Datum zveřejnění: 26.1.2006
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Otázka:
Četl jsem v novinách, že Vatikán chce zpoplatnit každé papežovo slovo. Co je na tom pravdy? A pokud ano, není to v rozporu s Kristovými slovy „zadarmo jste dostali, zadarmo dávejte“?
Datum zveřejnění: 25.1.2006
Rubrika: Věrouka,
Etika a morálka Otázka:
Věřil jsem v Boha, dokud jsem si nepřečetl Bibli. Věřící mi Boha vždy líčili jako velmi láskyplného, milostivého, prostě dobrotu samu, či ho dokonce ztotožňovali s láskou. v Bibli naprosto převažují pasáže, kde Bůh působí jako velmi sebestředná, po obdivu toužící, žárlivá osoba, provádějící věci, ze kterých jde mráz po zádech nebo vyžadující provádění takových věcí po lidech.
Datum zveřejnění: 19.1.2006
Rubrika: Biblistika,
Katolická církev a církve Otázka:
Chtěla bych se zeptat, jestli je pravda, že se na Nikajském koncilu rozhodovalo o tom, jestli byl Ježíš bůh nebo člověk.
Datum zveřejnění: 13.1.2006
Rubrika: Liturgika,
Katolická církev a církve,
Ostatní Otázka:
V jednom architektonickém projektu jsem se setkala s výrazem „votivní kostel“. Nevěděla jsem, co to znamená, tak jsem se zeptala architekta (autora projektu). Odpověděl mi, že přesně neví, ale že by to mělo být něco jako kostel všech církví. Tato myšlenka mi připadala zajímavá (kostela všech církví), a tak jsem se pokoušela zjistit více informací o „votivních kostelech“, ale nic jsem nenašla. Proto bych se ráda zeptala, co přesně znamená slovo „votivní“, jestli existuje něco jako „votivní kostel“, a pokud ano, jestli jde skutečně o kostel všech církví, případně kde bych se o tomto typu kostelů mohla dozvědět více.
Datum zveřejnění: 10.1.2006
Rubrika: Věrouka Otázka:
Nedávno jsem měla možnost poznat nové přátele z různých zemí světa a to mě přimělo více se zamyslet nad některými částmi Písma. Prosím Vás o názor na následující otázky, připadně odkaz na příslušnou literaturu.
Jednou jsem strávila příjemný večer s kamarádem, který pochází z Egypta. Pak jsme se rozloučili, já jsem odešla do svého pokoje a otevřela breviář. Zrovna na ten den připadl Žalm, ve kterém stálo: "Pobil Egypťany v jejich prvorozených, jeho milosrdenství trvá navěky." Úplně mě to vyvedlo z míry a vůbec jsem nemohla pokračovat v modlitbě. Představila jsem si tu spoustu zabitých nevinných lidí a nedokázala jsem pochopit, co je na tom milosrdného. Připadlo mi to od Boha spíš jako teroristický utok než milosrdný čin.
Můj další kamarád je Arab a pochází z Palestiny. Povídal mi o tom, jak ho jeho otec učil milovat tuto zemi, a co pro něho jeho rodný Jeruzalém znamená. Ještě jsem nepotkala nikoho, kdo by měl tak silný vztah ke své zemi. Povídal mi o válce mezi Izraelity a Palestinci. O útocích na nevinné lidi i na děti. O utrpení a smrti, které se staly každodenní záležitostí. Říkal, že Izraelité mají moderní zbraně a tanky, kterými se snaží získat Palestinu za své uzemí. Proti nim často stojí špatně vyzbrojení Palestinci i děti s kameny v rukou, kteří jsou ale odhodlaní bránit svou zemi, ve které už po generace žijí, i za cenu vlastního života. Kteří jsou ochotni nechat vybuchnout bombu na vlastním těle, aby zastavili izraelský útok. Říkal mi, že oni necítí nenávist vůči Židům, že osobně mezi nimi mají i přátele, že nechtějí bojovat, že chtějí jen zůstat ve "své" zemi. To ale chtěji Židé taky. Věřím, že nic není černobílé a rozhodně se v tomto konfliktu nestavím na žádnou stranu, na to mám málo informací.
Přejdu k otázce. Tento Palestinec je křesťan. Ptala jsem se ho, jak rozumí tomu, když čte v Bibli o Izraeli jako vyvoleném národě a on mi odpověděl: "Nevím. Nerozumím tomu. Já kdybych měl dvě děti, nemohl bych jedno z nich milovat víc než druhé. Nevím, proč to tak Bůh dělá." Tato věta mě donutila k přemýšlení, jak to teda vlastně je. Odpověď jsem hledala napřed v Bibli, ale tam jsem pořád narážela na výrazy jako: "dokud nepoložím tvé nepřátele za podnož k tvým nohám", "ujal se svého služebníka Izraele". Vůbec mi to nejde dohromady s Bohem milujícím otcem všech, kterého jsem se učila znát od dětství. Teď mi to připadne, jako by byl Bůh sice milující otec, ale jenom některých a ty ostatni patří pobít, případně vyhnat z jejich země, aby uvolnili misto jeho oblíbencům. Myslím, že to tak není, že to jenom špatně chápu, pomozte mi to tedy prosím pochopit správně.
Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 6.1.2006
Rubrika: Etika a morálka,
Liturgika,
Duchovní život Otázka:
Dovolte mi zeptat se, které svátostiny může udělovat laik. Je možné kupříkladu udělat někomu křížek na čelo nebo větší kříž a říct třeba Ať Tě požehnává a na tvých cestách doprovází Všemohoucí Bůh Otec...
Jak se postupuje při svěcení obydlí bez kněze na slavnost Zjevení Páně?
Musí laik při vykonávání svátostin splňovat nějaké zvláštní podmínky, např. být ve stavu milosti?
Jsou v Benedikcionále obsaženy i formulky pro laiky?
Datum zveřejnění: 5.1.2006
Rubrika: Liturgika,
Duchovní život Otázka:
Chvála Kristu!
Chtěla bych se zeptat: co znamená výraz „Goliáš oloupen“ v koledě Narodil se Kristus Pán?
Datum zveřejnění: 3.1.2006
Rubrika: Biblistika Otázka:
Rad by som sa spytal, co si ma katolik mysliet a ako ma reagovat na obvineniach s kacirstva padajucich na Hlavu sucasnej Cirkvi (http://www.patrickpollock.com/ 101heresiesofbenedictxvi.html). Nie som teolog a uvedeny zoznam herez Benedikta XVI ma dost zaskocil.
Datum zveřejnění: 29.12.2005
Rubrika: Katolická církev a církve,
Ostatní Otázka:
Ráda bych se zeptala, co si myslíte o tom, že papež Benedikt XVI. v letošním požehnání Urbi et Orbi nepozdravil Českou republiku. Mohou s tím souviset nevyřešené spory mezi Vatikánem a římskokatolickou církví nebo to, že je papež národností Rakušák?
Datum zveřejnění: 16.12.2005
Rubrika: Ostatní Otázka:
Existuje n?jaký seznam (ne oficiální, prost? n?jaké za?azení) spisovatel? - beletrist?, kte?í jsou vícemén? orientováni k?es?ansky nebo dokonce katolicky? A to jak sv?tových, tak ?eských? (U ?eských nemyslím ty neustále p?ipomínané Demla, ?epa apod., ale spí? K?elinu, Hobizala, P. Kolá?ka apod.)
Datum zveřejnění: 9.12.2005
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Otázka:
S manželkou teď čteme knihu Výklady ke Starému zákonu I.
Autorem je Starozákonní biblická společnost.
Nelíbí se nám tam jedna citace. Mohl bys k tomu zaujmout svůj postoj?
Cituji str. 30:
"I když ovšem člověk dostal dech života způsobem tak jedinečným, neříká se o něm více, než že se stal živým tvorem jako každý jiný živočich. Nedostal živou duši, jak se pod vlivem řeckého myšlení často vykládá toto místo. Nejde tu o duši jako samostatný princip schopný života i mimo tělo, do těla jen dočasně uzavřený jako do žaláře. Člověk je stvořen jako nedílný celek."
Nejde o blud? Duše opravdu není schopná žít mimo tělo?
Děkuji za případnou odpověď.
Bob
Datum zveřejnění: 8.12.2005
Rubrika: Biblistika,
Ostatní Otázka:
Při dnešních možnostech zjišťování a porovnávání DNA by mě zajímalo, jestli se někdo pokusil a s jakým výsledkem porovnat DNA z Kristových relikvií (Turínské plátno, Rouška aj.) navzájem a s živými eucharistickými Zázraky (Lanciano, Betania). To by potom bylo o autenticitě, pravosti nebo nepravosti. Jsou takové zkoušky a jejich výsledky známé? Děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 23.11.2005
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Otázka:
Chtěl bych se zeptat na význam /smysl/ Sv. Písma. Přece při jeho výkladu ho múže každý pochopit jinak. Jinak ho bude chápat číňan, jinak člověk z velkoměsta, jinak vědec, jinak jednoduchý člověk. Každý má jinou představivost, kulturu, atd ... . Chci Vás poprosit, jestli nemáte na toto téma nějaký článek, nebo vl. vysvětlení. Podle mě dnes mnoho lidí si vysvětluje Sv. Písmo po svém, a potom to nemusí mít dobré následky. Asi by měl každý používat k tomu nějaký kkomentář. Díky moc - jsem rád, že mám možnost se takto zeptat.
Datum zveřejnění: 22.11.2005
Rubrika: Katolická církev a církve Otázka:
Dobrý den, co si myslíte o starokatolické církvi? Dá se podle vás skutečně zařadit mezi církev katolickou? A v čem vidíte zásadní rozdíl, když porovnáte cirkev římskokatolickou a tuto? Protože jednou jste psali, že starokatolická církev je v církevních trestech... Jak si to mám vysvětlit?
Datum zveřejnění: 15.11.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
V poslední době jsem přemýšlel o názoru církve na předmanželské pohlavní soužití.Církev 1900 let kázala, že předmanželský sex je špatný, jelikož z každého styku může vzniknout dítě.Dítě patří do rodiny a proto tento názor církve byl jistě zcela správný.Ve 20.století však byla vynalezena antikoncepce, která do velmi vysoké míry otázku nechtěného těhotenství řeší. Já mám pocit, že církev na tuto změnu vůbec nezareagovala. Respektive zareagovala tak, že jednoduše dál odmítá předmanželský pohlavní styk a spolu s ním i antikoncepci.Domnívám se, že Bible v šestém přikázání zakazuje Cizoložství, neboli nevěru v manželství. Bible sice v Dt 22,21 přikazuje pokutu sto šekelů a ukamenování ženy, u které manžel zjistí, že při svatbě není pannou, ale tato pasáž mi přijde vágní a přežitá.Sexuální styk má podle mého názoru dva smysly. Za prvé může vést ke splození dítěte, v manželství, za předpokladu, že oba manželé mají zájem zplodit dítě. Za druhé však sexuální styk je výrazem nejvyšší lásky mezi dvěma partnery, a ta může nastat dříve než nastane manželství.Vždyt co je správnější-když se Britney Spears opije a týž den se v Las Vegas provdá za neznámého muže a může s ním mít bezhříšný styk, a nebo když spolu muž a žena tři roky žijí, pak začnou spolu žít i sexuálně a po čtyřech letech se vezmou a zplodí děti Zajímal by mě názor církve na tyto moje myšlenky.Děkuji.
Datum zveřejnění: 9.11.2005
Rubrika: Etika a morálka,
Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Chvála Kristu !
Prosím Vás o zodpovězení následujících dotazů. Jak se má zachovat katolík,který dělá něco,co je v rozporu s oficiálním postojem církve,ale pro něho samotného toto chování není v rozporu se svědomím a tedy není ani těžkým hříchem. Mám na mysli třeba používání kondomů v manželském životě. Může takový člověk přistupovat k přijímání nebo je nutná "alespoň" Svátost smíření ? Víme přece z minulosti o spoustě případů, kdy církev prohlašovala něco za hřích, ale postupem času se její postoj změnil. O co se
opírá církev, když žádá od svých věřících, aby kondomy nepoužívali, ale metoda neplodných dnů je v pořádku? Není to trochu pokrytecké, jakým způsobem zabráním početí? Vždy se přece jedná jen o jakési snížení pravděpodobnosti otěhotnění, ne o 100% jistou věc. Je pravda, že za určitých podmínek může používání kondomů zpovědník povolit? Jaké jsou tyto podmínky ? Není zde zpovědník postaven do role, která mu nenáleží? Co když mi jeden kněz používání kondomu nepovolí, ale já půjdu za jiným a ten bude jiného názoru ? Předem děkuji za odpověď.
Datum zveřejnění: 7.11.2005
Rubrika: Věrouka,
Biblistika Otázka:
Dobrý den!
Měl bych dotaz ohledně „platnosti a závaznosti“ přikázání ve Starém zákoně pro křesťana. Většinou je mezi křesťany rozšířený názor, že SZ je užitečné číst, ale není pro ně závazný. Mě takový názor hraničí s marcionismem. Argumentují, že platí jen to, co je potvrzeno v NZ a udávají příklady nařízení, která dnes už prý stejně nikdo nedodržuje. Je to poměrně obsáhlejší problém, ale stručně asi takto. Přikázání SZ lze rozdělit do 3 oblastí:
1) Rituální jsou dle mého přeznačeny obětí Ježíše Krista;
2) Morální zásady – jsou platné stále a k jejich plnění několikrát vybízí i náš Pán (Mt 5,18-19; Mk 10,17-19…);
3) Příkazy řekněme „trestně-právní“ – toto je trochu problém a zajímá mě oficální stanovisko církve. Ve SZ je velice mnoho míst, kde za různá provinění jsou poměrně tvrdé tresty. Není vyjímkou trest smrti. Cizoložství, homosexualita, zabití jiného člověka...
Ve SZ jsou z mého pohledu i nepochopitelná nařízení ... viz.: Lv 19,19 je typický příklad. Dnes se běžně kříží různé druhy zvířat, pole se osívá smíšenými několikerým druhem semen a šaty utkané z dvojího (i vícerého) druhu vláken si odvážím tvrdit, že nosí každý. Jak se tedy má správně křesťan stavět k nařízením Starého zákona?
Předem děkuji.
Datum zveřejnění: 4.11.2005
Rubrika: Etika a morálka Otázka:
Toto je reakce na pojednání pana Voltěcha Protivínského:
http://www.katolik.cz/otazky/otx.asp?ot=693
Vážený pane Vojtěchu Protivínský,
vaše pojednání o masturbaci, interpretace masturbace z pohledu křesťanské ideologie a zejména vymezení místa pro masturbaci v našem životě je pro mě pochopitelné. Ani jedinkrát, když jsem si četl vaše pojednání, jsem se nepřistihl, že bych se jemu divil. Nicméně, toto je pohled křesťana, není to ani pohled správný, ani nesprávný. Není jediný a zároveň ne poslední. Jediné, co se o něm dá říci je, že je. Je mezi všemi ostatními pohledy na masturbaci, pohledy psychologů, sexuologů, obyčejných lidí, kteří, dejme tomu, zcela samozřejmě onanují a necítí se při tom ani provinile, ani nepatřičně, ani hříšně.
Pohled křesťana Vojtěcha Protivínského je zcela pochopitelně jiný než pohled sexuologa Radima Uzla. Já se proto zeptám právě Vás, jak se stavíte k pohledu již zmíněného sexuologa, který o onanii v jedné ze svých knih mimo jiné, říká:
"Onanie je zcela běžná, naprosto normální sexuální aktivita, která v určitých fázích a vývojových etapách lidského jedince má charakter jediné a nejdůležitější pohlavní činnosti."
(Mýty a pověry v sexu)
Toto samozřejmě není jen pohled Radima Uzla, je to pohled dnešních sexuologů a psychologů.
Jistěže onanie svého druhu může za jistých okolností odstranit ze sexuality onen specificky lidský prvek - partnerský vztah. Je to zřejmě ale jediná námitka proti onanii, která může být brána vážně. Pokud ovšem budeme nazírat na masturbaci prizmatem srovnání s partnerským sexem (ať již jde o sex heterosexuálních či homosexuálních partnerů), potom se dopouštíme velké chyby. Onanie je povětšinou náhradním řešením, které umožňuje člověku v jistých údobích, někdy i po celý život, vyrovnat se s nadmírou sexuální touhy, která nemůže být jinak ventilována a může tak velmi negativně působit na lidskou psychiku. Je dokázáno z klinické praxe nesčetného množství psychologů a psychoanalytiků, že omezování této praktiky, její násilné potlačování (ať již u dětí či u dospělých), přispívá velkou měrou velmi často ke vzniku těžce léčitelných a povětšinou zanedbávaných neuróz, které působí velmi negativně na kvalitu lidského života.
Tedy na prvním místě jistě stojí partnerství, láska dvou lidí (dvou žen, dvou mužů, ženy a muže), pravá láska, která začíná v lásce ke člověku, který nenaplňuje naše cíle, je chtěním dobra a růstu a všeobecného prospěchu milovaného člověka, nezná instrumentálního chování. Na prvním místě tedy jistě stojí partnerský sex. Masturbace bude asi pro většinu zdravých lidí opravdu jen náhradním a dočasným řešením. Není třeba se toho obávat.
Jaký je váš názor na tuto interpretaci, na toto vymezení místa pro onanii v našem životě?
Děkuji za odpověď a přeji krásný den.
Datum zveřejnění: 3.11.2005
Rubrika: Biblistika Otázka:
Dobrý den, dovolil bych si Vám položit následující dotaz: často se setkávám (i mezi římskými katolíky) s rozpornými tvrzeními na téma papežské neomylnosti. Vím, že vydá-li papež prohlášení ve věci nauky nebo mravů slavnostním způdobem ex cathedra, je podle učení Římsko-katolické církve toto prohlášení nadpřironeně chráněno proti omylu, nicméně rozporné odpovědi jsem zatím dostával na otázku, co lze za takovéto slavnostní vyhlášení ex cathedra považovat. Někteří mi tvrdili, že se to týká např. i encyklik a jiných papežských dokumentů, naopak kniha Církevní právo od Dr.Tretery uvádí, že k takovémuto vyhlášení došlo ve 20.století pouze jedinkrát. Jak to tedy skutečně je? Děkuji za zodpovězení.
Datum zveřejnění: 2.11.2005
Rubrika: Partnerské vztahy a manželství Otázka:
Cpřesně se myslí pod pojmem, "že žena posvěcuje muže a muž posvěcuje svou ženu ? " Děkuji za odpověd.
Markéta