li to na vůli faráře, připadně jak se "stát" členem farní rady?
185. Datum zveřejnění: 19.4.2001
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Počet shlédnutí: 8277
Otázka:
Mam nevericiho pritele, chodime spolu devet mesicu. Je mi 21 let.
Nyni vim, ze bych s nim chtela stravit zbytek zivota.
Ale mam problem - tim je sexualni stranka. Dokonce jsem zacala
brat antikoncepci. Nevim vsak, jak se s tim vyrovnat. Tizi me svedomi,
protoze katol. cirkev predmanzelsky sex zakazuje. U sv. smireni to
vyznavam jako hrich. Presto sveho cinu nelituji a vim ze budu pokracovat. Citim se jako pokrytec. Ale kdyz budu mlcet, tak vinu citim take.
Jak muzu litovat neceho, co prameni z lasky nas obou?Tento cin nechapu jako sobecky, spis jako davani se navzajem a odevzdávání.
Prosim vas poradte mi, nebo vyslovte svuj nazor.
186. Datum zveřejnění: 3.11.2005
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 8254
Otázka:
Dobrý den, dovolil bych si Vám položit následující dotaz: často se setkávám (i mezi římskými katolíky) s rozpornými tvrzeními na téma papežské neomylnosti. Vím, že vydá-li papež prohlášení ve věci nauky nebo mravů slavnostním způdobem ex cathedra, je podle učení Římsko-katolické církve toto prohlášení nadpřironeně chráněno proti omylu, nicméně rozporné odpovědi jsem zatím dostával na otázku, co lze za takovéto slavnostní vyhlášení ex cathedra považovat. Někteří mi tvrdili, že se to týká např. i encyklik a jiných papežských dokumentů, naopak kniha Církevní právo od Dr.Tretery uvádí, že k takovémuto vyhlášení došlo ve 20.století pouze jedinkrát. Jak to tedy skutečně je? Děkuji za zodpovězení.
187. Datum zveřejnění: 23.9.2002
Rubrika: Ostatní Počet shlédnutí: 8247
Otázka:
Chvála Kristu!
Při čtení životopisů papežů se setkávám s pojmem "Malachiášovo proroctví". Prosím, mohli byste mi vysvětlit, co to je, kdy a jak vzniklo? Děkuji.
188. Datum zveřejnění: 10.10.2001
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství,
Ostatní Počet shlédnutí: 8236
Otázka:
Zajímalo by mně, co přesně závažného obsahuje pojem "Registrované partnerství". Co lze odpovědět na dotaz: "A co proti nim máš?"
Děkuji
189. Datum zveřejnění: 3.2.2007
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 8183
Otázka:
Dobrý den přeji. Mnohokráte již jsem zaslechl slovo "jáhen" a stále jsem narazil na jednu a tutéž odpověď: Duchovní s nižším svěcením. Já bych se ale chtěl zeptat, jaká je vlastně náplň jeho práce, zda může sloužit mše a podobně. Děkuji.
190. Datum zveřejnění: 4.9.2003
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 8144
Otázka:
Rád bych se zeptal na podrobnější informaci o cyklech liturgických textů (nedělních čtení): 1) Podle jakého klíče jsou jednotlivé texty čteny - resp. proč se např. čte pouze ze synoptických evangelií? 2)Kdy přesně jednotlivý cyklus čtení začíná a proč se neshoduje např. s kalendářním rokem? 3) Proč se čtení ve všední den zase řídí jiným pravidlem? Jistě se nejedná o nahodilá rozhodnutí, rád bych tedy pochopil logiku věci. Děkuji mnohokrát za odpověď.
191. Datum zveřejnění: 19.2.2009
Rubrika: Biblistika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 8134
Otázka:
Dobrý den,
prosím pěkně, jak je to s definicí Boží vůle? Co je to Boží vůle??
192. Datum zveřejnění: 7.5.2004
Rubrika: Liturgika Počet shlédnutí: 8081
Otázka:
Dobry den,
zajmalo by me jaky vyznam ma kadidlo a pri jakych prilezitostech se pouziva.
Predem dekuji za odpoved.
193. Datum zveřejnění: 24.9.2001
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 8079
Otázka:
Mam dotaz ohledne rozdeleni andelu. Jak mam chapat satana? Zminuje se o tom Bible? Mluvi Bible o satanu, jako takovem? Jaka je hierarchie andelu? Dekuji za odpoved.
194. Datum zveřejnění: 11.3.2004
Rubrika: Etika a morálka,
Ostatní Počet shlédnutí: 8057
Otázka:
Dobrý den, chtěla bych se zeptat na psychotropní hudbu (snad jsem ten terminus technicus napsala dobře). Jak může působit na mysl člověka? Jak se dají rozpoznat příznaky?
A teď konkrétně-co album THE CELTS od zpěvačky, která si říká ENYA? Patří to do kategorie těchto písní (myslím si, že ne, ale chtěla bych slyšet názor odborníka)? Může mě poslouchání nějak ovlivnit, i když si to nepřipouštím?
A co když působení psychotropní hudby na člověka je jen mýtus? Děkuji za odpověď.
195. Datum zveřejnění: 25.11.2008
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve,
Duchovní život Počet shlédnutí: 8037
Otázka:
Chtěl bych vás požádat o vyjádření postoje, koho všechno považovat za Boží děti. Zda všechny lidi, nebo jenom právoplatně pokřtěné.
196. Datum zveřejnění: 2.1.2004
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 8025
Otázka:
Vím, že se vracím k zde již probíranému tématu a rozhodně tím nechci nikoho provokovat, ale v souvislosti s "filioque" a s reakcemi na toto téma v minulém případě se mi vnucují některé otázky, na něž bych velmi rád slyšel katolickou odpověď. Jednak, proč vůbec došlo k tomu, že bylo postupně přijato celou kat. církví, když zpočátku bylo přijato pouze místními synody? Hojně se pak používalo ve Franské říši a z této strany byl tlak přidat jej do Kréda. Sám papež Lev III. se k vkládání filioque do Kréda stavěl zdrženlivě. I někteří katoličtí historici tvrdí, že filioque bylo zdůrazňováno ve Franské říši především jako projev řevnivosti vůči Byzants. císařství a nikoli z pohnutek náboženských (F. Grivec, O pravověrnosti sv. Cyrila a Metoda).
Zajímalo by mne pak, jak katolická církev dospěla k přesvědčení, že Duch svatý vychází z Otce i Syna? Co se týče formulace Nicejsko-Konstantinopolského vyznání, "...který z Otce vychází ...", tato formulace se může prokazatelně opřít o slova z evangelia Janova (J 15,26). O co se však opírá katolická formulace?
Odvolání na Písmo sv., která jsem četl v reakcích na předchozí diskusní příspěvek k tomuto tématu: "A "filioque"? V Janově evangeliu Pán Ježíš říká: "Oznámí vám (Duch sv.), co přijme ode mne" nebo "všechno, co má Otec, je mé"..." (J16,14-15), sice katol. formulaci neodporuje, ale neodporuje ani pravoslavné. Tato slova lze vysvětlit jak z katolického, tak z pravosl. hlediska...
"Na Západě se klade zásadní důraz na soupodstatnost, stejnou podstatu Otce, Syna a Ducha." Pravoslavní také vyznávají, že Otec, Syn a Duch sv. mají stejnou podstatu i bez filioque...
Formulace pana Josefa Peňáze: "když jsou Otec a Syn soupodstatní a Duch svatý vychází z podstaty Otce, vychází i ze Syna", mne zaujala, ale znamená opravdu: "...z Otce vychází..." = z podstaty Otce vychází ? Jak je to? Lze říci, že Otec, z něhož vychází Duch sv., a podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností nejsv. Trojice hovoříme, je jedno a to samé a pokud ano, lze to použít právě v tomto kontextu?
Nebo tu dochází ještě k dalšímu rozlišování podstat - podstata Otce, Syna, Ducha sv. ...? Ale to už mi přijde jako něco jiného, než je podstata, o níž v souvislosti se soupodstatností hovoříme, pokud pod pojmem podstata myslíme to samé (podstata - Bůh jedno bytí; osoba - Otec, Syn, Duch sv.; vztah podstata - osoba - jeden Bůh ve třech osobách)
"Nebyla otázka "filioque" pouze teologickou záminkou k déletrvajícím disciplinárním problémům?"... "Sporný bod "filioque" je tedy spíše právní: Může místní synod měnit vyznání víry přijaté na ekumenickém koncilu? Florentský koncil (1439) ospravedlňuje "dodatek" tím, že "vysvětlení, vložené slovy 'i Syna', bylo legitimě a odůvodněně přidáno do vyznání víry kvůli důvodům tehdy naléhavým, aby tak byla snáze osvětlena pravda (víry)" (DS 1302)"... Z toho, jak reagují na otázku filioque pravoslavní, mi nepřipadá, že by se jednalo o právní záležitost. Jde vlastně o názor na vnitřní život nejsv. Trojice a to je, myslím, docela důležité, ne? Byť mi připadá tragické, že je tu rozpor kvůli něčemu, co dost dobře nejsme schopni pochopit, protože je to především tajemství... Proto se mi vkrádá myšlenka, že filioque je nešťastné řešení, kvůli kterému se, mimo jiné, dvě velké větve křesťanství oddělily. A vznikl-li kvůli němu rozpor v náhledu na tajemství vnitřního života nejsv. Trojice, které přitom nedokážeme dobře pochopit, bylo by lepší, kdyby bylo filioque zapomenuto... Při obhajobě filioque mi totiž přijde velmi těžké rozeznat, nakolik vychází z Písma sv., nakolik z tradice a nakolik se jedná o teologickou spekulaci.
A to je u tak závažného tajemství jako vnitřní život Trojice, myslím, dost problematické, proto mi připadá stanovisko pravosl. církve v tomto ohledu rozumnější a logičtější, když setrvává u původního znění Kréda...
V souvislosti se sněmem Florentským se na Východě traduje především snaha Byz. říše o získání pomoci od Západu proti postupujícímu Islámu a nefér ovlivňování Vých. delegace (politická objednávka Byz. císaře, poplašné zprávy o situaci na Východě během jednání a přesvědčování o nutnosti unie, na niž je vázána pomoc Západu, zadržování slíbených finančních prostředků pro Vých. delegaci na náklady pobytu na sněmu ap.).
Uznávám, že jsem se hodně rozepsal, a omlouvám se, pokud se vyjadřuji nepřesně, ale je to problém, s nímž se setkávám, a zajímá mě názor katolické strany. Za odpověď na jakoukoli otázku předem děkuji.
197. Datum zveřejnění: 17.2.2005
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život Počet shlédnutí: 8005
Otázka:
Prosím Vás, jak se mám modlit?
Teď mi řeknete, tak jak to nás naučil Ježíš. Tak to také dělám.Připadá mi ale, že neustálé omílání otčenášů, zdrávasů atd. není asi ono.Modlím se také svými slovy, ale to tak zabere 2 až 3 min.
Často čtu bibli.Chtěl bych ale v modlení držet jakýsi řád.Myslíte si ,že by bylo pro mě vhodné se modlit breviář pro laiky ? Nebo něco jiného? Poraďte mi prosím!
Jinak je mi 51 roků, praktikující katolík, lektor, ženatý ....
198. Datum zveřejnění: 5.3.2009
Rubrika: Etika a morálka Počet shlédnutí: 7991
Otázka:
V současnosti v médiích probíhá zpráva o odpojení oné Italky od přístrojů, kdy jak uvádí zprávy žila po autonehodě 17 let v komatu. Píše se, že tento počin rozdělil lidi na dva tábory, jední vnímají tento počin jako vraždu (eutanasii), druzí jako důstojný odchod na onen svět.
Mám tudíž dotaz jaké stanovisko k tomu má katolická církev a proč, neboť média píšou, že Vatikán to pohoršilo. Na druhé straně svým rozumem soudím, že pokud by věci měly probíhat podle Božího záměru a to bez zásahu a záměru člověka zmařit něčí život ona italka by byla stejně už 17 let mrtvá. Udržování na přístrojích je rovněž tak umělý "neboží" zásah člověka a vědy do života jako třeba klonování nebo umělé oplodnění
199. Datum zveřejnění: 19.1.2005
Rubrika: Biblistika Počet shlédnutí: 7973
Otázka:
Zajímalo by mne, jaký je Váš názor na to, ke komu směřoval Bůh svou nekonečnou lásku v době, kdy svět ve své, řekněme současné podobě, neexistoval. Bůh jakožto věčný, nestvořený, bez konkrétního počátku a konce musel, měřeno lidským pohledem, trpět pocitem „nenaplněnosti svých vztahových potřeb“, a to vzhledem k poměru doby existence světa s věčností Jeho bytí relativně dosti dlouho… V Písmu svatém o skutečnosti Boha před stvořením světa příliš zmínek není, snad vyjma Geneze.